Tsalop arvostelee: Ten Desires


Vuonna 2011 julkaistu Touhou Shinreibyou ~ Ten Desires on järjestyksessä kolmastoista Team Shanghai Alicen Touhou -pelisarjaan kuuluva shmup. Sen lisäksi, että pelissä on mukana aiemmin vain Imperishable Nightissä nähty Spell Practice, myös Youmu ja Yuyuko tekevät paluun.

Tarina:
Pyhiä henkien määrä on räjähtänyt käsiin, joten sankarittaremme lähtevät selvittämään niiden alkuperää… Etsintäretki vie heidät aina Hakugyokuroon, Myorenin temppeliin ja lopulta temppelin alla sijaitsevaan suureen mausoleumiin.

1. Pyhiä henkiä (siniset pallurat)
2. Transsimittari


Yleistä:
Ten desiren päämekaniikkana on kerätä erivärisiä pyhiä henkiä, mitkä värinsä perusteella antavat erilaisia bonuksia; Bonusten lisäksi henkien kerääminen täyttää pelaajan transsimittaria, mikä on välttämätöntä transsin aktivoimiseksi…
- Siniset henget lisäävät piste-esineiden arvoa 10 pisteellä (sadalla jos pelaaja on transsissa)
- Harmaat antavat yhden piste-esineen mutta täyttävät transsimittaria kaikista eniten
- Vihreät henget korvaavat pommiesineet ja antavat pelaajalle yhden (transsissa kaksi) sirpaletta
- Violetit henget puolestaan korvaavat elämäsirpaleet

Vihollisten tiputtamien henkien määrä ja tyyppi riippuu paljolti siitä kuinka nopeasti pelaaja päästää viholliset päiviltään… Tosin vihreitä ja violetteja henkiä tiputtavien vastustajien sijainti on kiinteä. Henget eivät pysy ruudussa ikuisesti vaan katoavat hitaasti jos pelaaja ei niitä kerää.


Pelaaja voi aktivoida transsin halutessaan ’C’-painikkeella kunhan transsimittari on tarpeeksi täynnä, transsi myös aktivoituu automaattisesti pelaajan menettäessä elämän. Transsin kesto riippuu kuinka täynnä transsimittari on, mutta maksimissaan transsi on vain kymmenen sekunttia pitkä.

Transsin aikana pelaaja on kuolematon ja hän tekee tavallista enemmän tuhoa: myös kerättyjen esineiden arvo moninkertaistuu. Transsi tosin ei estä pelaajaa kuolemasta jos se on aktivoitunut pelaajan saatua osuman.


Ten Desiressä pelaaja voi valita pelihahmonsa Reimun, Marisan Youmun ja Sanaen välillä, mutta toisin kuin edeltävissä peleissä hahmoilla ei ole kuin yksi ammustyyppi: ehkäpä juuri tästä syystä jokaisella hahmolla on oma erikoistaitonsa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Reimulla on hakeutuvat luodit ja Marisalla läpäisevät… Sanae on puolestaan Sanae ja Youmu pystyy tekemään voimakkaan miekkasivalluksen jos pelaaja pitää ampumanäppäintä pohjassa tietyn aikaa.


Muuten Ten Desires on mekaniikaltaan lähellä pelisarjan edeltäviä osia, tosin tällä kertaa pelaajan tarvitsemien sirpaleiden määrä kasvaa jokaisen saaavutetun lisäelämän / -pommin jälkeen; lisäksi hyviä lopetuksia pelissä on kaksi per hahmo riippuen voittiko pelin 1CC Easyllä tai vaikeammalla.


Kannattiko pelata:

Graafisesti Ten Desires on edeltävien pelien tasolla tosin hahmojen, vasinkin Sanaen, ulkoasu on parantunut (tosin joukkoon on eksynyt Kogasa ja Nue, jotka käyttävät alkuperäistä hahmotaidettaan). Tasot näyttävät kauniilta ja tällä kertaa niiden välillä on jälleen enemmän vaihtelua.

Edellisen pelin tapaan Ten Desiren musiikkiraita on okeellisemmasta päästä; Lisäksi jokaisesta taso- ja vastuskappaleesta on olemassa oma ”henkimaailman” versionsa, joka soi pelaajan ollessa transsissa. Kokonaisuutena musiikkiraita on erittäin tunnelmallinen ja sopii hyvin tasojen teemaan mutta ei ole yhtä mieleenpainuva kuin esim. Mountain of Faithissa sillä melodisesti Ten Desiren kappaleet ovat paljon hidastempoisia (jos henkimaailmaa ei lasketa).


Vaikeusasteensa puolesta peli on kahteen edeltäjäänsä verrattuna huomattavasti aloittelijaystävällisempi kunhan ei pelaa Youmulla… Tosin muutamissa vastustaisteluissa (esim. Mikon non-spelleissä) on kohtia joissa pelaaja joutuu väistelemään pieniä taustanvärisiä luoteja: mikä pahinta kyseiset luodit muodostavat erittäin tiukkoja kuvioita.

Vastuksista puheen ollen Ten Desiressä nähdään pitkästä aikaa mielenkiintoinen yhdistelmävastus (Seiga + Yoshika); Lisäksi vastuksilla on annettu ns. Overdrive taikakortit, joiden avaamiseksi pelaajan tulee suorittaa tiettyjä asioita pääpelissä.

Mitä ammustyyppeihin tulee, niin Youmua lukuunottamatta niissä ei ole mitään erikoista joten siltä osin Ten Desire itse asiassa jää edeltäjistään jälkeen. Mitä puolestaan Youmun ammustyypin erikoisuuteen tulee, niin se on mukava lisä joka tarjoaa kokoneille pelaajille haastettu mutta tavallisille pelaajille suurimmaksi osin mielipahaa.


Mitä puolestaan pelin uuteen mekaniikkaan tulee, niin se on hyvin toteutettu ja tuo peliin lisää syvyyttä… Tosin kesti pitkään tajuta, että transsia voi myös käyttää ilman elämän menetyksiäkin, mikä osaltaa vähensi sen käyttökertoja ensimmäisten pelikertojen aikana. Jos tarkoituksena on kerätä pisteitä, niin käytännössä transsi on tässä pelissä siihen täysin välttämätöntä.


Kaiken kaikkiaan Ten Desires on kaunis temaattinen peli, jonka vahvin valtti on sen uusi pelimekaniikka sillä pelattaviin hahmoihin ei tällä kertaa ole panostettu niin paljon. Vaikeusasteensa vuoksi peli on myös hyvä aloituskohta moderneihin Touhou peleihin tutustuvalla vaikkakin jotkut vastustaistelut olisivatkin vaatineet parempaa suunnittelua luotikuvioiden suhteen.

Lopullinen arvosana: 8.5

Kategoria(t): Pelit, Touhou Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>