Uutta lankaa aluille. Sisältö tulee olemaan tutusti rautalangasta ja savesta tehtyjä figuureja, osa töhöjä ja osa vähemmän töhöjä. Otsikko toivon mukaan hiukan edellistä kuvaavampi.
Sitten itse aiheeseen:
Satori
Tyylikokeilu. Tavoitteena oli saada jotain
mallikuvan kaltaista mutta eihän se nyt onnistunut.
Hienojakoiselle hiustyylille pitää kehittää parempi tekniikka, nykyisessa hiusten päät katkeilevat aivan liian herkästi maalatessa.
Yrittämista jatketaan.
Serpentguard
Toinen warhammer-luonnostelma. Ajatuksena oli käärmevariaatio Lizardmen-armeijasta. Figu itsessään ei ole lähelläkään peliskaalaa, vaan tarkoitus oli testata miten fiksulta helpon osiinjaon edellyttämät varusteet hahmolla näyttävät.
Osat olisivat häntä, ylävartalo, pää, oikea käsi + ase ja vasen käsi ranteeseen asti. Toimisi muuten ihan hyvin mutta riittävän monelle yksikölle en keksinyt teeman mukaista varianttia, joten valikoima jäisi liian yksipuoliseksi.
Sammakkoeläin?
Otus lähti liikkeelle Monster Hunterin innoittamana. Vaikutteita tuli otettua Ludorothista (esim. selkä lähti liikkeelle 'spongy hide' materiaalin tulkintana) mutta tekele lähti pian omille raiteilleen.
Djinn
Tässä oli pääideana liikkeen harjoitus, askel eteen ja alaoikealta ylös lähtevä lyönti. Tämä oli muistaakseni ensimmäinen suomupanssari mikä tuli tehtyä, edelsi siis aiemmin esittelemmääni onia mutta jäi maalamatta.
Hahmon pohjana oli
tämä djinni-design. Nuohan ovat kaikki kaljuja, mutta jätin alussa rautalankaan sisällyttämäni poninhännän hahmolle koska se helpottaa liikkeen ilmaisua.
Koishi
Tehty
tämän pohjalta. Tavoitteena olisi kyetä toteuttamaan useamman eri taiteilijan tyylejä figumuodossa.
Toho-jrpg sovitukset ovat myös muutenkin mielestäni mukavaa settiä. Vasaraa tuli hiukan yksinkertaistettua jotta teoksen saisi nopeammin valmiiksi.
Sydänlanka on silkka maalattu rautalanka, jolle kiinnityskolo vyössä. Kolmas silmä on rakennettu langan päähän punotun solmun ympärille jotta se kiinnittyisi kunnolla.
Kuudeskin figu oli tarkoitus olla (ja preview laitettua edelliseen lankaan), mutta oli vielä sen verran työtä ennen kuin voisi maalata ettei kaikkea muuta kannattanut sen vuoksi jarruttaa. Ilmestyy kun valmistuu.
Nippu muualla haahuillessa täytettyjä toiveita:
maymays
May(Pokemon)/May(Guilty Gear) fuusio, tarkemmin May(pkmn) sovitetussa May(GG)-asussa. Kasvot eivat aivan onnistuneet ja ankkurikäden mittasuhteet heittävät hiukan.
Junko
Junko (danganronpa) DIO-poseeraamassa. Asento sovellettu Heritage for the Future-pelin hyokkäysanimaatiosta (Dion The World lyöntispam).
SuccubiShantae
Shantaen (Half-Genie Hero) succubus-variantti Kneesocksin asussa.
Hahmoyhdistelmissä on mukavasti vapautta soveltaa ja kuitenkin myös pohjamateriaalia josta ammentaa ideoita omien loputtua.
Käytän nykyään kokoelmakuvia töiden esittelyyn ihan vain linkki/upload säätöä vähentääkseni, mutta jos erilliskuvat koetaan paremmaksi siihen (tai jonkinlaiseen välimuotoon?) voidaan siirtyä.
Materiaalit & tekniikat
SaviKevytsaviMateriaali jota käytän kaikissa figuissani. Hyvää ja halpaa, maalausta edeltävät materiaalikustannukset luokkaa <(2€/figu).
Kevytsavi on yllättävän kestävää, mutta hahmot kannattaa silti tukea rautalangalla. Rautalangasta vääntämisestä tarkemmin erikseen.
Saven keveys ja kestävyys sallivat hyvinkin lennokkaita ratkaisuja kunhan tukiranka on kunnossa.
Savi liukenee hitaasti mutta lopulta kokonaan veteen, jättäen jälkeensä vain valkean vaahdon pinnalle.
Savipintaa kevyesti kostuttamalla aikaansaatu osittainen liukeneminen on verrattavissa muoviliiman toimintaan.
Jo kuivunut savi sulaa osin kiinni uuteen saveen ja sitoutuu siihen tiiviisti. Tähän riittää ihan veden lisäys ennen pintojen liittämistä, liukenemisliitos tapahtuu itsekseen pintojen välissä.
Jos figuun tulee halkeamia, ne eivät ole korjattavissa tilkitsemällä, vaan figu on syytä purkaa n. puoli senttiä halkeaman kummaltakin puolen ja rakentaa takaisin alusta asti. Muunlaiset korjaukset eivät kestä.
Keraaminen saviHuomattavasti kevytsavea raskaampaa, myös kuivuttuaan. Sen myötä myös hauraampaa eikä siis sovellu ohuempien rakenteiden tai yksityiskohtien tekoon.
Kuitenkin maksaa vain n. 1/3 kevytsaven hinnasta ja toimii täysin hyvin hahmon sisään jäävänä massana.
Toinen hyödyllinen käyttökohde on figun painopisteen manipulointi. Jos jalusta ja sen ylle jäävä osuus on enimmäkseen keraamista savea, voi figu muutoin levitä mihin suuntaan lystää ilman merkittävää kaatumisen riskiä.
Puun kaltainen saviIdeana on ymmärtääkseni että materiaali olisi kuittuaan veistettäessä puun tapaan. Se on kuitenkin sen verran karkeaa ja jäykkää ettei siitä ole koviin moneen figusovellukseen.
Jos tekee isompaa dioraamaa ja haluaa pohjaksi jotain kestävämpää (keraaminen on kovaa mutta haurasta) muttei muuten. Kevytsavi on aivan yhtä hyvä siihen tarkoitukseen, mutta 'puusavi' on n. 1/3 edullisempaa
'Kierrätyssavi'Figuja tehdessä on kertynyt aika paljon paitsi 'wanhoja huonoja' niin myös pysyvästi kesken jääneitä ideoita (jos aloittaisin nyt, tekisin perusasioita eri tavalla -> ei kannata jatkaa vanhasta).
Kevytsaven liukoisuuden takia se on mahdollista kierrättää. Savi murretaan pieniksi paloiksi joiden annetaan lillua vedessä jonkin aikaa ennen sekoitusta tuoreeseen saveen.
Tällä tavalla kierrätetty savi on liian karkeaa muuhun kuin teoksen sisään jääväksi massaksi ja kilpailee siis keraamisen saven kanssa siitä roolista. Kierrätystä olen kokeillut vasta kevytsavella.
MuovailuvahaSaveahan se ei ole, mutta ominaisuuksiltaan riittävän lähellä ollakseen hyvä uusiokäytettävä harjoittelumateriaali. Pehmeytensä ja painonsa vuoksi ei usein kykene kannattelemaan omaa massaansa (esim. hahmon nilkat eivät kestä muun figun painoa).
Toinen huomioitava ominaisuus on että koska vaha ei kuivu, pitää työssä olla jokin lähes yksityiskohdaton alue josta sitä voi käsitellä sotkematta muita osia.
Hyödyllinen apuväline vaikkei siitä juuri esittelykelpoisi töitä saa aikaan.
RautalankarakenteetRautalangan peruselementti on kaksi toistensa ympäri kiedottua lankaa. Yksi ei tue tarpeeksi ja useampi ei auta. Langat on syytä kietoa mahdollisimman tiivisti yhteen.
Tämä onnistuu ilman pihtejä taittamalla kierrettävä osa muotoon "|_|", missä "_":tä kierretään ja "|":t toimivat kahvoina. Näin edetään osuus osuudelta.
Vain raajojen päätyihin jäävät lenkit edellyttävät työkalujen käyttöä.
Figun tukiranka on vankimmillaan jos se koostuu vain yhdestä pitkästä langasta. Tämä on yksinkertaisempaa kuin miltä kuulostaa.
Jos figua ajattelee silhuettina on sen jokaiselle osalla kaksi rinnakkain kulkevaa viivaa jotka voidaan kiertää toistensa ympäri tukirangaksi.
Aivan kaikkein ohuimpiin osiin rautalankaa ei kannata ulottaa. Esimerkiksi hahmon sormiin ei lanka usein edes mahdu.
Savihan ei luonnostaan tartu rautalankaan, mutta kierteen urat helpottavat saven kiinnistystä langan ympärille.
Yksittäinen lanka usein osin leikkaa läpi siihen liitettävästä savesta, jolloin saven sisään jää ontto kohta langan viereen.
Saven rakentaminen rangan päälle on syytä aloittaa rangan risteyskohdista, joihin savi on helpompi painaa tiivisti kiinni.
Suurimalla osalla figuista aloituskohtina toimii käsien/pään/selän X-risteys ja jalkojen/selän T-risteys.
Monimutkaisemmassa teoksessa kannattaa aloittaa lähes jokaisesta X- ja T-risteyksestä, tällöin saven pohjakerros saadaan nopeiten valmiiksi.
Tästä poiketaan jos on tarvetta pitää jokin osa helposti liikuteltavana jotta se ei ole ympäröivien osien yksityiskohtien työstön tiellä.
Teos on syytä ankkuroida jalustaansa jatkamalla tukirankaa jalustan sisälle, yleensä tekemällä toisen jalan rangasta pidempi ja jatkamalla 2-3 "juurta" sen päästä alustan sisälle.
Jos tulen tehneeksi lisää tutoriaalityyppistä sisältöä niin linkitän sen sijaintiin langassa tästä osiosta.
Miksi uusi lanka:
Suurin osa vanhan langan kuvista on rikki, imagehostia tuli vaihdettua aiemman mennessä maksulliseksi ja ilmeisesti eivät halunneet säilöä enään kuviani.
Alkuperäiset kuvat ovat kadonneet bittiavaruuteen koneen vaihdon yhteydessä ja korvaavien ottaminen ei oikein onnistuisi tekeleiden huolimattoman säilytyksen vuoksi.
Suunnitelmissa oli kierrättää suurin osa vanhoista töistä kunhan kaikki ikuisesti keskeyteneet projektit on saatu hyödynnettyä, joten en säilönyt niitä kovin huolella.
Muutoinkaan ei hirveästi lämmitä omien vanhojen töiden esittely, kaikki piirtämistä/tms harrastavat tietänevät sen tunteen.
Wanhan langan voinee lukita/arkistoida/vastaavaa?
Tästä sitten jatkuu sitä mukaa kun esiteltävää on. Kysymyksiä saa aina esittää.