ajattelin että korvaan puuttuvan taidon asenteella. Piirtämään jos tässä vielä alkaisi, niin sitten saisi joku jo tulla tekemään puolet töistäni, saa tietty sen toisen puolen palkastanikin!
Harmi kun en saa pidettyä kynää kädessä samalla lailla kuin soitinta, ideoita olisi hirveästi!
Olin melko varmasti alakouluikäinen, kun löysin enoni kirjahyllystä sarjakuva-albumin »Voittamaton Lucky Luke». Albumi sisältää valikoiman lyhyitä tarinoita ynnä muuta Lucky Luke -sarjan historiaan liittyvää aineistoa. En ollut päässyt lukemaan sarjakuvien
tekemisestä juuri mitään, joten oli melkoisen avartavaa nähdä albumissa julkaistu ote erään Lucky Luke -tarinan
käsikirjoituksesta.
Lucky Lukea (kuten myös Asterixia, Umpah-pahia ja Ahmed Ahnetta) kirjoitti sarjakuvan ranskalainen supersankari
René Goscinny melko varhaiseen kuolemaansa asti. Hänen (huomattavan tasokas) käsikirjoituksensa oli tiukasti tekstimuotoista ja sisälsi melko tarkat kuvaukset siitä, mitä kussakin ruudussa tapahtuu.
Paljon myöhemmin opin, että sarjakuvakäsikirjoituksia voi tehdä myös luonnostelemalla. Käsikirjoittaja siis »esipiirtää» sivut sutaisten. Anatomiaan tai taustojen yksityiskohtiin hänen ei tarvitse kiinnittää huomiota, mutta vuorosanojen ja tapahtumien lisäksi hän pääsee määrittelemään tehokkaasti ja melko tarkasti sivujen ja ruutujen sommittelun. Taitava piirtäjä voi toki nousta vastarintaan ja ainakin ehdottaa vielä muutoksia sommitteluun.
Ropparin oikeudenkäyntisarjakuva on hieman enemmän kuin kuvallinen sarjakuvakäsikirjoitus, koska siinä on paikoin käytetty värejä ja kiinnitetty huomiota yksityiskohtiin. Esimerkiksi Mokōn ilme on äärimmäisen toimiva, vaikkei ammattilaisen työltä näytäkään. Herää kuitenkin kysymys, olisiko Ropparissa monine valmiine aiheineen ainesta harrastamaan käsikirjoittamista siinä missä monet foorumilaiset harrastavat piirtämistä.
Itsehän olen haaveillut käsikirjoittamisesta vuosien ajan, mutta en voi kehua motivaatiotani. Olisi upeaa nähdä omien tarinanpätkien muuttuvan kuvasarjoiksi, mutta onko minulla tarpeeksi sanottavaa? Piirtävä yhteistyökumppani, joka haluaisi rakennella kanssani Tōhō-tarinanpätkiä osittain yhdessä luoduista rungoista ilman kovia aikataulupaineita, olisi toki tervetullut. Yksittäisiä strippejä vaativammissa hankkeissa yhteistyön ja viestinnän sujuvuus on yleensä molemmille osapuolille kova vaatimus.