Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia  (Luettu 68794 kertaa)

Hieda no Mukyuu

  • Elle parle d’amour comme elle parle des vieux livres
  • Miko
  • ***
  • Viestejä: 1 640
  • Tuota... Muistanet merkitä lähteet?
    • Profiili
Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« : Elokuu 19, 2011, 22:33:35 »
Nyymin suomalaista Tōhō-sarjakuvaa Danboorusta lueskellessani olen miettinyt, kuinka paljon suomalaisella fanikulttuurilla on ihan omia juttuja.

Ilmeisimpiä ovat hahmojen ja muitten lempinimet kuten Sirkku ja Kensokyrö, mutta ehkäpä on muutakin? Ovatko jotkin hahmot Suomessa selvästi suositumpia kuin englannin- tai japaninkielisessä fandomissa? Onko suomalaisilla omia Tōhō-meemejä? Onko suomalaisten miiteissä ehtinyt syntyä tapoja, joista on kehittymässä perinteitä? Jne.

Jos jossakin on olemassa suomalainen Töhö-sanasto, niin saisinko linkin, kiitos? Jos ei ole, niin vakiintuneita ilmauksia voisi kerätä tähän säikeeseen. Ehkä voisi myös pohtia semmoisia elämää suurempia kysymyksiä kuin mitkä ovat Kōmakanin ~ Scarlet Devil Mansionin parhaat mahdolliset suomennokset ja miksi.

punakone

  • 嫌なやつ
  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 557
  • Literally Hitler
    • Profiili
    • Touhou.fi
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2011, 22:36:57 »
Lasketaanko tähän se että Suomen fandomi oikeasti koostuu noin 20-vuotiaista miehistä ja alaikäisistä tytöistä?

9. Mekanisoitu taisteluosasto "Jääkeijut"

Suiggari-Tou

  • Puoli-Yōkai
  • *
  • Viestejä: 502
  • Could we introduce you with some... Medic?
    • Profiili
    • Suiggarin kootut söherrykset
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2011, 23:06:00 »
Lasketaanko tähän se että Suomen fandomi oikeasti koostuu noin 20-vuotiaista miehistä ja alaikäisistä tytöistä?

Tuttu juttu, mutta esiintyy tätä periaatteessa ulkomaillakin, ainakin mitä ulkomaalaiset cossaajat ihmettelevät miksi Brouhout ovat näkyvillä enemmän.

Ehkä voisi myös pohtia semmoisia elämää suurempia kysymyksiä kuin mitkä ovat Kōmakanin ~ Scarlet Devil Mansionin parhaat mahdolliset suomennokset ja miksi.

Helakanpunainen kartano on ainoa suomennos mihin olen tähän mennessä törmännyt, jostain randomin nyymin tekemästä sarjakuvasta jossa parodioitiin Reinikaista ellen väärin käsittänyt.
That was so kawaii my doki doki almost committed sudoku.


Dublaze

  • Keiju
  • *
  • Viestejä: 22
  • =w=
    • Profiili
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2011, 00:37:24 »
Lainaus
Nyymin suomalaista Tōhō-sarjakuvaa Danboorusta lueskellessani olen miettinyt, kuinka paljon suomalaisella fanikulttuurilla on ihan omia juttuja.

En edes tiennyt näiden olemassaolosta, kiitos paljon :3

Vee

  • Finnish TV persona and musician
  • *******
  • Viestejä: 460
  • I'm no fun
    • Profiili
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2011, 04:37:20 »
Yllättävän paljon easymodettajia, tai porukkaa joka ei pelaa pelejä ollenkaan, löytyy tapaamieni suomalaisten touhou-ihmisten joukosta.

Kaikki tuntemani kovemman tason pelaajat taitavat olla miehiä.. Ehh?
Marked for deletion (old).

MKtsudo

  • Retro
  • Puoli-Yōkai
  • *
  • Viestejä: 557
  • Pokémon
    • Profiili
    • Touhoun lyhyt oppimäärä
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2011, 10:02:20 »
Yllättävän paljon easymodettajia, tai porukkaa joka ei pelaa pelejä ollenkaan, löytyy tapaamieni suomalaisten touhou-ihmisten joukosta.
Tästä saadaan vedettyä nopeasti sekin johtopäätös, että koska monet harrastajat Suomessa eivät Touhouta harrasta pelkästään pelien takia, laajemminkin koko fandom ja pelien ympärillä pyörivä sosiaalinen yhteisö koetaan tärkeäksi.

Cossimisestakin väittäisin kevyesti, että miesten suhde naisiin on vielä alhaisempi Suomessa kuin maailmalla.

Satori

  • sādhuばあちゃん
  • Punainen Keiju
  • *****
  • Viestejä: 304
  • pullantuoksuinen kotiäiti
    • Profiili
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2011, 10:29:42 »
Lainaus
Scarlet Devil Mansion
Punaisen Pirun Pirtti? .____.
------ "Puolueemme nojaa vahvasti valtionshintōlaisiin perusarvoihin! Rötöstytöt kuriin!"

Datafox

  • Stage Boss
  • *****
  • Viestejä: 914
  • Just a fox
    • Profiili
    • Melodïcore
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2011, 11:10:04 »
Lainaus
Scarlet Devil Mansion
Punaisen Pirun Pirtti? .____.
win?
Minäkö aktiivinen? Älä nyt hulluja puhu!

Mia

  • Kohtalo-Touhou
  • Midboss
  • ****
  • Viestejä: 850
    • Profiili
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2011, 15:09:49 »
Sirkku taitaa olla se Suomalainen Touhou-lempinimi johon olen eniten törmännyt. Itse asiassa niitä ei sen ja Kensokyrön lisäksi taida juuri ollakkaan. Suiggari-Toun mainitsemaan Helakanpunaiseen Kartanoon en juurikaan ole törmännyt muualla kuin Mukyuun linkittämässä nyymisarjakuvassa, nimenomaan siinä Reinikais-stripissä.

Yllättävän paljon easymodettajia, tai porukkaa joka ei pelaa pelejä ollenkaan, löytyy tapaamieni suomalaisten touhou-ihmisten joukosta.
Tästä saadaan vedettyä nopeasti sekin johtopäätös, että koska monet harrastajat Suomessa eivät Touhouta harrasta pelkästään pelien takia, laajemminkin koko fandom ja pelien ympärillä pyörivä sosiaalinen yhteisö koetaan tärkeäksi.

Cossimisestakin väittäisin kevyesti, että miesten suhde naisiin on vielä alhaisempi Suomessa kuin maailmalla.
Tämä. Erityisesti tuo ensimmäinen asia ei taida olla ihan suomalainen piirre; pojat vissiin tuppaavat pelaamaan enemmän pelejä kuin tytöt. Ulkomailta olen tainnut nähdä eniten kuvia miescossaajista (jos ei lasketa Japania), tai sitten ne ovat vain painuneet mieleen parhaiten. :-D
Pusi pusi ja cosplay

Hazu

  • Suurkeiju
  • ******
  • Viestejä: 445
  • muguu
    • Profiili
    • Tumblr
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2011, 16:28:42 »
Hmm? Itse olen ulkomailta nähnyt paljon naispuolisia ja länsimaisia töhöcossaajia. Ainakin cosplay.comissa suurin osa touhoucossaajista on naisia, mutta tosiaan muualla netissä näkyy enemmän miescossaajia.

MKtsudo

  • Retro
  • Puoli-Yōkai
  • *
  • Viestejä: 557
  • Pokémon
    • Profiili
    • Touhoun lyhyt oppimäärä
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2011, 17:12:09 »
Cossimisestakin väittäisin kevyesti, että miesten suhde naisiin on vielä alhaisempi Suomessa kuin maailmalla.
Ulkomailta olen tainnut nähdä eniten kuvia miescossaajista (jos ei lasketa Japania), tai sitten ne ovat vain painuneet mieleen parhaiten. :-D
Hmm? Itse olen ulkomailta nähnyt paljon naispuolisia ja länsimaisia töhöcossaajia. Ainakin cosplay.comissa suurin osa touhoucossaajista on naisia, mutta tosiaan muualla netissä näkyy enemmän miescossaajia.
No joo, tietysti nettiin päätyy varsinkin amerikkalaisen runsauden keskellä vain se kaikkein olennaisin, mutta siltikin on selvä, että Suomessa miehet eivät niin kiinnostuneita ole crossaamaan kuin Isossa Maailmassa.

Dublaze

  • Keiju
  • *
  • Viestejä: 22
  • =w=
    • Profiili
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2011, 10:55:44 »
Lainaus
Cossimisestakin väittäisin kevyesti, että miesten suhde naisiin on vielä alhaisempi Suomessa kuin maailmalla.

Suomalainen mies ei puhu eikä cossaa

Miyuki

  • Vieras
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2011, 11:12:23 »
Cosplaysta voi myös sanoa sen verran, että asut tehdään pääasiassa itse. Ja niistä reilu osa on silti selvästi tehty refrenssikuvasta piittaamatta.

Hieda no Mukyuu

  • Elle parle d’amour comme elle parle des vieux livres
  • Miko
  • ***
  • Viestejä: 1 640
  • Tuota... Muistanet merkitä lähteet?
    • Profiili
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2011, 20:04:55 »
Lasketaanko tähän se että Suomen fandomi oikeasti koostuu noin 20-vuotiaista miehistä ja alaikäisistä tytöistä?

Tätä on päivitelty muuallakin, niin että kai se sitten on suomalainen fanimeemi, vaikkei olisikaan totta ainoastaan Suomessa.

Missä ja miksi ovat nelitoistavuotiaat fanipojat? Entä mitä tapahtuu naispuolisille Töhö-kossaajille, kun he täyttävät kahdeksantoista? (Jos havaintoaineistoa jälkimmäisestä ei vielä ole, niin ennustakaa. Aika kuluu vinhaa vauhtia.)

Punaisen Pirun Pirtti?

En ihan sano että win. Sanon että propsit!

Suomalainen mies ei puhu eikä cossaa

Mutta nyt sanon että win!

Sirkku taitaa olla se Suomalainen Touhou-lempinimi johon olen eniten törmännyt. Itse asiassa niitä ei sen ja Kensokyrön lisäksi taida juuri ollakkaan.

Minäpä uskon tietäväni vielä vähintään yhden Töhö-tytön, jolla on suomeksi väännetty lempinimi. Jatkotutkimukset ovat käynnissä!

Tutkimuksia varten ja muutenkin harrastustoimintaa helpottaakseni olen aloittanut Nyymin sarjakuvatekstien keräämisen yhteen tiedostoon. Esikuvana on Tom N. Harrisin ja Ray Kremerin »Online Searchable Megatokyo Transcript», eli suomeksi jotakin sellaista kuin »Megatokyon kootut tekstit verkkohakuja varten». Tällä hetkellä valmiina on kymmenen strippiä. Mietin, olisiko valmiin työn paikka sitten aikanaan jossakin päin Touhou Suomea.

MrSake

  • だめ人間
  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia
« Vastaus #14 : Elokuu 21, 2011, 20:44:01 »
Minäpä uskon tietäväni vielä vähintään yhden Töhö-tytön, jolla on suomeksi väännetty lempinimi. Jatkotutkimukset ovat käynnissä!
Patchoulista olen törmännyt Patsuli-väännökseen.
無理に理解するな。頭痛にならァ。
Ushiai.net | Youtube