Tänään opin taas uuden asian elektroniikan historiasta.
Minulla oli aina ollut se käsitys, että hallipelit (
arcade games) yleistyivät vuosikausia, ehkä jopa yli viisitoista vuotta ennen kotiin ostettavia pelikonsoleita.
Käsitykseni perustui toisaalta siihen, että ajattelin varhaisten videopelien elektroniikan vaatineen niin paljon tilaa, ettei se voinut mahtua hallipeliä merkittävästi pienikokoisempaan laitteeseen, ja toisaalta siihen, että Commodore 64:n,
Spectravideo SV-328:n ynnä muitten varhaisten halpojen kotitietokoneitten suosio olisi lisäksi vielä suuresti hidastanut pelikonsolien kehitystä
viemällä mahdolliset asiakkaat.
Käsitykseni on ollut väärä. Wikipedioitten mukaan maailman ensimmäinen kaupallinen, kotikäyttöön tarkoitettu pelikonsoli
Magnavox Odyssey tuli markkinoille vuonna 1972 – vain vuotta myöhemmin kuin maailman ensimmäinen sarjatuotettu kaupallinen hallipeli
Computer space.
Tosin nähtävästi sekä kotikonsolien että kolikkohallipelien alkutaival oli töyssyinen. Vuoden 1972
Pong-pelin myötä hallipelit pääsivät niskan päälle vähintään muutamaksi vuodeksi – kuinka moneksi, se riippunee laskutavasta. Näitten kahden pelikonetyypin »suosiota» on vaikeaa vertailla. Pitäisikö laskea esimerkiksi pelaajien käyttämiä rahamääriä tai aikamääriä vai kenties yritysten tekemiä voittoja?
Mahtaako vanha, virheellinen käsitykseni jopa pitää paikkansa
Suomen osalta? Osaisiko joku kertoa, mitä pelikonsoleita ja kuinka paljon Suomessa myytiin ennen
Nintendo entertainment systemiä, joka tuli meillä markkinoille vuonna 1987? (Aikanaan NES tunnettiin yksinkertaisesti »Nintendona», koska useimmat suomalaiset eivät sitä ennen olleet koko
Nintendo-nimeä kuulleetkaan.)