Pääsiäisvapaille kiitos, olen tänään
hyvin pitkästä aikaa työstänyt Bad Apple!! -suomennostani. Pyrin julkaisemaan koko tekstin »Mukyuu runoilee» -säikeessä ensi viikon tiistaina. (Muoks to 12.4.2012:
lisäänpä linkin.)
Lukaisin nyt tämän säikeen viimeiset sivut, osan uudestaan, osan ensi kertaa. Sanottava on, että:
1. Olen hihitellyt melkein ratketakseni kuvitellessani Zchilun iki-ihanaa viikonloppua Nitorina:
Zchilu tulee vihaamaan mua vielä pitkään tämän projektin takia
• Hop, hop, hop, hop... Molskis!
• Zchilu vaihtaa vaatteet, ja Nitori-asu ripustetaan saunaan kuivumaan.
• Kuvattua muutaman sekunnin pätkää katsellaan. Todetaan, että valaistus, kuvakulma, ruumiinkieli tms. on juuri ja juuri sen verran vinossa, että viisainta olisi uusia otos.
• Toistetaan niin monta kertaa kuin aikaa riittää ja pää kestää. Puvunkuivaustaukojen aikana Komachin venekohtaus hioutuu yhdeksi koko videon upeimmista.2. Suomenkielisen Omenan ymppääminen Tsudon hankkeeseen ei ole mitenkään välttämätöntä, varsinkaan alkuperäisversioon, jos se on tarkoitettu kansainvälisille areenoille. Halusin vain tiedottaa ajoissa, koska oma pahaomppuhankkeeni on ollut tärkeä osa Töhö-harrastustani, ja kerrankin myös muut olivat tekemässä samaan aiheeseen liittyvää luovaa kotimaista työtä.
3. Suurkiitos Anakichille ja Endelinalle* tarttumisesta sanoituskatkelmaani sekä kaikille, jotka antoivat palautetta. Olin testannut tekstin soljuvuuden rytmiin nähden monet kerrat, eli tavumäärien sinänsä ei pitäisi muodostaa ongelmaa. Sen sijaan en ollut kiinnittänyt läheskään tarpeeksi huomiota siihen, mitkä välit Nomico käyttää hengenvetotaukoina. Uudessa versiossa asia on toivottavasti paremmalla tolalla.
___
*Hyvä Endeli, kirjoitan erisnimet edelleen isoin alkukirjaimin. Lue Ferenc Molnárin »Koulupoikia», jos ihmettelet.