Tähän väliin tilannepäivitystä ja blogausta~
Kun projektia aloittelin, tunsin kyllä hyvin pelit joita olin imitoimassa ja mukailemassa, mutta teknisten rajoitusten ja taiteellisen vapauden vuoksi sellainenkin asia kuin kuvakulma tuotti ongelmia. Pelillisesti tämä tulisi toimimaan ylävinkkelistä, siitä olin varma, koska
sidescroller-stealthipeliviritelmät ovat perseestä.
Ainakaan mie en tykkää sitten yhtään.Sen kummemmin ei siinä vaiheessa tarvinnut murehtia, grafiikoiden edustaessa suorastaan hämmästyttävän korkeaa teknistä tasoa.
Se on niin kaunis.Kuitenkin sitten kun tekoäly ja muutamat muut asiat alkoivat toimia, alkoi itseäni enenevissä määrin häiritä se ettei testiversioissa mikään näyttänyt siltä kuin piti. Eräs kaveri huikkasi minulle bonganneensa netistä Patch-conista ripatut hahmospritet, joihin olen vieläkin joutunut turvautumaan vaikka eroon pitäisi päästä, ensimmäiset seinäspritet taas taiteili Juhozki itseni väsäämien mallien mukaan. Tuloksena se minkä luultavasti ensimmäisellä sivulla jo näittekin.
Mitäpä tuohon lisäämään.Ongelmaksi kuitenkin koitui syvyydeksi nimitetty kusipää.
Paper Marisa sujahtaa seinien välissä sijaitseviin pieniin rakoihin!Ehkei kovin pahalta tuossa näytä, mutta ongelma oli suurempi pienempien seinätilejen kanssa, enkä minä tuollaista pelissäni salli. Kuitenkin avuttomuuteni matikassa teki ongelman ratkaisusta vaikeaa, joten tyypilliseen tapaani päätin yrittää kiertää sen:
Uusia ulottuvuuksia.Ja sen myötä napinpainalluksella ensimmäisen persoonan kuvakulma, siistiä!3D-sähläyksestä kuitenkin aiheutui niin paljon ongelmia etten ala niitä tässä niitä edes luettelemaan. Perseestä oli, en yrittäisi uudestaan. Päätin parempien ideoiden puutteessa sitten kokeilla isometristä kuvakulmaa, tällöin kun seiniä ei enää tarvitsisi piirtää viistoina, ja ongelmani häviäisivät. Mutta ei siitäkään mitään tullut, tällä kertaa vihoittelivat kontrollit joita en viitsinyt taistella tällaiseen vinkkeliin sopiviksi, kun helpompiakin ratkaisuja oli oltava vielä tarjolla.
No eihän se nyt edes niin kivalta näytä.Suoraan edestä kuvattuja suoria seiniä en halunnut, eihän pelaaja silloin näkisi seiniä sivusta enkä voisi asetella niihin mitään hauskaa... Turhautuessani mietin että miten pirussa esikuvani olivat tämän muka ratkaisseet, ja kävin tarkistamassa tilanteen.
Ei, tuota jo yritin. Hitto vie.This is not helping.... ...aivan!Yksinkertaisen nerokasta, tuon ajan pelinkehittäjät eivät viitsineet vaivata päätään ollenkaan objektien piirtojärjestyksellä, joten haistattivat pitkät perspektiiville ja piirsivät epämuodostuneita kuutioita jotka näemme monesta kuvakulmasta yht'aikaa! Täten olen nyt siis siirtänyt tuon systeemin omaankin peliini, ja taidan siinä pysyäkin sen käytännöllisyyden vuoksi. Ja sen että kulutin juuri päivän saadakseni seinät näkymään oikein sen mukaan onko niiden ympärillä seiniä. Ja sen että Juhozki on jo piirtänyt komean kasan seinägrafiikoita.
Kyllä siitä vielä nätti tulee, kun lisätään lattiat ja koristeita seiniin.Teki mieleni avautua, kehitysblogin jatkumista ei taata.