Kirjoittaja Aihe: Touhou Koumakan - mitä helvettiä minäkin nyt taas olen tekemässä  (Luettu 17586 kertaa)

Kougyoku

  • joku nolo
  • Puoli-Yōkai
  • *
  • Viestejä: 527
  • (´・ω・`)
    • Profiili
Vs: Touhou Koumakan - mitä helvettiä minäkin nyt taas olen tekemässä
« Vastaus #15 : Heinäkuu 23, 2011, 16:55:01 »
Kivalta näyttää eli pelaisin~ o3o

Juhozki

  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 1 650
  • No Life King
    • Profiili
    • Vadislav
Vs: Touhou Koumakan - mitä helvettiä minäkin nyt taas olen tekemässä
« Vastaus #16 : Heinäkuu 31, 2011, 22:01:18 »
Olen myynyt osan sielustani tälle projektille ja tälläkin hetkellä vain istun koneen äärellä ja odottelen käskyä ylemmiltä tahoilta..
Antakaa minun piirtää!

Tässä ajankuluksi sekava testihuoneeni. Varokaa kynnystä.
Click to enlarge your.. picture.

Projektin ohessa syntynyt aivopieru. Tämä tuskin tulee näkymään pelin puolella missään vaiheessa.

Selleri

  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Tähän väliin tilannepäivitystä ja blogausta~

Kun projektia aloittelin, tunsin kyllä hyvin pelit joita olin imitoimassa ja mukailemassa, mutta teknisten rajoitusten ja taiteellisen vapauden vuoksi sellainenkin asia kuin kuvakulma tuotti ongelmia. Pelillisesti tämä tulisi toimimaan ylävinkkelistä, siitä olin varma, koska sidescroller-stealthipeliviritelmät ovat perseestä. Ainakaan mie en tykkää sitten yhtään.

Sen kummemmin ei siinä vaiheessa tarvinnut murehtia, grafiikoiden edustaessa suorastaan hämmästyttävän korkeaa teknistä tasoa.


Se on niin kaunis.

Kuitenkin sitten kun tekoäly ja muutamat muut asiat alkoivat toimia, alkoi itseäni enenevissä määrin häiritä se ettei testiversioissa mikään näyttänyt siltä kuin piti. Eräs kaveri huikkasi minulle bonganneensa netistä Patch-conista ripatut hahmospritet, joihin olen vieläkin joutunut turvautumaan vaikka eroon pitäisi päästä, ensimmäiset seinäspritet taas taiteili Juhozki itseni väsäämien mallien mukaan. Tuloksena se minkä luultavasti ensimmäisellä sivulla jo näittekin.


Mitäpä tuohon lisäämään.

Ongelmaksi kuitenkin koitui syvyydeksi nimitetty kusipää.


Paper Marisa sujahtaa seinien välissä sijaitseviin pieniin rakoihin!

Ehkei kovin pahalta tuossa näytä, mutta ongelma oli suurempi pienempien seinätilejen kanssa, enkä minä tuollaista pelissäni salli. Kuitenkin avuttomuuteni matikassa teki ongelman ratkaisusta vaikeaa, joten tyypilliseen tapaani päätin yrittää kiertää sen:


Uusia ulottuvuuksia.


Ja sen myötä napinpainalluksella ensimmäisen persoonan kuvakulma, siistiä!

3D-sähläyksestä kuitenkin aiheutui niin paljon ongelmia etten ala niitä tässä niitä edes luettelemaan. Perseestä oli, en yrittäisi uudestaan. Päätin parempien ideoiden puutteessa sitten kokeilla isometristä kuvakulmaa, tällöin kun seiniä ei enää tarvitsisi piirtää viistoina, ja ongelmani häviäisivät. Mutta ei siitäkään mitään tullut, tällä kertaa vihoittelivat kontrollit joita en viitsinyt taistella tällaiseen vinkkeliin sopiviksi, kun helpompiakin ratkaisuja oli oltava vielä tarjolla.


No eihän se nyt edes niin kivalta näytä.

Suoraan edestä kuvattuja suoria seiniä en halunnut, eihän pelaaja silloin näkisi seiniä sivusta enkä voisi asetella niihin mitään hauskaa... Turhautuessani mietin että miten pirussa esikuvani olivat tämän muka ratkaisseet, ja kävin tarkistamassa tilanteen.


Ei, tuota jo yritin. Hitto vie.


This is not helping.


... ...aivan!

Yksinkertaisen nerokasta, tuon ajan pelinkehittäjät eivät viitsineet vaivata päätään ollenkaan objektien piirtojärjestyksellä, joten haistattivat pitkät perspektiiville ja piirsivät epämuodostuneita kuutioita jotka näemme monesta kuvakulmasta yht'aikaa! Täten olen nyt siis siirtänyt tuon systeemin omaankin peliini, ja taidan siinä pysyäkin sen käytännöllisyyden vuoksi. Ja sen että kulutin juuri päivän saadakseni seinät näkymään oikein sen mukaan onko niiden ympärillä seiniä. Ja sen että Juhozki on jo piirtänyt komean kasan seinägrafiikoita.


Kyllä siitä vielä nätti tulee, kun lisätään lattiat ja koristeita seiniin.

Teki mieleni avautua, kehitysblogin jatkumista ei taata.

Datafox

  • Stage Boss
  • *****
  • Viestejä: 914
  • Just a fox
    • Profiili
    • Melodïcore

Mitäpä tuohon lisäämään.

Ongelmaksi kuitenkin koitui syvyydeksi nimitetty kusipää.


Paper Marisa sujahtaa seinien välissä sijaitseviin pieniin rakoihin!
Leikkimällä objektien (ja tilejen jos niitä käytät) syvyysarvoilla tuon olisi saanut korjattua. Lisäksi, muistan löytäneeni kerran yhden plugarin mikä estää kulmien taakse näkemisen (Sinusta lähtee valoa joka suuntaan, ja valo katkeaa seiniin, jos tiedät mitä tarkoitan) En sano että nykyinen lopputulos olisi huono, mutta edellisen probleemankin olisi voinut korjata. Keep up the good work! :D
Minäkö aktiivinen? Älä nyt hulluja puhu!

Selleri

  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Leikkimällä objektien (ja tilejen jos niitä käytät) syvyysarvoilla tuon olisi saanut korjattua. Lisäksi, muistan löytäneeni kerran yhden plugarin mikä estää kulmien taakse näkemisen (Sinusta lähtee valoa joka suuntaan, ja valo katkeaa seiniin, jos tiedät mitä tarkoitan)
Itseasiassa leikin objektien ja tilejen syvyysarvoilla kovastikin, mutta siinä piti ottaa huomioon sekä pysty- että vaaka-akseli kun seinät olivat visuaalisesti tuolla lailla viistoja. Kyllä tässä uudessakin systeemissä pääsee seinien eteen ja taakse, pelaajan ja palikoiden syvyysarvo määräytyy tällä hetkellä vain pystyakselin mukaan. Viistoissa seinissä kun yritin ottaa vaakasuunnan syvyydessä huomioon (ettei vasemmalla oleva seinä menisi oikeanpuoleisen päälle, pelaajasta puhumattakaan), alkoi minulla keittää pahasti kun arvojen kanssa piti sählätä erikokoisilla seinillä eikä ikinä mikään vastannut sitä täydellisyyttä jota halusin.

Kulmien taakse näkemistä taas ei tarvitse estää, tällaisessa pelissä pointti on että pelaaja näkee vihollisia paremmin ympärilleen ^^

Datafox

  • Stage Boss
  • *****
  • Viestejä: 914
  • Just a fox
    • Profiili
    • Melodïcore
Leikkimällä objektien (ja tilejen jos niitä käytät) syvyysarvoilla tuon olisi saanut korjattua. Lisäksi, muistan löytäneeni kerran yhden plugarin mikä estää kulmien taakse näkemisen (Sinusta lähtee valoa joka suuntaan, ja valo katkeaa seiniin, jos tiedät mitä tarkoitan)
Itseasiassa leikin objektien ja tilejen syvyysarvoilla kovastikin, mutta siinä piti ottaa huomioon sekä pysty- että vaaka-akseli kun seinät olivat visuaalisesti tuolla lailla viistoja. Kyllä tässä uudessakin systeemissä pääsee seinien eteen ja taakse, pelaajan ja palikoiden syvyysarvo määräytyy tällä hetkellä vain pystyakselin mukaan. Viistoissa seinissä kun yritin ottaa vaakasuunnan syvyydessä huomioon (ettei vasemmalla oleva seinä menisi oikeanpuoleisen päälle, pelaajasta puhumattakaan), alkoi minulla keittää pahasti kun arvojen kanssa piti sählätä erikokoisilla seinillä eikä ikinä mikään vastannut sitä täydellisyyttä jota halusin.
Käyhän se näinkin. Koitikko tehä joka seinälle kaks objektia? (tyyliin wall_left ja wall_right, miten ne nyt haluaakaan nimetä)
Minäkö aktiivinen? Älä nyt hulluja puhu!

Miss Alice

  • Puoli-Yōkai
  • *
  • Viestejä: 553
  • Ghostly Gardener
    • Profiili
Vau, olen kyllä ihmeissäni. Hyvä, että jaksoit pohtia tuon kuvakulman noinkin hyvin, koska se näyttää nyt hyvältä, mies! Hahmografiikkasuunnittelijat eli sisko(?) ja mun avustukseni huokaisee helpotuksesta, kun kuvakulman voi pitää "Screw the perspective!"-meiningin mukaisena.

Tykkään tämänhetkisestä edistyksestä, olen inspiroitunut. Toivottavasti tästä tulee hyvä peli, siihen suuntaan se on ainakin menossa!
Dead bodies having a nice flower-viewing! How elegant.

Beardmaster

  • Vieras
iha hienolta tuo vaikuttaa mutta itse olen sitä mieltä että touhou ja metal gear yhdistettynä on täysin kauhea yhdistelmä. ei millään pahalla selleriä vastaa eikä ketää muutakaa joka tuohon on panostanu mutta itse sanon ihan suoraa. en pelaisi

Selleri

  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Tuhottomasti edistystä viime päivinä, kiitokset ihmisille jotka testasivat varhaisversiota ja heittivät ajatuksiaan siitä ilmoille.

Mainostettuani projektia jossain muualla, sain kysymyksiä joihin päädyin vastaamaan hirviömäisiä tekstiseiniä, ja pelimekaniikan suunnitteluhaasteista ja projun etenemisestä kiinnostuneet lukekoot täältä.

Anakichi

  • Vieras
Vs: Touhou Koumakan - mitä helvettiä minäkin nyt taas olen tekemässä
« Vastaus #24 : Marraskuu 30, 2011, 20:10:47 »
kuvien perusteella aika muikean näköinen peli...:3