Kirjautuaksesi anna tunnus ja salasana.

Kirjoittaja Aihe: Alkoholilanka  (Luettu 98410 kertaa)

Roppari

• Vieras
Vs: Alkoholilanka
« Vastaus #225 : Elokuu 09, 2015, 04:24:30 »
^
Minä oon yksi niitä maailman huonoimpia ihmisiä antamaan oppitunteja alkoholista kenellekään! :D

Hieda no Mukyuu

• Elle parle d’amour comme elle parle des vieux livres
  • Miko
  • Tuota... Muistanet merkitä lähteet?
    • Profiili
« Vastaus #226 : Elokuu 16, 2015, 14:18:13 »
Luulin et kaikki prosenttei sisältävät juomat luokitellaan alkoholiksi jota ei saa alaikäset kitata.

Aikanaan kuulin tarinoita siitä, miten pienet peruskoululaiset olivat hankkiutuneet humalaan ryystämällä suuret määrät miedointa mahdollista siideriä tai olutta.

Epäilen kyllä, että lainsäädännöstä huolimatta ainakin pienen maalaiskaupan myyjä saattaa kieltäytyä myymästä, jos kaksi puolituttujen perheitten kahdeksanvuotiasta lasta yrittää kantaa ulos koko korillisen...

Hetkinen.

Roppari, emme ole tainneet pysyä mukana ajan virrassa tässä kieltojen maassa. Seuraavassa lihavointi minun.

Lainaus
16 §
Vähittäismyyntikiellot

Alkoholijuomaa ei saa alkoholijuomamyymälässä tai 14 §:n 4 momentissa tarkoitetussa myyntipaikassa myydä:

1) henkilölle, joka on kahtakymmentä vuotta nuorempi, kuitenkin niin että mietoa alkoholijuomaa voidaan myydä kahdeksantoista vuotta täyttäneelle;

2) häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle; tai

3) jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä tai sen luvatonta luovuttamista tai välittämistä.

Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi. (30.5.1997/486)

Ihan kuin tuo viimeinen tiukennus olisi lisätty lakiin jälkeenpäin niin, että jostakin syystä ei ole jaksettu tai haluttu muuttaa itse alkoholijuoman määritelmää.

Juce

• High Yōkai
    • Profiili
« Vastaus #227 : Elokuu 16, 2015, 17:38:53 »
Sama koskee myös hallussapitoa:
Lainaus
Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa pitää hallussaan tai kuljettaa henkilö, joka ei ole täyttänyt kahdeksaatoista vuotta. (30.5.1997/486)

Mutta toisaalta:
Lainaus
Joka tahallaan
(...)
5) tarjoaa alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana,
(...)
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, alkoholirikkomuksesta sakkoon.
Eli alle 2,8 % juomia (ja ehkä väkevämpiäkin tietyissä olosuhteissa) voisi tarjota myös alaikäisille?

Hieda no Mukyuu

• Miko
    • Profiili
« Vastaus #228 : Elokuu 16, 2015, 17:55:53 »
Eli alle 2,8 % juomia (ja ehkä väkevämpiäkin tietyissä olosuhteissa) voisi tarjota myös alaikäisille?

Minä tulkitsisin tuntemani lainkohdat niin, että aikuinen saa itse tilannetta valvoessaan tarjota alaikäiselle hyvin pieniä määriä mitä tahansa alkoholipitoista juomaa, kunhan kykenee arvioimaan, etteivät kyseiset määrät aiheuta minkäänlaista päihtymyksen tunnetta tai sivullisten havaittavissa olevaa edes äärimmäisen lievää juopumustilaa.

En välttämättä tunne kaikkia asiaan liittyviä lainkohtia saati oikeudessa käsiteltyjä ennakkotapauksia, joten tämä on vain minun henkilökohtainen linjaukseni. Olen lähtöisin perheestä, jossa on aina suhtauduttu alkoholin hyvin hillittyyn kohtuukäyttöön myönteisesti.

Esimerkiksi keskikokoiselle viisitoistavuotiaalle pojalle voisin jokseenkin huoletta tarjota pienen juomalasillisen keskiolutta ruokajuomaksi. Kaksitoistavuotiaan tytön antaisin maistaa teelusikallisen väkevää rommia pelkän makuelämyksen vuoksi.

On kuitenkin muistettava, että hyvin väsyneelle tai nälkäiselle pienikokoiselle lapselle yllättävän pienikin määrä alkoholia saattaa hetkeksi nousta havaittavasti päähän.

Roppari

• Vieras
« Vastaus #229 : Elokuu 17, 2015, 00:12:33 »
^
Ois kyllä pitäny lukea "taas" lakia paremmin. Onneksi en ole rikollinen, tai juristi, tai rikollinen juristi.

Hieda tuossa pohtikin hyvin tuota alaikäisille tarjoamista, niin ei tässä maassa kovin montaa homo sapiensia taida olla joka ei ainakin olisi maistanut alaikäisenä. Ja hyvin monet vanhemmatkin ovat ainakin minun läsnä ollen olleet sitä mieltä, että parempi kotona antaa lastensa maistaa kuin että sitten ihmeellisistä pimeistä pulloista kokeileevat kaupungilla. Ja se esimerkki minkä lapsellesi annat kun sen viinan kanssa lotraat!

Muistan kun aikoinaan täysjuoppo isäni meni uusiin naimisiin ja antoi minulle ja veljelleni mukaan 1,5l siideriputelin jossa oli alkoholia roisit 0,7%!!! Siitä sitten hirveellä vauhdilla kaveria tapaamaan ja läheiseen metsään "ryyppäämään". Kyllähän siinä niin olevinaan alkoholi lämmitti ja vaikka mitä kun oltiin Irwin Goodmanit ja muut kuunneltu, mutta ne vaikutukset olivat enemmänkin psykologisia kuin alkoholin tuottamia. Ja alkoi se kaverin tietokone lämpimässä talossa kiinnostamaan meitä aika nopeasti enemmän kuin hurjan siiderimme litkiminen pienen pakkasen rankaisemassa huurteisessa kylmässä ryteikössä.

Roppari, emme ole tainneet pysyä mukana ajan virrassa tässä kieltojen maassa.
Minä en ainakaan! Tein Mikkelissä tällaisen havainnon:

Absinttia! Ja vieläpä yli 60-volttisena. Onko tämä nyt sitä erityislupaa väkiviinasta, kun minä olen jo pitkään elänyt uskossa ettei Suomessa saa myydä vahvempaa kuin 60%-juomaa?

Vee

• Finnish TV persona and musician
  • I'm no fun
    • Profiili
« Vastaus #230 : Elokuu 17, 2015, 07:58:14 »
Absinttia! Ja vieläpä yli 60-volttisena. Onko tämä nyt sitä erityislupaa väkiviinasta, kun minä olen jo pitkään elänyt uskossa ettei Suomessa saa myydä vahvempaa kuin 60%-juomaa?
Never forget
Marked for deletion (old).

Roppari

• Vieras
« Vastaus #231 : Elokuu 17, 2015, 16:59:11 »
^
Hauskaa koska totta, ihan kamalaa ainetta.

Satori

• sādhuばあちゃん
  • Punainen Keiju
  • pullantuoksuinen kotiäiti
    • Profiili
« Vastaus #232 : Elokuu 17, 2015, 17:08:45 »
Tuo rajanveto 60-rosenttiin taitaa olla ihan Valtion Valintamyymälän itsesäätelypolitiikkaa. Lain mukaan enemmän kuin 80% alkoholia sisältävä valmiste luetaan lääkeaineeksi, jota ei saa myydä tai tuoda maahan. En nyt jaksa kaivella finlexiä, mut tää on mun vahva takapuolituntuma.

Nyt maistuu: Aseveljen Siwan Veikko "kesäolut" -lager -- hinta-laatusuhteeltaan maamme maitokauppavahvuisten parhaimmistoa, IMO!
------ "Puolueemme nojaa vahvasti valtionshintōlaisiin perusarvoihin! Rötöstytöt kuriin!"

Huopatossu

• Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • #ydinjolo
    • Profiili
« Vastaus #233 : Elokuu 17, 2015, 17:32:12 »
Kerran tuli absinttipaukut otettua kaverin kanssa illan päätteksi. Oli aika yrttistä. Ei siitä sen kummempia seuraamuksia tullut. Hieman petyin kun olin noita villejä huhuja kuullut siitä.

Roppari

• Vieras
« Vastaus #234 : Elokuu 17, 2015, 17:39:45 »
^
Sillä pitääkin juoda muisti pois.

Vee

• Finnish TV persona and musician
  • I'm no fun
    • Profiili
« Vastaus #235 : Elokuu 17, 2015, 20:00:07 »
Marked for deletion (old).

Juce

• High Yōkai
    • Profiili
« Vastaus #236 : Elokuu 17, 2015, 22:17:26 »
Viski on liian hyvää ja mielenkiintoista. Töissäkin tauot menee nykyisin vaan tislaamoihin tutustuessa ja Alkon sivuilta uusia tuttavuuksia etsiessä.

Itse olen miettinyt, että pitäisiköhän alkaa maistelemaan liköörejä. Pystyy maistelemaan enemmän, kun eivät ole niin väkeviä, ja yhden pullon hinta on halvempi.

Roppari

• Vieras
« Vastaus #237 : Elokuu 18, 2015, 17:06:51 »
kuva liittyy
Patsulilla ois tämmöset setit.

Itse olen miettinyt, että pitäisiköhän alkaa maistelemaan liköörejä. Pystyy maistelemaan enemmän, kun eivät ole niin väkeviä, ja yhden pullon hinta on halvempi.
Ei muuten huono idea tuokaan. De Kuyperit olen ainakin itse havainnut hyviksi mitä niitä joitain olen testaillut.

Huopatossu

• Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • #ydinjolo
    • Profiili
« Vastaus #238 : Elokuu 18, 2015, 17:28:40 »
kuva liittyy
Alkoi yhtäkkiä tekemään mieli rommia. 80-volttinen Stroh on kyllä hävyttömän hyvää.

^
Sillä pitääkin juoda muisti pois.
Ahaa, olen siis käyttänyt absinttia väärin. En silti taida siihen enää koskea, ei ollut hirveän miellyttävää juotavaa.

Hieda no Mukyuu

• Miko
    • Profiili
« Vastaus #239 : Elokuu 18, 2015, 21:11:39 »
Tuttavapiirissäni on ilmoitettu absinttikokemuksina aistihavaintojen vääristymiä kuten suorien pintojen muuttumista lievästi kuperiksi.

Olisikohan lisäksi joku muutenkin herkkämielinen tutuntuttu kertonut nähneensä absinttihumalan jälkeen tavallista monimutkaisempia ja ahdistavampia painajaisunia?

Itse rehellisesti sanottuna pelkään päihteitä, joilla on muunlaista kuin rauhoittavaa, piristävää tai estoja poistavaa vaikutusta. Absinttia haluaisin silti maistella. En usko, että saisin kumotuksi sitä pelottavia määriä.