Todellisuus > Off-topic keskustelu

Teelanka

<< < (3/3)

Rivaille:
Postataas omat setit.

Spoiler (click to show/hide)
Kuvanottohetkellä kupissa on tuota vasemmalla edessä olevaa teetä, ihan perus senchaa joskin korkealuokkaista. Pieni pettymys silti verrattuna mitä olen aiemmin ostanut kyseisestä kaupasta, Teepolusta. Kestää helposti kolme haudutusta, mutta neljännellä alkaa jo maku haalistumaan.

Yleensä tilaan teeni suoraan kohdemaasta, mutta aiemmin mainitusta kaupasta on tullut testattua mm. valkoinen Shou Mei -tee Kiinasta, joka menee helposti suosikkieni joukkoon sekä oolongia myös Kiinasta, jonka nimeä en muista. Tuolla pienellä lasisella kannulla haudutettaessa samoista lehdistä sai lähemmäs seitsemän haudutusta. Etualalla olevaa kyusua käytän vain japanilaisen vihreän teen hauduttamiseen.

Taka-alalla näkyy Mokkamestareiden ja Forsmanin teetä, ne on lahjaksi saatuja ja ovat sinänsä ihan hyviä mutta yleensä niiden kuluttamisessa kestää aika pitkään kun tykkään juoda pääosin omia.

Tällä hetkellä tekisi mieli taas pehmeää valkoista teetä, jos joku osaa vinkata jonkun hyvän niin olen kiitollinen.

Oikealla oleva kulho on chawan, jota käytetään matchan valmistukseen kuten myös bambuvispilää (erityinen bambulusikkakin oli mutta kadotin sen), itse matchaa suosin kuitenkin säilytettäväksi pakastimessa. Loppuun voin kertoa bonukseksi ohjeet matcha-latteen jota tulee tehtyä silloin kun on aikaa ja jaksaa.

>hanki jostain about 3dl kuppi
>laita n. 2,5dl kookosmaitoa lämpeämään kattilaan (jos käyttää sellaista metallipurkissa olevaa kookosmaitoa niin kannattaa lantrata normaalia maitoa puolet ettei ole liian tujua). Kiehuu todella herkästi yli joten tarkkana, ota pois hyvissä ajoin ennen kuin alkaa kiehumaan.
>siivilöi ja sekoita 2tl matchaa noin 0,5dl 70 asteista vettä (jos ei ole bambuvispilää niin maitovaahdotin toimii myös)
>miksaa kaksi aiempaa keskenään kuppiisi
>sekoita maitovaahdottimella tai vispilällä
>lisää joukkoon hunajaa, siirappia tai sokeria jos haluat

bitofhope:

--- Lainaus käyttäjältä: Rivaille - Huhtikuu 11, 2018, 17:18:11 ---Postataas omat setit.

--- Lainaus päättyy ---

Oih! Teepolku! Minun afroamerikkalaiseni! Oispa machavispilä. Pitänee käydä lähipäivinä vilkaisemassa paikallisista aasiakaupoista.

Rivaille:


--- Lainaus ---
Oih! Teepolku

--- Lainaus päättyy ---

Tuo on kyllä Suomen teekauppojen parhaimmistoa, jään aina juttelemaan omistajan kanssa vähäksi aikaa kun piipahdan pari kertaa vuodessa tsekkaamassa uudet teet ja ostamaan jotain.

Tietääkseni teeseremoniassa pitäisi vaihtaa chasen uuteen jokaisella kerralla, mutta itse mennyt tuolla samalla jo parisen vuotta.

bitofhope:
Tänään vuorossa Tampere-glamouria

Spoiler (click to show/hide)

Koskilinnan Kahvikauppa (est. 1935) tuotti 2018 Namiapprojen kunniaksi erikoiserän teetä:

NAMI APPRO

Mustatee. [sic.] Maustettu raparperin palasilla ja kerma-aromilla.

Haudutus 3-5 min, 100°C.

Hyvää teetä. Raparperi tuo vähän hedelmäisyyttä. Kerma-aromi erottuu, mutta ei liiallisesti, eikä näytä tekevän pahaa teen värillekään.

Teevaraston kattavuus alkaa jo uhata ruokakaappini kapasiteettirajoja. Onneksi olen erään toisen foorumilaisen kanssa lupautunut epäsäännöllisen säännöllisesti teenkulutussessioiden pitämiseen.

Chiruyto:
Tänään on pannussa muhinut Formosa Fine Oolongia ja Vapriikin vähän ajan takaisen Dracula-näyttelyn kunniaksi teetettyä DR for each CUL for each teetä. Alkoholilanka crossoverin takaamiseksi molempia on myös testattu terästää Bosford Rose premium ginillä.

Oolongin kanssa aiemmin Earl Greyn kanssa hyväksi toteamani terästämisresepti ei toiminut kovin hyvin. Mutta sen Earl Greyn kanssa saa hyvää tipalla hunajaa, lorauksella giniä ja päälle teetä. Vampyyriteen kanssa kyseinen gin toimii myös hyvin, vaikka se tulikin testattua ilman hunajaa.

Yleensä en tykkää lisätä hunajaa teehen, mutta olen huomannut että terästäessä sitä saattaa välillä tarvita pehmentämään ja tasoittamaan makuja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta