Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
  • Näytä edellisen käyntisi jälkeen kirjoitetut viestit.
  • Näytä uudet vastaukset viesteihisi.
  • Uutiset: Askarruttaako mitä on Touhou? Onneksi aiheesta on olemassa syventävä dokumentti!
     

    Näytä kirjoitukset

    Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


    Viestit - Hieda no Mukyuu

    Sivuja: [1] 2 3 ... 62
    1
    Esittele itsesi / Vs: Elipä kerran
    « : Lokakuu 23, 2019, 22:50:33 »
    Tajusin juuri, että tänä kiireisnä vuonna 2019 olen unohtanut juhlistaa merkkipäivää.

    On nimittäin tullut kuluneeksi pyöreät kymmenen vuotta siitä, kun minä myöhäisherännäinen tulin Tōhō Projectin fanikunnan faniksi.

    Vuosipäivän voisi sijoittaa maaliskuulle, toukokuulle tai syyskuulle. Ohitse se joka tapauksessa on.

    Alussa Tōhō-harrastukseni oli perin yksinäistä. Äärimmilleen tiivistäen: »Alice → Dere» ja »Patchouli – 20 Good Reasons» sen lykkäsivät varsinaiseen liikkeeseen, »Gensōkyōn tarinoita» ja »Mukyū runoilee» siitä ovat matkan varrella syntyneet.

    Uskomattoman paljon muutakin on tapahtunut, varsinkin touhukkaina vuosina 2010–2016. Tänä iltana kuitenkin tyydyn juhlan kunniaksi vain kuuntelemaan ja katselemaan nuo kaksi videota kaikessa rauhassa sekä lukemaan yhden omista tarinoistani.

    But life is life, and things will change like scenes upon an actor’s stage; tomorrow comes today for all we know.

    2
    Moderni audiovisuaalinen kulttuuri / Vs: Elektroniikkalanka.
    « : Elokuu 10, 2019, 23:00:15 »
    Kun olen tarkemmin muistellut, ovat mieleeni palautuneet niin sanotut TV-pelit. En ole ehkä koskaan nähnyt sellaista kotioloissa, luultavasti en ainakaan toiminnassa, mutta muistelen kuulleeni, että jotkut tutuntutut olivat sellaisia hankkineet ennen NES:n valtakautta. Wikipedian mukaan Videopac kuuluu pelikonsolien »toiseen sukupolveen». Olisiko tuota toista sukupolvea markkinoitu Suomessa »TV-peleinä»?

    Voisin tehdä lisää verkkohakuja, mutta nyt tuli taas offline-elämää kehiin.

    3
    Off-topic keskustelu / Vs: Alkoholilanka
    « : Elokuu 10, 2019, 22:47:31 »
    Tänä iltana minä maistelen viskiä. Tätä ette ihan joka päivä pääse lukemaan.

    Tunnustan, että hinta hieman hätkäytti, mutta olin oikeasti utelias. Tutkimuksen kohteena on 12-vuotias Auchentoshan.

    En minä tämän lajin juomista paljoa ymmärrä, mutta sen osasin sanoa, että ensimaku oli paljon tuoksua pehmeämpi (vertaa Wikipedia-artikkelin kohta, jossa käytetään lempinimeä »the breakfast whisky»). Jälkimaku taas polttelee tavalla, joka tulee pienenä yllätyksenä.

    Kyllä viskinharrastajat nyt mielensä pahoittavat. Arvioni on: harvinaisen maukas viski – tätä napostelee suurin piirtein yhtä mielellään kuin hyvää calvadosia, joka tosin olisi tuntuvasti halvempaa.

    4
    Hyvät naiset ja herrat, televisionkatselijat!

    Suomalaisen Töhö-fanikulttuurin (ja vähän muunkin) erikoisuus Ufoporno on saavuttanut Venäjän!

    Як цуп цоп, Hater.

    5
    Off-topic keskustelu / Vs: Vuoristojaarittelu: Kanakon kukkulat
    « : Heinäkuu 11, 2019, 12:24:08 »
    Jonnet ei muista. Eikä lissut.

    Nykyään sanotaan, että verkkoviestinnän yhteydessä on vaikeaa päätellä, mitkä lausumat ovat ironisia ja mitkä eivät. Ilme- ja elekielen puuttuessa Poen laki näyttää pätevän.

    Ensimmäisen maailman ongelmia?

    Tuskinpa sentään. Englantilainen kirjanpainaja Henry Denham ehdotti ironiamerkin (hänen nimityksensä: percontation point) käyttöönottoa 1580-luvulla. Se tapahtui hieman (⸮) aikaisemmin kuin ensimmäisen maailman käsite keksittiin.

    Syyllinen on siis kirjapainotaito, ei maailmanverkko.

    Ylempänä linkittämäni englanninkielisen Wikipedian artikkeli »Irony punctuation» mainitsee yhtenä ironiavälimerkkinä aaltoviivan eli tilden (~). Tämä hämmentää minua, koska olen nähnyt niin kutsuttujen animulapsien käyttävän aaltoviivaa välimerkkinä todella runsaasti, mielestäni aivan toista sävyä ilmaisemaan.

    Pyytäisin arvoisia foorumitovereitani purkamaan, mitä kaikkea aaltoviivan käyttö voi ilmaista. Myös laajempi keskustelu ironiavälimerkeistä on totta kai sallittua.

    6
    Kensokyrön yleinen keskustelu / Vs: Päivän sarjakuva
    « : Heinäkuu 10, 2019, 22:44:10 »
    Tässäpä käänteikäs pikku tarina.

    Kōsei: Hieta Akyū

    Ei sovellu lapsille eikä lapsenmielisille.

    Oikeasti.

    7
    Moderni audiovisuaalinen kulttuuri / Vs: Elektroniikkalanka.
    « : Kesäkuu 24, 2019, 12:30:17 »
    Tänään opin taas uuden asian elektroniikan historiasta.

    Minulla oli aina ollut se käsitys, että hallipelit (arcade games) yleistyivät vuosikausia, ehkä jopa yli viisitoista vuotta ennen kotiin ostettavia pelikonsoleita.

    Käsitykseni perustui toisaalta siihen, että ajattelin varhaisten videopelien elektroniikan vaatineen niin paljon tilaa, ettei se voinut mahtua hallipeliä merkittävästi pienikokoisempaan laitteeseen, ja toisaalta siihen, että Commodore 64:n, Spectravideo SV-328:n ynnä muitten varhaisten halpojen kotitietokoneitten suosio olisi lisäksi vielä suuresti hidastanut pelikonsolien kehitystä viemällä mahdolliset asiakkaat.

    Käsitykseni on ollut väärä. Wikipedioitten mukaan maailman ensimmäinen kaupallinen, kotikäyttöön tarkoitettu pelikonsoli Magnavox Odyssey tuli markkinoille vuonna 1972 – vain vuotta myöhemmin kuin maailman ensimmäinen sarjatuotettu kaupallinen hallipeli Computer space.

    Tosin nähtävästi sekä kotikonsolien että kolikkohallipelien alkutaival oli töyssyinen. Vuoden 1972 Pong-pelin myötä hallipelit pääsivät niskan päälle vähintään muutamaksi vuodeksi – kuinka moneksi, se riippunee laskutavasta. Näitten kahden pelikonetyypin »suosiota» on vaikeaa vertailla. Pitäisikö laskea esimerkiksi pelaajien käyttämiä rahamääriä tai aikamääriä vai kenties yritysten tekemiä voittoja?

    Mahtaako vanha, virheellinen käsitykseni jopa pitää paikkansa Suomen osalta? Osaisiko joku kertoa, mitä pelikonsoleita ja kuinka paljon Suomessa myytiin ennen Nintendo entertainment systemiä, joka tuli meillä markkinoille vuonna 1987? (Aikanaan NES tunnettiin yksinkertaisesti »Nintendona», koska useimmat suomalaiset eivät sitä ennen olleet koko Nintendo-nimeä kuulleetkaan.)

    8
    Relevanttia aiheeseen

    Näitä lisää, sitä varten säie on olemassa.

    Lueskelin heti muutamia sivuja, varsinkin kohdista »4.2.2 Who is the Admiral?» ja »4.2.3 The Admiral and the kanmusu». Suomenkielisessä tiivistelmässä lukijaa pelotellaan Foucault’n [fuko·n] diskurssianalyysillä, mutta kyllä suuri osa lopputyön tekstistä on suorasanaista, melko helppolukuista ja asiallista pelin ja sen hahmojen kuvailua.

    9
    Jaan nyt alla olevan tiedotteen ja ehkä joskus tulevaisuudessa muutakin.

    Aihepiiriin liittyvä keskustelu on luonnollisesti tervetullutta.

    ***

    Lainaus
    Filosofian maisteri Lasse Hämäläinen väittelee suomen kielen alalla Helsingin yliopistossa lauantaina 8.6.2019 klo 12 tutkimuksellaan »Nimet verkossa – Tutkimus verkkoyhteisöjen käyttäjänimistä ja virtuaalisen minigolfpelin radannimistä». Vastaväittäjänä on yliopistonlehtori Unni Leino Tampereen yliopistosta ja kustoksena professori Terhi Ainiala.

    Paikka on Metsätalon sali 1 (Unioninkatu 40, Fabianinkatu 39). Väitöskirja on sähköisenä luettavissa osoitteessa https://ethesis.helsinki.fi/ noin viikkoa ennen väitöstä.

    Kaikki eivät välttämättä tiedä, että tohtorinväitöstilaisuudet ovat julkisia ja kaikille avoimia. Yleisön rivijäseneltä ei nykyään vaadita muuta kuin asiallista käytöstä ja perussiistiä arkipukeutumista. Väitöstilaisuuksiin liittyvästä tapakulttuurista on toki hyvä olla suuntaa-antavasti perillä.

    10
    Kensokyrön yleinen keskustelu / Vs: Päivän sarjakuva
    « : Toukokuu 14, 2019, 01:03:46 »
    Hanjuku Tomato: Marisa keittiössä

    Spoiler (click to show/hide)

    11
    Pysähdyin kerran talvella miettimään sitä, että yhdennentoista Tōhō-pelin (Tōhō chireiden – Subterranean Animism) jälkeen suosikkihahmojeni joukko ei ole paljoa kasvanut. Kogasa Tatara tosin kuuluu vanhoihin suosikkeihini, ja vähitellen myös Hatate Himekaidō on hiipinyt joukkoon mukaan.

    Osittain tämä johtunee siitä, että Zunin hahmonsuunnittelutyyli on muuttunut, mutta osittain myös siitä, ettei uudemmista hahmoista ole enää tehty niin suuria massoja hyvää fanitaidetta tai ainakaan se ei ole saavuttanut minua. Esimerkiksi Hata no Kokoro ja Kasen Ibaraki olisivat ulkonäkönsä puolesta hyviä suosikkihahmoehdokkaita, mutta jotenkin he ovat jääneet »tyhjiksi kuoriksi» verrattuina Sakuyan, Kanakon tai Yamamen kaltaisiin klassikkohahmoihin.

    Ilmoitus: nyt aivan viime aikoina Narumi Yatadera on noussut vahvoille pelkän hahmonsuunnittelun ja fanitaiteen voimin.

    Lisäksi Nemuno Sakata on selvästi vahvistanut asemiaan, vaikka ei toistaiseksi pärjääkään esimerkiksi Kokorolle.

    12
    Wayne Fontana & The Mindbenders: Game Of Love

    Tiedän ainakin kaksi vanhaa hip hop ‑raitaa, joihin tämän johdanto-osaa on sämplätty.

    13
    Even the names of your characters suck / You got Boffers and Bofurs and Brandybucks

    I do need the back story of every tree branch.

    Minulla on niin, niin vahva muistikuva, että olen joskus kauan sitten lukenut tekstin, jossa mainittiin sinisten velhojen kaapujen värit, sävyn tarkkuudella. Ne siis erosivat toisistaan.

    Mahdanko ikinä enää löytää sitä tekstiä uudelleen?

    Pahimmassa tapauksessa kyseessä on Keski-Maa-roolipelin aineisto. Niissä kirjoissa nyt nimettiin kaikki sormusaaveetkin ja piirrettiin koko manteren kartta itärannikkoa myöten.

    14
    Esittele itsesi / Vs: pöö
    « : Toukokuu 08, 2019, 23:43:27 »

    15
    Esittele itsesi / Vs: pöö
    « : Toukokuu 04, 2019, 03:43:43 »
    Sakuya × Meiling vai Sakuya × Remilia?

    Pakko vastata, jos et halua.

    Sivuja: [1] 2 3 ... 62