Ensisilmäyksellä: Touhou Azure reflections

Touhou Azure reflections on Souvenir circ.:n alun perin PC:lle julkaisema sivuttaisshmup, missä Reimu ja myöhemmin tämän seuraan lyöttäytyvät hahmot tutkivat purppuraisen usvan toisinta. Peli julkaistiin alkuvuodesta PS4:lle ja myöhemmin myös Switchille.

Huom: Koska en ole keksinyt tapaa siirtää PS4:lla ottamiani kuvankaappauksia kätevästi tietokoneelle, tekstissä käytetyt kuvat otettu Souvenir circ.:n virallisilta sivuilta ja PS4 kaupasta.

Kuten todettu Azure reflections on sivusuunnasta kuvattu shmuppi… Erikoista tässä on se, että pelaaja voi vaihtaa ohjaamansa hahmon tulitussuuntaa napin painalluksella. Toinen erikoisuus pelissä on break-mekanismi: kun voimakkaammat viholliset tai vastukset saavat tarpeeksi osumaa pelaaja voi tehdä tuhoisan ns. break hyökkäyksen (hyökkäyksen kesto riippuu grazettamalla kerätystä voimasta), jonka aikana pelaaja on kuolematon ja kykenee tuhoamaan myös sekä vihollisia, että luoteja; break hyökkäyksen voi aktivoida aikaisemminkin mutta silloin vihollinen todennäköisesti torjuu sen.

Tarinallisesti Azure reflections noudattelee näennäisesti Embodiment of Scarlet Devilin juonta mutta melko pian eriytyy omaksi kokonaisuudeksen; pelin tarinaan on myös ujutettu Purppurapaholaisen ulkopuolisia hahmoja kuten Nitori ja Satori. Tarinan tukena on täysin ääninäyteltyjä kohtauksia, jotka yhdistävät sekä 3D animaatiota, että perinteisempää 2D dialogia.

Graafisesti Azure reflections on kaunis ja värikäs peli, missä on panosettu yksityiskohtaisiin taustoihin ja hahmomalleihin.. Myös äänien ja mnusiikinsa puolestakin Azure reflektions on vaikuttava.

Mielenkiintoista kyllä Azure reflections sisältää yksinkertaisen hahmoeditorin: Tasojen aikana pelaaja kerää erilaisia piste-esineitä, joilla voi ostaa pelattaville hahmoille erilaisia somisteita kuten viikset ja jäniksen korvat. Käytännössä tämä vaikuttaa vain siihen miltä hahmo näyttää pelissä eli sillä ei ole hahmon kykyjä parantavaa vaikutusta.

Peli sisältää myös galleriatilan hahmomallien katselemiseksi.


Näin muutaman pelikerran jälkeen Azure reflections vaikuttaa mukiin menevältä shmupilta, missä riittää tekemistä varsinkin jos haluaa kerätä tarpeeksi rahaa kaikkien asusteiden avaamiseksi; Pelin uudet mekaniikatkaan eivät tuntuneet vaikealta sisäistää sillä peliin sisältyi ohitettava tutoriaali, jossa ne käydään yksityiskohtaisesti läpi.

Kokemani perusteella sanoisin, että jos haluaa kokeilla kaunista ja hyvin toteutettua shmuppia niin kannattaa antaa Azure reflectionsille mahdollisuus.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 8

Vuosi käy vähiin ja niin myös tekeminenkin.

Ajattelin pitää tämän postauksen lyhyenä yhteenvetona siitä, mitä lokakuun aikana on tapahtunut sekä valottaa mitä on jäljellä ennen joulukuussa (toivottavasti) tapahtuvaa julkaisua.


Käytännössä olen käyttänyt koko kuukauden peli graafisen ulkoasun kehittämiseen ja spritejen viimeistelyyn:

Olen myös käyttänyt aikaani pelin ulkoasun päivittämiseen.

Vasemmalla vanhat grafiikat, oikealla päivitetyt

Näin marraskuun aikana tarkoituksenani on saada pelin käyttöliitymä graafisesti valmiiksi, jotta joulukuussa voin keskittyä puuttuvien tasojen tekemiseen ja pelin viimeistelyyn.


Ensi kerralla siis tarkoituksena olisi näyttää kuvan kaappauksia muustakin kuin pelialueesta ja toivottavasti myös päähenkilö Satori tosi toimissa.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: MarisaLand Legacy


MarisaLand Legacy on Tasofron julkaisema tasoloikkapeli, joka on käytännössä jatkoa Super Marisa Landille… Pelissä Marisa lähtee jälleen metsästämään karanneita sieniään ja samalla etsimään keinoa palata takaisin omaan kokoonsa.


Käytännössä SuperMarisa Legacy on edeltäjänsä tavoin Super Mario -klooni: Pelaaja kuljettaa Marisan kahdeksan maailman läpi, joissa jokaisessa voitetaan vastus ja sen jälkeen todetaan Marisan etsimän sienen olevan toisessa linnassa. Tämä etsintäretki vie Marisan läpi tuttujen maisemien aina taikametsästä taivaaseen.

Kuten Super Mariossakin, jatkoja ei ole vaan Game Over tarkoittaa pelin aloittamista alusta; Tasot ovat tosin lyhyitä, joten tämä ei ole suurikaan menetys. Myös kentissä tavattavat viholliset ovat suurimmaksi osin samankaltaisia kuin Mario peleissä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. jonglööraavat keijut).

Super Marion tapaan peliruutu rullaa vasemmalta oikealle ja tasoa ei voi kulkea takaisin päin.


Graafisesti ja mekaniikallisesti MarisaLand legacy on Tasofron aiempaa Marisa aiheista tasoloikkaa New Super Marisa Landia vaikkakin Marisan kasvava koko ja tasojen eteneminen onkin otettu ensimmäisestä Super Marisa Landista.


Tätä kirjoittaessa en ole saanut mahdollisuutta kokeilla pelin moninpelitoiminnallisuutta mutta yksin pelin perusteella MarisaLand Legacy on mukiin menevä tasoloikka, jos jätetään huomioitta muutama huonommin toimivaa mekaniikka: liaaneista ja Marion nuottilaatikot korvaavista kedamoista hyppiminen vaatii totuttellua sillä jos ajoitus ei ole kohdallaan pelaaja päätyy tekemään jotain odottamatonta.

Tästä huolimatta kyseessä on värikäs ja mukavan yksinkertainen tasoloikkapeli, minkä parissa on helppo viettää ilta tai pari. Toisin sanoen kannattaa kokeilla jos mahdollisuutta on.

Tallennettu kategorioihin Ei kategoriaa, Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Fantastic Danmaku Festival


Fantastic Danmaku Festival on StarX:n vuonna 2014 kehittämä shmup, missä pelaaja asettuu Reimun, Marisan, Sanaen tai Patchoulin saappaisiin selvittääkseen purppurausvan leviämistä muistuttavaa ongelmaa.

Tasoiltaan peli on miltei identtinen EoSD:n kanssa pomoista lähtien mutta pari poikkeusta kaavaan löytyy; mekaniikkojensa puolesta peli on ottanut inspiraatiota moderneista Touhou peleistä. Toisin sanoen elämä- ja pomminsirpaleita joutuu keräilemään.

Pelissä käytetyt remiksit, kuten Voilen veriset kyyneleet, viittaavat muihin peleihin mutta sopivat silti hyvin pelin tunnelmaan.

Mielenkiintoista kyllä keijujen ja kedamoiden lisäksi pelissä on monia muitakin vihollisia kuten kynttelikköjä kantavia sisäkköjä ja kurpitsoja

Parin pelikerran perusteella voin sanoa, että Fantastic Danmaku Festival on eheä shmup, mitä kannattaa kokeilla jos pitää Touhou peleistä tai shmupeista yleensä. Vaikka se on suurestikin ottanut vaikutteita EoSD:sta niin se on silti on tarpeeksi omanlaisensa erottuakseen.

Tallennettu kategorioihin Meta, Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Gensou rolling force


Oletteko koskaan miettinyt mitä tapahtuu jos Donkey Kong Country tapahtuisi Gensokyossa? Chouten Alphan Steamissä julkaisema Gensou Rolling Force pyrkii vastaamaan juuri tähän kysymykseen… Käytännössä kaikki DKC pelisarjasta tutut elementit löytyvät Gensokyoon sovitettuna, esim. tavalliset tynnyrit on hakkeroita, DK-tynnyrit lahjoituslaatikoita, banaanit kolikoita ja renkaat Hakurein kuulia.

Varoitus: Gensou rolling force on japaniksi ja jotta peliä voi pelata tulee sinulla olla XBOX-ohjain.

Käytännössä Gensou rolling force on hyvin yksinkertainen tasoloikka, missä pelaaja etenee taso kerrallaan läpi Gensokyon… Erikoisuutena tässä on, että pelaaja valitsee yhden nelihenkisistä tiimeistä tason läpäisemiseksi (tiimit kuvassa alla); tiimit ovat tosin identtisiä joten sillä on vain kosmeettinen vaikutus peliin.

Käytännössä jokaisessa tiimissä on johtajan lisäksi kolmenlaisia hahmoja: Yksi pystyy hajottamaan kiviä ja voimakkaita vastuksia, toinen kutsumaan Hakurein kuulia trampoliineiksi ja kolmas kykenee Dixie Kong tyyliseen liitämiseen. Valittuaan mieleisensä porukan pelaajan tulee sitten selvitä sillä suoraviivaisista tasoista… Joissain tasoissa tosin peli pakottaa kokeilemaan ensin tarinallisesti oikealla joukolla.

Valitettavasti lupaavasta lähtökohdastaan huolimatta Gensou rolling force ei nykyisellään ole hyvä pelil… Pelattuani ensimmäisen maailman läpi törmäsin monenlaisiin äärimmäisen ärsyttäviin ongelmiin kuten puutteelliseen törmäystunnistukseen ja epämääräisiin osumalaatikoihin, mikä johti outojen osumien lisäksi tason läpi putoamiseen, useisiin graafisiin bugeihin ja ehkä pahimpana hyppimiseen liittyvään liikkeseen: Kun pelaaja painaa hyppynappia niin hahmo hyppää aina eteenpäin ellei erikseen vastusta liikettä, myös liidettäessä hahmo tykkää jatkaa matkaansa joten laskeutumisesta tulee hankalaa.

Toisin sanoen kokemuksieni perusteella kannattanee odottaa, että peliä paikkaillaan vähän enemmän sillä nykyisellään se ei ole n. 20€ hintalappunsa arvoinen. Vaikka kuinka olisi Donkey Kong Countryn ja Touhoun suuri fani, niin tämä tuotos kannattaa kiertää.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 7

Viimeisestä päivityksestä ei ole vielä kuukauttakaan mutta ei se mitään… Viime kerralla pohdin vaihtavani tasorakenteen huonepohjaiseksi ja sen parissa olen nyt ne muutamat viikot puuhastellut mitä koulukiireiltäni ehdin: parisen viikkoa sitten pääsin opiskelemaan ylempään ammattikorkeaan ja kevyenä lämmittelynä sain työkseni laatia 12 sivuisen esseen työelämän murroksesta.

Tästä huolimatta sain edistettyä asiaa sen verran, että loin ensimmäisen version huonepohjista:

Seuraavaksi seinästä pitää tehdä erilaisia variaatoita kuten myös huoneen värityksestä; lisäksi lisätä erilaisia efektejä kuten ikkunasta tulvivaa valo.


Aloitin myös pelimoottorin päivittämisen tukemaan huonerakennetta ja ensimmäistä kertaa peli kykenee muuttamaan karttageneraattorin syötteen ”lopulliseen” muotoon… Valitettavasti kyseessä on staattinen kuva sillä esineiltä puuttuu animaatiot ja pelaaja sekä viholliset puuttuvat kokonaan.

Tällainen lyhyempi päivitys tähän väliin… Ensi kerralla lisää moottoripäivityksen etenemisestä, ehkä myös viimeinkin liikkuvia asiota.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Luna nights


Touhou Luna Nights on Team lady bugilla työn alla oleva metroidvania, missä Sakuya yrittää selvitä Remilian luomassa tasku-ulottuvuudesta… Tällä hetkellä pelattavana on tarinan ensimmäinen taso mutta tekijän antamien tietojen mukaan seuraavat kaksi tasoa tulevat pelattavaksi syyskuun puolivälissä.

Tulevien tasojen trailerin voi nähdä täältä.

Touhou Luna nights on mielestäni kaunis ja toimiva seikkailupeli tosin nykyiseltä sisällöltän se on todella lyhyt: peli on mahdollista läpäistä suunnilleen puolessa tunnissa jos ei keskity keräämään kuin pakolliset esineet. Tämän lyhyyden takia olen kahden vaihella suositellako peliä nyt sillä hintaansa nähden (n. 8€, kirjoitushetkellä 20% alennus) sisältöä ei ole paljon; toisaalta ostamalla tukee pelin kehitystä ja näkemäni perusteella Luna nightissa on potentiaalia.

Kaiken kaikkiaan Luna nights on mielestäni nykyiselläänkin kokeilemisen arvoinen peli mutta kannattaa harkita odottaako syskuuhun, jolloin pelissä on enemmän pelattavaa.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 6

Aika kuukausittaiselle päivitykselle… Tällä kertaa kuukausi meni painiessa esitystavan kanssa eli miltä pelin pitäisi näyttää pelaajalle; pelin mekaniikkojen kannaltakin tämä on erittäin tärkeä asia.

Käytännössä minulla oli mielessä on kaksi kilpailevaa tapaa toteuttaa pelin ulosanti: Joko jakaa peli 10×10 ruudun huoneisiin, jotka muodostavat isomman sokkelon tai jakaa peli selviin tasoihin, joissa ei olisi kokorajoitetta. Pitkän pohdinnan jälkeen päätin käyttää 10×10 huoneita.


Tähän joku voisi todeta, että kehityskertomuksen osassa kolme esittelin tasoeditoria, ja kysyä miksi tässä vaiheessa kehitystä muuttaa mitään varsinkin kun uudempi systeemi on kehityksen kannalta monimutkaisempi.


Huonerakennevalintaan päädyin koska tasorakenne, vaikkakin yksinkertaisempi toteuttaa, ei enää vastaa visiotani pelistä. Tasokohtaisessa suunnittelussa on vaikeampaa toteuttaa monimutkaisempia puzzleja, missä pelaaja joutuu kulkemaan edes takaisin aiemmin vierailluilla alueilla; lisäksi tasot muodostavat aina ketjun mutta huoneiden välillä kulkeminen on vapaampaa.

Minä haluan Satori Maidenin pääpainon olevan ongelmanratkaisussa mutta myös luoda pelaajalle löytämisen iloa ja uskon tämään valinnan auttavan tavoitteideni saavuttamisessa sillä tasorakenteen rikkominen avaa uusia mahdollisuuksia.


Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Tämän hetkistä tasorakennetta tulee muuttaa siten, että ”tasoista” voi päästä useampaan paikkaan… Jotta asiat pysyisivät yksinkertaisena liittymäkohtia on maksimissaan 4. Tämän lisäksi pelaajan datastruktuuria tulee muuttaa siten, että peli säilyttää tiedon pelaajan keräämistä esineistä, löytämistä huoneista ja avaamista ovista; myös pisteenlaskentaa tulee hieman muuttaa ja suunnitella karttanäkymä.

Ensi kerralla katsotaan miten pelikehitys on edennyt tämän uuden oivalluksen pohjalta.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Perfect Memento of Touhou Question ja Happy stealing with Marisa

Perfect Memento of Touhou Question on kiinalaisen Bawu teamin steamissä julkaisema tietovisa, jossa pelaaja pääsee vastaamaan erilaisiin Touhou aiheisiin kysymyksiin… Valittavana on sekä 10 kysymyksen pikapeli ja pitempi 150 kysymyksen sarja.

Kuten näkyy, englanninnos ei ole paras mahdollinen mutta siitä saa selvää.

Hienoa pelissä on se, että kysymyksiä on laidasta laitaan niin peleistä kuin muusta materiaalista; lisäksi jokaisessa vastauksessa kerrotaan mihin kysyinen tieto perustuu. Joukkoon on eksynyt myös eräitä harvinaisempiakin tiedonjyväsiä kuten se, että Imperishable Nightin ensimmäisissä beta versioissa oli Phantasm -taso mukana.

Jos haluaa testata Touhou tietouttaan eikä heikohko englanti ole este niin Perfect memento of Touhou question on peli, jota kannattaa kokeilla… Sitä pelaamalla saattaa jopa oppia uusia asioita.

Bawu team on myös julkaissut Happy Stealing with Marisa Kirisamen… Kyseessä on Baldi’s basics in education and learning klooni, missä nimen mukaisesti Marisa yrittää varastaa Patchoulin kirjat…

Kuten esikuvassaan Marisan tulee kirjoja etsiessään vältellä Patchoulin lisäksi erilaisia hahmoja kuten Koakumaa ja Sakuyaa, tosin turhat matemaattiset tehtävät on korvattu odotusajalla…

Kaiken kaikkiaan Happy stealing with Marisa on mielenkiintoinen selviytymispeli jota kannattaa kokeilla vaikka alkuperäinen Baldi’s ei kiinnostanutkaan…

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Touhou Doom


Touhou Doom: Hell on Gensokyo on aktiivisen kehityksen alla oleva Doom-modi, mikä heittää Doomguyn Gensokyon syövereihin… Tosin ennen kuin pelaaja pääsee jahtaamaan haulikon kanssa keijuja, tulee pelaajan suorittaa eräänlainen prologi, joka paikoitellen äityy teurastomamaiseksi pelaajan taistellessa miltei jokaista tunnettua Doom vihollista vastaan epäkuolleista mancubuksiin.

Peliin on luotu vastustaisteluita taikakorttien tarkkuudella.


Prologin jälkeen pelaaja löytää itsensä keskeltä pimeää keijujen kansoittamaa taikametsää, josta edetään pelillisessä järjestyksessä läpi tuttujen ja vähän tuntemattomien alueiden…

Koska kyseessä on Touhou fanipeli, näiden tasoiksi jakaantuvien alueiden pääpaino on erilaisissa vastustaisteluissa, jotka parhaansa mukaan matkivat Touhou pelien vastaavia: Vastuksilla on esikuvilleen uskolliset ajastetut taikakortit ja non-spellit, mitkä antavat pelaajalle bonuksia sen perusteella kuinka nopeasti ne suorittaa.

Samaisesta syystä vihollisten ammuksia lienee tehostettu siten, että vaikeusasteesta huolimatta (nämäkin lainattu Touhousta) osuessaan ne pureutuvat helposti läpi Doomguyn panssarin. Tämä tosin kannustaa pelaajaan jatkuvaan liikkeeseen sekä erilaisten suojapaikkojen ja luotikuvioissa olevien aukkojen etsimiseen.

Kartat mukailevat pelien tasoja ja kuten kuvasta huomaa ovat täynnä vihollisia (valkoiset pisteet).

Näin pikaisella silmäyksellä Touhou Doom on mielenkiintoinen yritys muuttaa kaksiulotteinen shmup kolmiulotteiseksi räiskintäpeliksi… Tasot ovat laajoja ja täynnä vihollisia, joiden grafiikat on suurimmaksi osin otettu virallisista peleistä; myös musiikkikin tämän hetkisen vaikutelman perusteella suoraan peleistä.

Koska tasot tuntuivat mielestäni mielenkiintoisilta ja vastustaistelut hyvin toteutetuilta suosittelen Touhou Doomia kaiklle pDoomista ja Touhousta pitäville. Varoituksena tosin täytyy mainita, että alun prologi on erittäin tarinapainotteinen ja vaihkeahko verrattuna sitä seuraaviin tasoihin vaikeusasteesta huolimatta.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti