Naisten maata etsimässä – Terra Feminarum

Terra Feminarum on suomalaisen Polar Night Gamesin julkaisema shmup, joka on ammentaa inspiraationsa todella eksoottisesta lähteestä, suomalaisesta mytologiasta. Pelinä tämä ei liity Touhouhun mitenkään lukuunottamatta pelityyppiä, mutta koska idea muistutti läheisesti erästä Pohjoista projektia (toivossa on hyvä elää), pitähän minun tarkistaa mistä tässä oikeasti on kysymys.

Peli seuraa Lempon, Talvikin ja Ainon matkaa läpi synkän Pohjolan selvittääkseen miksi iäisyyksiä palaneet revontulet ovat katoamassa kuten myös eläväisten taikavoimat.’

Mielenkiintoista kyllä tarinan lisäksi pelissä on Arcade -tila sekä haastemoodi, joka avautuu pelaajan voitettua tason. Esimerkiksi ensimmäisessä tasossa haasteita ovat tietyn pistemäärän kerääminen, vihollisten ja pomon voittaminen tietyllä taidolla sekä tasosta selviäminen ilman kuolemista.

Kun taso on voitettu peli pyytää pelaajan nimikirjaimet ja palauttaa tämän sitten tasovalikkoon: toisin sanoen pelaaja voi missä vaiheessa tahansa pelata aiemmin voittamansa tason uudelleen.

Ensimmäisellä pelikerralla pelaajalle annetaan pelattava tutoriaali, mikä valottaa pellin toimintoja.

Pelaajalla on mana, jota saa keräämällä vihollisten tiputtamia manakuutioita; Kun manaa on tarpeeksi niin painamalla ’X’-näppäintä pelaajan ympärille tulee hetken kestävä suojakenttä, joka hävittää kaikki viholliset ja luodit, mitkä koskevat sitä. Manapalkin täytyttyä painamalla ’X’-näppäimen pohjaan pelaaja tekee superhyökkäyksen, joka kestää kunnes manapalkki on käytetty.

Mitä lähempänä manakuutio on ruudun yläreaunaa sitä enemmän se antaa manaa, tämän lisäksi superhyökkäyksen aikana viholliset saattavat pudottaa keltaisia esineitä, joita keräämällä saa runsaasti pisteitä (joissakin tapauksissa vastukset pudottavat myös lisäelämiä).

Manan lisäksi pelaajalla on itsestään palautuva stamina, jota voi käyttää erikoiskykyihin. Näitä kykyjä pelaajalla ei heti pelin alussa ole vaan ne voi saada palkinnoksi voitettuaan vastuksen.


Pelaaja voi valita joka lisäelämän, -voimaa tai erikoiskyvyn (tässä tapauksessa hyökkäyksen)

Mitä itse peliin tulee ulkoasultaan se on kaunis katsella ja musiikki sopii erittäin hyvin pelin tunnelmaan; lisäksi peli sisältää mielikuvituksellisia vihollisia ja ehkä kekseliäimmät hyökkäykset vastuksilla mitä olen vähään aikaan nähnyt. Esimerkiksi vastaan tuleva Auteretar heittää pelaajaa vastoilla, jotka räjähtävät naamalle.

Tasot ovat rakenteeltaan mielenkiintoisia ja kiitos haasteiden uudelleen pelattavaa riittää. Vaikka tasoja voikin uudelleen pelata kunnes ne pääsee läpi, peli ei silti ole helppo vaan jopa noviisi-vaikeusate tarjoaa haastetta.

Kaiken kaikkiaan Terra Feminarum on mielenkiintoisesta lähtökohdasta tehty shmup, joka onnistuu täyttämään odotukset; suosittelen kokeilemaan peliä jo pelkistään sen tasosuunnittelun ja vastuksien vuoksi vaikka tarinakin on mielestäni hyvä. Näin loppulauseena voi todeta, että tämä on juurikin sitä mitä Pohjoiselta projektilla olisi toivonut eli ehkäpä siitäkin syystä Terra Feminarum on kokeilun arvoinen peli.


Ja kyllä, pelissä on mukana säkkijärven polkka.

Tallennettu kategorioihin Pelit | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Frostbite 2019

Jälleen yksi coni takana… Tällä kertaa matkani vei kuuntelemaan Dai Saton muistoja käsikirjoittamisesta, pohtimaan Devilmanin ajankohtaisuutta sekä päivittelemään katoamisen helppoutta. Poikkeuksellisesti frostissa oli (osittain) Touhou aiheinen luentokin ”Mitä he oikein tekevät? – Katsaus Japanin nettialakulttuureihin” mutta ulkoisista syistä johtuen en itse päässyt osallistumaan (jos kävitte kyseisellä luennolla, olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteenne joten kommentoisitteko).

Tavoitteena oli myös sunnuntaina käydä kuuntelemassa tarinoita Rancesta mutta launtaina kun kotiin saavuin coniväsymys iski, joten jäi sekin välistä.

Tavalliseen tapaan frostista tarttui mukaan myös tavaraa kokoelmaa kartuttamaan:

Samalla tuli käytettyä kahden edellisen conin ylijäämävarat, joten edessä on taas pienimuotoinen säästöprojekti.


Ravintolamiitissäkin tuli käytyä toistamiseen tapaamassa ihmisiä ja tällä kertaa jopa pohdintaa touhoutyttöjen voimatasoista ja kaanonisuudesta, mikä on aina sydäntä lähellä; mukaan mahtui myös jutustelua työasioista sekä ohjelmointialan ihanuudesta.


Kaiken kaikkiaan frostbite oli jälleen mukava kokemus ja odotan mielenkiinnolla mitä kesän Desucon tuo tullessaan.

Tallennettu kategorioihin Conit, Touhou | Avainsanoina | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Hollow song of birds

東方真珠島 ~ Hollow Song of Birds on IDO:n kehittämä danmakufu shmup, joka julkaistiin viikko sitten (huom. Extra taso julkaistaan myöhemmin kesällä). Pelissä Reimu, Marisa ja Sakuya (sekä eräs hatuton salahahmo) selvittelevät syytä ajan satunnaisille pysähtymisille.

Mielenkiintoista pelistä tekee se, että jokainen hahmo edustaa eri pääammustyyppiä mutta sen lisäksi pelaajan tulee valita yksi yhdeksästä (kaksi näistä salaisia) sivuammustyypistä; Lisäksi piste-esineet on korvattu timanteilla, jotka pommittaessa muuttuvat väritimanteiksi, joiden kerääminen kasvattaa Z-mittaria. Kun Z-mittari on täynnä, pelaaja voi käyttää superpommia, joka vahingon lisäksi muuttaa kaikki ruudulla olevat luodit väritimanteiksi.

Hollow song of the birdissä on myös mukana last wordit.

Graafisesti ja musiikillisesti Hollow song of bird imitoi Zunin tyyliä mutta pelillisesti kyseessä on aivan omanlaisensa kokonaisuus. Tämän näkyy varsinkin vastuksien hyökkäyksissä, taikakorteissa ja niiden kuvioissa (esim. radioaaltoja imitoivat kuviot ja vastus, joka jättää jälkeensä pienikokoisia versioita itsestään) mutta myös yllä mainituissa mekaniikoissa.

Kehittäjät ovat myös ottaneet inspiraatiota hahmoihin varsin poikkeuksellisesta suunnasta, sillä pelissä on Egyptiläiseen mytologiaan perustuvia vastuksia.

Näin ensimmäisten pelikertojen perusteella Hollow song of birds on kekseliäs ja hyvin toteutettu shmup tosin hieman kyseenalaistan lukuisien ammustyyppien välistä tasapainotusta; tietyillä ammustyypeillä peli vaikuttaa huomattavan helpommalta kuin toisilla riippumatta valitusta vaikeusasteesta. Reimukin tuntuu huomattavasti nopeammalta verrattuna Zunin peleihin.

Suosittelen siis kokeilemaan Hollow song of birdiä jos haluaa kokeilla todella hyvää shmuppia, missä riittää nähtävää useammaksikin pelikerraksi.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Tempest of Heavens and Earth

Tempest of Heavens and Earth on Lion Heartin 2013 julkaisema tasoloikan ja taistelupelin yhdistelmä, mikä on julkaistiin viimevuoden lopulla myös steamissä. Pelissä Tenshi Hinanawi yrittää selvittää Iku Nagaen katoamista sekä samalla saada voimansa takaisin ja raivata tiensä takaisin taivaisiin.

Rakenteeltaan Tempest of Heavens and Earth on lähellä Lion Heartin aikaisempaa peliä Mystical Chainia. Tosin Tempestissä pelaaja kuljettaa Tenshiä läpi 6 mittavan kentän sen sijaan, että pyrkisi selviytymään useammasta 6 useampaan pieneen kenttään jakautuvasta tasosta. Matkan varrella Tenshin tulee selviytyä erilaisista vihollisista, ansoista kuin luonnonilmiöistäkin.

Jotta peli olisi helpompaa Tenshi voi vihollisia tuhoamalla kerätyillä pisteillä ostaa itselleen uusia taitoja, hyökkäyksiä ja taikakortteja; pelaaja voi itse rakentaa hankituista asioista Scarlet Weatrher Rhapsodymaisesti itselleen sopivan pakan käytettäväksi. Scarlet Weather Rhapsodystä on otettu myös mukaan säätilamekaniikka, joka vaikuttaa Tenshin iskuihin sekä spirit gauge.

Kun taso (tai chapter kuten pelissä niitä kutsutaan) on suoritettu, Tenshin tulee vielä voittaa vastus edetäkseen pelissä: Vastukset toimivat taistelupeleistä tutulla tavalla, eli jokaisessa taistelussa on useampi vaihe (taikakortti), jonka päihittämiseksi Tenshin tulee saada vastuksen elämäpalkki tippumaan nollaan.

Koska pelissä ei ole tallenuspaikkoja niin, peli jatkuu aina viimeisimmän voitetun tason alusta. Pelaaja tosin voi alkuvalikosta myös valita aiemman tason pelattavaksi jos esimerkiksi haluaa haalia lisää pisteitä Tenshin kykyjen parantamiseen.


Näin parin chapterin jälkeen Tempest of Heavens and Earth vaikuttaa hyvin toteutetulta tasoloikka / taistelupeliltä, jonka parissa saa helposti kulutettua aikaa… Tasot ovat kauniita katsella, viholliset hyvin animoituja ja musiikki on upeaa.

Tosin omalla koneellani huomasin, että standartiruudunkoolla peli ilmenee epämääräistä välkettä ruudussa (mutta koska näytönohjaimeni ennenkin on aiheuttanut outoja ongelmia lasken sen syyksi tämän); lisäksi monet ovat valittaneet, että alkuruudussa näytettävä kielen valinta on helppo ohittaa.

Tästä huolimatta kannattaa kokeilla Tempest of Heavens and Earthiä sillä harvoin näkee yhtä hyvin toteutettua fanipeliä.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , | Jätä kommentti

Vuoden 2019 ensimmäinen päivitys

Jälleen aika aloittaa uusi vuosi näin viikkoja myöhässä, joten sen kunniaksi ajattelin kirjata tämän vuoden tavoitteita.

Kuten aiemminkin jatkan pääosin Touhou pelien esittelyjä (esimerkiksi ensi viikolla aiheena Tempest of Heaven and Earth) mutta tämän lisäksi pyrin kirjoittamaan pidempiä metaposteja: Yhtenä ajatuksena on kesemmällä tehdä kirjoitussarja ”Gensokyota kartoittamassa”, missä pyrin perehtymään erilaisiin Gensokyon karttoihin sekä viralliseen tietoon ja niiden pohjalta sitten laatia oman versioni.

Tätä vuotta tosin varjostaa meneillään oleva teknologiajohtamisen opinnäytetyöni, joten en ehkä pysty kirjoittamaan päivityksiä viikottain mutta katsotaan miten käy.

Hyvää alkanutta vuotta 2019.

 

 

 

 

Tallennettu kategorioihin Meta, Touhou | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2019

Aika pistää vuosi pakettiin näin blogin puolelta… Alla olevan Terajinin piirtämän kuvan saattelema kirjoittaja toivottaa kaikille lukijoille rauhallista Joulua ja onnellista Uutta Vuotta 2019.

Älkää syökö liikaa kinkkua ja piparia.

Tallennettu kategorioihin Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 9

Vuoden viimeinen päivitys Satori Maideniin liittyen, valitettavasti koulukiireiden vuoksi vuosi ei rittänytkään pelin tekemiseen (tosin pääsyynä tähän on tekijän laiskuus).

Marraskuussa peli eteni sen verran, että sain alustavat spritet Satorille tehtyä:

Samalla pohdin mahdollisuutta siirtyä omasta moottoristani RPG Makerin käyttämiseen oikoakseni pelikehityksessä. Tämä tosin tarkoittaa, että joudun hieman ajattelmaan uudelleen miten pelini toteutan sillä vaikka RPG Makerin viimeisimmissä versioissa on mahdollisuus tehdä skripteillä isoja asioita niin sen mahdollisuudet on rajalliset.

Ensi vuonna nähdään jääkö tämäkin projekti lopullisesti hyllylle.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Fortune Star Panic!

Fortune Star Panick! on Desunoyan vuonna 2010 julkaisema puzzlepeli, missä Marisa yrittää tähtiä keräämällä selvitä ulos sokkeloista.


Kuten Desunoyan muissa puzzlepeleissä (esim. Marisa & Alice, Marisas & Alices trap tower ja Spinning Suika) myös Fortune Star Panic! jaetaan useampaan maailmaan, jossa on useampi puzzle Marisalle selvitettäväksi. Kun tarpeeksi monta puzzlea on ratkottu pelaajalle annetaan hieman tarinaa ja mahdollisuus siirtyä seuraavaan maailmaan (maailmojen välillä voi liikkua vapaasti kunhan ne on auki).

Ideana puzzleissa on kerätä kaikki tähdet mahdollisimman nopeasti käyttäen mahdollisimman vähän siirtoja. Tämä tapahtuu siirtämällä tähdellä merkittyjä laattoja siten, että ne tukkivat maastossa olevat reiät muodostaen reitin tähdille (Marisa voi ohjata tähtilaattojen liikettä laittamalla maastoon esteitä).

Jotta tämä ei olisi niin helppoa niin matkan varrella on erilaisia esteitä kuten trampoliinejä, yksisuuntaisia teitä, kedamoita, teleportteja ja nega-Marisa.

Näin muutaman maailman jälkeen täytyy todeta, että Fortune Star Panic! on koukuttava puzzlepeli, jossa on sopivassa määrin helppoja, että haastavia puzzleja. Tekemistäkin riittää varsinkin jos tavoitteena on saada S-rank (aiemmat pelit tuntien tässäkin lienee myös SS-rank ja SSS-rankit), sillä parhaimman mahdollisen ratkaisun löytäminen vaatii aivotyötä.

Kaiken kaikkiaan kyseessä on mukava pikku peli, johon on helppo upottaa aikaan kun muuta tekemistä ei ole. Suosittelen.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Touhou Azure reflections

Touhou Azure reflections on Souvenir circ.:n alun perin PC:lle julkaisema sivuttaisshmup, missä Reimu ja myöhemmin tämän seuraan lyöttäytyvät hahmot tutkivat purppuraisen usvan toisinta. Peli julkaistiin alkuvuodesta PS4:lle ja myöhemmin myös Switchille.

Huom: Koska en ole keksinyt tapaa siirtää PS4:lla ottamiani kuvankaappauksia kätevästi tietokoneelle, tekstissä käytetyt kuvat otettu Souvenir circ.:n virallisilta sivuilta ja PS4 kaupasta.

Kuten todettu Azure reflections on sivusuunnasta kuvattu shmuppi… Erikoista tässä on se, että pelaaja voi vaihtaa ohjaamansa hahmon tulitussuuntaa napin painalluksella. Toinen erikoisuus pelissä on break-mekanismi: kun voimakkaammat viholliset tai vastukset saavat tarpeeksi osumaa pelaaja voi tehdä tuhoisan ns. break hyökkäyksen (hyökkäyksen kesto riippuu grazettamalla kerätystä voimasta), jonka aikana pelaaja on kuolematon ja kykenee tuhoamaan myös sekä vihollisia, että luoteja; break hyökkäyksen voi aktivoida aikaisemminkin mutta silloin vihollinen todennäköisesti torjuu sen.

Tarinallisesti Azure reflections noudattelee näennäisesti Embodiment of Scarlet Devilin juonta mutta melko pian eriytyy omaksi kokonaisuudeksen; pelin tarinaan on myös ujutettu Purppurapaholaisen ulkopuolisia hahmoja kuten Nitori ja Satori. Tarinan tukena on täysin ääninäyteltyjä kohtauksia, jotka yhdistävät sekä 3D animaatiota, että perinteisempää 2D dialogia.

Graafisesti Azure reflections on kaunis ja värikäs peli, missä on panosettu yksityiskohtaisiin taustoihin ja hahmomalleihin.. Myös äänien ja mnusiikinsa puolestakin Azure reflektions on vaikuttava.

Mielenkiintoista kyllä Azure reflections sisältää yksinkertaisen hahmoeditorin: Tasojen aikana pelaaja kerää erilaisia piste-esineitä, joilla voi ostaa pelattaville hahmoille erilaisia somisteita kuten viikset ja jäniksen korvat. Käytännössä tämä vaikuttaa vain siihen miltä hahmo näyttää pelissä eli sillä ei ole hahmon kykyjä parantavaa vaikutusta.

Peli sisältää myös galleriatilan hahmomallien katselemiseksi.


Näin muutaman pelikerran jälkeen Azure reflections vaikuttaa mukiin menevältä shmupilta, missä riittää tekemistä varsinkin jos haluaa kerätä tarpeeksi rahaa kaikkien asusteiden avaamiseksi; Pelin uudet mekaniikatkaan eivät tuntuneet vaikealta sisäistää sillä peliin sisältyi ohitettava tutoriaali, jossa ne käydään yksityiskohtaisesti läpi.

Kokemani perusteella sanoisin, että jos haluaa kokeilla kaunista ja hyvin toteutettua shmuppia niin kannattaa antaa Azure reflectionsille mahdollisuus.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 8

Vuosi käy vähiin ja niin myös tekeminenkin.

Ajattelin pitää tämän postauksen lyhyenä yhteenvetona siitä, mitä lokakuun aikana on tapahtunut sekä valottaa mitä on jäljellä ennen joulukuussa (toivottavasti) tapahtuvaa julkaisua.


Käytännössä olen käyttänyt koko kuukauden peli graafisen ulkoasun kehittämiseen ja spritejen viimeistelyyn:

Olen myös käyttänyt aikaani pelin ulkoasun päivittämiseen.

Vasemmalla vanhat grafiikat, oikealla päivitetyt

Näin marraskuun aikana tarkoituksenani on saada pelin käyttöliitymä graafisesti valmiiksi, jotta joulukuussa voin keskittyä puuttuvien tasojen tekemiseen ja pelin viimeistelyyn.


Ensi kerralla siis tarkoituksena olisi näyttää kuvan kaappauksia muustakin kuin pelialueesta ja toivottavasti myös päähenkilö Satori tosi toimissa.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti