Todellisuus > Moderni audiovisuaalinen kulttuuri

Hyviä leffoja

<< < (17/17)

Error 424:

--- Lainaus ---Uusin viesti: Kesäkuu 11, 2011, 00:41:56
--- Lainaus päättyy ---

Kuinka joku näin perustavan laatuinen aihe on voinut hautautua näin syvälle? Vai oliko jossain uudempi lanka? Welp, in any case, you all know what this means.

Spoiler (click to show/hide)

Mutta itse aiheeseen, jossain oli blogi postaus tai jokin vastaava, jossa oli listattu 10 parasta "uutta" aasialaista toiminta-leffaa tai jotain. (Hyvät lähteet ja silleen.) Sielläpä sitten oli aikas perustavan laatuista kamaa. Aika paljon elokuvia joita oli nähnyt, tai on vähintäänkin tullut kuultua niistä, paitsi yksi. 13 Assassins.
Nevö höörd of. Ihan tutkan alta onnistunut lentämään, vaikka IMDB:ssä, Rotten Tomatoes:ssa ja Metacritic:ssa kerännyt ihan hyvät pojot. Pitihän tuo sitten ladata ja katsoa. Ja voi juku mikä pätkä olikin. Hyppäsi suoraan parhaiden japsileffojen kärkikastiin.

Juoni pariin lauseeseen tiivistettynä menee jotakuinkin näin:
Eletään vuotta 1844 Jaappaniassa ja valtaa pitävän shogunin velipuoli on ihan mulkku jätkä, joka raiskaa ja tappaa porukkaa ilman niin syitä kuin seuraamuksiakin. Shogunikaan ei tee asialle mitään ja on vieläpä mennyt aikaisemmin lupaamaan että velipuolesta tulee koko shogunaatin kakkosmies. Kaikki kuitenkin tietää, että jos näin pääsee käymään, repeää helvetti valloilleen ja Japani joutuu taas sisällissotaan. Shogunin neuvonantaja sitten kaikessa salassa palkkaa Shimada Shinzaemonin listimään pahan velipuolen. Siitäpä sitten kehittyy lopulta tilanne, jossa 12+1 jamppaa käy taistoon 200:n miehen armeijaa vastaan.

Juoni ei tosiaan ihmeemmältä kuulosta. Perinteinen spartalais-asetelma. Mobeja tippuu kuin kärpäsiä ja siinä välissä jokunen sankari. Hienon elokuvasta kuitenkin tekee itse miljöö, hahmot ja erityisesti tietyt muutaman hahmon väliset suhteet. Lähes jokaisesta hahmosta huokuu tuota, ah, niin romantisoitua samuraihenkeä. "Pahiksiakaan" ei tule oikein pidettyä pahoina, kun ylitse pursuava uskollisuus omaa lordia kohtaan peittää kaiken muun alleen.
Huonoina puolina listattakoon, että useat hahmot jäävät ilman back storyä, mutta ihan hyvä sillä elokuva on muutenkin vähän pitkähkö (olematta kuitenkaan liian pitkä). CGI on, niillä paikoin kun sitä on, melko tökeröä ja rikkoo immersion aikas tehokkaasti.
Anyway. 13 Assassins. Suosittelen.

Näin loppu noottina ihmeteltäköön, että onko näissä samurai leffoissa aina ihan pakko kaikkien kuolla lopussa? Ainakin kaikissa vastaavanlisissa elokuvissa mitä on tullut katsottua näin on käynyt. Pitäisi saada tuo 7 Samurai joskus katsottua loppuun, että nakee josko siinäkin kävisi samoin.

Kilari:
^ Katsoin sattumalta tuon leffan juuri viime viikolla. Jäi vaivaamaan, että mitä ihmettä sille vuorimies Koyatalle tapahtui?
Juonispoileria:
Spoiler (click to show/hide)Taistelussa hän saa Naritsugun lyhyen miekan kaulasta läpi ja alavartalon silvotuksi, mutta tulee kuitenkin lopussa sinne kylän keskelle heittämään Shimadalle läppää ja hyppelehti sitten horisonttiin. Ehkä se oli joku diippi modernisaation toiveesta syntynyt henkiolento youkai of modernisation, kun se ei hetkeksikään lopettanut vanhanaikaisten samuraiden pilkkaamista ja oli muutenkin mystinen.
Ja ainakin extended versionissa on ihan viimeisenä lyhyt klippi jossa Shimada palaa vaimonsa luo, joten eihän kaikki kuolleet!
Suosittelen myös, jos tämmönen mättäminen ja/tai japanin historia kiinnostaa.

Bubbo:
Itelle menee kaikki Scorsesesta Kubrickin kautta Tarkovskiin: parhaat löytyy melkeen aina taide- tai sotaleffoista.

Henkilökohtasia suosikkeja olis varmaankin Das Boot, Taxi Driver, The Shining ja Andrei Rublev, kaikkien tuntemii klassikkoja ja vois jopa sanoa mainstreamiksi mutta leffat on jääny vähän musiikin varjoon omassa viihteen/taiteen/viihdetaiteen kulutuksessa aina.

Shiringo:
Itse katsoin tässä lähiaikoina 2 elokuvaa jotka jäi mieleen.

1. Disconnect
Mukava elokuva joka käsittlee internetin pahoja asioita ja tuo ihmisiä yhteen. Olisin varmaan saanut enemmän irti tästä elokuvata jos olisin katsonut sen yksin, mutta ihan sama.
Muuten elokuva on minun mielestä ihan katsottava ja pidin miten tämä oli tehty. Jos tykkäät katsoa kun muilla menee huonosti niin tämä elokuva on hyvä sinulle.

2.Only God Forgives
Tämä elokuva oli outo. Kukaan ei sano mitään ja ihmisiä kuolee. Hyvä soundtrack ja mukavan värikäs. Tykästyin heti tämän elokuvan musiikkiin ja en tiedä miksi.
Suosittelen tätä jos haluat katsoa jotain outo.

Hieda no Mukyuu:

--- Lainaus käyttäjältä: Hieda no Mukyuu - Joulukuu 19, 2015, 19:04:47 ---Ajatuksia Tähtien sota VII:stä (»The Force Awakens»):

Spoiler: Tässä käytän spoileria vain tilan säästämiseksi! (click to show/hide)1. Pinnallisesti elokuva näyttää paljon paremmalta ja uskottavammalta kuin esiosatrilogia (I–III) tai monet alkuperäiseen trilogiaan (IV–VI) jälkeenpäin lisätyt kohtaukset. Todellinen katselunautinto. Erinomaista designia hyvin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.

2. Tarina sisältää todella meheviä ja hyvin toteutettuja viittauksia aiempiin elokuviin, varsinkin alkuperäiseen trilogiaan. Toisaalta siihen on muokaten lainattu aivan liian monta keskeistä elementtiä aiemmista elokuvista, mikä latistaa tunnelmaa pahasti. Myös erittäin kliseisiä juonenkäänteitä on muutama liikaa. Huumori luistaa paremmin kuin esiosatrilogiassa mutta ei oikein saavuta alkuperäisen trilogian tunnelmaa.

3. Tarina sisältää
Spoiler (click to show/hide)etenkin Voimaan liittyviäasioita ja juonenkäänteitä, jotka ovat kirskuvan pahassa ristiriidassa alkuperäisen trilogian ja sitä parhaiten selittävien, minulle erityisen rakkaitten teosten kuten vanhan roolipeliaineiston kanssa. Periaatteessa solmut saattaisivat juuri ja juuri olla avattavissa, mutta tämän elokuvan nähtyäni en tosissani odota, että vakuuttavaa selitystä edes yritetään seuraavassa.

4. Aiemmista elokuvista tutut hahmot ja heidän näyttelijänsä suoriutuvat koitoksesta selvästi paremmin kuin pelkäsin, mutta huomattavasti makoisamminkin heidän osansa olisi voinut käsikirjoittaa. 3/5, ei pilannut kokemusta.

5. Tarina sisältää aivan liian vähän (kyllä!!) politiikkaa ja rauhallisia keskusteluja, jotka valottaisivat luontevasti, mitä galaktiselle yhteiskunnalle ja yksittäisille hahmoille on Surmantähden eli Toisen Kuolontähden tuhoutumisen jälkeen tapahtunut. Toimintakohtaukset, joita vastaan minulla ei sinänsä ole mitään, seuraavat toisiaan liian hengästyttävässä tahdissa. Oikeastaan yhtäkään hahmoa ei ehditä syventää kunnolla. Pidän mahdollisena, että näitä ongelmia yritetään paikata VIII elokuvassa, ja parhaassa tapauksessa se saattaa onnistua hyvinkin.

6. En ymmärrä elokuvamusiikeista juuri mitään, mutta minulle jäi epämääräinen tunne, että niitten osalta tämä teos ei pärjännyt ainoallekaan aiemmalle TS:lle. Musiikki ja sen käyttö eivät olleet varsinaisesti huonoja vaan jotenkin tyhjän mitäänsanomattomia.

7. En jaksa lähteä luettelemaan kaikkea hyvää ja kaunista, mitä elokuvassa näin. Sitä oli niin paljon. Jos jotakuta kiinnostaa, niin yksityiskohdista saa mieluusti kysellä. Minua eniten häirinneistä ja mietityttäneistä kohdista voin ehkä kirjoittaa myöhemmin oman katsauksensa.
--- Lainaus päättyy ---

Viime viikkojen aikana olen katsellut kahdesti elokuvateatterissa viimeisimmän Tähtien sota -teoksen, viralliselta koko nimeltään »Rogue One: A Star Wars Story». Toinen katselukerta ei tuonut kokemukseen paljoakaan lisää, mutta ei myöskään heikentänyt sitä – kuten aikoinaan kävi katsellessani »Sithin koston» (III) uudelleen.

Suosittelen elokuvaa ehdottomasti kaikille, jotka ovat milloinkaan edes jollakin tasolla nauttineet Tähtien sota -sarjasta ja hieman varovaisemmin kaikille muille avaruusoopperatyyppisten tieteiselokuvien ystäville. Arvioni on, että »Rogue One» saattaa olla jopa kaikkien aikojen toiseksi paras Tähtien sota -elokuva, joka häviäisi ainoastaan »Imperiumin vastaiskulle» (V). »Rogue Onen» vertaaminen alkuperäisen trilogian elokuviin on kuitenkin monista syistä vaikeaa.

Miinuspisteitä:

  − Elokuvassa on ainakin kaksi epäonnistunutta lyhyttä cameo-kohtausta. Toisen olisin jättänyt kokonaan pois, toisen toteuttanut aivan eri tavalla.
  − Toiminnan osuus on liian korkea, minkä vuoksi hahmojen ja maailman syventäminen jäävät heikoille.
Spoiler: Tämä on ihan oikea juonipaljastusvaroitus! (click to show/hide)  − Aavikkoplaneettoja on jo Tähtien sota -elokuvissakin nähty vähintään kaksi, sarjakuvissa useita lisää. Oliko pakko valita yhdeksi kuvauspaikaksi juuri Jordania?
Spoiler: Tämä on ihan oikea juonipaljastusvaroitus! (click to show/hide)  − Enintään satojen metrien korkeudesta keskeneräisin laskelmin tehty hyperavaruushyppy on Tähtien sodan oman maailmanselityksen mukaan niin mahdoton teko, että sen olisi pitänyt johtaa vähintäänkin pahaan harharetkeen ja sen myötä kokonaiseen sivujuonikuvioon.
Spoiler: Tämä on ihan oikea juonipaljastusvaroitus! (click to show/hide)  − Hammerhead-korvettikohtaus on jopa Tähtien sodan fysiikasta piittaamattoman perinteen puitteissa kömpelö.
Spoiler: Tämä on todella keskeinen juonipaljastus!! (click to show/hide)  − Oliko hyvä ajatus tappaa kaikki sankarit? Ehkä oli. Tämä on hyvin varovainen miinus. Olisi kiinnostavaa nähdä Tähtien sota -elokuva, jossa keskeisiä hahmoja kuolee enemmän kuin »Uudessa toivossa» (IV, alkuperäinen »Tähtien sota») mutta vähemmän kuin »Rogue Onessa».

Pluspisteitä olisi niin paljon, että minulla ei ole aikaa moisen esseen kirjoittamiseen. Huomautettakoon kuitenkin, että arvosteluni on kirjoitettu aiheelle omistautuneen harrastajan näkökulmasta. Tavallisena viihde-elokuvana »Rogue One» lienee keskitasoa ja synkkään tunnelmaansa nähden varsinkin ihmiskuvaukseltaan melko lapsellinen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta