Okei, otin oikeuden tutustua tähän sekamelskaan vähän paremmin. Ensimmäiseksi etsin käsiini
aiheen shrinemaidenin foorumilla, joka käsittelee tilannetta vähän syvemmin (ja sisältää jonkinmoista keskustelua projektin isän sekä länsimaisten Touhou-fanien kanssa) kuin tämän foorumin lanka. Vastoinkäymiset alkavat jostain sivulta neljä.
Japanilaisten asenne joukkorahoitusta doujin-pelejä varten ei todellakaan ole samanlainen kuin meillä täällä lännessä (Janraa ja miksei joitain muitakin saattaa kiinnostaa:
tästä), ja tapa jolla tämä Saijee projektiaan vetää vaikuttaa hyvin töykeältä, eivätkä Twitter-keskustelut Japanilaisten kanssa jätä mitenkään hyvää ensivaikutusta.
Minua kohtaankaan ei mitään hirveän positiivistä kuvaa tule mitä enemmän asiaan perehdyn: ensinnäkin äijä välttelee asiallisia kysymyksiä ihan kuin sillä olisi jotain piiloteltavaa ja hätäilee aivan kuin hommalla olisi jokin hoppu. Muutenkaan tyyppi ei tee pysäyttävää vaikutusta vakautuneena Touhoufanina vuosien takaa, esim. kutsuu Hisoutensokua UNL:si eikä vaikuta kunnioittavan ZUN:ia kovinkaan paljoa.
No, saattaisin ymmärtää puuhan kokemattoman harrastelijan häsläilynä, jos siis olisin optimisti, mutta sonta mitä tyyppi suoltaa facebookissansa on ihan uskomatonta, onkohan nyt lähtenyt mopo käsistä.
Kaiken lisäksi soijakastikkeen webbisivut ja avatar-kuvakkeet ovat ihan kuin kuusitoistakesäisen kynänkärjestä. Ei herranen aika.
Minä en voi kuin todeta että hommassa haisee kusetus. On tosin sanottava etten ole koskaan ollut hirveän suuri kickstartereiden kannattaja, lähinnä siksi että niitä on todella helppo väärinkäyttää. Hyväuskoisilta hölmöitä nyt on ennenkin kääritty rahaa taskuihin kaiken maailman Ponzi-huijauksilla, mutta kickstartereitahan voi hyödyntää rikollisen rahan pesemiseen: Jaakko tienaa hyvät hynyt myymällä huumeita, mutta raha polttaa taskuissa. Ei se mitään, hän keksii ostaa parit pre-paid luottokortit ja lahjoittaa ne itselleen avaamaansa kickstartteriin jossa hän vaikka
tekee perunasalaattia.
No, on osa tälläisistä rahankeruuhankkeista ihan hyviäkin, mutten itse voi nähdä kovin valoisaa tulevaisuutta niin Touhou SSB:lle kuin Kickstarttereille konseptina.
Aika näyttää.