On ruvennut vaivaamaan tämmöinen asia, jota en ymmärrä.
Lubuntussa on kuvapohjaisena eli graafisena käyttöliittymänä LXDE-ohjelmisto, johon kuuluu työkalu »Ohjelmistot ja päivitykset» (Software & Updates). Laiskana maallikkona käytän ja haluankin käyttää tietysti sitä ohjelmistojeni pitämiseen ajan tasalla, koska se kuulemma on tietoturvasyistä välttämätöntä. (Mukavintahan olisi päivittää ohjelmistoja vain silloin, kun ne omasta mielestä tuntuvat vanhentuneilta tai muuten hankalilta.)
Mielestäni tietoturvan kannalta olisi järkevää edes suuntaa-antavasti tietää, mitä päivityksiä omalle tietokoneelleen asentelee. Siksi minulla on tapana katsella, mitä päivityksiä »Ohjelmistot ja päivitykset» oikein tarjoaa ja yrittää ymmärtää niistä vähä vähältä enemmän. Häiritsee, kun useimmiten kaikki on nimetty melko selkeästi mutta yhtäkkiä muun kaman seassa on kokonaisuus nimeltä »Ohjelmistot ja päivitykset». Sen kuvakekin on erinäköinen kuin useimpien muitten.
No, minäpä avaan kokonaisuuden. Hyvä, sen alle tulee näkyviin aivan järkevältä vaikuttavia alakokonaisuuksia: »GCC, GNU-kääntäjäkokoelma (peruspaketti)», »GCC:n apukirjasto», »Manage the repositories that you install software from», »Manage the repositories that you install software from (common)» sekä... »Ohjelmistot ja päivitykset»! Viimeisen alakokonaisuuden kuvake on taas erinäköinen kuin muitten.
Otanpa kuvauksen esille: »This software provides an abstraction of the used apt repositories. It allows you to easily manage your distribution and independent software vendor software sources. – This package contains a GTK+ based graphical interface.»
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että olen päivittämässä »Ohjelmistot ja päivitykset» -työkalua itseään? Vai sitä, että joku ei ole jaksanut nimetä yhtä GCC:hen jotenkin liittyvää alakokonaisuutta mitenkään, jolloin nimeksi on vain tullut »Ohjelmistot ja päivitykset»? Vai jotakin muuta? (Tätä kirjoittaessani aloin aavistella, että varmaan kyseessä on vaihtoehdoista ensimmäinen; mutta minkä takia GNU Toolchainin osista juuri GCC:n päivitykset asennettaisiin samassa yhteydessä kuin »Ohjelmistot ja päivitykset» -työkalun päivitykset?)
Olen etsinyt vastauksia verkkohakukoneella sekä englanniksi että suomeksi, mutta ei vaikuta siltä kuin kukaan olisi tätä asiaa missään vääntänyt rautalangasta.