Todellisuus > Moderni audiovisuaalinen kulttuuri

Valokuvausketju

<< < (2/7) > >>

zertap:
Itsellä Nikon D3200 w/ Nikkor AF-S DX 18-55 mm 3.5-5.6 VR


--- Lainaus käyttäjältä: anounyym1 - Helmikuu 17, 2015, 22:43:42 ---Rehellisesti sanottuna en ymmärrä valokuvauksesta mitään, mutta kyllästyin kun pokkarilla otetuista kuvista ei tullut mitään vähänkään hämärissä olosuhteissa.

--- Lainaus päättyy ---
Meil oikeestaan samat, paitsi että itse kuvasin luurilla. Valotuksen piti olla täydellinen että tuli mitään. Ja salama sai vaan kaiken näyttämään paskalta...

Juce jos sulla on jotain hienoja neuvoja niin anna palaa :3 (Mietin että pitäiskö sitä hankkia objektiivi jossa saisi tota aukkoa suuremmaksi, jos oikein ymmärsin, sen suuremmaksi saaminen(eli arvon pienemmäksi) auttaa hämärässä kuvaamisessa. (Voi pistää nopeemman suljinajan pienemmällä ISO arvolla ja silti saada teräviä kuvia?))
IRCciin saa tulla intensiivisempää keskustelua varten :P

anounyym1:

--- Lainaus käyttäjältä: Juce - Helmikuu 17, 2015, 23:38:10 ---
--- Lainaus käyttäjältä: anounyym1 - Helmikuu 17, 2015, 22:43:42 ---1:1.8

--- Lainaus päättyy ---
Ja silti käytit usein salamaa? Tulet oppimaan vielä monia mielenkintoisia asioita valokuvaamisesta!

Ne asetukset ovat kyllä helposti hukassa, jos käteen annetaan vieras kamera, eikä ole käyttänyt edes saman valmistajan muita malleja, ja heti pitäisi alkaa kuvaamaan.

--- Lainaus päättyy ---
Tuokin salaman pois ottaminen kyllä tuli huomioitua, joskin vasta Sunnuntain puolella.

Roppari:
Noniin, nyt on hyvä aihe! Kiitos, Janra!

Itsehän ostin joskus vuonna 2012 Tammikuussa tämän nykyisen Canon Ixus 220HS-värkin, kun kävi mielessä että kamera on kuitenkin aika yleishyödyllinen laitos. Sehän onkin sitten ollut sen verta kovassa käytössä, että alkaa maali jo lohkeilla metallirungosta ja kuvien laatu huononemaan tasaiseen tahtiin, sen verta tyylikkäästi aina kolhin sitä kaikkeen mahdolliseen kun se ranteessa roikkuu.

Nyt pitäisi laajentaa järjestelmäkameraan kun tulee nykyisin kuvattua harrastustoiminnassa niin paljon: ja senhän on sitten oltava Canon!

Tätä sivua on tullut aina välillä itse selailtua: http://www.jarjestelmakamera.fi/

Juce:

--- Lainaus käyttäjältä: zertap - Helmikuu 17, 2015, 23:40:22 ---Itsellä Nikon D3200 w/ Nikkor AF-S DX 18-55 mm 3.5-5.6 VR


--- Lainaus käyttäjältä: anounyym1 - Helmikuu 17, 2015, 22:43:42 ---Rehellisesti sanottuna en ymmärrä valokuvauksesta mitään, mutta kyllästyin kun pokkarilla otetuista kuvista ei tullut mitään vähänkään hämärissä olosuhteissa.

--- Lainaus päättyy ---
Meil oikeestaan samat, paitsi että itse kuvasin luurilla. Valotuksen piti olla täydellinen että tuli mitään. Ja salama sai vaan kaiken näyttämään paskalta...

Juce jos sulla on jotain hienoja neuvoja niin anna palaa :3 (Mietin että pitäiskö sitä hankkia objektiivi jossa saisi tota aukkoa suuremmaksi, jos oikein ymmärsin, sen suuremmaksi saaminen(eli arvon pienemmäksi) auttaa hämärässä kuvaamisessa. (Voi pistää nopeemman suljinajan pienemmällä ISO arvolla ja silti saada teräviä kuvia?))
--- Lainaus päättyy ---

Itse tykkään yleensä käyttää suurinta aukkoa (ja A-modea), ja antaa kameran säätää valotusajan ja herkkyyden, sillä omalla kameralla (Sonyn RX100 II) aukko on harvoin liian iso. Kyseisen kameran suurin aukko ja lyhin polttoväli vastaavat suunnilleen tuon sinun kameran ja objektiivin suurinta aukkoa ja lyhintä polttoväliä. Lisäksi tulee käytettyä usein myös sarjakuvausta, jolloin todennäköisemmin saa ainakin yhden tärähtämättömän kuvan jossa kaikilla ovat silmätkin auki.

Noissa aukkoluvuissa luku on jakaja, joten suurempi on pienempi, ja pienempi on suurempi (riittävän selkeää?). Jos rahaa ei ole paljoa käytössä, niin pikaisesti etsittynä nuo kaksi taitavat olla niitä harvoja, joilla uutena hintaa ei ole älyttömästi, mutta kuitenkin aukko on suhteellisen iso:

http://www.rajalacamera.fi/nikkor-af-s-35-1-8g-dx-objektiivi.html
http://www.rajalacamera.fi/nikkor-af-s-50-1-8g-objektiivi.html

Jos olet aiemmin käyttänyt asetuksena f/3,6, niin asetuksella f/1,8 esim. valotusaika voi olla neljännes, herkkyys voi olla neljännes, tai molemmat voivat olla puolet, koska aukon halkaisijan kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa aukon pinta-alan.

Suuri aukko auttaa myös siinä, että taustan saa sameammaksi, jolloin kohde erottuu paremmin. Tosin silloin ympäristöä ei näe kuvasta niin hyvin. Lyhyt polttoväli auttaa hämärässä kuvattaessa, koska silloin pienet tärähdykset eivät vaikuta kuvaan niin paljoa.

Osa varmaan tuttuja asioita, mutta tuleepahan muillekkin tiedoksi.


--- Lainaus käyttäjältä: zertap - Helmikuu 17, 2015, 23:40:22 ---IRCciin saa tulla intensiivisempää keskustelua varten :P

--- Lainaus päättyy ---

Tulin, mutta meno näyttää liian intensiiviseltä, kun on monia muitakin asioita netissä, joita pitäisi yrittää seurata.


--- Lainaus käyttäjältä: Roppari - Helmikuu 18, 2015, 18:04:21 ---ja senhän on sitten oltava Canon!

--- Lainaus päättyy ---

Miksi? Eihän sinulla vielä taida olla objektiiveja tai muitakaan merkkikohtaisia välineitä.


--- Lainaus käyttäjältä: Roppari - Helmikuu 18, 2015, 18:04:21 ---Tätä sivua on tullut aina välillä itse selailtua: http://www.jarjestelmakamera.fi/

--- Lainaus päättyy ---

Vaikuttaa lähinnä joltain mainossivulta, joka kerää rahaa referer-linkeillä. Tuota MuroBBS:n aluetta tuli seurattua silloin, kun omaa kameraani olin hankkimassa.

anounyym1:

--- Lainaus käyttäjältä: Juce - Helmikuu 18, 2015, 21:32:09 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Roppari - Helmikuu 18, 2015, 18:04:21 ---Tätä sivua on tullut aina välillä itse selailtua: http://www.jarjestelmakamera.fi/

--- Lainaus päättyy ---

Vaikuttaa lähinnä joltain mainossivulta, joka kerää rahaa referer-linkeillä. Tuota MuroBBS:n aluetta tuli seurattua silloin, kun omaa kameraani olin hankkimassa.

--- Lainaus päättyy ---
Siltähän tuo tosissaan näyttää. Irkissä tuli digicamera-sivu myös vastaan, mutta taitavat myydä pääosin hieman järeämpää kalustoa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta