Kirjautuaksesi anna tunnus ja salasana.

Kirjoittaja Aihe: Elektroniikkalanka.  (Luettu 29181 kertaa)

Hieda no Mukyuu

  • Elle parle d’amour comme elle parle des vieux livres
  • Miko
  • ***
  • Viestejä: 1 566
  • Tuota... Muistanet merkitä lähteet?
    • Profiili
Vs: Elektroniikkalanka.
« Vastaus #45 : Maaliskuu 08, 2018, 19:49:13 »
CD toimii soittimessa kuin soittimessa – –. CD kuulostaa hieman naarmuisenakin samalta, mitä nyt saattaa vähän pätkiä, – –.

Sen verran on totuuden nimissä sanottava, että yhden tai kaksi CD-levyä olen tutun halvalla kannettavalla kasetti- ja CD-soittimella saanut naarmuuntumaan pahasti. Osa raidoista on sillä samalla soittimella kuunneltaviksi täysin kelvottomia. Omalla siedettävän hyvällä soittimellani ongelma koskee vain yhtä ainoaa raitaa, jonka kohdalla levyn pinnassa on pieni mutta syvä vaurio.

Sen jälkeen, kun opin varomaan kaikkein halvimpia soittimia, ei mitään ongelmia ole tullut.

Hieda no Mukyuu

  • Elle parle d’amour comme elle parle des vieux livres
  • Miko
  • ***
  • Viestejä: 1 566
  • Tuota... Muistanet merkitä lähteet?
    • Profiili
Vs: Elektroniikkalanka.
« Vastaus #46 : Kesäkuu 24, 2019, 12:30:17 »
Tänään opin taas uuden asian elektroniikan historiasta.

Minulla oli aina ollut se käsitys, että hallipelit (arcade games) yleistyivät vuosikausia, ehkä jopa yli viisitoista vuotta ennen kotiin ostettavia pelikonsoleita.

Käsitykseni perustui toisaalta siihen, että ajattelin varhaisten videopelien elektroniikan vaatineen niin paljon tilaa, ettei se voinut mahtua hallipeliä merkittävästi pienikokoisempaan laitteeseen, ja toisaalta siihen, että Commodore 64:n, Spectravideo SV-328:n ynnä muitten varhaisten halpojen kotitietokoneitten suosio olisi lisäksi vielä suuresti hidastanut pelikonsolien kehitystä viemällä mahdolliset asiakkaat.

Käsitykseni on ollut väärä. Wikipedioitten mukaan maailman ensimmäinen kaupallinen, kotikäyttöön tarkoitettu pelikonsoli Magnavox Odyssey tuli markkinoille vuonna 1972 – vain vuotta myöhemmin kuin maailman ensimmäinen sarjatuotettu kaupallinen hallipeli Computer space.

Tosin nähtävästi sekä kotikonsolien että kolikkohallipelien alkutaival oli töyssyinen. Vuoden 1972 Pong-pelin myötä hallipelit pääsivät niskan päälle vähintään muutamaksi vuodeksi – kuinka moneksi, se riippunee laskutavasta. Näitten kahden pelikonetyypin »suosiota» on vaikeaa vertailla. Pitäisikö laskea esimerkiksi pelaajien käyttämiä rahamääriä tai aikamääriä vai kenties yritysten tekemiä voittoja?

Mahtaako vanha, virheellinen käsitykseni jopa pitää paikkansa Suomen osalta? Osaisiko joku kertoa, mitä pelikonsoleita ja kuinka paljon Suomessa myytiin ennen Nintendo entertainment systemiä, joka tuli meillä markkinoille vuonna 1987? (Aikanaan NES tunnettiin yksinkertaisesti »Nintendona», koska useimmat suomalaiset eivät sitä ennen olleet koko Nintendo-nimeä kuulleetkaan.)