Heissuli vei kaikille leukakarvasille nallen luppanoille täällä.
Tuossa tuopin äärellä maailman menoa pohtiessa kävi mielessä idea, että mitenkähän onnistuisi succession play tyylinen matsi Dwarf Fortressissa tämän foorumiväen keskuudessa.
Jos kiinostusta on, niin huudeltaa selvästi tährän lankaan niin kassotaan jos saa tarpeeksi innostunutta porukkaa kasaan.
Teille taas jotka mietitte, että "mikä helvetin Dwarf Fortress" tai mikä on succession play pelimuoto. Lyhyesti kyseessä Dorffimanagerointi(sanat micro tai macro eivät riitä kuvaamaan) jossa pitäisi yksinkertaisesti vaan pysyä hengessä. Peli on itsessään roguelike missä 3D maailma esitetään 2D muodossa. Succession Play(kts.
Boatmurdered) itsessään on taas pelimuoto missä jokainen pelaa vuorollaan samaa tallennusta yhden pelivuoden eteenpäin, eli kun kevät pärähtää niin esciä, save, exit ja tallennus jonon seuraavalle. Jatkuu kunnes linnoitus palaa maan tasalle tai elefantit vyöryy käytäviä pitkin sisälle.
Ja tämähän on siis ilmainen peli.
Edit: Ja sivustolle sopien tilesettinä olisi käytössä
Suika Fortress.
Lainatakseni lopuksi vaikkapa wikipediasta tiivistelmän:
New York Timesin mukaan Dwarf Fortress on luultavasti monimutkaisin tietokonepeli koskaan.Pelimaailma on fysikaalisesti hyvin realistinen fraktaaligeneroitu 3-ulotteinen ympäristö, jossa kaasut, vesi ja laava virtaavat, kerääntyvät ja patoutuvat realistisesti, ja maailmaan on mahdollista rakentaa hyvinkin isokokoisia toimivia mekaanisia laitteita, kuten suositussa Little Big Planet-pelissä. Jopa maa-ainekset kuten hiekka, kivi ja savi ovat realistisesti simuloitu. Kallioperään voi kaivautua laavakerrokseen saakka. Fantasiapelille ominaisesti pelimaailmasta voi löytää valtavia ja vaarallisia otusten täyttämiä maanalaisia luolia, olemattomia kiviä ja muuta sellaista. Myös rakennusten mallinnus on kehittynyttä, ja esimerkiksi taistelun voi voittaa kaatamalla vihollisen armeijan niskaan rakennuksen tai laavaa. Jotkut pelaajat ovat jopa tehneet puolustustarkoituksia ajatellen linnansa tulivuoreen.
Pelihahmojen keinoälyn käytösmallit ovat samaten epätavallisen kehittyneitä. Linnakkeen asukkaat saattavat omien lähtökohtiensa mukaisesti iloita, murjottaa, raivostua (johtaa usein muutamaan menehtyneeseen kääpiöön sekä rikkinäisiin huonekaluihin), alkoholisoitua, adoptoida lemmikkejä tai jopa rakastua toisiinsa ja lisääntyä, ja jälkeläiset kehittyä realistiseen tapaan. Hahmojen sosiaalinen käytös ja suhteet ovat mallinnettu tavalla, jolle on vaikea löytää vastinetta mistään muusta tietokonepelistä.
Pelihahmojen sosiaalinen yhteisö on myös mallinnettu epätavallisen tarkkaan. Perusresurssien kuten ruoan ja veden lisäksi yhteisö tarvitsee oikeanlaiset puitteet virkistäytymisalueineen. Yhteisön kehittymisen kannalta olennaista pelissä on tiettyjen roolien täyttäminen, kuten vartijat ja kuvernööri.
Pelin sisäinen taistelumallinnus on saanut myös kiitosta. Jokaisella hahmolla (ja hirviöllä) on lueteltuna kaikki raajat ja sisäelimet joihin voi taistelussa tai "onnettomuuksissa" tulla eritasoisia vaurioita. Erilaisilla aseilla ja haarniskoilla on suuri merkitys taistelun kulkuun. Esimerkiksi keihäsmiehillä on suurin todennäköisyys vahingoittaa sisäelimiä, kun taas nuijamiehet ovat tehokkaita raajojen murtamiseen ja saattavat joskus jopa osuessaan heittää vastustajan muutamia ruutuja kauemmas. Teräaseet voivat jumittua niin omiin kuin vastustajankin sotilaisiin/kansalaisiin. Painijoiksi harjoitelleet sotilaat voivat taistellessaan tarttua näihin aseisiin/nuoliin ja repiä niitä aiheuttaen näin lisää vahinkoa. Painija voi myös viskoa, väännellä, repiä ja raapia vihollistaan. Painijat voivat myös murtaa luita.