Gensokyo > Kensokyrön yleinen keskustelu

Suomalaisen fanikulttuurin erikoisuuksia

<< < (11/13) > >>

Korven_soturi:

--- Lainaus käyttäjältä: Hieda no Mukyuu - Tammikuu 06, 2016, 14:59:58 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Korven_soturi - Tammikuu 06, 2016, 13:55:12 ---Ja tässsäkin voi vielä miettiä onko kyse ainoastaan forkan meemeistä vaiko sen jäsenten ulkopuolisten ryhmittymien insiidereistä, vaikka ovatkin forkalla käyttäjinä.

--- Lainaus päättyy ---

Verkkomeeminä »raakana vai lantraten» ei esiinny missään muualla, minkä johdosta olen hyvin hämmästynyt.

--- Lainaus päättyy ---

Ohoh... :D Kyllähän tuota sitten vois jo jonkinsortin forkan omana ''ilmiönä/meeminä'' ehkä pitääkkin.

Hieda no Mukyuu:
Winter Nekocon -tapahtuman jälkipuintien yhteydessä tuli muutaman foorumilaisen kanssa puheeksi vanha, hulvattoman oivaltava kotimainen Tōhō-pilapiirros »Kirjoitin omaelämäkerran», joka on toistaiseksi nähtävissä Ysilaudalla. Kinastelimme siitä, onko piirros Setzin varhaista tuotantoa. Minun mielestäni ei ole.

Entisten ja nykyisten foorumilaisten joukossa on tietenkin Tōhō-fanikuvitusten tekijöitä. Muutamaan »meidän leirin» fanikuvittajaan olen törmännyt taidekujilla. Muista verkkoympyröistä mieleeni on jäänyt hyvin vähän suomalaisia Tōhōn piirtäjiä.

Tietenkin meillä on Setz, mutta ei tällä kertaa keskitytä häneen. Odotamme mestarin paluuta areenalle.

Lähes Setzin varhaisimman tuotannon ikäinen on tuntemattoman tekijän yonkoma »Konstaapeli Reinikainen puhelimessa». Sitä on vahvasti epäilty »Kensokyrö»-meemin alkulähteeksi (katso kuitenkin Jucen huomautus edempänä). Teos on julkaistu Danboorussa syyskuussa 2010, joten se on vähintään noin viisi ja puoli vuotta vanha.

Setzin innoittama toisen tuntemattoman tekijän fanisarjakuva »Touhutytöt» alkoi ilmestyä Apokalaudalla 11:ntenä maaliskuuta 2013. Se pääsi Danbooruunkiin mutta on sittemmin joutunut vainon kohteeksi. Sarjan toinen yonkoma on yhä helposti löydettävissä.

Kenties varhaisin suomalainen Tōhō-fanisarjakuva on »Kiekua ja Kaikua» ynnä muita vastaavia vanhoja runosarjakuvia mukaileva teos »Tätä lankaa ei voi kutoa sukkaan». Se on toistaiseksi nähtävissä Ysilaudalla.

Äskettäin Kinoko kiinnitti huomioni siihen, että meillä Suomessa on yksi jo vuosien ajan muun muassa Tōhōta piirtänyt taiteilija, joka on suuntautunut hieman toisin kuin yllä esittelemäni. Deviantartissa hän on käyttänyt ah niin helsinkiläiseltä kuulostavaa taiteilijanimeä Kurkoboltsi, ja Pixivissä hänet tunnetaan taiteilijanimellä Keaton.

Ihmettelen, minkä tähden Kurkoboltsi ei ole minun tietääkseni koskaan herättänyt mainittavaa keskustelua foorumilla eikä laudalla. Hän on piirtänyt mustavalkoista ja värillistä, soolokuvia ja ryhmiä, maisemia, PC-98:aa ja jopa Palankiinilaivan.

Lisättävää? Kommentteja? Vastaväitteitä?

Roppari:
^
Mainio postaus! Sen lisäksi että se toimi muistin virkistyksenä niin siitä löytyi ihan uutta ja ihmeellistäkin. Varsinkin Kurkoboltsin teoksia juutuin katselemaan. Hiton hieno tuo kuva Kaguyasta ja Mokousta.

Juce:

--- Lainaus käyttäjältä: Hieda no Mukyuu - Maaliskuu 11, 2016, 20:05:23 ---Lähes Setzin varhaisimman tuotannon ikäinen on tuntemattoman tekijän yonkoma »Konstaapeli Reinikainen puhelimessa». Sitä on vahvasti epäilty »Kensokyrö»-meemin alkulähteeksi. Teos on julkaistu Danboorussa syyskuussa 2010, joten se on vähintään noin viisi ja puoli vuotta vanha.

--- Lainaus päättyy ---

Muistelen, että Kensokyröstä puhuttiin laudoilla jo ennen tuon ilmestymistä. Sarjakuvat lähinnä vain vakiinnuttivat joidenkin käyttämät väännökset.


--- Lainaus käyttäjältä: Hieda no Mukyuu - Maaliskuu 11, 2016, 20:05:23 ---Setzin innoittama toisen tuntemattoman tekijän fanisarjakuva »Touhutytöt» alkoi ilmestyä Apokalaudalla 11:ntenä maaliskuuta 2013. Se pääsi Danbooruunkiin mutta on sittemmin joutunut vainon kohteeksi. Sarjan toinen yonkoma on yhä helposti löydettävissä.

--- Lainaus päättyy ---

Touhutyttöjen kolmas ja neljäs osa löytyvät Danboorusta myöskin, vaikka ovatkin poistettujen joukossa.

Hieda no Mukyuu:

--- Lainaus käyttäjältä: Juce - Maaliskuu 12, 2016, 00:06:48 ---Muistelen, että Kensokyröstä puhuttiin laudoilla jo ennen tuon ilmestymistä. Sarjakuvat lähinnä vain vakiinnuttivat joidenkin käyttämät väännökset.

--- Lainaus päättyy ---

Suurkiitos tästä!

Olen kysellyt asiaa joskus, mutta kukaan ei ole kunnolla muistanut niin vanhoja. Joittenkuitten mielestä tuo strippi olisi ollut Kensokyrön alkulähde ja lisäksi Artturi Reinikaisen hahmo liittyy kuvitteelliseen Hämeenperän kylään (vertaa Hämeenkyrö). Olen kuitenkin taipuvainen luottamaan sinun muistiisi; Kensokyrön todellinen alkuperä jää edelleen hämärän peittoon.

Minulla on muuten äänneopillinen teoria siitä, miten paikannimenväännös on keksitty. Otetaan japanilainen nimi Gensokyo ja katsotaan vain sen kirjoitusasua, ei ajatella lainkaan ääntämystä [gensōkjō]. Luetaan nimi vanhan sisäsuomalaisen tavan mukaan: esimerkiksi vieraita äänteitä b, d, g, f, š ja niin edelleen ei ole olemassa eikä vokaalisointua voi rikkoa. Tulokseksi saadaan joko *Kensokuo tai *Kensokyö. Valitaan jälkimmäinen ja lisätään siihen mielivaltaisesti r, koska yhden ainoan pienen lisäyksen avulla saadaan kohtalaisen tolkulliselta kuulostava paikannimi.

Spoiler (click to show/hide)
--- Lainaus käyttäjältä: Juce - Maaliskuu 12, 2016, 00:06:48 ---Touhutyttöjen kolmas ja neljäs osa löytyvät Danboorusta myöskin, vaikka ovatkin poistettujen joukossa.

--- Lainaus päättyy ---

Minä välttelen suoraa linkittämistä poistettuihin. Pelkään, että jos toimintoa käytetään liikaa, Danboorussa kasvaa paine poistaa kuvat kertakaikkisesti. Pitäisi varmaan napata koko sarja ja julkaista se uudelleen Ysilaudalla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta