Desucon 2018

Jälleen yksi Desucon takana… Tällä kertaa opin paremmaksi luennoitsijaksi, ymmärtämään animeperunan merkityksen maailmanpolitiikassa, vertailemaan Hero academiaa länsisankareihin sekä hyväksymään Tokyo Godfathersin raadollisena kuvauksena kodittomuuden ankeudesta: tapojeni vastaisesti myös sosialisoidun ja menin häiritsemään oikeita ihmisiä (vaikkakin aluksi olikin hieman haasteita paikantaa nämä henkilöt).

Poikkeuksellisesti musiikkia ei tämän kertaisesta Desuconista tarttunut mukaan koska myyntisalien viehättävä persoona loisti poissaolollaan jättäen jälkeensä selvästi kuultavilla olevan aukon; jotenkin jäin kaipaamaan hänen hentai-kutsuhuutoaan… Positiivista tässä tosin on se, että lompakkoon ei tullutkaan niin suurta lovea.

Saadusta säästöstä yllyttyneenä päätin ostaa ensimmäiset Touhou-figuurinini; hieman tosin harmittaa, että Sakuya meni sivu suun (ehkä korjaan tämän joku kaunis päivä tilaamalla Yuka nendon):

Kaiken kaikkiaan kyseessä oli mukavan lämmin kesäinen Desu.

Tallennettu kategorioihin Conit, Touhou | Avainsanoina | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 5

Tämä voisi hyvin olla jatkoa edelliselle sillä jälleen kerran vuorossa oli hukkaan heitetty kuukausi: tällä kertaa kiitos kuuluu pienelle kirjain lyhenteelle GDPR… Niille, jotka ovat onnistuneet välttämään kyseisen käsitteen niin kyseessä on osa yleiseurooppalaista lainsäädäntöä, minkä tarkoitus on tarjota asiakkaalle paremmat työkalut hallita mitä asiakastietoja yritykset saavat kerätä ja tallentaa… Koska GDPR:n laiminlyönnista lankeavat sanktiot ovat kovat, itse kukin on saanut ahkeroida aiheen parissa pitkiä päiviä.

Tosin nythän tässä päästään lähelle tosielämän tilannetta, missä kaikki työ kasaantuu viimeisille kuukausille ja väki panikoi aikataulujen kanssa… Kyllä harrastaminen on kamalaa.


Täysin hukkaan tämä kuukausi ei mennyt sillä keksin oikeaakin aihetta tähän tilapäivitykseen: tilapäisresurssien (placeholderien) tärkeys.

Minulla on vuosien myötä kehittynyt erittäin huono tapa tehdä kaikki kerralla valmiiksi ennen siirtymistä seuraavaan vaiheeseen. Pienissä projekteissa tällainen vesiputousmalli ei ole huono asia mutta jos tavoitellaan vähänkin kunnianhimoisempia asioita niin siitä on vain haittaa… Mitä pitempää sitä jumittuu yhden vaiheen loppuun saattamiseen, sitä todennäköisemmin koko projekti jää kesken uskon puutteesta (pitkästymisestä).

Käyttämällä tilapäisresursseja on mahdollista edetä kaikkien kehitykseen liittyvien vaiheiden kanssa koska jos jokin vaihe kyllästyttää niin seuraavaan voi tilapäisesti siirtyä… Tällä tavalla saa myös nopeammin näkyviä tuloksia aikaan, mikä puolestaan toimii motivaattorina jatkaa projektin parissa (ja jos on tehnyt sen virheen, että on jo mainostanut projektiaan niin ainakin pystyy näyttämään muillekin työnsä hedelmiä).

Ehkä pitäisi alkaa hyödyntää näitä neuvoja itsekin, että seuraavassa päivityksessä olisi oikeaakin sisältöä eikä vain valitusta tosielämästä. Katsotaan mitä silloin keksitään.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Oracle of Forgotten Testament

Oracle of Forgotten Testament on Dragon Empororsin steamissä julkaisema episodipohjainen rooliseikkailupeli, missä Marisa kumppaneineen selvittelee Gensokyon moninaisia ongelmia… Näin aluksi selvitetään mihin Reimun gohei on kadonnut.

Taistelut ovat reaaliaikaisia eli vihollinen lyö kun ehtii vaikka olisit vasta päättämässä omaa toimintoasi.

Taistelut ovat pelissä toteutettu mielenkiintoisella tavalla: Koska kyseessä on aktiivitaistelu, jos jäät miettimään toimintojasi niin vastapuoli potkii joukkueesi kylkiasentoon… Tosin tasapainotuksen vuoksi statukset kuten ”paralyzis” kestävät pitkään antaen pelaajalle hieman armoa.

Toinen mielenkiintoinen ominaisuus taisteluissa on taikorttien käyttö: Jos käytät taikakortin niin sinulla on aikaraja, jonka sisällä tulee näpytellä ruudulla näkyvä näppäinsarja ja riippuen siitä kuinka hyvin onnistui tavoitteessa taikakortin vaikutus vaihtelee. Joissakin tapauksissa samanlainen rytmipeli on käytössä tavallisissakin hyökkäyksissä.

Uudistetun taistelumekaniikan lisäksi Oracle of Forgotten Testamentiin on lisätty esineiden luominen alkemialla sekä aarteiden metsästys Natzrinin avulla… Tosin tekijöiden mukaan Nazrinin erikoistaito jäänee vain tämän ensimmäisen episoden ihmeellisyydeksi..

Muuten kyseessä on RPG Makerilla tehty perusroolipeli, joka sijoittuu Gensokyoon.

Tällä hetkellä ainoa miinuspuoli pelissä on se, että ikkunatilassa peliruutu on todella pieni ja käyttäytyy oudosti… Esimerkiksi tätä tekstiä kirjoittaessani Oracle of Forgotten Testament oli hetken ikkunatilassa auki ja se kaappasi näppäimistö- ja hiirisyötteen vaikka pelin ikkuna ei ollut aktiivinen.

Tästä omituisuudesta suosittelen kokemuksieni perusteella Oracle of Forgotten Testamentia kaikille Touhou fanipelien ystäville.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Satori Komeiji’s Mental Education

Satori Komeiji’s Mental Education on TasoFron vuonna 2012 julkaisema puzzlepeli, missä Satori yrittää vapauttaa sisarensa ja lemmikkinsä Hijiri Byakurenin pauloista.

Satorista thriller-parodiat tulisi unohtaa…

Idea pelissä on yksinkertainen: Satorin tulee ohjastaa Koishi, myöhemmin myös Rin ja Utsuho, lahjapaketin luo käyttäen apunaan erilaisia esineitä kuten tienviittoja, kakkuja ja jousia. Pelin edetessä mukaan kuvaan astuu erilaisia vihollisia sekä esteitä kuiten tuhottavat seinät; lisäksi ajoitus alkaa merkitä tason läpäisemiseksi.

Yhteensä Satori Komeiji’s Mental Educationissa on 120 tasoa mutta päätarina muodostuu ensimmäisestä 100 tasosta. Touhou fanipeleille tyypillisenä piirteenä nämä tarinalliset 100 tasoa ovat kevyttä harjoittelua, jossa pelaaja pääsee totuttelemaan pelin mekaniikkoihin kun taas viimeiset 20 tasoa testaavat kaikkea pelaajan taidoista reaktiokykyyn.

Vaikka pelin puzzlejen vaikeustaso vaihteleekin helposta haastavaan niin mukana on myös ominaisuus, joka kasvattaa vaikeusastetta entisestään: pelin ohjaimet… Johtuen pelin isometrisesta rakenteesta Satori liikkuu tavalla, joka ainakin henkilökohtaisesti vaatii joka pelikerta totuttelua (esim. nuoli ylös liikuttaa Satoria oikealle ja nuoli alas vasemmalle). Valitettavasti näitä ohjaimia ei voi vaihtaa.

Ohjainskeeman omalaatuisuudesta huolimatta Satori Komeiji’s Mental Education on hauska pikku puzzlepeli, johon saa helpostetti upotettua aikaa… Pelkkä ajanvietipeli se ei ole sillä jokainen taso on pisteytetty käytetyn ajan ja liikemäärän mukaan joten kilpailuhenkisemmät pelaajat varmasti löytävät Satori Komeiji’s Mental Educationista itselleen haastetta.

Varoituksen sanana tosin täytyy myöntää pelin vaativan hermoja, joten heikkohermoisimmat älkää vaivautuko.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 4

Lyhyestä virsi kaunis…


Viime kuun tavoitteena oli saada pelissä käytettävät tekstuurit valmiiksi spritejä myöten mutta työkiireiden takia se ei onnistunut… Sen sijaan keskityin parantelemaan karttaeditorin käytetävyyttä. Kuukausi ei kuitenkaan mennyt kokonaan hukkaan, vaan sain tehtyä alustavan tilekartan tehtyä (viholliset omaan kuvaansa koska niillä on enemmän animaatiota):


Summa summarum: Nyt kävi näin, ensi kuussa oikea päivitys, joka sisältää viimeisteltyä grafiikkaa…

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Ultimate Sunflower Creation


Pidätkö Touhousta? Maistuuko Minecraft? Siinä tapauksessa Shiso no han Ultimate Sunflower Creation (2012) on peli sinua varten!

Käytännössä kyseessä on kaksiulotteinen simuulatio, jossa pelaaja astuu Yuka Kazamin kenkiin tavoitteenaan teurastaa karateiskuilla eläimiä, puita ja muita vastaan tulevia asiota; pahalle päälle satuttuaan Yuka voi myös porautua paljain nyrkein läpi kallioiden raivatakseen tilaa puutarhalleen.

Kuten tästä voi päätellä pelillä ei ole mitään tarinaa tai tavoitetta… Ultimate Sunflower Creation on yksinkertainen Minecraft klooni, missä pääpaino on viettää aikaa ja nauttia kauniista ilmasta. Kahvituntien piristeeksi tarkoitettu pikkupeli siis.


Esikuvansa tapaan Ultimate Sunflower Creationissa on satunnaisesti generoituva maailma, vuorokausirytmi sekä erilaisia biomeja… Myös tavaroiden tekeminen sekä puettavat varusteet ovat löytäneet tiensä peliin; työkaluja ja aseita tosin Yuka ei käytä vaan nyrkki puhuu puolestaan.

Tavaroiden tekemisestä pitää vielä mainita, että reseptit näyttäisi olevan samat kuin esikuvassaankin: Esimerkiksi crafting table syntyy neljällä puupalikalla ja tikkuja kahdella.


Vaikka Ultimate Sunflower Creation on mielenkiintoinen Minecraft kopio niin suosittelen pelaamaan sitä ohjaimella: vaikka peli tukeekin näppäimistöä niin näppäinasettelu on hankala ja ruudulla näkyvät avusteet kuvastavat Playstation-ohjaimen nappuloita. Tallennuspaikkojakin pelissä on vain yksi eli jos haluat välillä kokeilla toista maailmaa on sinun manuaalisesti varmuuskopioitava ”save” -kansio.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 3

Aika puhua tärkeistä asiasta eli tasoista ja tasoeditorista… Ideana tässä on se, että tasoeditorin tulee olla sellainen, että kuka tahansa pystyy käyttämään sitä omien karttojen luomiseen ja käyttäjä voi jakaa luomansa tasot muille.

Kuten kuvasta näkyy näin ensimmäisessä vaiheessa tasoeditori on hyvin yksinkertaistettu; lisäksi se on erillinen sovellus… Tavoitteena tosin on, että Satori Maidenin valmistuessa tasoeditori on kiinteä osa sitä, joten myös ulkoasullisesti se päivitetään sointumaan pelin kanssa.

Tällä hetkellä myös karttojen koko on kiinteä, 64×64 ruutua, mutta sekin on tarkoitus muuttaa jossain vaiheessa tukemaan seuraavia karttamuotoja:
- Normaali (64×64),
- Leveä (128×64),
- Korkea (64×128),
- Suuri (128×128) tai
- Custom (64×64 – 128×128)

Karttakoko valikoitui sen perusteella, että kokemus on osoittanut 64×64 ruutua olevan enemmän kuin tarpeeksi yksinkertaisen puzzlepelin tarpeisiin: esim. Adventures of Reimu -sarja pärjäsi 11×11 ruudulla. Samasta syystä tasojen maksimimäärä on rajoitettu sataan vaikka pelin pituus voi olla pienempi. Tässäkin on jatkokehitys ideana mahdollistaa karttakoon valinta 10-1000 kartan välillä.

Tasoeditoria voi käyttää sekä hiirellä, että näppäimistön avulla.

* merkityt kentät eivät ole pakollisia vaan ohjelma täyttää ne jos jätetty tyhjäksi.

Tasoeditori ja karttojen rakenne
Satori Maidenin pääpelin tasot luetaan ”map”-kansiosta nimellä ”main.dat”… Käyttäjien tekemät karttapaketit editori tallentaaa oletusarvoisesti nimellä ”user_.dat” mutta Satori Maiden tunnistaa kaikki ”user” -alkuiset tiedostot ”map”-kansiossa käyttäjän karttapaketeiksi.

Karttapaketteja tehdessä käyttäjä voi antaa sille nimen, selitteen ja luonnollisesti luojan nimikirjaimet… Jos näitä ei ole annettu niin Satori Maiden näyttää valikossa ainoastaan karttapaketin tiedostonimen.

Varsinaiset kartat sisältävät vain tason kannalta oleellisen tiedon:
- Kartan nimen (vapaehtoinen, oletuksena järjestysnumero)
- Tason aikarajan (sekunttia),
- Karttakoordinaatin sisällön moniulotteisena taulukkona,
- Pelaajan aloituskoordinatit sekä
- Tiedon koska kartta luotiin ja milloin viimeksi muokattu

Karttakoordinaatit pitävät käytännössä sisällään tiedon mitä kyseisessä ruudussa on (ID) ja ulottuvuuksia taulukolla on kolme koska maasto, esineet ja viholliset ovat omassa kerroksessaan käsittelyn helpottamiseksi. Varsinainen tieto siitä mitä ID kussakin kerroksessa tarkoittaa on koodattu sisään peliin.

Mitä seuraavaksi:
Seuraavaksi tarkoituksena on muokata tasoeditoria siten, että pelaaja voi kokeilla tasoja tällaisessa yksinkertaistetussa muodossa. Tämä auttaa käyttäjää testaamaan karttoja ennen kuin ne otetaan käyttöön.

Kun tasoeditori on siinä kunnossa, että tasojen pelaaminen onnistuu sen kautta voi varsinaiseen graafiseen puoleen panostaa.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Hyvää Pääsiäistä

Hyvää myöhästynyttä Pääsiäistä sekä tulevaa Aprillipäivää… Ensi viikolla Touhou kohtaa Minecraftin.

Tallennettu kategorioihin Meta | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Sengoku Gensokyo

Sengoku Gensokoy on Coolierin vuonna 2007 julkaisema strategiapeli, joka on saanut runsaasti vaikutteita Alice Softin Sengoku Rancesta. Pelissä Reimu pyrkii valloittamaan Gensokyon ja opettamaan Yukarille tapoja.


Pelin tarina on hyvin suoraviivainen…
Yukari Yakumo on kyllästynyt Gensokyon rauhallisuuteen joten tehdäkseen asioista mielenkiintoista hän usuttaa Gensokyon valtapuolet toisiaan vastaan; Yukari lupautuu toteuttamaan yhden toivomuksen sille, joka onnistuu yhdistämään Gensokyon lippunsa alle. Kuten arvata saattaa Reimu ei pidä lainkaan Yukarin ideasta joten palauttaaksen järjestyksen ryhtyy hän Marisan kanssa valloittamaan Gensokyota.

1. Toiminnot
2. Gensokyon kartta
3. Pelaajan varat ja käytettävissä olevat toiminnot
4. Yleisiä tekstikuvauksia.

Kuten mainittu Sengoku Gensokyossa siis yritetään valloittaa koko maa Reimun temppelin alaisuuteen…

Jotta tehtävä ei olisi niin yksinkertainen vallattuja alueita tulee kehittää, jotta ne tuottavat paremmin rahaa armeijan ylläpitämiseksi (varojen loppuessa pelaaja häviää ellei saa kuluja kuriin hahmoja erottamalla tai vankeja vapauttamalla); lisäksi pelaajan tulee värvätä uusia sotureita vankien joukosta ja pitää liittolaisensa tyytyväisenä viettämällä niiden kanssa laatuaikaa (muuten kyllästyvät sotimiseen ja saattavat ryhtyä loikkareiksi).

Kaikki tämä kuluttaa pelaajan toimintapisteitä, joita pelaajalla on rajoitettu määrä käytettäväksi vuoron aikan (toimintapisteiden määrä kasvaa pelin edetessä).

– Punaisella ympyröity pelaajan ja sinisellä vihollisen joukot
- Keltaisessa laatikossa osapuolten käytettävissä olevat vuorot, hyökkäysjärjestys ja taistelun tilanne
- Valkoisella laatikolla ympäröity taistelun info
- Vihreässä laatikossa pelaajan toiminnot sekä vihollisen sijainti suhteessa vuorossa olevaan hahmoon

Pelin vaikein osuus on taistelu, joka alkaa pelaajan hyökätessä vastapuolen kimppuun (tai tosin päin)… Ei siksi, että ne olisivat erityisen hankalia vaan siksi, että taisteluiden käyttöliittymä ei ole selkeimmästä päästä…

Erityisesti haastetta luo vihollisten ja pelaajan vuorossa olevan hahmon etäisyyksistä kertova taulukko (vihreällä laatikoitu yllä olevassa kuvassa) ja sen tulkitseminen. Taulukun käytön osaaminen on erittäin tärkeässä asemassa sillä etäisyyteen perustuu mitä toimintoja pelaajan hahmo kykenee tekemään.

Käytännössä taulukossa on korostettuna tällä hetkellä vuorossa oleva hahmo sekä kerrottu missä muut ovat häneen nähden: (C)lose, (M)edium, (F)ar ja (V)ery (F)ar… Jos viholliset ovat liian kaukana voi komennoilla ”Advance” ja ”Retreat” yrittää muuttaa välimatkaa mutta joskus tämä ei ole mahdollista ellei liikuta kaikkia pelaajan hahmoja kerralla (”All advance” ja ”All retreat”).

Liikkumisen lisäksi hahmo voi käyttää lähitaisteluhyökkäystä tai hahmokohtaista erikoisiskua.


Taisteluissa tavoitteena on joko lyödä kaikki vastustajan joukot annettujen vuorojen sisällä tai pitää huoli, että vuorojen päättyessä oma hallinnassa oleva alue on suurempi (prosenttiluvut keltaisella laatikoidussa kohdassa).

Onneksi peli tarjoaa hyvän vapaavalintaisen tutoriaalin taistelumekaniikan oppimiseen…

Mitä itse alueiden valloittamiseen tulee, Sengoku Gensokyo alkaa Hakurein temppelistä, jonka jälkeen pelaaja pääsee harjoittelemaan Mystian ja Wrigglen muodostomaa liittoumaa vastaan. Kun kyseinen tehokaksikko on nujerrettu pelaajalle tarjotaan ensimmäinen oikea valinta: hyökätäkkö Muenzukaan vai ihmiskylään…

Aloittelijoille suosittelen ensin Muenzukan valtaamista sillä ihmiskylän väki ei käy pelaajan kimppuun ennen kuin pelaaja itse aloittaa sodan; Lisäksi ihmiskylän valloitettuaan pelaaja joutuu puolustautumaan Purppurapaholaista, Eienteitä ja Hakugyokurouta vastaan (+ Muenzukaa jos jätti sen huomioitta).

Sengoku Gensokyon aikana voi osallistua myös ”tunnista artisti” -visaan…

Vaikka musiikillisesti, juonellisesti peli onkin mielestäni hyvä – on siinä eräs ongelma: hahmotaiteen tasaisuus… Kuten tässä artikkelissa käytetyistä kuvankaappauksista voi huomata, miltei jokaiselle hahmolle on oma artistinsa.

Sinänsä tämä ei ole suurikaan ongelma, mutta välillä häiritsee kuinka korostetun erilaisia osa hahmoista on verrattuna toisiinsa.


Tästä huolimatta suosittelen peliä kaikille strategiapelien, tai Sengoku Rancen, ystäville… Vaikka aluksi saattaakin kestää hetki päästä pelin mekaniikkoihin sisään niin homman opittuaan peli tempaisee sisäänsä.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: 幻想四倍剣^2 悔悟棒の謎


幻想四倍剣^2 悔悟棒の謎 (Google kääntäjän mukaan Quadruple fantasy^2: Mystery of the Rod of Remorse) on Ōtori denshi steamissa julkaisema strategiapeli, jossa pelaaja astuu Shiki Eikin saappaisiin metsästääkseen suuryoukaita, jotka ovat varastaneet Eikin katumussauvan. HUOM! Peli on kokonaan japaniksi (tosin faninkäännöksen mahdollisuudesta on keskustelua).

Vaikka kieltä ei osaakaan, niin toiminnot on helppo oppia.

Mekaniikallisesti kyseessä on perinteinen SRPG esim. Fire Emblemien hengessä joten vaikka kieltä ei osaakaan niin pelimekaniikat sisäistää helposti. Taisteluiden välissä käytettävissä olevat esine- ja varustevalikot sekä kauppa saattavat tosin vaatia yritystä ja erehdystä ennen kuin niitä oppii käyttämään oikein.

Ulkoasultaan ja musiikiltaankin peli on hyvin toteutettu, tosin ”tasovalikko” näyttää siltä ettei siihen ole panostettu yhtä paljon kun muuhun peliin.

Peli tallentaa automaattisesti taisteluiden jälkeen mutta pelaaja voi tehdä myös omat tallennuksensa

Mutta onko peli kannattava ostos?

Pikaisen tarkastelun perusteella kyseessä on erittäin hyvin toteutettu SRPG, jonka oppii kielitaidostaan huolimatta; Eli jos genre kiinnostaa, ja tahtoo tukea Touhou fanipelejä, niin vastaus on kyllä.Toisaalta pelissä näyttäisi olevan paljon dialogia, joten ehkä olisi järkevämpää odottaa mahdollista englanninnosta nauttiakseen täysin tarinasta ja hyödyntääkseen kaikkia pelin mekaniikkoja.

Henkilökohtainen vaikutelmani tosin on, että kielimuurista huolimatta pelin parissa tulee vietettyä tovi jos toinenkin joten suosittelen kokeilemaan.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti