C&C4:stä on kanssa kuullu aika paljon paskaa ja C&C:Red Alert 3:kin oli vähän RA-sarjan häpeäpilkku. Mutta mitä vikaa Tiberian Sunissa?
RA3:sta tiedän ihmisten valittavan vain "Yhyy iloiset ja värikkäät grafiikat, mä tahon mun grimdarkin todellisuuden yäääh", pelattavuuden osalta tuo on itselleni osoittautunut sarjan parhaaksi. Ei näissä peleissä jumalauta ole koskaan realismista kyse ollut, Red Alertia kehittäessä Westwoodilla jopa kokeilivat RA:n aikoihin tankkeja jotka toimivat kuten oikeat ja heittivät ilmoille "Yes, that would be realistic. But would it be fun?". Tietysti pitää yrittää jättää huomiotta Westwood-fanipoikien ulinat jotka ovat vieläkin perskipeitä siitä että WW hajotettiin ja EALA otti ohjat. C&C4 poikkeuksena tämä EA:n studio on mielestäni tehnyt aivan tyydyttävää jälkeä sarjan kanssa, mitä nyt en tosiaan pidä näiden päivityspolitiikasta Tiberium Warsin ja Kane's Wrathin kanssa, kun lopputuloksena on miltei eri peli kuin mitä kaupoissa myytiin.
(Ja tietysti uuden pelin julkaisun jälkeen hylätään edellinen...)Tiberian Sunin itselleni pelikelvottomaksi tekee jotenkin outo rytmitys, tuntuu siltä että rahaa ei millään saa sopivalla tahdilla. Voisihan sitä väittää jo sarjan ensimmäisessä osassa olleen tuon ongelman, mutta siinä paljon pienemmän mittakaavan johdosta tuo ei häiritse, voi oikeasti ottaa rennosti pelatessa (ellei sitten oikeasti tykkää siitä ADHD-menosta kun laitetaan nopeus tappiin, yh).
Myös GDI:n puolustustornit ovat ideana jännä, mutta käytännössä se on vain turhauttavaa ensin rakentaa alustoja ja sitten muistaa vielä tehdä tykit. Ja Nodin tykistön hirviömäinen tarkkuus.. helvetti oikeasti, sen jälkeen kun se on laukaissut, ei väliä mihin liikkuu, vahinko kohteeseen on taattu. Mitä koodaajien päässä mahtaa liikkua? Kaikenmaailman tiberiumhirviöt ja meteorimyrskyt taas ovat enimmäkseen perseestä, vaikka on se jännä yrittää heittää omaa jalkaväkeä vihollisen tiberiumkentälle ja toivoa että visceroidit tekevät jotain hyödyllistä.
Myös Hunter Seeker Drone.. KUKA SUUNNITTELEE VIDEOPELIIN JOTAIN TÄLLAISTA? Klikkaat ja vastustajalta menee satunnainen rakennus/yksikkö. Vastustaja tuhoaa minulta Construction Yardin ilman että näkee mitään vaivaa sen eteen, oma droneni lentää vain kiväärimiehen niskaan. Tekee mieli iskeä nyrkki näytöstä läpi joka kerta kun peli varoittaa tuollaisen lähestyvän. Sama pätee kaikenmaailman ohjuksiin ja muihin tukivoimiin. Koko pelissä on yksinkertaisesti liikaa "I win"-nappeja joille vastapuoli ei mahda mitään ellei alunperin onnistu jo estämään niiden rakentamisen. Verratkaa myöhempien pelien malliin jossa kunnollisen superaseen rakentamiseen menee ikuisuus ja sellaisen valmistumisesta ilmoitetaan vastapuolelle näyttävästi. Useimmiten myös pienemmät tukivoimat on näissä helppo torjua, em. minkä vain kuljetuskoneen voi ampua alas.
Tiberian Sunissa en myöskään kampanjasta osaa pitää. Muita osia elokuvamaisemmat välivideot maistuvat hyvin, mutta itse tehtävissä on liikaa parilla yksiköllä perseilyä ilman MCV:tä. Ja näistä taisi jokainen kuitenkin päättyä MCV:n saapumiseen ja uuteen tavoitteeseen: tapa kaikki. Oh thanks bitch, nuo olisivat olleet aivan helvetin kivoja puoli tuntia sitten, ei tämän kentän yli viistäminen enää jaksa kiinnostaa.
Tässä vituttavimmat asiat jotka näin äkkiä tulivat mieleen, pelin puolustuksena voin myöntää että tunnelma on omaa luokkaansa ja muutamia hauskojakin gimmickejä on keksitty. Luettelemani "ongelmat" ovat kai kaikki modaamalla korjattavissa, mutta vanillana tätä peliä nykyään tuskin siedän.