Plää plöö. Oma musiikkimakuni on jotain niin sekalaista sillisalaattia että suosittelen mielenterveytenne tähden: älkää edes yrittäkö sitä ymmärtää.
Kuitenkin olen havainnut joitain ominaisuuksia, mitkä tekevät biisistä sellaisen josta pidän:
1) Viulu. Siinä hiukan surumielisessä soundissa on jotain mikä vetoaa, ja varsinkin rock/metalli yhdistettynä viulunsoittoon on jotain niin jumalallista että huh. Siksi onkin hiukan surullista että tätä ei niinkään harrasteta.
Tässä esimerkkejä viuluilusta.
2) Mahtipontisuus. Tämän kautta tulee tykkäykseni klassiseen, isolla orkesterilla soitettuihin kappaleisiin. Vielä jotain dramaattista kirkkokuorolatinaa sinne niin nom, mutta toki tässä on myös erittäin helppo ylilyödä ja lopputuloksesta tulee hirveä kakofonia.
Esimerkkiäpä pukkaa kolminkertaisesti!3) Mitä raskaampaa, sen parempaa, tiettyyn rajaan asti. Myös ns. miedompi rock kelpaa, kitarasta kuuluu kuulua sitä kaikkein jumalaisinta ääntä loistavien kitarasoolojen muodossa. Ja rajani siihen mikä musiikki on sitten liian raskasta... Slipknot on aika tarkalleen siinä rajalla. Örinä ei vaan oikein kiehdo ja biisissä pitäisi olla melodia.
Maidenia~,
Metallicaa sekä yllättäjänä
Slipknot. Hurrr.~
4) Piano. Tässä olen kyllä vaativampi, mutta omituisin perustein: melodia voi olla
yksinkertaisempi, jos se on
surumielinen/ahdistava, ja
mahtipontinen pianonpimputus onkin sitten sitä monimutkaisempaa monimutkaisin melodioin ja rytmein.
Ja miten niin suurin osa TAMusicilta, en myönnä mitään.Muuten se vaihtelee aika rajustikin, olen hyvin kaikkiruokainen. Musiikki ei ole hyvää sen takia että joku japanilainen kimittävä popidoli on sattunut luikauttamaan sen, kansallisuudella ei ole minulle yhtään väliä (vaikka onkin pakko myöntää että mp3:ni sisältö on otakuilun seurauksena vahvasti japanilaispainotteinen nykyään). Jostain syystä myös vähän creepympi "goottimusa" kelpaa kanssa, tosin tästäkin vedetään niin helposti kliseitä ettei ole edes hauskaa enää.
TL;DR: viulua, orkesteria, heviä/metallia ja loistavaa pianomusiikkia tulvii eniten kaiuttimista, ei tosin tuossa järjestyksessä. Uminekon musiikitkin suuressa kulutuksessa.