Suwako-chan cubic (すわこちゃんcubic) eli Suwapyon 2 on UTG-Softwaren (sivusto ei enää toiminnassa?) vuonna 2012 julkaisema isometrinen danmakupeli, missä pelaajat pääsevät astumaan Suwakon saappaisiin. Mielenkiintoista kyllä pelistä julkaistiin 2013 HD-versio ja vähän myöhemmin myös Oculus Rift -versio.
Tarina:
On lyhyt ja ytimekäs: oltuaan kykenemätön kulkemaan ulkomaailmassa niin ptikään Suwako päättää juhlia asiaa lähtemällä ulos leikkimään… Matkan varrella törmätään niin
Sanaeen, Kogasaan, Kyokoon, Shouhun kuin Patchouliinkin.
Yleistä:
Kuten pelin logossakin mainitaan, Suwapyonin koukkuna on kolmiulotteisuus: toisin sanoen luodit liikkuvat myös eri korkeuksilla.
Tämä ominaisuus luo peliin omanlaistaan haastetta, koska pelaaja joutuu kiinnittämään ympäristöönsä tavallista enemmän huomiota ennakoidakseen mitä seuraavaksi tapahtuu… Toisaalta pelialue on paljon pienempi verrattuna normaaleihin Touhou-shmuppeihin ja tämän lisäksi tasojen vaihtelevia maastonmuotoja voi käyttää hyväksi luotien väistelyssä.
Maastonmuotojen lisäksi Suwapyon esittelee hyppimisen ja suojakilvet tapana välttää vaarat. Joidenkin mielestä suojakilvet tekevät pelistä liian helpon sillä suojakilpi latautuu nopeasti ja käytännössä takaa useamman lisäiskupisteen, mutta henkilökohtaisesti olen eri mieltä: kun peliä pelaa vaikeimmilla vaikeusasteilla vaikuttaa siltä, että osa luotikuvioista on sunniteltu suojamekaniikkaa silmällä pitäen.
Erikoista kyllä pelissä on myös mahdollista hetkittäisesti vaihtaa kuvakulmaa pitämällä tiettyä painiketta pohjassa (oletuksena ’A’ ja ’D’), mutta tämän ominaisuuden hyödyllisyys jäi ainakin kirjoittaneelle kyseenalaiseksi.
Uusien mekaniikkojen lisäksi Suwapyonissa on myös lisätty vaikeusasteita: perinteisten vaikeusateiden lisäksi valittavana Tutorial ja Very Easy. Tutorial käytännössä esittelee vaihe vaiheelta pelin kaikki mekaniikat aina esineiden keräämisestä luotien väistämiseen; Very Easy -asetuksen ideana puolestaan on antaa pelaajalle mahdollisuus tutustua tasoihin ilman turhia paineita.
Ammustyyppejä valittavana on kaksi.
Varsinaisen pelin lisäksi on huomattava, että pelissä on tavanomaista enemmän panostettu lisämateriaaliin: Musiikkihuoneen lisäksi tarjolla on kuvagalleria, jonka sisältö kasvaa sitä mukaan kun pelaat peliä…
Mielenkiintoisena sivuseikkana voisi todeta, että vaikka peliä käynnistäessä pelaajaa tervehtii aika mielenkiitoinen asetusvalikko graafisten ominaisuuksien, niin pelin aikana pelaaja voi vaikuttaa ainoastaan äänenvoimakkuuteen.
Kannattiko pelata?
Suwapyon on idealtaan ja toteutukseltaan mielenkiintoinen danmakupeli, jonka pääosissa on hieman tavanomaisesta poikkeava sankari…
Äänimaailmansa puolesta peli on hyvin tehty ja pitääpi antaa lisäpisteitä siitä, että tavanomaisten Touhou -remixien lisäksi pelistä lyötyy myös versio kulkukauppiasta (Korobushka).
Graafisestikin Suwapyon on muuten upea, mutta pienemmillä resoluutiolla osa spriteistä ja käyttöliittymäelementeistä näyttää rakeisilta (tämän olisi todennäköisesti pystynyt korjaamaan säätelemällä alussa tarjottuja vaihtoehtoja tai kokeilemalla HD-versiota). Rakeisuus ei tosin haittaa pelattavuutta, joka on ensiluokkaista ottaen huomioon, että kyseessä on ”isometrinen” shmup.
Pelattavuuden lisäksi tasosuunnitelukin ja vastukset tarjoavat tarpeeksi vaihtelua, tosin Japania osaamattomana en ole aivan varma kuinka hyvin pelin eri vastukset on saatu nivottua yhteen. Valitettavasti en voi myöskään arvioda Suwapyonin VR-toteutusta koska minulla ei kyseisiä laseja löydy: nostan silti hattua kehittäjille virtuaaliversion toteuttamisesta (varsinkin koska siitä on osittainen englannin kielinen käännös).
Kaiken kaikkiaan Suwako-chan cubic on hyvin toteutettu kokonaisuus, joka tuo mukavaa vaihtelua perinteisiin shmuppeihin. Peli saattaa vaatia aluksi hieman totuttelua mutta kiitos hyvän suunnittelun sen mekaniikat sisäistää nopeasti.
Lopullinen arvosana: 8.7