''Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista. ''
Kukaan milloinkaan missään ei ole kyennyt antamaan minulle tyhjentävää vastausta siihen, miksi vanhoja säikeitä ei saisi, voisi tai kannattaisi nostaa, kun on aiheeseen liittyvää asiaa.
Tapakulttuurinsa yhteisö voi määritellä itse, joten netiketti voi painua kuuseen, sillä se on tämän asian osalta väärässä.
Jos taas vanhojen nostaminen yhä vielä aiheuttaa palvelimelle huomattavaa ylimääräistä kuormitusta (kuten yhden löytämäni lähteen mukaan asia olisi joskus uutisryhmien aikaan ollut), niin sen voisi jossakin selkeästi ja taustatietojakin tarjoten kertoa.
Erityisen turhauttavaa on, kun säännöt kieltävät sekä ns. nekrobumppauksen että uusien lankojen aloittamisen aiheesta, joka on jo olemassa.
Olen kuullut perusteluna ainakin apu- ja tukikeskeisiltä teknisiltä foorumeilta, että vanhojen lankojen nosto tuo usein esiin vanhentuneita ratkaisuja, joita ei tule välttämättä enää käyttää. Itse pidän tätäkin perustelua hevonkukkuna, sillä yleensä moisiin lankoihin päätyy Googlen kautta, joka pihkat välittää langan iästä.
Arvelisin, että yleensä ko. sääntö on tarkoitettu estämään, että aiheet, jotka eivät enää kiinnosta ketään, nostetaan tuoreisiin lisäyksiin nollasisältöisillä "mä kans, lol" -tyylisillä postauksilla. Kaipa tämä on joskus jollain foorumilla muodostunut ongelmaksi.