Todellisuus > Off-topic keskustelu

Linuksi-säie

<< < (3/7) > >>

Hieda no Mukyuu:
Kappas, kiitoksia linkistä!

Hieda no Mukyuu:
Pump.

Taas olen asentanut Lubuntun yhteen vanhaan tietokoneeseen – paitsi että tämä kone ei ole läheskään niin vanha kuin aiemmat arkikäyttöpöytäkoneeni.

Spoiler: Kitinää liittyen siihen, että uudet emolevyt eivät tue PS/2-liitäntöjä (click to show/hide)Uudenaikaisempi emolevy ei haluaisi olla missään tekemisissä vanhojen hiirteni ja näppäimistöjeni kanssa, vaikka käytän USB-sovitinta. Jos kuitenkin kiinnitän ainoan USB-näppäimistöni toiseen porttiin, niin silloin myös sovittimeen kiinnitetyt PS/2-näppäimistö ja PS/2-hiiri alkavat toimia moitteettomasti. (Asia on sikäli tärkeä, että en tietääkseni omista yhtään USB-hiirtä enkä haluaisi heittää vanhoja, hyvin toimivia hiiriä pois.) PS/2-laitteitten toiminta jatkuu, vaikka irrotan USB-näppäimistön ja käynnistän koneen uudelleen. Vasta sitten, kun sammutan koneen kokonaan, se unohtaa kykynsä tehdä yhteistyötä noitten vanhojen syöttölaitteitten kanssa. Olisipa hauska tietää, mikä tuon sotkun aiheuttaa. Käsittääkseni vaiva johtuu itse koneesta. Lubuntun käyttöön ottaminen ei vaikuttanut suuntaan eikä toiseen, joskaan aivan varma en ole.
Tässä uudemmassa koneessani on laskentatehoa, muistia ja kiintolevytilaa aivan eri tavalla kuin vanhoissa, ja se kyllä tuntuu esimerkiksi verkon selaamisen luistavuutena. En tosin ole ehtinyt asentaa Flash Playeriä, jonka käyttäminen on aiemmin aiheuttanut roppakaupalla lieviä selainongelmia.

Uusien ohjelmien asentaminen näyttäisi sujuvan aika mukavasti. Linuxissa hienoa on, etteivät ohjelman asentaminen ja käyttöön ottaminen läheskään aina vaadi koneen käynnistämistä uudelleen; sen varaan ei kuitenkaan voi laskea, että minkä tahansa asennuksen voisi hoitaa muun koneenkäytön ohessa.

Suurin tähän mennessä vastaan tullut takaisku on, että Hardinfo 0.5.1 (System profiler/system information and benchmark tool, mitä se kunnolla suomennettuna lieneekään) ei toimi, eiku toimii niin järjettömän hitaasti, ettei siitä ole paljoa iloa. Täytyy katsella, olisiko helppokäyttöistä vaihtoehtoa saatavissa.

***


--- Lainaus käyttäjältä: Janra - Helmikuu 10, 2013, 20:31:21 ---minua ärsyttää myös se että おう ja おお kirjoitetaan makronilla kuitenkin vain ō. Ai halusit opiskella japania rōmajeilla? No, you don't get to.
--- Lainaus päättyy ---

Noh, noh. Käytetään Hepburn-järjestelmää siihen, mihin se lähinnä on tarkoitettu: ääntämisohjeitten kirjoittamiseen. Tosin ei se siihenkään ihanteellinen työkalu ole. Eikö olisi järkevää kirjoittaa kaikki pitkinä ääntyvät vokaalit aina pituusmerkkejä käyttäen, jos kerran on tuolle おう → ō -linjalle lähdetty?

***

Spoiler: Lisää kuulumisia, 14.4.13 (click to show/hide)Tänään uusin pöytätietokoneeni Lubuntuineen kaikkineen on ehtinyt siirtyä testausnurkkauksesta kirjoituspöydälle arkikäyttökoneeksi.

Asentamista odottaa vielä ainakin kunnollinen kuvansieppausohjelma. Scrotilla sain talteen näyttökuvan, jossa komeilee jälleen Marisa Kirisame danmaku-räiskinnän keskellä. (Mietin, uskaltaisiko sen julkaista Ysilaudalla.)

Olen ottanut taas käyttöön näppäinasettelunhallintasovelman (LXPanelin lisäosa Keyboard Layout Handler), niin että voin tarvittaessa vaivattomasti kirjoittaa vaikkapa venäjänkielisiä sanoja kyrillisin kirjaimin.

On tämä aikamoista tykistökeskitystä minulle, vähään tottuneelle. Flash Player on jo asennettuna. Aloin juuri kuunnella Ysilaudan Youtube-upotteesta "Eternal Dream: Mystic Mapleä" ja avasin samalla raskaan Wikipedia-artikkelin "Suomi". Selain toimi niin nopeasti, etten tiennyt sitä edes verkkokaistani puolesta mahdolliseksi. Vanhalla koneella kun olisin avannut rinnalle vielä yhden Flash-animaatioita tai paljon raskaita GIF-animaatioita sisältävän sivun, niin selain olisi kaatunut.

Seuraavaksi pitäisi kokeilla koneen kykyä soittaa musiikki-CD-levyjä. Täytyisi myös järjestää lisää sähköä tähän työpöytänurkkaan, jotta voisin ottaa käyttöön ystäväni hylkäämät vanhat pikkukaiuttimet. Toistaiseksi tyydyn kuulokkeisiin.

Oi miten Mystic Maple oli kaunis! Ysilaudan musiikkisäikeen avaaminen koko komeuteensa käy sentään vähän jo tämänkin tietokoneen voimille.

Hieda no Mukyuu:
Pump.

Sain maanantaina ystävältäni MC Kuminauhalta lahjoituksen: Packard Bell -yhtiön käytetyn Diamond 1200 Plus -kuvanlukulaitteen. (Osaisiko kukaan kertoa sen valmistusvuoden?) Suurin osa tämän viikon vapaa-ajasta ja myös huomattava osa nukkuma-ajasta on kulunut sen selvittämiseen, miten saan ensimmäisen oman skannerini toimimaan edes siedettävästi.

Ohjainhanke SANE on antanut minulle raskaan muistutuksen siitä, että Lubuntukaan ei ole mikään »ilmainen vintoosa». Olen hapuillen etsinyt oikeaa laiteohjelmatiedostoa (firmware file) ja muokkaillut asetustiedostoa (configuration file) ymmärtämättä kunnolla edes, mitä ne ovat, saatikka sitten, miten ne toimivat.

Jonkin aikaa hakkasin päätäni seinään yksinkertaisesti siksi, ettei minulle tullut mieleenkään, että XSanen kuvanluvun oletustarkkuus (default resolution) voisi olla vain 50 ppi (kuvapistettä tuumaa kohti). Koekaniinina palvellut Teerätin Yotsuba-sarjakuvakirjan kansi oli melko mielenkiintoisen näköinen viidelläkympillä luettuna.

Tänään iltapäivällä olen alkanut saavuttaa tuloksia, joissa on enemmän mieltä kuin kuvien tai paperien valokuvaamisessa.

Otan vastaan ilmaisia neuvoja ja parhaitten vihjeitten antajille tarjoan edelleen mielelläni esimerkiksi juotavaa, jos osumme samalle paikkakunnalle.

Mia:
Kannattanee jatkaa configuraatiotiedostojen muokkaamista jos olet saanut oleelliset toiminnot toimimaan jollakin tasolla ─ erityisesti jos olet jo saanut värikuvaa skannattua ja sinulla on jonkinlaista tietoa siitä mitä parametreja tai tietoja ohjaimet syöttävät laitteelle.

En ole koskaan käyttänyt SANE-ohjaimia taikka perehtynyt ajuritiedostoihin ja asetustiedostojen muokkaaminen taitaa jäädä Xorg.conf tasolle: olen välillä joutunut Ubuntussa muokkaamaan asetustiedostoja saadakseni hiireni, näyttöni tai Wacomin Bamboo Funin toimimaan halutullani tavalla.

Näytön asetusten muokkaaminen conf-tiedostoissa on hankalaa siinä mielessä että jos menee pieleen niin Linux käynnistyy pelkästään terminaaliin, josta asioiden korjaaminen yhdellä koneella menee helposti Lunatic-vaikeustasolle.

Jos internettiin on luottamista, niin tuo skanneri on alunperin ollut Mustekin BearPaw 1200[1] [2] vuodelta 2001 [2] [3].

Vipunen11:

--- Lainaus käyttäjältä: Janra - Joulukuu 13, 2013, 00:03:14 ---
Näytön asetusten muokkaaminen conf-tiedostoissa on hankalaa siinä mielessä että jos menee pieleen niin Linux käynnistyy pelkästään terminaaliin, josta asioiden korjaaminen yhdellä koneella menee helposti Lunatic-vaikeustasolle.


--- Lainaus päättyy ---
Eipä tuo ole ikinä henkilökohtaisesti tuntunut hankalalta, sillä aina olen itse conffanut nanoa käyttäen ja ne onneksi löytyy helposti muistettavasta paikasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta