Ensisilmäyksellä: Remyadry


Remyadry on Kokoko Softin valmistama simulaatioroolipeli, joka on nyt saatavilla Steamistä.

Pelin ideana on, että Purppurapaholaisen kartano on sulautunut osaksi ”Viikonpäivien sokkeloa”, joten Remilia yrittää valloittaa sokkelot palauttaakseen kartanonsa ennalleen… Samalla Remilia pyrkii pelastamaan Sakuyan, joka todennäköisesti on kadonnut syvälle sokkelon syövereihin.

Akyuu on päättänyt omaksua kauppiaan roolin muiden mentyä konkurssiin; lisäksi hän tarjoaa halpoja lainoja uteliaille seikkailijoille.
Kuvankaappauksesta näkyy pelissä yleisen ongelman eli tekstialueen yli vuotavan dialogin.

>

Käytännössä Remilian pelastusoperaatio tapahtuu siten, että pelaaja luo itselleen viiden (myöhemmin maksimissaan parin kymmenen) yksikön joukkueen, joka lähetetään tutkimaan sokkeloita; jokaiselle yksikölle tulee valita pääluokka ja sitä tukevat aliluokka.

Jotta luodulla joukkueella olisi mahdollisuus selvitä sokkeloista seuraavaksi pitää Akyuulta ostaa erilaisia varusteita ja esineitä… Tämän jälkeen pelaaja voikin johdattaa joukkueensa luolaston syövereihin kohtaamaan välttämättömän kuoleman (onneksi Orin suostuu rahaa vastaan auttamaan yksiköitä palaamaan tuonpuoleisesta).

Vaikka luolastot näyttävät olevan kiinteitä, ovat täynnä satunnaisesti ilmestyviä vihollisia ja esineitä…

Luolastot tuntuisivat parin pelikerran mukaan olevan kiinteitä (tai ainakin niissä on huomaamaton määrä variaatiota) mutta joka askeleella sinne satunnaisesti generoituu esineitä ja vihollisia… Varsinkin alkuvaiheessa tyhjästä ilmestyneiden esineiden kerääminen näyttäisi olevan tärkeä osa peliä sillä niitä myymällä ja käyttämällä pelaaja saa joukkueelleen parempia varusteita sekä rahaa. Raha onkin pelin tärkein tekijä jota ilman on pulassa varsinkin jos kedamat päättivät aggressoitua.

Taistelut Remyadryssa on toteutettu mielenkiintoisesti: Käytännössä pelaajalla on vain kolme valintaa, hyökkää, pakene ja peräänny, ja loppu hoituu automaation voimin. Mielenkiintoista kyllä pakene ja peräänny näyttäisi olevan muuten samaa asia paitsi perääntyminen siirtää pelaajan luolastossa edelliseen ruutuun. Pelaaja voi valita myös automaattisen taistelun, jolloin peli valitsee suoraan näiden kolmen vaihtoehdon välillä mutta kuten todettu tämä päätyy yleensä siihen, että vastapuoli potkii joukkueesi kylkiasentoon.

Toinen asia mitä taisteluista tulee tietää on se, että vaikka luolastossa vihollisten kohdalla näkyy oletustaso (esim. lv.1) niin oikeasti kimppuusi voi käydä vain yksi sen tasoinen vihollinen muiden vihollisten ollessa huomattavasti korkeammalla tasolla.

Jos taistelun onnistuu voittamaan saattaa pelaaja löytää aarrearkun, joka on toisinaan ansoitettu… Vaikka näistä aarrearkuista löytyykin todella hyviä esineitä niin niiden kanssa kannattaa olla varovainen sillä jos ansaa ei onnistu purkamaan se voi räjähtää silmille tappaen pelaajan joukkueen.


Tällä hetkellä kaiken näkemäni perusteella olen kahden vaiheilla suosittelisinko Remyadrya vain en… Satou Kibin hahmotaide on plussaa ja henkilökohtaisesti heppoinen tarinat ja muutamat pikkubugit kuten puuttuvat käännökset ja huonosti asetellut tekstit eivät haittaa sillä pelin virheet todennäköisesti korjataan tulevissa patcheissä.

Valitettavasti pelillisesti ainakin näin alkuvaiheessa Remyadryn pääpaino on enemmän simulaatiopuolessa kuin itse sokkeloiden tutkimisessa ja jatkuva kuolemisen sykli alkaa pidemmän päälle ärsyttää… Myöskin hyvän joukkueen luominen tuntuu jäävän yrityksen ja erehdyksen varaan vaikka peli neuvookin mitä kannattaa tehdä; Musiikkikin, varsinkin valikossa, tuntuu välillä toistavan itseään liiaksi.

Kaiken kaikkiaan Remyadry on hieman toisenlainen luolastoseikkailu, joka painottaa enemmän joukkueen ylläpitoa kuin itse tunnelien koluamista. Jos haluaa nauttia Satou Kibin ilmeikkäästä taiteesta ja kokeilla jotain hieman erilaista suosittelen Remyadrya.

Kategoria(t): Pelit, Touhou Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>