Winter Nekocon -tapahtuman jälkipuintien yhteydessä tuli muutaman foorumilaisen kanssa puheeksi vanha, hulvattoman oivaltava kotimainen Tōhō-pilapiirros »Kirjoitin omaelämäkerran», joka on
toistaiseksi nähtävissä Ysilaudalla. Kinastelimme siitä, onko piirros
Setzin varhaista tuotantoa. Minun mielestäni ei ole.
Entisten ja nykyisten foorumilaisten joukossa on tietenkin Tōhō-fanikuvitusten tekijöitä. Muutamaan »meidän leirin» fanikuvittajaan olen törmännyt taidekujilla. Muista verkkoympyröistä mieleeni on jäänyt hyvin vähän suomalaisia Tōhōn piirtäjiä.
Tietenkin meillä on Setz, mutta ei tällä kertaa keskitytä häneen. Odotamme mestarin paluuta areenalle.
Lähes Setzin varhaisimman tuotannon ikäinen on tuntemattoman tekijän
yonkoma »
Konstaapeli Reinikainen puhelimessa». Sitä on vahvasti epäilty »Kensokyrö»-meemin alkulähteeksi (katso kuitenkin Jucen huomautus edempänä). Teos on julkaistu Danboorussa syyskuussa 2010, joten se on vähintään noin viisi ja puoli vuotta vanha.
Setzin innoittama toisen tuntemattoman tekijän fanisarjakuva »Touhutytöt»
alkoi ilmestyä Apokalaudalla 11:ntenä maaliskuuta 2013. Se pääsi Danbooruunkiin mutta on sittemmin joutunut vainon kohteeksi. Sarjan toinen
yonkoma on yhä
helposti löydettävissä.
Kenties varhaisin suomalainen Tōhō-fanisarjakuva on »Kiekua ja Kaikua» ynnä muita vastaavia vanhoja runosarjakuvia mukaileva teos »
Tätä lankaa ei voi kutoa sukkaan». Se on toistaiseksi nähtävissä Ysilaudalla.
Äskettäin Kinoko kiinnitti huomioni siihen, että meillä Suomessa on yksi jo vuosien ajan muun muassa Tōhōta piirtänyt taiteilija, joka on suuntautunut hieman toisin kuin yllä esittelemäni. Deviantartissa hän on käyttänyt ah niin helsinkiläiseltä kuulostavaa taiteilijanimeä
Kurkoboltsi, ja Pixivissä
hänet tunnetaan taiteilijanimellä
Keaton.
Ihmettelen, minkä tähden Kurkoboltsi ei ole minun tietääkseni koskaan herättänyt mainittavaa keskustelua foorumilla eikä laudalla. Hän on piirtänyt
mustavalkoista ja
värillistä,
soolokuvia ja
ryhmiä,
maisemia,
PC-98:aa ja jopa
Palankiinilaivan.
Lisättävää? Kommentteja? Vastaväitteitä?