Eli alle 2,8 % juomia (ja ehkä väkevämpiäkin tietyissä olosuhteissa) voisi tarjota myös alaikäisille?
Minä tulkitsisin tuntemani lainkohdat niin, että aikuinen saa itse tilannetta valvoessaan tarjota alaikäiselle hyvin pieniä määriä mitä tahansa alkoholipitoista juomaa, kunhan kykenee arvioimaan, etteivät kyseiset määrät aiheuta minkäänlaista päihtymyksen tunnetta tai sivullisten havaittavissa olevaa edes äärimmäisen lievää juopumustilaa.
En välttämättä tunne kaikkia asiaan liittyviä lainkohtia saati oikeudessa käsiteltyjä ennakkotapauksia, joten tämä on vain minun henkilökohtainen linjaukseni. Olen lähtöisin perheestä, jossa on aina suhtauduttu alkoholin hyvin hillittyyn kohtuukäyttöön myönteisesti.
Esimerkiksi keskikokoiselle viisitoistavuotiaalle pojalle voisin jokseenkin huoletta tarjota pienen juomalasillisen keskiolutta ruokajuomaksi. Kaksitoistavuotiaan tytön antaisin maistaa teelusikallisen väkevää rommia pelkän makuelämyksen vuoksi.
On kuitenkin muistettava, että hyvin väsyneelle tai nälkäiselle pienikokoiselle lapselle yllättävän pienikin määrä alkoholia saattaa hetkeksi nousta havaittavasti päähän.