Tsalop arvostelee: Phantasmagoria of Flower View

Vuonna 2005 julkaistu Touhou Kaeidzuka ~ Phantasmagoria of Flower View on järjestyksessä yhdeksäs Team Shanghai Alicen Touhou -pelisarjaan kuuluva shmup sekä Phantasmagoria of Dim.Dreamin lisäksi ainoa moninpelimahdollisuuden sisältävä pääpeli.

Tarina:
Kevät on saapunut Gensokyoon, mutta se poikkeaa aikaisemmista: Keijut ovat tavallista aktiivisempia ja myös muutkin kuin kevätkukkaset kukkivat täydessä loistossa. Sankarittaeremme matkaavat aina Muenzukaan selvittämään syytä epätavalliselle Keväälle.

Phantasmagoria poikkeaa niin pelillisesti, että ulkoasullisesti muista Windows aikakauden peleistä.

Yleistä:
Phantasmagoria of Flower Viewiä voisi kutsua pelisarjan oudoksi linnuksi sillä ulkoasullisesti ja mekaniikallisesti se poikkeaa muista pääsarjan peleistä (jos jälleen unohdetaan edellinen Phantasmagoria).

Ensinnäkin peliruutu on jaettu kahteen eri alueeseen: Yksi sekä pelaajalle, että viholliselle. Myös henkilökaarti on paljon laajempi muihin osiin verrattuna ja käytännössä pelaajalla on valittavanaan 16 erilaista hahmoa (viisi aloitushahmoa, loput avautuvat pelaamalla).

Toisin kuin muissa pääsarjan shmupeissa, Phantasmagoria of Flower Viewissä on yhdeksän tasoa Extran lisäksi ja jokainen taso on tavallaan yhtä pitkää vastustaistelua sillä vastapuoli pystyy aktivoimaan taikakorttinsa missä tason vaiheessa tahansa jos vastustajan voimat vain riittävät…

Tavanomaisista esineistäkin on luovuttu ja käytännössä ainoat kerättävät esineet joko aktivoivat voimakkaan loitsun tai lisäävät pelaajan voimaa: pelaajan voimakaan ei vastaa totuttua sillä pelaajan ammusten tehokkuus on vakio ja käytännössä voimataso kertoo kuinka tehokkaan loitsun pelaaja voi aktivoida. Loitsuilla on neljä eri voimakkuutta, jotka käytännössä vaikuttaa siihen mitä tapahtuu pelaajan puolella ja mitä vastustajan puolella. Pelaajan voima kasvaa tuhoamalla vihollisia ja vastapuolen luoteja.

Kuten arvata saattaa erillisiä pommeja ei siis ole ja elämiäkin käsitellään uudella tavalla: Pelaaja ei kuole yhdestä osumasta vaan pelissä on erilliset iskupisteet, joidenka loputtua vasta henki lähtee.

Punaisella ympyröity pelaajan iskupisteet sekä ilmoitus viimeisestä ”elämästä”.

Jokaisen tason alussa pelaajalla on viisi iskupistettä ja joka kerta kun pelaaja törmää johonkin niin iskupisteet laskevat puolella – kolmella pisteellä (menetettyjen pisteiden määrään vaikuttaa vaikeusaste sekä kuinka kauan taso on kestänyt). Tässä tosin on huomattava, että pelaaja ei voi menettää kaikkia osumapisteitään kerralla vaan pelaajan on niin sanuttu ”viimeinen elämä”, mikä takaa mahdollisuuden yrittää vielä kerran.

Kuten todettu, vasta kun iskupisteet loppuvat niin pelaaja menettää elämän… Kun kaikki elämät on menetetty niin muiden Touhou pelien tapaan tarjotaan mahdollisuutta käyttää jatkoja.

Mekaniikallisten muutosten lisäksi Phantasmagoria of Flower View tarjoaa myös täysin uuden pelitilan: match moden. Kyseessä on se kuuluisa moninpeli, joka mahdollistaa kanssapelaajan haastamisen joko lokaalisti tai verkon ylitse. Myös tietokonetta vastaan voi match modessa harjoitella.

Kannattiko pelata:

Graafisesti peli on samalla tasolla edeltävien Windows sarjan pääpelien kanssa, poikkeuksena tosin hahmotaide… Verrattuna muihin Zunin tekemiin Touhou -pelisarjan peleihin Phantasmagoria hahmotaide on huomattavasti taidokkaampaa ja värikkäämpää kuin muissa osissa, tosin tämä johtuu siitä, että Twilight Frontierin luottoartisti Alphes auttoi niiden kanssa.

Musiikkinraitansakin puolesta Phantasmagoria of Flower View on monipuolinen ja hyvin toteutettu vaikkakin osa kappaleista on uudelleen sovituksia. Uusien raitojen suhteen pelin musiikki on myös erittäin omaleimaista sillä muissa pelisarjan peleissä en ole törmännyt samankaltaiseen humpahtavaan poljentoon…

Vaikka pelin poikkeukselliset mekaniikat saattavatkin tehdä pelistä vaikean lähestyttävän jos ensin on tutustunut sarjan muihin osiin, niin siihen sisäänpääseminen on helppoa ja kiitos monipuolisen hahmokaartin jokaiselle varmasti löytyy mieleisensä hahmo. Valitettavati pelin vaikeusaste ei oikein tunnu nousevan loogisesti vaan kahden viimeisen tason kohdalle tapahtuu isohko hyppy, joka saattaa aiheuttaa rutkasti päänvaivaa varsinkin vaikeimmilla vaikeusasteilla.

Harmillista kyllä Phantasmagoria saa myös tuntemaan eräänlaista vihaa Lily Whiteä kohtaan, joka tuntuu tuppaavan ruudulle juuri väärään aikaan tehden vihollisen taikakorteista painajaista.

Bonusta peli saa moninpelitilasta, joka toimii eräänlaisena harjoittelutilana mutta tarjoaa myös mahdollisuuden haastaa kaverinsa shmup-otteluun ja siitä, että Imperishable Nightiin verrattuna hahmojen ominaisuudet on paremmin tasopainotettu.

Kaiken kaikkiaan Phantasmagoria of Flower View on mukavan erilainen shmup, jonkalaisia olisi mukava nähdä enemmänkin… Sen lisäksi, että peli tarjoaa paljon kilpailuhenkisemmän otteen shmuppeihin niin se antaa myös mahdollisuuden haastaa kaverinsa muuhunkin kuin mätkintäpeleihin.

Lopullinen arvosana: 8.5

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>