Kirjoittaja Aihe: RTS-pelit  (Luettu 53392 kertaa)

Millenium

  • Not-so-Sagacious Spirit
  • Extra Boss
  • ******
  • Viestejä: 1 016
  • Chang'e, are you watching?!
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #15 : Maaliskuu 14, 2012, 21:38:17 »
Sword of the Stars
Itse pidän myös tästä pelistä, vaikka se onkin mielestäni hieman hankala.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että millä tavalla hankala? Pidän siitä juurikin siksi että se on helppo oppia, ja lähes kaikki näpertäminen ja micromanagerointi on viety minimiin. Pääsee keskittymään itse asiaan eli sotimiseen, tutkimiseen ja alusten varusteluun.

Olisi pitänyt olla ehkä tarkempi sanoessani tuon. Mikään muu ei tuota minulle ongelmia paitsi matkustaminen ja uusien maailmojen hankkiminen. Onnistun aina samaan alukseni jumitettua keskelle avaruutta. Pelailen siis ihmisillä näin tiedoksesi.

Le_Yon

  • Keiju
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #16 : Maaliskuu 15, 2012, 07:38:21 »
Olisi pitänyt olla ehkä tarkempi sanoessani tuon. Mikään muu ei tuota minulle ongelmia paitsi matkustaminen ja uusien maailmojen hankkiminen. Onnistun aina samaan alukseni jumitettua keskelle avaruutta. Pelailen siis ihmisillä näin tiedoksesi.

Bensa loppu?

Graus

  • Keltainen Keiju
  • ****
  • Viestejä: 206
    • Profiili
    • mirror moon
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #17 : Maaliskuu 15, 2012, 11:09:30 »
Itselläni ongelmia Sword of the Stars tuottaa se tekoäly kun se levittäytyy suhteellisen nopeeta joka paikkaan ja rupee puskeen ylivoimalla.

Millenium

  • Not-so-Sagacious Spirit
  • Extra Boss
  • ******
  • Viestejä: 1 016
  • Chang'e, are you watching?!
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #18 : Maaliskuu 15, 2012, 13:26:20 »
Olisi pitänyt olla ehkä tarkempi sanoessani tuon. Mikään muu ei tuota minulle ongelmia paitsi matkustaminen ja uusien maailmojen hankkiminen. Onnistun aina samaan alukseni jumitettua keskelle avaruutta. Pelailen siis ihmisillä näin tiedoksesi.

Bensa loppu?

Joka ikinen kerta. En ikinä saa tarpeeksi tankkereita mukaan eikä nodeja FTL-matkustamista varten meinaa löytyä mistään.

Gyrael

  • Nurkissa lurkkaava
  • Keltainen Keiju
  • ****
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #19 : Maaliskuu 15, 2012, 14:57:20 »
Itsehän on tullut pelailtua StarCraft: Brood Waria, AoE I sekä AoE II. Warcraftit sekä Halo Warsia tullu myös pelailtua hmm.

Selleri

  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #20 : Maaliskuu 17, 2012, 02:05:14 »
Onhan RTS:ää jos toistakin tullut pelailtua, viimeisimpänä uutena tuttavuutena Total Annihilation josta Juhozki mainitsikin. Ilmatyynyalusspämmi on kivaa. Ja vedenalaiset tankit.

Genreen tutustuttajina ja erityisen lähellä sydäntä ovat Command & Conquerit, josta kykenen miltei joka osasta löytämään jotain kivaa enkä järjestykseen pistämään. Poikkeuksena muutamilla typerillä ratkaisuilla pilattu Tiberian Sun sekä jo perustaltaan pahasti rikki oleva C&C4, josta en koe olevan tarpeen puhua.

Erityiskehut nyt on pakko heittää suht. tuoreelle RUSElle. Vaikka pelin nimikko-ominaisuus (öh, juonet/hämäykset?) jääkin vähän olemattomaksi, on tässä mittakaavaltaan ja tahdiltaan harvinaisen tyydyttävä naksuttelu. Voisin sanoa että tässä klikkausnopeutesi, multitaskaus ja kaavojen opettelu ulkoa merkitsevät vähemmän kuin monissa muissa naksuissa, ja suurempaan rooliin nousee itse taktikointi. Ainakin olen itse kyennyt voittamaan useahkon taiston oikeasti keksimällä epätoivon hetkellä jotain odottamatonta, en vain rakentamalla asioita vastapuolta nopeammin.

ObD

  • Vieras
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #21 : Maaliskuu 17, 2012, 11:06:22 »
Genreen tutustuttajina ja erityisen lähellä sydäntä ovat Command & Conquerit, josta kykenen miltei joka osasta löytämään jotain kivaa enkä järjestykseen pistämään. Poikkeuksena muutamilla typerillä ratkaisuilla pilattu Tiberian Sun sekä jo perustaltaan pahasti rikki oleva C&C4, josta en koe olevan tarpeen puhua.

C&C4:stä on kanssa kuullu aika paljon paskaa ja C&C:Red Alert 3:kin oli vähän RA-sarjan häpeäpilkku. Mutta mitä vikaa Tiberian Sunissa?

Selleri

  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #22 : Maaliskuu 17, 2012, 12:34:41 »
C&C4:stä on kanssa kuullu aika paljon paskaa ja C&C:Red Alert 3:kin oli vähän RA-sarjan häpeäpilkku. Mutta mitä vikaa Tiberian Sunissa?
RA3:sta tiedän ihmisten valittavan vain "Yhyy iloiset ja värikkäät grafiikat, mä tahon mun grimdarkin todellisuuden yäääh", pelattavuuden osalta tuo on itselleni osoittautunut sarjan parhaaksi. Ei näissä peleissä jumalauta ole koskaan realismista kyse ollut, Red Alertia kehittäessä Westwoodilla jopa kokeilivat RA:n aikoihin tankkeja jotka toimivat kuten oikeat ja heittivät ilmoille "Yes, that would be realistic. But would it be fun?". Tietysti pitää yrittää jättää huomiotta Westwood-fanipoikien ulinat jotka ovat vieläkin perskipeitä siitä että WW hajotettiin ja EALA otti ohjat. C&C4 poikkeuksena tämä EA:n studio on mielestäni tehnyt aivan tyydyttävää jälkeä sarjan kanssa, mitä nyt en tosiaan pidä näiden päivityspolitiikasta Tiberium Warsin ja Kane's Wrathin kanssa, kun lopputuloksena on miltei eri peli kuin mitä kaupoissa myytiin. (Ja tietysti uuden pelin julkaisun jälkeen hylätään edellinen...)

Tiberian Sunin itselleni pelikelvottomaksi tekee jotenkin outo rytmitys, tuntuu siltä että rahaa ei millään saa sopivalla tahdilla. Voisihan sitä väittää jo sarjan ensimmäisessä osassa olleen tuon ongelman, mutta siinä paljon pienemmän mittakaavan johdosta tuo ei häiritse, voi oikeasti ottaa rennosti pelatessa (ellei sitten oikeasti tykkää siitä ADHD-menosta kun laitetaan nopeus tappiin, yh).

Myös GDI:n puolustustornit ovat ideana jännä, mutta käytännössä se on vain turhauttavaa ensin rakentaa alustoja ja sitten muistaa vielä tehdä tykit. Ja Nodin tykistön hirviömäinen tarkkuus.. helvetti oikeasti, sen jälkeen kun se on laukaissut, ei väliä mihin liikkuu, vahinko kohteeseen on taattu. Mitä koodaajien päässä mahtaa liikkua? Kaikenmaailman tiberiumhirviöt ja meteorimyrskyt taas ovat enimmäkseen perseestä, vaikka on se jännä yrittää heittää omaa jalkaväkeä vihollisen tiberiumkentälle ja toivoa että visceroidit tekevät jotain hyödyllistä.

Myös Hunter Seeker Drone.. KUKA SUUNNITTELEE VIDEOPELIIN JOTAIN TÄLLAISTA? Klikkaat ja vastustajalta menee satunnainen rakennus/yksikkö. Vastustaja tuhoaa minulta Construction Yardin ilman että näkee mitään vaivaa sen eteen, oma droneni lentää vain kiväärimiehen niskaan. Tekee mieli iskeä nyrkki näytöstä läpi joka kerta kun peli varoittaa tuollaisen lähestyvän. Sama pätee kaikenmaailman ohjuksiin ja muihin tukivoimiin. Koko pelissä on yksinkertaisesti liikaa "I win"-nappeja joille vastapuoli ei mahda mitään ellei alunperin onnistu jo estämään niiden rakentamisen. Verratkaa myöhempien pelien malliin jossa kunnollisen superaseen rakentamiseen menee ikuisuus ja sellaisen valmistumisesta ilmoitetaan vastapuolelle näyttävästi. Useimmiten myös pienemmät tukivoimat on näissä helppo torjua, em. minkä vain kuljetuskoneen voi ampua alas.

Tiberian Sunissa en myöskään kampanjasta osaa pitää. Muita osia elokuvamaisemmat välivideot maistuvat hyvin, mutta itse tehtävissä on liikaa parilla yksiköllä perseilyä ilman MCV:tä. Ja näistä taisi jokainen kuitenkin päättyä MCV:n saapumiseen ja uuteen tavoitteeseen: tapa kaikki. Oh thanks bitch, nuo olisivat olleet aivan helvetin kivoja puoli tuntia sitten, ei tämän kentän yli viistäminen enää jaksa kiinnostaa.

Tässä vituttavimmat asiat jotka näin äkkiä tulivat mieleen, pelin puolustuksena voin myöntää että tunnelma on omaa luokkaansa ja muutamia hauskojakin gimmickejä on keksitty. Luettelemani "ongelmat" ovat kai kaikki modaamalla korjattavissa, mutta vanillana tätä peliä nykyään tuskin siedän.

ObD

  • Vieras
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #23 : Maaliskuu 17, 2012, 13:47:36 »
häpeäpilkku taisi olla radikaali termi tälle pelille. On RA3 ihan hyvä peli mutta piti sanoa että imo 1 ja 2 on parempia, Yuria en laske mukaan koska en oo pelannu : (( RA3 olis aivan loistava peli ku siihen tuli kaikkee uutta kivaa kuten Japanilaiset. Tosin te nään RA3:ssa muutaman pikku ongelman. Mun mielestä se on liian karkee jako kansojen vahvuuksissa että Soviet jyrää maalla, Japani merellä ja Allied ilmassa. Koska merellä tappeleminen on monesti aika harvinaista (ite en ainakaan oo sitä päässy toteuttaa), niin tappelu on maalla. Maalla soviet kävelee yli vaikka allied yrittäiskin ilmakikkailla sovietit pois. Tarpeeks Anti Airia, tankkeja ja niitä vitun_kiroveja niin kaikki kuolee. Allied nimittäin ottaa myös maalla aika kovaa takkiin Sovietilta. Soviet muutenki suosii tätä quantity and head-on - taktiikkaa niinku aina nii on sitä vastaan aika nihkeetä puolustaa. Eikä Sovietin puolustuskaan mitenkää vaikeeta oo. Alliedien tää alternative way-taktiikka on toisinaan myös hyvin turhauttavaa jos niillä yrittää voittaa. Pelin Kivi-sakset-paperi asetelma on toisinaan hyvin selkeä ja epäreilu.

Campaignissa on toisinaan turhan trippisiä missioneita. Esim. Sovietin yks tehtävä, jossa sun pitää tappaa se toinen Sovietcommander pakottaa turhan kovaan extendaamiseen (nopeesti kasa hammer tankkeja, helikoptereita, kiroveja, mitä vaan kuhan kerkeet kuluttaa kaiken ennen rahanvientiä) niillä sulle annetuilla resuilla kun oikeesti vois vaa rushia alliedit paskaks siinä sivussa. Ja toisinaan ne tehtävät on tylsän helppoja (haahaa, tapetaan japanilaisia merellä aircraftilla koska niiden antiair on perseestä) tai sitten pakottaa käyttämään ns. ryssäntaktiikkaa eli puolustus kuntoon ja piilossa rakennellaan 20 kirovia ja katotaan kuinka vapaudenpatsas kaatuu power stationeiden nukettamisen jälkeen(ne nuket ei sentää oo niin OP ku jossai Tiberian Sunissa). Jos yrittää jotain oikeesti rehellistä taktiikkaa siinä missionissa nii saa viettää kyllä hyvän tovin sen kanssa.

Sit ne cinematicsit. Tissit on normaalisti kiva asia mutta mun mielestä Gemma Atkinson vois mennä näyttää tissiväliänsä jonnekin muualle kuin Red Alertiin.  Ei sovi mun mielestä RTS:ään. Miettikää ny, jos vaikka Zergien Queenille ilmeistyis D-kupin tissit out of nowhere. Se tuhoais sun lapsuuden käsitykset ihanasta perheystävällisestä sotapelistä.

Huhhuh, tekeekin mieli taas pelaa C&C:itä, ei vaa millää kerkee. Voisin vaa loppuun todeta että "Die Waffen, legt an!"

Millenium

  • Not-so-Sagacious Spirit
  • Extra Boss
  • ******
  • Viestejä: 1 016
  • Chang'e, are you watching?!
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #24 : Maaliskuu 17, 2012, 13:59:58 »
Selleri, olen samaa mieltä kanssani niistä halvatun Hunter Seeker Droneista ja GDI:n puolustustorneista. Itse en ole huomannut että Nodin tykistö olisi niin tarkka, mutta se saattaa johtua siitä että en yleensä saa tykistötulta niskaani.

Ja pakko sanoa että mielestäni C&C4 on melko hyvä. Ainoa asia mikä siinä vituttaa on ne Crawlerit. Haluan vanhan kunnon tukikohdan rakentamisen takaisin.

Red Alert kolmosesta sen verran että tekoäly on aivan kamala normaalilla vaikeusasteella ainakin minua vastaan. Oleg tulee joke pelkillä Apocalypseillä tai niillä ***** Kiroveilla. Japani oli ihan mukava lisäys ainakin minulle, koska nyt minulla on vihdoin joku faction jolla taistella merellä. Wave-Force Artillery ja puolustustykit tekevät kanssa ihan mukavaa vahinkoa, vaikka niillä joutuukin odottamaan hetken että se ase lataa itsensä.

ObD

  • Vieras
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #25 : Maaliskuu 17, 2012, 14:05:32 »
Red Alert kolmosesta sen verran että tekoäly on aivan kamala normaalilla vaikeusasteella ainakin minua vastaan. Oleg tulee joke pelkillä Apocalypseillä tai niillä ***** Kiroveilla. Japani oli ihan mukava lisäys ainakin minulle, koska nyt minulla on vihdoin joku faction jolla taistella merellä. Wave-Force Artillery ja puolustustykit tekevät kanssa ihan mukavaa vahinkoa, vaikka niillä joutuukin odottamaan hetken että se ase lataa itsensä.

Apocalypset tapetaa aircraftilla, Kirovit tuhotaan kanssa aircraftilla. Jos soviet silti haluis marssia läpi nii sit niillä pitäs olla sitä anti-aircraftia. Ja normalin tekoäly on vielä helposti voitettavissa, koska se tekee tollasia tyhmiä ratkasuja kuten pelkkää apocalypsee naamaan. Wave-Forcet on kanssa hyvin jänniä, mutta sen takia niiden viereen laitetaan Defender-VX:iä

Le_Yon

  • Keiju
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #26 : Maaliskuu 18, 2012, 01:46:19 »
Itselläni ongelmia Sword of the Stars tuottaa se tekoäly kun se levittäytyy suhteellisen nopeeta joka paikkaan ja rupee puskeen ylivoimalla.

En osaa oikein muuta vinkkiä antaa kuin että pelaat aggressiivisemmin ja pusket joko isommalla ylivoimalla tai kehittyneemmällä teknologialla, riippuen millä pelaat.

Bensa loppu?
Joka ikinen kerta. En ikinä saa tarpeeksi tankkereita mukaan eikä nodeja FTL-matkustamista varten meinaa löytyä mistään.

Lisää tankkereita, koskaan ei ole liikaa tankkereita. Ihmisillä on kyllä tosin ongelmana juuri se, että nodet voi olla sijoiteltu ihan miten sattuu, haitaten ainakin alussa laajentumista aika pahastikin. Tuon takia harvemmin tulee ihmisillä edes pelattua, pidän Liireistä ja Hivereistä enemmän.

Serene Flight

  • Keiju
  • *
  • Viestejä: 46
  • I'm not a car.
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #27 : Maaliskuu 23, 2012, 02:16:45 »
Joskus tuli paljoki hakatua Starcraftiä, Warcraft 2:sta ja 3:sta...
I got 99 probelms but my speling aint one!

Juhozki

  • Kami
  • *****
  • Viestejä: 1 651
  • No Life King
    • Profiili
    • Vadislav
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #28 : Maaliskuu 27, 2012, 00:32:32 »
Battlefield 3: Operation Red Alert

Melkein onnistuivat lukemaan ajatukseni. Jos uuden Generalsin moninpeli lainaisi edes vähän Battlezonea niin kaikki mun rahat.

Friado

  • Keiju
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: RTS-pelit
« Vastaus #29 : Toukokuu 11, 2012, 15:36:26 »
Warcraft kolmosta tuli hakattua ennen reippaastikkin. Nykyään Starcraft II on se strategiapeli jota pelailen. Silver liigaan olen jumittunut