1. Pinnallisesti elokuva näyttää paljon paremmalta ja uskottavammalta kuin esiosatrilogia (I–III) tai monet alkuperäiseen trilogiaan (IV–VI) jälkeenpäin lisätyt kohtaukset. Todellinen katselunautinto. Erinomaista designia hyvin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
2. Tarina sisältää todella meheviä ja hyvin toteutettuja viittauksia aiempiin elokuviin, varsinkin alkuperäiseen trilogiaan. Toisaalta siihen on muokaten lainattu aivan liian monta keskeistä elementtiä aiemmista elokuvista, mikä latistaa tunnelmaa pahasti. Myös erittäin kliseisiä juonenkäänteitä on muutama liikaa. Huumori luistaa paremmin kuin esiosatrilogiassa mutta ei oikein saavuta alkuperäisen trilogian tunnelmaa.
3. Tarina sisältää
etenkin Voimaan liittyviä
asioita ja juonenkäänteitä, jotka ovat kirskuvan pahassa ristiriidassa alkuperäisen trilogian ja sitä parhaiten selittävien, minulle erityisen rakkaitten teosten kuten vanhan roolipeliaineiston kanssa. Periaatteessa solmut saattaisivat juuri ja juuri olla avattavissa, mutta tämän elokuvan nähtyäni en tosissani odota, että vakuuttavaa selitystä edes yritetään seuraavassa.
4. Aiemmista elokuvista tutut hahmot ja heidän näyttelijänsä suoriutuvat koitoksesta selvästi paremmin kuin pelkäsin, mutta huomattavasti makoisamminkin heidän osansa olisi voinut käsikirjoittaa. 3/5, ei pilannut kokemusta.
5. Tarina sisältää aivan liian vähän (kyllä!!) politiikkaa ja rauhallisia keskusteluja, jotka valottaisivat luontevasti, mitä galaktiselle yhteiskunnalle ja yksittäisille hahmoille on Surmantähden eli Toisen Kuolontähden tuhoutumisen jälkeen tapahtunut. Toimintakohtaukset, joita vastaan minulla ei sinänsä ole mitään, seuraavat toisiaan liian hengästyttävässä tahdissa. Oikeastaan yhtäkään hahmoa ei ehditä syventää kunnolla. Pidän mahdollisena, että näitä ongelmia yritetään paikata VIII elokuvassa, ja parhaassa tapauksessa se saattaa onnistua hyvinkin.
6. En ymmärrä elokuvamusiikeista juuri mitään, mutta minulle jäi epämääräinen tunne, että niitten osalta tämä teos ei pärjännyt ainoallekaan aiemmalle TS:lle. Musiikki ja sen käyttö eivät olleet varsinaisesti huonoja vaan jotenkin tyhjän mitäänsanomattomia.
7. En jaksa lähteä luettelemaan kaikkea hyvää ja kaunista, mitä elokuvassa näin. Sitä oli niin paljon. Jos jotakuta kiinnostaa, niin yksityiskohdista saa mieluusti kysellä. Minua eniten häirinneistä ja mietityttäneistä kohdista voin ehkä kirjoittaa myöhemmin oman katsauksensa.