Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
  • Näytä edellisen käyntisi jälkeen kirjoitetut viestit.
  • Näytä uudet vastaukset viesteihisi.
  • Uutiset: Blogi elää taas! Oletko valmis?
     

    Kirjoittaja Aihe: Lippupetrin ohjainprojekti  (Luettu 2377 kertaa)

    Sainigma

    • Keiju
    • *
    • Viestejä: 12
    • ド ド ド
      • Profiili
    Lippupetrin ohjainprojekti
    « : Lokakuu 02, 2011, 15:24:40 »
    Alkaa taas olla se aika vuodesta, jolloin on pakko keksiä jotain omaa tekemistä kun mitään happeninkejä ei syksyllä tai talvella pahemmin ole.

    On jo jonkin tehnyt mieli aloittaa oma fullarcadekabinetti-rojekti. Semmoseen ei vaan nyt ole oikeen rahaa, aikaa tai tilaa, joten luonnollisesti tämän jälkeen toisiks paras asia on jonkinlainen arcadetattiohjainzydeemi kahdelle pelaajalle.
    Komponenttien perään olen jonkin verran jo katsonut, tilasin eräästä brittiliikkeestä koe-erän nippeleitä, nappeleita ja housunkannikkeita. Ja koska olin erään tyytyväinen, niin  taitaa ainakin joikkarin ja nappien speksit olla nyt selkeitä.


    Nopeasti kyhätty testbed

    Eniten auki tässä vaiheessa on se, että miten liitän ohjaimen koneeseen. Keinoja joita olen funtsinut:
    1) Gameport ja printteriportti (paskoja, koska moderneista koneista ei yleensä löydy mitään usbia kummempaa reikää)
    2) USB
           -Näppäimistömodaus (paska, koska usb-näppäimistöt handlaa aika paskasti useampaa napinpainallusta)
           -Ohjainmodaus (paska, koska hinta)
           -http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/ (Hintava, mutta piiri olisi sen puolesta hyvä, että sitä voisi isommissakin projekteissa myöhemmin hyödyntää. Johtaa kuitenkin väistämättä purkkavirittelyyn, ts. paska)
           -Purpousebuilt piiri (paska, koska tietotaito ei vielä riitä)

    Seuraavan viikon aikana olisi tarkoitus ohjaimen housingia vähäsen luonnosasteelta mallintaa. Loppuun vielä video tuosta testbedistä toiminnassa: http://www.youtube.com/watch?v=dExAfOnXaEY
    !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefgh
    "#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghi
    #$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghij
    $%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijk

    Juhozki

    • Kami
    • *****
    • Viestejä: 1 633
    • No Life King
      • Profiili
      • Vadislav
    Vs: Lippupetrin ohjainprojekti
    « Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2011, 15:39:42 »
    Mielenkiintoinen harrastus.

    Kyttäilen takarivistä projektin edistymistä.

    Datafox

    • Stage Boss
    • *****
    • Viestejä: 914
    • Just a fox
      • Profiili
      • Melodïcore
    Vs: Lippupetrin ohjainprojekti
    « Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2011, 16:58:40 »
    This is relevant to my interest. Nimimerkillä harrastanu kaikenlaista pienelektroniikkaa 7-vuotiaasta asti.
    Minäkö aktiivinen? Älä nyt hulluja puhu!

    Mia

    • Midboss
    • ****
    • Viestejä: 848
      • Profiili
    Vs: Lippupetrin ohjainprojekti
    « Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2011, 22:00:03 »
    Itse käyttäisin varmaan jotain valmista USB-piiriä tai jopa yrittää itse tehdä sellaista, vaikka se varmaan vaatisikin vähän enemmän syventymistä.

    Eittämättä siisti peli, jo tuollaisena pahvilaatikkona :P.

    Itsekin olen joskus harkinnut tikkuohjaimen tekemistä (tai ostamista, mutta kun kalliita) mutta aina jää vähän siihen että ei oikein tiedä mitä komponenttejä pitäisi hankkia eikä kuitenkaan sitten kiinnosta tarpeeksi koska näppäimistöllä on niin helppo pelata :/.
    Yuri on kivaa ja cosplay.

    Sainigma

    • Keiju
    • *
    • Viestejä: 12
    • ド ド ド
      • Profiili
    Vs: Lippupetrin ohjainprojekti
    « Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2011, 22:59:41 »
    Viikko rullannut mukavasti eteenpäin, ja viikonlopun kunniaksi tuli tätäkin projektia pähkäiltyä vähän eteenpäin.

    Tietokoneeseen yhdistämisen suhteen tuli otettua pari askelta eteenpäin, kun löysin HID firmwaren Arduinolle.
    Arduinolla voi tehdä ilmeisesti about mitä tahansa, ja jos olen barebones-arduinoa yhtään ymmärtänyt oikein, niin ohjaimeen saisi heitettyä HID-keskusteluun kykenevän mikropiirin ~puoli-ilmaiseksi.

    Sitten tuli Blenderillä vähän ohjainta mallinnettua, tosin lähinnä mittasuhteita, muotoja ja komponenttien asetteluja tutkiskellen. Tämän perusteella sain paperille luonnoksentynkääkin tehtyä, ensi viikon kohokohdaksi jääkin sitten tuon muuttaminen 3d-malliksi.

    !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefgh
    "#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghi
    #$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghij
    $%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijk

    Sainigma

    • Keiju
    • *
    • Viestejä: 12
    • ド ド ド
      • Profiili
    Vs: Lippupetrin ohjainprojekti
    « Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2012, 22:41:42 »

    Kaivelempas salakavalasti vanhan langan ylös, ja postaan vielä tuplat..

    Elikkäs aikaa on taas alkanut olemaan reippaanoloisesti, joten aloin taas leikittelemään idealla omasta joikkarista..


    Projektin uudelleenherätyksestä ajastettuna, kuvan design ei ole ensimmäinen, eikä edes toinen versio mistä teen fyysistä mockuppia.
    Mk. I ja Mk. II oli vaan sen verta suuria abominaatioita että niistä ei ole mitään materiaalia enää olemassa, missään.

    on ensimmäinen yritykseni luoda fyysinen mockup peliohjaimesta.

    Joskus joidenkin asioiden ainoa tarkoitus maailmassa on toimia oppitunteina epäonnistumisesta.


    Parin päivän leikkaamisen, hiomisen ja liimaamisen jälkeen, puupahvista tehdyt rakenteelliset osat loksahtelivat paikoilleen.


    Supermagee ergonomiakomposiittishotti.


    ..koska oli kiire päästä testaamaan miltä ohjaimella pelaaminen tuntuu käytännössä :---D

    Seuraavaksi vuorossa rungon turhempien pintojen teko ja rungon kovettaminen hartsilla. ja ehkä sähköpuolen virtaviivaistaminen..
    !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefgh
    "#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghi
    #$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghij
    $%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijk

    Juhozki

    • Kami
    • *****
    • Viestejä: 1 633
    • No Life King
      • Profiili
      • Vadislav
    Vs: Lippupetrin ohjainprojekti
    « Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2012, 23:11:56 »
    Jännän näköinen vehje. Voiko kokeilla joskus jossain?

    Anakichi

    • Moe aivastus
    • Tengu
    • **
    • Viestejä: 1 521
    • Chuuuuuuuuuu~♥
      • Profiili
      • "räpellystä"
    Vs: Lippupetrin ohjainprojekti
    « Vastaus #7 : Huhtikuu 18, 2012, 07:51:23 »
    niin ne jotkut jaksaa näpertää,  tosi upealta näyttää :D