Mä ymmärrän sitä että haluaa tuntea pientä voittoa siitä, että tekee asunsa itse, mutta on säälittävää yrittää tuntea ylemmyyttä siitä.
Itse olen sitä koulukuntaa, joka pitää asun tekovaihetta olennaisena ja hauskimpana osana koko harrastusta, mutta se tuskin on suoranaista ylemmyydentunnetta.
Niin, kyllä mullekkin asun teko on tärkeimpiä osia cosplayssa. Mutta mä tarkotin ylemmyydentunteella sitä, että on vaikka henkilö A ja henkilö B. Henkilö B on ostanut asunsa netistä, ja asu on ammattimaisesti tehty ja juuri oikeanlainen pienten muokkausten jälkeen. Henkilö A teki asunsa suurimmaksi osaksi itse, äitinsä avulla. Henkilö A:n asun ompelu vaihtelee kehnosta hyvään ja yksityiskohdat joko puuttuvat tai ovat surkeasti väsätty, mutta silti hän tuntee syvää rakkautta asuun. Henkilöt A näkee henkilön B asussaan, ja huomaa ammattimaisen ompelun ja päättelee sen olevan ostopuku. Henkilö A sanoo, että hänen asunsa on parempi, koska se on itse tehty.
Tuollaista näkee.
Ihmiset, joiden mielestä oikeata cosplayta on vain sellainen, jossa tehdään itse omat asunsa ovat yleensä (oman kokemukseni mukaan aina, mutta eipä yleistetä liikaa) tekopyhiä.
Sitten johonkin muuhun aiheeseen: Tiesittekö että puvun takkeihin ei olla tarkoitettu tehdä sellaisia muutoksia, kuten poistaa taskuja tai nostaa takkiriviä? Minä tiedän. Nyt vähän liian myöhään tosin.