Gensokyo > Omat teokset

Patsastellen - savifiguureja

(1/4) > >>

Inc:
Uutta lankaa aluille. Sisältö tulee olemaan tutusti rautalangasta ja savesta tehtyjä figuureja, osa töhöjä ja osa vähemmän töhöjä. Otsikko toivon mukaan hiukan edellistä kuvaavampi.

Sitten itse aiheeseen:
Satori
Spoiler (click to show/hide)Tyylikokeilu. Tavoitteena oli saada jotain mallikuvan kaltaista mutta eihän se nyt onnistunut.
Hienojakoiselle hiustyylille pitää kehittää parempi tekniikka, nykyisessa hiusten päät katkeilevat aivan liian herkästi maalatessa.
Yrittämista jatketaan.

Serpentguard
Spoiler (click to show/hide)Toinen warhammer-luonnostelma. Ajatuksena oli käärmevariaatio Lizardmen-armeijasta. Figu itsessään ei ole lähelläkään peliskaalaa, vaan tarkoitus oli testata miten fiksulta helpon osiinjaon edellyttämät varusteet hahmolla näyttävät.
Osat olisivat häntä, ylävartalo, pää, oikea käsi + ase ja vasen käsi ranteeseen asti. Toimisi muuten ihan hyvin mutta riittävän monelle yksikölle en keksinyt teeman mukaista varianttia, joten valikoima jäisi liian yksipuoliseksi.


Sammakkoeläin?
Spoiler (click to show/hide)Otus lähti liikkeelle Monster Hunterin innoittamana. Vaikutteita tuli otettua Ludorothista (esim. selkä lähti liikkeelle 'spongy hide' materiaalin tulkintana) mutta tekele lähti pian omille raiteilleen.

Djinn
Spoiler (click to show/hide)Tässä oli pääideana liikkeen  harjoitus, askel eteen ja alaoikealta ylös lähtevä lyönti. Tämä oli muistaakseni ensimmäinen suomupanssari mikä tuli tehtyä, edelsi siis aiemmin esittelemmääni onia mutta jäi maalamatta.
Hahmon pohjana oli tämä djinni-design.  Nuohan ovat kaikki kaljuja, mutta jätin alussa rautalankaan sisällyttämäni poninhännän hahmolle koska se helpottaa liikkeen ilmaisua.

Koishi
Spoiler (click to show/hide)Tehty tämän pohjalta. Tavoitteena olisi kyetä toteuttamaan useamman eri taiteilijan tyylejä figumuodossa.
Toho-jrpg sovitukset ovat myös muutenkin mielestäni mukavaa settiä. Vasaraa tuli hiukan yksinkertaistettua jotta teoksen saisi nopeammin valmiiksi.
Sydänlanka on silkka maalattu rautalanka, jolle kiinnityskolo vyössä. Kolmas silmä on rakennettu langan päähän punotun solmun ympärille jotta se kiinnittyisi kunnolla.

Kuudeskin figu oli tarkoitus olla (ja preview laitettua edelliseen lankaan), mutta oli vielä sen verran työtä ennen kuin voisi maalata ettei kaikkea muuta kannattanut sen vuoksi jarruttaa. Ilmestyy kun valmistuu.

Nippu muualla haahuillessa täytettyjä toiveita:
maymays
Spoiler (click to show/hide)May(Pokemon)/May(Guilty Gear) fuusio, tarkemmin May(pkmn) sovitetussa May(GG)-asussa. Kasvot eivat aivan onnistuneet ja ankkurikäden mittasuhteet heittävät hiukan.

Junko
Spoiler (click to show/hide)Junko (danganronpa) DIO-poseeraamassa. Asento sovellettu Heritage for the Future-pelin hyokkäysanimaatiosta (Dion The World lyöntispam).

SuccubiShantae
Spoiler (click to show/hide)
Shantaen (Half-Genie Hero) succubus-variantti Kneesocksin asussa.

Hahmoyhdistelmissä on mukavasti vapautta soveltaa ja kuitenkin myös pohjamateriaalia josta ammentaa ideoita omien loputtua.

Käytän nykyään kokoelmakuvia töiden esittelyyn ihan vain linkki/upload säätöä vähentääkseni, mutta jos erilliskuvat koetaan paremmaksi siihen (tai jonkinlaiseen välimuotoon?) voidaan siirtyä.

Materiaalit & tekniikat
Savi
Spoiler (click to show/hide)Kevytsavi
Materiaali jota käytän kaikissa figuissani. Hyvää ja halpaa, maalausta edeltävät materiaalikustannukset luokkaa <(2€/figu).
Kevytsavi on yllättävän kestävää, mutta hahmot kannattaa silti tukea rautalangalla. Rautalangasta vääntämisestä tarkemmin erikseen.
Saven keveys ja kestävyys sallivat hyvinkin lennokkaita ratkaisuja kunhan tukiranka on kunnossa.
Spoiler (click to show/hide)
Savi liukenee hitaasti mutta lopulta kokonaan veteen, jättäen jälkeensä vain valkean vaahdon pinnalle.
Savipintaa kevyesti kostuttamalla aikaansaatu osittainen liukeneminen on verrattavissa muoviliiman toimintaan.
Jo kuivunut savi sulaa osin kiinni uuteen saveen ja sitoutuu siihen tiiviisti. Tähän riittää ihan veden lisäys ennen pintojen liittämistä, liukenemisliitos tapahtuu itsekseen pintojen välissä.
Jos figuun tulee halkeamia, ne eivät ole korjattavissa tilkitsemällä, vaan figu on syytä purkaa n. puoli senttiä halkeaman kummaltakin puolen ja rakentaa takaisin alusta asti. Muunlaiset korjaukset eivät kestä.

Keraaminen savi
Huomattavasti kevytsavea raskaampaa, myös kuivuttuaan. Sen myötä myös hauraampaa eikä siis sovellu ohuempien rakenteiden tai yksityiskohtien tekoon.
Kuitenkin maksaa vain n. 1/3 kevytsaven hinnasta ja toimii täysin hyvin hahmon sisään jäävänä massana.
Toinen hyödyllinen käyttökohde on figun painopisteen manipulointi. Jos jalusta ja sen ylle jäävä osuus on enimmäkseen keraamista savea, voi figu muutoin levitä mihin suuntaan lystää ilman merkittävää kaatumisen riskiä.

Puun kaltainen savi
Ideana on ymmärtääkseni että materiaali olisi kuittuaan veistettäessä puun tapaan. Se on kuitenkin sen verran karkeaa ja jäykkää ettei siitä ole koviin moneen figusovellukseen.
Jos tekee isompaa dioraamaa ja haluaa pohjaksi jotain kestävämpää (keraaminen on kovaa mutta haurasta) muttei muuten. Kevytsavi on aivan yhtä hyvä siihen tarkoitukseen, mutta 'puusavi' on n. 1/3 edullisempaa

'Kierrätyssavi'
Spoiler (click to show/hide)Figuja tehdessä on kertynyt aika paljon paitsi 'wanhoja huonoja' niin myös pysyvästi kesken jääneitä ideoita (jos aloittaisin nyt, tekisin perusasioita eri tavalla -> ei kannata jatkaa vanhasta).
Kevytsaven liukoisuuden takia se on mahdollista kierrättää. Savi murretaan pieniksi paloiksi joiden annetaan lillua vedessä jonkin aikaa ennen sekoitusta tuoreeseen saveen.
Tällä tavalla kierrätetty savi on liian karkeaa muuhun kuin teoksen sisään jääväksi massaksi ja kilpailee siis keraamisen saven kanssa siitä roolista. Kierrätystä olen kokeillut vasta kevytsavella.

Muovailuvaha
Saveahan se ei ole, mutta ominaisuuksiltaan riittävän lähellä ollakseen hyvä uusiokäytettävä harjoittelumateriaali. Pehmeytensä ja painonsa vuoksi ei usein kykene kannattelemaan omaa massaansa (esim. hahmon nilkat eivät kestä muun figun painoa).
Toinen huomioitava ominaisuus on että koska vaha ei kuivu, pitää työssä olla jokin lähes yksityiskohdaton alue josta sitä voi käsitellä sotkematta muita osia.
Hyödyllinen apuväline vaikkei siitä juuri esittelykelpoisi töitä saa aikaan.
Rautalankarakenteet
Spoiler (click to show/hide)Rautalangan peruselementti on kaksi toistensa ympäri kiedottua lankaa. Yksi ei tue tarpeeksi ja useampi ei auta. Langat on syytä kietoa mahdollisimman tiivisti yhteen.
Tämä onnistuu ilman pihtejä taittamalla kierrettävä osa muotoon "|_|", missä "_":tä kierretään ja "|":t toimivat kahvoina. Näin edetään osuus osuudelta.
Vain raajojen päätyihin jäävät lenkit edellyttävät työkalujen käyttöä.

Figun tukiranka on vankimmillaan jos se koostuu vain yhdestä pitkästä langasta. Tämä on yksinkertaisempaa kuin miltä kuulostaa.
Jos figua ajattelee silhuettina on sen jokaiselle osalla kaksi rinnakkain kulkevaa viivaa jotka voidaan kiertää toistensa ympäri tukirangaksi.
Aivan kaikkein ohuimpiin osiin rautalankaa ei kannata ulottaa. Esimerkiksi hahmon sormiin ei lanka usein edes mahdu.

Savihan ei luonnostaan tartu rautalankaan, mutta kierteen urat helpottavat saven kiinnistystä langan ympärille.
Yksittäinen lanka usein osin leikkaa läpi siihen liitettävästä savesta, jolloin saven sisään jää ontto kohta langan viereen.
Saven rakentaminen rangan päälle on syytä aloittaa rangan risteyskohdista, joihin savi on helpompi painaa tiivisti kiinni.

Suurimalla osalla figuista aloituskohtina toimii käsien/pään/selän X-risteys ja jalkojen/selän T-risteys.
Monimutkaisemmassa teoksessa kannattaa aloittaa lähes jokaisesta X- ja T-risteyksestä, tällöin saven pohjakerros saadaan nopeiten valmiiksi.
Tästä poiketaan jos on tarvetta pitää jokin osa helposti liikuteltavana jotta se ei ole ympäröivien osien yksityiskohtien työstön tiellä.
Spoiler (click to show/hide)
Teos on syytä ankkuroida jalustaansa jatkamalla tukirankaa jalustan sisälle, yleensä tekemällä toisen jalan rangasta pidempi ja jatkamalla 2-3 "juurta" sen päästä alustan sisälle.

Jos tulen tehneeksi lisää tutoriaalityyppistä sisältöä niin linkitän sen sijaintiin langassa tästä osiosta.

Miksi uusi lanka:
Spoiler (click to show/hide)Suurin osa vanhan langan kuvista on rikki, imagehostia tuli vaihdettua aiemman mennessä maksulliseksi ja ilmeisesti eivät halunneet säilöä enään kuviani.
Alkuperäiset kuvat ovat kadonneet bittiavaruuteen koneen vaihdon yhteydessä ja korvaavien ottaminen ei oikein onnistuisi tekeleiden huolimattoman säilytyksen vuoksi.
Suunnitelmissa oli kierrättää suurin osa vanhoista töistä kunhan kaikki ikuisesti keskeyteneet projektit on saatu hyödynnettyä, joten en säilönyt niitä kovin huolella.
Muutoinkaan ei hirveästi lämmitä omien vanhojen töiden esittely, kaikki piirtämistä/tms harrastavat tietänevät sen tunteen.

Wanhan langan voinee lukita/arkistoida/vastaavaa?

Tästä sitten jatkuu sitä mukaa kun esiteltävää on. Kysymyksiä saa aina esittää.

J_onn_e:

--- Lainaus käyttäjältä: Inc - Joulukuu 29, 2015, 22:37:13 ---
Spoiler (click to show/hide)Wanhan langan voinee lukita/arkistoida/vastaavaa?

--- Lainaus päättyy ---
Ja sinnehän se sujahti (arkistoon siis.)
Hienoja figuja muuten. Harmi niitten vanhojen kuvien kanssa.

Lappari:
Et taida tykätä ns. perinteisten figumassojen eli esim. Kneaditen aka green stuff ja milliputin käytöstä? Hyvää jälkeä saat kyllä aikaan noilla "budjettiratkaisuillakin". Innolla odotan lisää!

Inc:

--- Lainaus käyttäjältä: J_onn_e - Joulukuu 29, 2015, 22:51:34 ---Ja sinnehän se sujahti (arkistoon siis.)
Hienoja figuja muuten. Harmi niitten vanhojen kuvien kanssa.

--- Lainaus päättyy ---
Kiitos.


--- Lainaus käyttäjältä: Lappari - Joulukuu 29, 2015, 23:36:23 ---Et taida tykätä ns. perinteisten figumassojen eli esim. Kneaditen aka green stuff ja milliputin käytöstä? Hyvää jälkeä saat kyllä aikaan noilla "budjettiratkaisuillakin". Innolla odotan lisää!

--- Lainaus päättyy ---
Kerran kokeilin green stuffia kauan sitten.
Tarkoituksena oli tehdä exalted daemon kaaos-armeijaan (6e Warhammer). Ei siitä tullut yhtikäs mitään, silloiset muotoilutaidot oli pelkältä muovailuvahan käsin pyörittelyn pohjalta ja green stuff ei ollut yhteensopiva niiden kanssa.
Nykyisetkin menetelmäni nojaavat aika paljon samaan pohjaan ja ovat osin rakentuneet saven ominaisuuksien ympärille, joten pientä alkukankeutta perinteisempiin massoihin siirtymisessä saattaisi olla.
Hintaero* materiaalien välillä on oikeastaan pääsyy miksi pitäydyn savessa. Vielä ei ole tullut saven rajat vastaan.

Nykyäänkin käytössä oleva muotoiluveitsi tuli hankittua silloin samalla, se on moneen kertaan osoittautunut hintansa väärriksi.

*jotain 1:(20+) luokkaa, GW:n green stuff vs FimoAir ilmakuivuva kevytsavi

Edit: on ollut hiukan haasteita löytää yhtaikaisesti sekä energiaa että aikaa figutöille, muutama pääasiassa värejä vaille valmis kuitenkin löytyy:

Tarkemmin kun on valmista.

Inc:
Tohoa:

Nya 193 (tämän pohjalta):
Spoiler (click to show/hide)Silmät siniset mallin mukaisesti vaikka virallisesti punaiset. Tyylin sovellus toimii jokseenkin edestä päin muttei kanna sivuproofiiliin.

Remi (pääasiassa tämän pohjalta):
Spoiler (click to show/hide)
Jos aivan tarkkoja ollaan niin Remillä soisi olevan siivet ja Ikulla huivinsa. Kasvoharjoitelmien lopulliset hahmovalinnat tulee kuitenkin usein tehtyä vasta kun pohjatyö on valmis ja yksityiskohtien tukirankojen lisäys olisi melkoista säätämistä.

Seuraavaa kahta vaivaa hiukan liian korkeat silmät, maalatun alueen laajennus lieventäisi virhettä muttei täysin korjaisi sitä.

Kasen (tämän pohjalta):
Spoiler (click to show/hide)Kasvoharjoitelmia tehdessä mittasuhteet lähtevät herkästi vaeltamaan. Päästä tulee iso eikä muuhun kehoon halua upottaa niin paljon materiaaleja että olisivat samaa skaalaa.

Kagerou  (hiustyyli tästä):
Spoiler (click to show/hide)Linkatulla taiteilijalla mukavan pörröinen tyyli hiusten suhteen jota olisi kiva kyetä käyttämään omissakin tekeleissä, joten sitä tuli yritettyä.

Ja vähemmän tohoa:

Yozakura  (pääasiassa tuon pohjalta):
Spoiler (click to show/hide)Muilla mailla toivottiin tuota ele-ilme yhdistelmää joka tuli toteutettua harjoittelun puolesta. Ja mitään ei koskaan voi tehdä yksinkertaisesti.
Edustaa ensimmäistä onnistunutta figun kasvokirurgiaa, alun perin tuli pohjattua liikaa sivuprofiili referenssiin ja kasvot 'keulivat' sen mukaisesti.

Vahasta 3D-grafiikaksi testailua:
Spoiler (click to show/hide)Tuohon käytetty perus muovailuvahaa josta otetut kuvat on syötetty arkkitehtuurin 3D-mallinnos ohjelmaan. Ohjelma laskee mallin kuvia vertaamalla.
Pelkästä yksinkertaisesta vahamallista se ei kuitenkaan saa selkoa, joten pitää lisätä neuloja kattamaan alunperin julkisivukoristeiden täyttämä 'jäljitettävien yksityiskohtien' rooli.
Lopputuloksessa on vielä siistittävää, varsinkin neuloista tulevat "valuvirheet", mutta lopputulos on kohtuullisen näköinen työmäärään nähden.
Mallia pitää kuitenkin keventää optimointityökaluilla ennen kuin siitä olisi esim. pelikäyttöön.

Tälläistä tällä erää.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta