Kirjoittaja Aihe: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun  (Luettu 668323 kertaa)

Huopatossu

  • Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • Viestejä: 689
  • #ydinjolo
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1425 : Elokuu 09, 2015, 01:18:34 »
^
Vohoi juku, tuleppas airsoft-piireihin jos tahdot nähdä mitä on elitismi ja muita paremmuus! :D
Kuulostaa kauhealta. Onneksi ei tuo harrastus hirveästi kiinnosta. En vihaa kovin montaa asiaa maailmassa niin paljoa kuin elitistejä.

Chiruyto

  • Pörröinen
  • Punainen Keiju
  • *****
  • Viestejä: 395
  • Eläin voi olla vihainen, koska olemme sen kuopassa
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1426 : Elokuu 09, 2015, 01:22:56 »
Varsinkaan niin suositussa ja paljon cossatussa sarjassa kuin Touhou (vaikka kulta-ajat olisivatkin jo ohi ja touhou alkaa hiipua) on vaikea ymmärtää miksi vaihtelu olisi pahasta.

Kisat ovat eri juttu, mutta on myös kisoja omille designeille ja versioille hahmoista (esim. Mimiconin cosplayhaastekilpailu)

Hauskaahan tässä ollaan vaan pitämässä.
nyaa saatnan homoperseet nyaa

Lappari

  • 420-Sakuya
  • Vihreä Keiju
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Heippalöölöö
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1427 : Elokuu 09, 2015, 01:27:18 »
^
Vohoi juku, tuleppas airsoft-piireihin jos tahdot nähdä mitä on elitismi ja muita paremmuus! :D
Tästä on kyllä kuullu melkosia tarinoita ympäri maailman. Varsinki sellasesta porukasta jotka haluaa larpata jotain super operator navy seals tapan kaikki ja mun varusteet maksaa enemmän kuin sun talo ja niin pitäis teidänkin varusteiden -jäbää ja ottaa kaiken todella tosissaan ymmärtämättä sitä faktaa että leikitään sotaa kuulapyssyillä (yleensä ja tavoiteltavasti) hauskaa pitäen. Saa toki ottaa aina asiat niin "tosissaan" kuin haluaa kunhan on reilu ja suvaitsevainen muita kanssaharrastajia ja mielipiteitä kohtaan. Sama toki koskee kaikkia osapuolia aina ja joo meni taas vähä lörinäksi tääki viesti :D

Vee

  • Finnish TV persona and musician
  • *******
  • Viestejä: 460
  • I'm no fun
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1428 : Elokuu 09, 2015, 01:36:22 »
ai airsoft vai
Marked for deletion (old).

Lappari

  • 420-Sakuya
  • Vihreä Keiju
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Heippalöölöö
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1429 : Elokuu 09, 2015, 01:40:21 »
ai airsoft vai
Ainoa hyvä asia, mitä tuosta saatiin puristettua ulos.

Huopatossu

  • Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • Viestejä: 689
  • #ydinjolo
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1430 : Elokuu 09, 2015, 02:22:58 »
Hauskaahan tässä ollaan vaan pitämässä.
Nyt näkisin että olet todellakin asian ytimessä. Miksi hassuihin asuihin pukeutumiseen pitäisi kehittää jotain tiukkoja sääntöjä? Riittää kun on kivaa.

Remmi

  • Local Hime
  • Vihreä Keiju
  • ***
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1431 : Elokuu 09, 2015, 02:55:17 »
Tosi kovaa mielipidettä incoming

Mulle on tullu semmonen käsitys, et cosplay on jakaantunu tosi raa'asti. Toiset on niitä, joiden on pakko saada joka ikinen atomi cossissaan oikein ja just niinku pitääki ja on yleensä tiukkapipoja (ei siis varmaan kaikki, mut yleensä semmoset tyypit tuntee kai ittensä paremmaksi kuin muut ja on sitten juuri niitä tiukkapipoja?).
Toinen ryhmä on taas ne, joille cosplay on hauskanpitoa ja sellainen mukava harrastus, johon ei kuitenkaan törsätä tonneja ja kuluteta aikaa zoomailemalla yksityiskohtia hahmostaan. Touhou on just kans tosiaankin fandom painotteinen, ja sen myötä tehdään sitten cosseja.
Ite kuulun tuohon keskivaiheelle, en ole elitisti, mutta miulle on tosi tärkeää että cossi on mahdollisimman canon, ja otan huomioon cossin sit monella tapaa. En ikinä kieltäis tai kattois vinoon minkäänlaista töhö cossaajaa/crossaajaa, mutta jotku on vaan semmosia että cosplay on niille elämää suurempi juttu, ja että kaappi- ja fanoncossit on syöpää.
Musta on just paras nähä paljon kaikenlaisii töhö cossei, oli se sit supercanon tai sit superfanon. Pääasiahan on kuitenkin se, et nörtit pukeutuu fiktiivisiksi hahmoiksi sarjasta josta tykkää, ja haluavat pitää hauskaa. En ikinä ymmärtäis cossaajaa joka cossais vaan kunnian, kisauksen ja ihailujen takia, vaikka niitäki löytyy vaikka kuinka.
Kuhan vaan cossi on sen näkönen et tunnistaa hahmon ja cossaajalla on kivaa, go for it! Sen pitäis olla se pääasia cosplayn suhteen.
(On kivaa saaha muiden mielipiteitä cosplayn suhteen. Kunhan vaan pidettäis mielipiteet suht neutraaleina eikä alettais haukkumaan et millanen cosplayharrastaja on paska, ei siis sillä et tääl ois semmosta sanottu mutta kuitenkin. Ja jos jonku mielestä joku juttu on täyttä bullshittiä, niin kaikkein parhain valinta on vaan pitää asia itellään)

Roppari

  • Vieras
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1432 : Elokuu 09, 2015, 04:48:46 »
ai airsoft vai
Oli kyllä pätevä juoni, tossa pelissä siis.

Tästä on kyllä kuullu melkosia tarinoita ympäri maailman. Varsinki sellasesta porukasta jotka haluaa larpata jotain super operator navy seals tapan kaikki ja mun varusteet maksaa enemmän kuin sun talo ja niin pitäis teidänkin varusteiden -jäbää ja ottaa kaiken todella tosissaan ymmärtämättä sitä faktaa että leikitään sotaa kuulapyssyillä (yleensä ja tavoiteltavasti) hauskaa pitäen.
Meillä oli tämmöinen sakki peleissä yhteen otteeseen. Hyvä että suostuivat puhumaan toisille ihmisille ja henkilökohtainen maailma päättyi siihen, jos eivät voineet pelata samalla puolella. Mikä meitä suomalaisia vaivaa?

Tosi kovaa mielipidettä incoming
Odotin myrskyä vesilasiin..

..mutta jatkoin lukemista ja tuossa on se kuukauden paras postaus.

Sit tähän cosplayhin liittyen. Oon katsellut pitkän aikaa kunnon kenkiä cossaukseen: arvostelkaa mun valinta: http://www.sievi.com/fi/tuotteet/ammattijalkineet/key

Pitäis se ompelukonekin ostaa, saakeli.

Huopatossu

  • Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • Viestejä: 689
  • #ydinjolo
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1433 : Elokuu 09, 2015, 12:47:53 »
Tosi kovaa mielipidettä incoming
Odotin myrskyä vesilasiin..

..mutta jatkoin lukemista ja tuossa on se kuukauden paras postaus.
Aivan samaa mieltä olen, siinä tiivistyi jokseenkin kaikki mitä halusin sanoa mutta olen liian tyhmä pukemaan sanoiksi.

Lainaus
Sit tähän cosplayhin liittyen. Oon katsellut pitkän aikaa kunnon kenkiä cossaukseen: arvostelkaa mun valinta: http://www.sievi.com/fi/tuotteet/ammattijalkineet/key
Aika jees, hankkisin varmaan itsekin ellen jo omistaisi olemassa tuota File Black-mallia, joka on omasta mielestäni kivan pyöreän mallinen ja omaa mukavasti korkoa. Noiden kahden edellä mainittujen lisäksi myös tuo Cable olisi hyvän näköinen. Ja ettei tämä ympäripyöreä vastaus hämmennä liikaa: Ota tuo malli minkä linkitit jos se oli sivun vaihtoehdoista omasta mielestäsi paras, approovaan valinnan.

Chiruyto

  • Pörröinen
  • Punainen Keiju
  • *****
  • Viestejä: 395
  • Eläin voi olla vihainen, koska olemme sen kuopassa
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1434 : Elokuu 09, 2015, 12:52:16 »
Voisin itsekin vähän kirjoitella pidempää tekstiä (niin paljon kuin vähäsanaisuudeltani pystyn)

Itselleni on jäänyt käsitys että cosplayn jakaantumisen kokevat eniten nuoremmat ja aloittelevat harrastajat. Ja jos joskus juttelen jollekin, jonka mielestä aloittelijat tai nuoremmat eivät saisi cossata, suuttuisin kyllä, koska kaikki ovat aloittaneet joskus. Ja eikös nuorempana aloittaminen ole vain hyvä juttu, itse aloitin 13-vuotiaana, ja nyt 19-vuotiaana olen sellainen, mitä jotkut saattaisivat pitää elitistinä. Takana on 6 cosplaykilpailua, ja edessäkin yksi Suomen kovatasoisimmista kisoista.
Koskaan en kuitenkaan ole ollut sitä mieltä, että jonkun vaivalla tekemä asu olisi huono.

Toimin senpaina eräälle cosplayryhmälle tuossa keväällä, ja tosi montaa niistä pelotti mitä muut ajattelevat. Tosi monet tekivät ensimmäisiä pukujaan, ja osaa jouduin oikeasti tsemppaamaan tosi paljon etteivät pelkäisi muiden tuomitsemista. Tsemppaaminen kuitenkin tuotti tuloksensa, heidän ryhmä oli aivan ihana ja kaikilla tuntui olevan hauskaa! Vaikka osalla asut eivät kiireen takia olleetkaan aivan täysin sellaiset kuin referenssikuvassa.

Jokainen cossaa täysin miten itse tahtoo, ja jokaisen pitäisi myös antaa muiden cossata täysin miten itse tahtovat. Cossaa ja anna muiden cossata. Tuskin kukaan kuitenkaan on yksittäistä cossaajaa vastaan ilman mitään henkilökohtaista kähinää tai internetin anonyymiyttä. Tietysti kisatessa säännöt ovat tiukempia, mutta niihin jotka eivät kisaa, säännöt eivät päde.

Ja vielä uudestaan, hauskaahan tässä ollaan vaan pitämässä. Pukeutukaa hassuihin asuihin ihan niin paljon kuin lystää!

tl;dr: Remmin postaus on tosi hyvä, mutta toin vähän elitistin näkökulmaani

Sit tähän cosplayhin liittyen. Oon katsellut pitkän aikaa kunnon kenkiä cossaukseen: arvostelkaa mun valinta: http://www.sievi.com/fi/tuotteet/ammattijalkineet/key

Oikein sievät, kestävät ja luultavasti myös todella mukavat, vaikuttaa hyvältä valinnalta.
nyaa saatnan homoperseet nyaa

Huopatossu

  • Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • Viestejä: 689
  • #ydinjolo
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1435 : Elokuu 09, 2015, 13:11:26 »
tl;dr: Remmin postaus on tosi hyvä, mutta toin vähän elitistin näkökulmaani
Asteikolla 1-10 asenteessasi ei ole mitään elitismiä, jos pystyt arvostamaan toisen itse tekemää asua, oli se miten canonia tai fanonia tai vaikka aivan omaa näkemystä tahansa ilman että alat heti inttämään että "tuo asu on väärin tehty, minun tapani on ainoa tapa cossata." Sana jota tässä todennäköisesti haetaan on perfektionisti, ja sellainen kyllä pitää ollakin jos haluaa tuolla korkeammalla tasolla kisata. Ja juurikin kisaamiseen liittyen, siinä totta kai pitää säännöt olla, että voitaisiin järkevästi tuomaroida esiintyjät. Eihän siinä muuten mitään järkeä olisi.

Hagane productio

  • Illuusiokonduktööri
  • Midboss
  • ****
  • Viestejä: 847
  • 僕と一緒に遊ぶ?じゃあ死ぬ気で頼むよ
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1436 : Elokuu 09, 2015, 15:19:57 »
tl;dr Elitistit ovat perseestä.
Lol anteeks.

Ei vaan. Itse olen cossaajana elitisti itseäni kohtaan. Johtunee varmaan siitä että perfektionismi virtaa veressä ja itken para-aikaakin verta kun canon reffei Touhousta on niin vähän ja yleensä vain yhdestä kuvakulmasta vieläpä. En ole missään vaiheessa kieltäytynyt soveltamasta fanien näkemystä saatika heittänyt pari hienoa faniversiota pois cossilistalta. Mutta jos hahmo on jonkun muun kuin itseni omaisuutta, koen suurta tarvetta olla uskollinen tälle ja kunnioittaa sen tekijää. Eli se canon versio jokaista pilkkua myöten mitä reffi nyt tarjoakaan on aivan pakko tehdä mahdollisuuden mukaan. Yoshikan kohdalla cringe on ollut suuri kun ZUN ei osaa anatomiaa saatika selkeästi kertoa miten hahmon vaatteet toimii. Fandomin näkemys hahmosta on paikoitellen todella silmiä hivelevää ja aluksi olin mennä tämän näkemyksen mukaan, mutta koska Fryy on myös tekemässä canon Seigaa, en sitten viitsinyt lähteä seikkailemaan eri vesille. Ja muutenkin. Periaatteessa voisin kyllä tuota versiota cossia tekemällä vain hihatsydeemin ja laittamalla korun kaulaan ja se olisi aikalailla siinä, vaikka muutamat yksityiskohdat eroavatkin ZUNin versiosta paikoitellen värin puolesta ja hameen helman kuvioinnista. Muiden cossaus on miulle se ja sama, kunhan heillä on hauskaa. Valmiscossit aiheuttavat pientä cringeä hieman (siis sellaiset jotka on ostettu tyyliin ebaysta jne.), koska se oma kädenjälki on aina paljon kauniimpaa katseltavaa ja siitä välittyy se sellainen "välitän"-asenne. Aloittelijat ja laiskat eivät voi tälle mitään, mutta onneksi suurin osa pääsee ajan myötä eroon tästä ja tuunaa vaikkapa valmiita vaatteita sopiviksi. Se on jo jotain ja siinä näkyy oma kädenjälki. En yritä sanoa etteikö valmiscossien käyttäjät olisi jotenkin huonoja ihmisiä, koska heilläkin on syynsä moisten käyttöön. Joissain valmiissa puvuissa on oikeasti hyvin tehdyt yksityiskohdat ja laatu on oikein muikeaa. Paikoitellen joistain puvuista saa vain maksaa aivan liikaa suhteessa laatuun kun itsekin pystyy tekemään parempaa kun vain viitsii yrittää. Mutta olkoot. Cossatkoot muut miten haluavat. Hauskaahan on tarkoitus pitää ja nauttia olostaan enemmän tai vähemmän hassussa puvussa. Itse pyrin tekemään kaiken mahdollisen itse ja vieläpä reffin mukaan niin hyvin kuin mahdollista. Serious business you see.

Omien näkemyksien laittaminen peliin on todella kuumottavaa tässä harrastuksessa. Monta kertaa olen kuullut kuinka kanssaharrastajat ovat tehneet cossin ja siitä jonkin osan sillain kuin kuvittelee sen olevan, koska virallista reffiä ei ole. Myöhemmin kuitenkin tilanne muuttuu, tuleekin reffiä ja tämä oma näkemys onkin aivan väärä. Oma perfektionismini ottaisi kyllä aivan liian suurta osumaa tälläisestä. Onneksi Töhöt ovat kuitenkin sen verran anteeksiantavaisia koska ZUN ei pidä yhtä designia hahmoillaan vaan ne muuttuvat pelien myötä. Mutta se sekasoppa joka tästä syntyy on kyllä aivan karmeaa loppupeleissä. Miljoona erilaista versiota, josta yhdestäkään ei ole täyttä referenssiä. Onneksi seuraavan cossin myötä pääsen Töhön vähäisestä canon reffimaailmasta eroon hetkeksi. Ne jotka seuraavat twitterissä meikäläistä luultavasti ovat saaneet jonkin sortin käsityksen siitä kuinka vakavasti otan cossauksen. Paljon itkin ja revin hiuksiani Shouta ja Mokouta tehdessäni. Yoshikan kanssa samaa tiedossa kun taas pääsen joudun jatkamaan moista huomenna piiitkän tauon jälkeen. Jee. Kuumotus maximus.

Sit tähän cosplayhin liittyen. Oon katsellut pitkän aikaa kunnon kenkiä cossaukseen: arvostelkaa mun valinta: http://www.sievi.com/fi/tuotteet/ammattijalkineet/key
No jo on komiat popot. Kelpais itellekin, mutta ei sovi kyllä ihan tyyliini.

En keksi yhtä järkevää lainausta Chirulta mutta asiaa sieltä tuli. *taputapu* Muillakin on todella mielenkiintoisia mielipiteitä ja näkemyksiä asiasta. Se mistä tämä kaikki lähti ja mihin koko homma on mennyt... Ketään ei ole lytätty sanojensa vuoksi vaikka monta erilaista pointtia onkin tullut vastaan. Luulin jo hetken aikaa että joku Töhöjen cossisota iskisi tänne.

Summary: Cossauksesta puhuminen on kivaa :3c

Edit:
Unohdin mainita kuinka suren canon Töhö-cossien vähäisyyden puolesta ;;___;; Uguu.

Huopatossu

  • Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • Viestejä: 689
  • #ydinjolo
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1437 : Elokuu 09, 2015, 15:31:05 »
En keksi yhtä järkevää lainausta Chirulta mutta asiaa sieltä tuli. *taputapu* Muillakin on todella mielenkiintoisia mielipiteitä ja näkemyksiä asiasta. Se mistä tämä kaikki lähti ja mihin koko homma on mennyt... Ketään ei ole lytätty sanojensa vuoksi vaikka monta erilaista pointtia onkin tullut vastaan. Luulin jo hetken aikaa että joku Töhöjen cossisota iskisi tänne.
Tästä olen kyllä todella iloinen, on pidetty homma sivistyneenä vaikka asiasta on varmasti niin monta näkökulmaa kuin on harrastajaakin.

Ja pahoittelen vielä tähän väiin aamuöistä avautumistani ja karkeita sanavalintojani.

Juce

  • High Yōkai
  • ***
  • Viestejä: 728
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1438 : Elokuu 14, 2015, 18:15:38 »
Unohdin raportoida tämän onnistumisen, vaikka parissa conissa olikin jo käytössä:

Koska vannehame ei jaksanut kunnolla kannatella raskasta puuvillakankaasta tehtyä päällyshameen alla ollutta valkoista alushametta, niin ajattelin jättää sen pois ja ommella päällyshameen helmaan tuollaisen viritelmän:



En ole varma, että ovatko nuo piirrosmerkit aivan oikein.

Monet näyttävät ompelevan röyhelön suoraan päällyshameen helman jatkoksi, mutta ajattelin, että jos röyhelön kiinnittäisi päällyshameen sisäpuolelle noin viiden sentin päähän kankaan reunasta, niin tulisi paremmin vaikutelma erillisestä alushameesta. Näin valkoinen myös näkyisi tasaisemmin, kuin oikean alushameen helma.

Eli kankaana oli Eurokankaan New Duchess ja tuossa Anounyym1n Desuconissa ottama kuva: http://reimu.eu/photos/desucon2015/DSC_0887.jpg Röyhelöön yritin laittaa kaksinkertaisen määrän kangasta lopulliseen pituuteen nähden.

Röyhelöiden rypyttäminen ei ihan kunnolla onnistunut ensimmäisellä yrityksellä, sillä lanka luisti aika huonosti kyseisessä kankaassa, joten jouduin ottamaan rypyttämisen uusiksi siten, että säädin päällyslangan kireyden lähes löysimpään asetukseen, jolloin rypytyslangat sai luistamaan huomattavasti paremmin.

Huopatossu

  • Sympaattinen sikasuolijäbä
  • Yōkai
  • **
  • Viestejä: 689
  • #ydinjolo
    • Profiili
Vs: Pitkä lanka cosplay-suunnitteluun
« Vastaus #1439 : Elokuu 16, 2015, 19:08:30 »
Juuh elikkäs, Sekibanki-cossi edistyy ja nyt on osapuilleen suuret linjat saatu valmiiksi, vielä vaatii aika paljon kyllä hienosäätöä. Ja voi elämä kun tuo kaulus on hirveän näköinen tuossa kuvassa.

!Caution! Work in progress !Caution!

Spoiler (click to show/hide)

Lähinnä pelottaa kaikkein eniten tuon paidan reunuksien koristelu. Emme löytäneet punaista pitsireunusta, niin ajattelimme sitten valkoista vastaavaa värjätä punaiseksi, mutta pelottaa vähän että mitähän siitä oikein tulee. Onko kukaan ikinä värjännyt kangasta, että löytyykö jotain vinkkejä tähän hommaan?