Olen pitänyt Touhoun maailmasta taukoa jo jonkin aikaa, ja vasta tänään vilkaisin pelin traileria.
Pakko sanoa, että hieman petyin. Ehkä olen vain tottunut Hisouten/sokun maailmaan, jolloin tämä lienee pelkkää burgerointia, mutta pelin ideoinnin julkaisuhetkellä julkaisuista kuvista ilmennyt pelkoni näyttää käyneen toteen: lentomätkintä ei vain toimi. Sanon tämän toki täysin vailla kosketusta pelin pelattavuuteen ja ohjauksen helppouteen, mutta pelkkä lentäminen näyttää kömpelöltä ja pelkään vaikuttavan pelattavuuteen heikentävästi. Tekeväthän lentävät tytöt pelistä melkoisesti Touhou-tyylisen, mutta toisaalta suurin damage tulee edelleen meleestä eikä projektiileistä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon esim. Yuyukon, Patchoulin, Sokusta ajan loppumisen vuoksi tipahtaneen Kaguyan ja muiden projektiilispämmintään erikoistuineiden pelimekaniikkaa viilataan pelissä, jossa ei ainakaan trailerin perusteella voi grazeta projektiilejä. Vaikea nähdä kyseisiä neitoja mätkimässä ainakaan kovin voimakkaita meleekomboja. Saattaa toki olla myös, että peli aloittaa täysin uuden mättösarjan, johon kehitetään uudet strategiat ja kaavat. Aika näyttää.
Touhou-flaidaaminen näyttää 13.5:n myöyä ottavan merkittävän askeleen omasta virkistävästä erilaisuudestaan kohti mainstream-mättöjä, mikä näkyy kellossa (matsi voi siis päättyä ajan loppumiseen) ja siinä, että oman näkemykseni mukaan spell cardit muuttuvat pakkarakentamisesta näppäinkomboiksi. Saatan olla ja myös toivon olevani väärässä ja vain turhan kyyninen muutoksille, mutta se nähtäneen joko vuodenvaihteessa demon ilmestyessä tahi viimeistään kokopelin julkaisussa.