Woaaa, 10 vuotta! Sehän tarkottaa että olit jo fani ennen EoSD:n julkaisua.
Painottaisin sanaa miltei... 2002 loppupuolella tuli PCB:n triali...
Minuakin on kiinnostanut tehdä joku shmuppi pitkään, mutta viime aikoina ei ole ohjelmoiminen kiinnostanut niin paljoa. Viimeksi tuli aherrettua oman Tetris-kloonin kimpussa keväällä joka käytti SFML:ää ja on kirjoitettu C++:ssa. Se nyt ei ole valmis, mutta sitä voi periaatteessa pelata; palikkamekaniikat toimii mutta pitää vähän säätää että saa oikean frameraten, ja pisteytytystä tai häviämistä ei ole... :-D
No, tärkeintähän ei ole saada mitään valmiiksi vaan kerätä kokemuksia.
Kysynpäs vaikka että mikä Touhoussa viehättää? Kiinnostaavatko fanituotokset, eism. musiikkisovellukset? Entä ZUN:in musiikit? Hahmot?
Jaa-a... Vaikea kysymys.
Pidän paljon Zunin musiikista (vaikka nykyään se on mennyt enemmän kokeelliseen suuntaan, ja tuntuu toistavan itseään -> esim. Heian Alien), sillä on jännää kuinka niinkin epäpelimäinen musiikki (esim. Subterranean Animismissa Parsee ja Satori) saadaan sovitettua niinkin saumattomasti peleihin. Myös Zun yksinkertaiset, mutta tarttuvat, melodiat viehättävät.
Lisäksi pelien syvälliset juonet (tai ainakin illuusio siitä), vetävät puoleensa sekä mielenkiintoinen hahmokaarti. Vaikka itse pelin aikana ei paljon taustatarinoita mainosteta, Touhou pelisarjaanhan mahtuu yllättävänkin paljon vaihtelua aina traagisista hahmoista (esim. Kana Anaberal ja Ellen), koomisiinkin yksilöihin (esim. Rumia ja Marisa).
Fanituotoksien kanssa olen kahden paikkeilla...
Kyllähän noita fanisarjakuvia tulee tietenkin luettua (suosikkeja: Aki Eda, Colonel Aki, Flip-flop, Haniwa's store, Hole of Yago, etc...) ja musiikkiakin kuuntelen.
Toisaalta kirjallisissa tuotoksissa pulmana on se, että olen niitä ihmisiä joille canon voittaa fanonin aina. Valitettavasti Touhoussa tämä tuntuu menevän niin, että ensin fanit pakottavat jonkinlaisen hahmokehityksen (Alice on tsunderella), ja sitten tämä täysin fanoniin pohjautuva näkemys otetaan osaksi canonia, joten en aina ole varma kuinka suhtautua.
Kaipa pitäisi sanoa, että pidän osasta fanonista ja osasta en (ympäripyöreää)...
---
Tämän pitkän sekavan selvityksen tarkoitus:
Touhoussa viehättää niin hahmot, tarina kuin musiikkikin. Suosin Zunin alkuperäisnäkemyksiä (ainakin omissa fanipeleissä), mutta toisaalta en näe fanonissakaan mitään vikaa.