Tsalop arvostelee: Mountain of Faith

Vuonna 2007 julkaistu Touhou Fuujinroku ~ Mountain of Faith on järjestyksessä kymmenes Team Shanghai Alicen Touhou -pelisarjaan kuuluva shmup. Mountain of Faith on siitä erikoinen, että siinä on täysin uusi pelimoottori ja pelimekaniikat on on mietitty kokonaan uudelleen. Ensimmäistä kertaa myös pelin tarina on osa suurempaa tarina-arkkia.

Tarina:
Hakurein temppelille saapuu vieras, joka toteaa tulleen aika pistää pillit pussiin. Koska Reimu ei tahdo tehdä niin, lähtee hän Marisan kanssa selvittämään syytä tällaiseen pyyntöön. Etsintäretki vie heidä aina Youkai vuorelle saakka, missä vuoren asuakkaat ovat paniikissa uuden jumalan takia.

Mekaniikoissa on tapahtunut suuria muutoksia… Esim. pommit ja graze puuttuu kokonaan.


Yleistä:
Kuten todettu, Mountain of Faithissa on kokonaan uusi moottori sekä päivitetyt pelimekaniikat:
- Pelattavia hahmoja pelissä on kaksi, joilla kummallakin on kolme erilaista ammustyyppiä
- Pommit ovat valitusta hahmosta ja ammustyypistä riippumattomat
- Erillisistä pommeista on luovuttu kokonaan joten pommittaminen kuluttaakin pelaajan voimaa
- Pelaaja kerää kaikki esineet automaattisesti saavutettuaan Point of Collectionin (ei siis tarvitse täysiä voimia)
- Voimatason esitysmuoto on muuttunut sekä voimaesineiden vaikutus
- Luotien grazetus puuttuu kokonaan
- Piste-esineet on mukana pelissä muttei niitä näytetä ja lisäelämiä saa piste-esineiden sijasta keräämällä pisteitä
- Tason päätyttyä, pelaajalle ei enää näytetä mistä loppupisteet koostuvat
- Reimu liikkuu paljon nopeammin kuin aikaisemmissa peleissä ja nyt eroa Marisaan on paljon vähemmän.

Näiden muutosten lisäksi Mountain of Faith esittelee ihan uuden pelimekaniikan: Faith-pisteet… Käytännössä kerättyjen Faith-pisteiden määrä vaikuttaa siihen kuinka paljon bonusta pelaaja voi maksimissaan saada nappaamalla taikakortin ja kuinka paljon bonusta piste-esineet antavat. Faith-pisteiden arvo vaihtelee välillä 50 000 – 999 990: Arvo kasvaa kun pelaaja tuhoamalla vihollisia ja keräämällä esineitä, laskee ajan myötä (vauhti riippuu siitä onko ruudulla vihollisia vai ei).


Mountain of Faith on kaunis katsella


Kannattiko pelata:
Mountain of Faith on aikaisempiin peleihin verrattuna graafisesti todella upea peli kuten yllä olevasta kuvankaappauksesta voi huomata… Valitettavasti sama kauneus ei aivan ylttänyt hahmotaiteeseen. Vaikka Reimu onkin äärimmäinen esimerkki tästä, myös pomoja vertalemalla herää tunne ettei kaikkiin vastuksiin panostettu samalla tavalla; tällä en tarkoita hahmosuunnittelua sinänsä vaan enemmänkin ulkoasun viimeistelyä.

Jos vertaa eri tasojen vastuksia vierekkäin, huomaa hahmotaiteessa laadullisia eroja

Musiikin osalta Mountain of Faith loistaa ja mielestäni tunnelmansa puolesta pelissä on yksi parhaimpia musiikkiraitoja verrattuna sarjan muihin osiin… Raidat myös sointuvat erittäin hyvin tasojen ulkoasun kanssa. Tästä esimerkkinä tason 3 kappale: The Gensokyo the Gods loved.


Valitettavasti pelin ulkoasu ja äänimaailma ei riitä pelastamaan peliä sen suurimmalta heikkoudelta: pelimekaniikalta.

Vaikka Faith-pisteet on mielenkiintoinen konsepti, koska pelaajalle ei kunnolla kerrota mitä niillä tekee ja mihin ne vaikuttavat niin jää hieman kyseenalaiseksi kannattaako niiden takia riskeerata elämänsä… Tätä tunnetta vain vahvistaa se, että piste-esineitä ei suoraan näytetä ja grazetuskin puuttuu joten on paljon loogisempaa pelata varman päälle ja välttää turhia riskejä.

Suurin ongelma pelimekaniikassa tosin on pommien sitominen pelaajan voimatasoihin… Kyseisen muutoksen takia olen varma, että varsinkin moni kasuaali pelaaja välttelee pommittamista tässä pelissä sillä se ikään kuin rankaisee pelaajaan voimatason menettämisellä. Varsinkin loppupään vastuksissa tämä käy selviten ilmi sillä Sanae ja Kanako tykkäävät viljellä erittäin tiukkoja luotikuvioita, joiden välistä puristautumin vaatii tarkkuutta: Jos näissä päätyy pommittamaan niin pahimmassa tapauksessa tilanne muuttuu vielä tuskallisemmaksi sillä voimatasojesi laskiessa todennäköisesti joudut jälleen turvautumaan pommiin ja lopulta yritätkin sitten kitkuttaa olemattomilla voimatasoilla.

Kaiken kaikkiian tässä mainitut pelilliset ratkaisut saavat Mountain of Faithin vaikuttamaan keskeneräiseltä… Eräänlaiselta kokeiltu miten jo toimivaa kaavaa voisi korjata.


Vaikeusasteensa ja tasosuunnittelun puolesta Mountain of Faithon hyvin toteutettu… Mutta tähän voisi vielä erikseen poimia sellaisen havainnon, että osa loppupään taikakorteista on helpompia vaikeammilla vaikeustasoilla koska kuviot on helpompi hahmottaa…


Kaiken kaikkiaan Mountain of Faith on visuaalisesti ja hahmosuunnittelultaan hieno peli, joka valitettavasti kärsii keskeneräiseltä tuntuvien pelimekaniikkojen takia… On mukavaa, että Zun päätti kokeilla jotakin hieman uudempaa mutta ehkäpä peli olisi kaivannut hieman lisää hiomista.

Lopullinen arvosana: 7.5

Kategoria(t): Pelit, Touhou Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>