Ensisilmäyksellä: Oracle of Forgotten Testament

Oracle of Forgotten Testament on Dragon Empororsin steamissä julkaisema episodipohjainen rooliseikkailupeli, missä Marisa kumppaneineen selvittelee Gensokyon moninaisia ongelmia… Näin aluksi selvitetään mihin Reimun gohei on kadonnut.

Taistelut ovat reaaliaikaisia eli vihollinen lyö kun ehtii vaikka olisit vasta päättämässä omaa toimintoasi.

Taistelut ovat pelissä toteutettu mielenkiintoisella tavalla: Koska kyseessä on aktiivitaistelu, jos jäät miettimään toimintojasi niin vastapuoli potkii joukkueesi kylkiasentoon… Tosin tasapainotuksen vuoksi statukset kuten ”paralyzis” kestävät pitkään antaen pelaajalle hieman armoa.

Toinen mielenkiintoinen ominaisuus taisteluissa on taikorttien käyttö: Jos käytät taikakortin niin sinulla on aikaraja, jonka sisällä tulee näpytellä ruudulla näkyvä näppäinsarja ja riippuen siitä kuinka hyvin onnistui tavoitteessa taikakortin vaikutus vaihtelee. Joissakin tapauksissa samanlainen rytmipeli on käytössä tavallisissakin hyökkäyksissä.

Uudistetun taistelumekaniikan lisäksi Oracle of Forgotten Testamentiin on lisätty esineiden luominen alkemialla sekä aarteiden metsästys Natzrinin avulla… Tosin tekijöiden mukaan Nazrinin erikoistaito jäänee vain tämän ensimmäisen episoden ihmeellisyydeksi..

Muuten kyseessä on RPG Makerilla tehty perusroolipeli, joka sijoittuu Gensokyoon.

Tällä hetkellä ainoa miinuspuoli pelissä on se, että ikkunatilassa peliruutu on todella pieni ja käyttäytyy oudosti… Esimerkiksi tätä tekstiä kirjoittaessani Oracle of Forgotten Testament oli hetken ikkunatilassa auki ja se kaappasi näppäimistö- ja hiirisyötteen vaikka pelin ikkuna ei ollut aktiivinen.

Tästä omituisuudesta suosittelen kokemuksieni perusteella Oracle of Forgotten Testamentia kaikille Touhou fanipelien ystäville.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Satori Komeiji’s Mental Education

Satori Komeiji’s Mental Education on TasoFron vuonna 2012 julkaisema puzzlepeli, missä Satori yrittää vapauttaa sisarensa ja lemmikkinsä Hijiri Byakurenin pauloista.

Satorista thriller-parodiat tulisi unohtaa…

Idea pelissä on yksinkertainen: Satorin tulee ohjastaa Koishi, myöhemmin myös Rin ja Utsuho, lahjapaketin luo käyttäen apunaan erilaisia esineitä kuten tienviittoja, kakkuja ja jousia. Pelin edetessä mukaan kuvaan astuu erilaisia vihollisia sekä esteitä kuiten tuhottavat seinät; lisäksi ajoitus alkaa merkitä tason läpäisemiseksi.

Yhteensä Satori Komeiji’s Mental Educationissa on 120 tasoa mutta päätarina muodostuu ensimmäisestä 100 tasosta. Touhou fanipeleille tyypillisenä piirteenä nämä tarinalliset 100 tasoa ovat kevyttä harjoittelua, jossa pelaaja pääsee totuttelemaan pelin mekaniikkoihin kun taas viimeiset 20 tasoa testaavat kaikkea pelaajan taidoista reaktiokykyyn.

Vaikka pelin puzzlejen vaikeustaso vaihteleekin helposta haastavaan niin mukana on myös ominaisuus, joka kasvattaa vaikeusastetta entisestään: pelin ohjaimet… Johtuen pelin isometrisesta rakenteesta Satori liikkuu tavalla, joka ainakin henkilökohtaisesti vaatii joka pelikerta totuttelua (esim. nuoli ylös liikuttaa Satoria oikealle ja nuoli alas vasemmalle). Valitettavasti näitä ohjaimia ei voi vaihtaa.

Ohjainskeeman omalaatuisuudesta huolimatta Satori Komeiji’s Mental Education on hauska pikku puzzlepeli, johon saa helpostetti upotettua aikaa… Pelkkä ajanvietipeli se ei ole sillä jokainen taso on pisteytetty käytetyn ajan ja liikemäärän mukaan joten kilpailuhenkisemmät pelaajat varmasti löytävät Satori Komeiji’s Mental Educationista itselleen haastetta.

Varoituksen sanana tosin täytyy myöntää pelin vaativan hermoja, joten heikkohermoisimmat älkää vaivautuko.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 4

Lyhyestä virsi kaunis…


Viime kuun tavoitteena oli saada pelissä käytettävät tekstuurit valmiiksi spritejä myöten mutta työkiireiden takia se ei onnistunut… Sen sijaan keskityin parantelemaan karttaeditorin käytetävyyttä. Kuukausi ei kuitenkaan mennyt kokonaan hukkaan, vaan sain tehtyä alustavan tilekartan tehtyä (viholliset omaan kuvaansa koska niillä on enemmän animaatiota):


Summa summarum: Nyt kävi näin, ensi kuussa oikea päivitys, joka sisältää viimeisteltyä grafiikkaa…

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Ultimate Sunflower Creation


Pidätkö Touhousta? Maistuuko Minecraft? Siinä tapauksessa Shiso no han Ultimate Sunflower Creation (2012) on peli sinua varten!

Käytännössä kyseessä on kaksiulotteinen simuulatio, jossa pelaaja astuu Yuka Kazamin kenkiin tavoitteenaan teurastaa karateiskuilla eläimiä, puita ja muita vastaan tulevia asiota; pahalle päälle satuttuaan Yuka voi myös porautua paljain nyrkein läpi kallioiden raivatakseen tilaa puutarhalleen.

Kuten tästä voi päätellä pelillä ei ole mitään tarinaa tai tavoitetta… Ultimate Sunflower Creation on yksinkertainen Minecraft klooni, missä pääpaino on viettää aikaa ja nauttia kauniista ilmasta. Kahvituntien piristeeksi tarkoitettu pikkupeli siis.


Esikuvansa tapaan Ultimate Sunflower Creationissa on satunnaisesti generoituva maailma, vuorokausirytmi sekä erilaisia biomeja… Myös tavaroiden tekeminen sekä puettavat varusteet ovat löytäneet tiensä peliin; työkaluja ja aseita tosin Yuka ei käytä vaan nyrkki puhuu puolestaan.

Tavaroiden tekemisestä pitää vielä mainita, että reseptit näyttäisi olevan samat kuin esikuvassaankin: Esimerkiksi crafting table syntyy neljällä puupalikalla ja tikkuja kahdella.


Vaikka Ultimate Sunflower Creation on mielenkiintoinen Minecraft kopio niin suosittelen pelaamaan sitä ohjaimella: vaikka peli tukeekin näppäimistöä niin näppäinasettelu on hankala ja ruudulla näkyvät avusteet kuvastavat Playstation-ohjaimen nappuloita. Tallennuspaikkojakin pelissä on vain yksi eli jos haluat välillä kokeilla toista maailmaa on sinun manuaalisesti varmuuskopioitava ”save” -kansio.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 3

Aika puhua tärkeistä asiasta eli tasoista ja tasoeditorista… Ideana tässä on se, että tasoeditorin tulee olla sellainen, että kuka tahansa pystyy käyttämään sitä omien karttojen luomiseen ja käyttäjä voi jakaa luomansa tasot muille.

Kuten kuvasta näkyy näin ensimmäisessä vaiheessa tasoeditori on hyvin yksinkertaistettu; lisäksi se on erillinen sovellus… Tavoitteena tosin on, että Satori Maidenin valmistuessa tasoeditori on kiinteä osa sitä, joten myös ulkoasullisesti se päivitetään sointumaan pelin kanssa.

Tällä hetkellä myös karttojen koko on kiinteä, 64×64 ruutua, mutta sekin on tarkoitus muuttaa jossain vaiheessa tukemaan seuraavia karttamuotoja:
- Normaali (64×64),
- Leveä (128×64),
- Korkea (64×128),
- Suuri (128×128) tai
- Custom (64×64 – 128×128)

Karttakoko valikoitui sen perusteella, että kokemus on osoittanut 64×64 ruutua olevan enemmän kuin tarpeeksi yksinkertaisen puzzlepelin tarpeisiin: esim. Adventures of Reimu -sarja pärjäsi 11×11 ruudulla. Samasta syystä tasojen maksimimäärä on rajoitettu sataan vaikka pelin pituus voi olla pienempi. Tässäkin on jatkokehitys ideana mahdollistaa karttakoon valinta 10-1000 kartan välillä.

Tasoeditoria voi käyttää sekä hiirellä, että näppäimistön avulla.

* merkityt kentät eivät ole pakollisia vaan ohjelma täyttää ne jos jätetty tyhjäksi.

Tasoeditori ja karttojen rakenne
Satori Maidenin pääpelin tasot luetaan ”map”-kansiosta nimellä ”main.dat”… Käyttäjien tekemät karttapaketit editori tallentaaa oletusarvoisesti nimellä ”user_.dat” mutta Satori Maiden tunnistaa kaikki ”user” -alkuiset tiedostot ”map”-kansiossa käyttäjän karttapaketeiksi.

Karttapaketteja tehdessä käyttäjä voi antaa sille nimen, selitteen ja luonnollisesti luojan nimikirjaimet… Jos näitä ei ole annettu niin Satori Maiden näyttää valikossa ainoastaan karttapaketin tiedostonimen.

Varsinaiset kartat sisältävät vain tason kannalta oleellisen tiedon:
- Kartan nimen (vapaehtoinen, oletuksena järjestysnumero)
- Tason aikarajan (sekunttia),
- Karttakoordinaatin sisällön moniulotteisena taulukkona,
- Pelaajan aloituskoordinatit sekä
- Tiedon koska kartta luotiin ja milloin viimeksi muokattu

Karttakoordinaatit pitävät käytännössä sisällään tiedon mitä kyseisessä ruudussa on (ID) ja ulottuvuuksia taulukolla on kolme koska maasto, esineet ja viholliset ovat omassa kerroksessaan käsittelyn helpottamiseksi. Varsinainen tieto siitä mitä ID kussakin kerroksessa tarkoittaa on koodattu sisään peliin.

Mitä seuraavaksi:
Seuraavaksi tarkoituksena on muokata tasoeditoria siten, että pelaaja voi kokeilla tasoja tällaisessa yksinkertaistetussa muodossa. Tämä auttaa käyttäjää testaamaan karttoja ennen kuin ne otetaan käyttöön.

Kun tasoeditori on siinä kunnossa, että tasojen pelaaminen onnistuu sen kautta voi varsinaiseen graafiseen puoleen panostaa.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Hyvää Pääsiäistä

Hyvää myöhästynyttä Pääsiäistä sekä tulevaa Aprillipäivää… Ensi viikolla Touhou kohtaa Minecraftin.

Tallennettu kategorioihin Meta | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Sengoku Gensokyo

Sengoku Gensokoy on Coolierin vuonna 2007 julkaisema strategiapeli, joka on saanut runsaasti vaikutteita Alice Softin Sengoku Rancesta. Pelissä Reimu pyrkii valloittamaan Gensokyon ja opettamaan Yukarille tapoja.


Pelin tarina on hyvin suoraviivainen…
Yukari Yakumo on kyllästynyt Gensokyon rauhallisuuteen joten tehdäkseen asioista mielenkiintoista hän usuttaa Gensokyon valtapuolet toisiaan vastaan; Yukari lupautuu toteuttamaan yhden toivomuksen sille, joka onnistuu yhdistämään Gensokyon lippunsa alle. Kuten arvata saattaa Reimu ei pidä lainkaan Yukarin ideasta joten palauttaaksen järjestyksen ryhtyy hän Marisan kanssa valloittamaan Gensokyota.

1. Toiminnot
2. Gensokyon kartta
3. Pelaajan varat ja käytettävissä olevat toiminnot
4. Yleisiä tekstikuvauksia.

Kuten mainittu Sengoku Gensokyossa siis yritetään valloittaa koko maa Reimun temppelin alaisuuteen…

Jotta tehtävä ei olisi niin yksinkertainen vallattuja alueita tulee kehittää, jotta ne tuottavat paremmin rahaa armeijan ylläpitämiseksi (varojen loppuessa pelaaja häviää ellei saa kuluja kuriin hahmoja erottamalla tai vankeja vapauttamalla); lisäksi pelaajan tulee värvätä uusia sotureita vankien joukosta ja pitää liittolaisensa tyytyväisenä viettämällä niiden kanssa laatuaikaa (muuten kyllästyvät sotimiseen ja saattavat ryhtyä loikkareiksi).

Kaikki tämä kuluttaa pelaajan toimintapisteitä, joita pelaajalla on rajoitettu määrä käytettäväksi vuoron aikan (toimintapisteiden määrä kasvaa pelin edetessä).

– Punaisella ympyröity pelaajan ja sinisellä vihollisen joukot
- Keltaisessa laatikossa osapuolten käytettävissä olevat vuorot, hyökkäysjärjestys ja taistelun tilanne
- Valkoisella laatikolla ympäröity taistelun info
- Vihreässä laatikossa pelaajan toiminnot sekä vihollisen sijainti suhteessa vuorossa olevaan hahmoon

Pelin vaikein osuus on taistelu, joka alkaa pelaajan hyökätessä vastapuolen kimppuun (tai tosin päin)… Ei siksi, että ne olisivat erityisen hankalia vaan siksi, että taisteluiden käyttöliittymä ei ole selkeimmästä päästä…

Erityisesti haastetta luo vihollisten ja pelaajan vuorossa olevan hahmon etäisyyksistä kertova taulukko (vihreällä laatikoitu yllä olevassa kuvassa) ja sen tulkitseminen. Taulukun käytön osaaminen on erittäin tärkeässä asemassa sillä etäisyyteen perustuu mitä toimintoja pelaajan hahmo kykenee tekemään.

Käytännössä taulukossa on korostettuna tällä hetkellä vuorossa oleva hahmo sekä kerrottu missä muut ovat häneen nähden: (C)lose, (M)edium, (F)ar ja (V)ery (F)ar… Jos viholliset ovat liian kaukana voi komennoilla ”Advance” ja ”Retreat” yrittää muuttaa välimatkaa mutta joskus tämä ei ole mahdollista ellei liikuta kaikkia pelaajan hahmoja kerralla (”All advance” ja ”All retreat”).

Liikkumisen lisäksi hahmo voi käyttää lähitaisteluhyökkäystä tai hahmokohtaista erikoisiskua.


Taisteluissa tavoitteena on joko lyödä kaikki vastustajan joukot annettujen vuorojen sisällä tai pitää huoli, että vuorojen päättyessä oma hallinnassa oleva alue on suurempi (prosenttiluvut keltaisella laatikoidussa kohdassa).

Onneksi peli tarjoaa hyvän vapaavalintaisen tutoriaalin taistelumekaniikan oppimiseen…

Mitä itse alueiden valloittamiseen tulee, Sengoku Gensokyo alkaa Hakurein temppelistä, jonka jälkeen pelaaja pääsee harjoittelemaan Mystian ja Wrigglen muodostomaa liittoumaa vastaan. Kun kyseinen tehokaksikko on nujerrettu pelaajalle tarjotaan ensimmäinen oikea valinta: hyökätäkkö Muenzukaan vai ihmiskylään…

Aloittelijoille suosittelen ensin Muenzukan valtaamista sillä ihmiskylän väki ei käy pelaajan kimppuun ennen kuin pelaaja itse aloittaa sodan; Lisäksi ihmiskylän valloitettuaan pelaaja joutuu puolustautumaan Purppurapaholaista, Eienteitä ja Hakugyokurouta vastaan (+ Muenzukaa jos jätti sen huomioitta).

Sengoku Gensokyon aikana voi osallistua myös ”tunnista artisti” -visaan…

Vaikka musiikillisesti, juonellisesti peli onkin mielestäni hyvä – on siinä eräs ongelma: hahmotaiteen tasaisuus… Kuten tässä artikkelissa käytetyistä kuvankaappauksista voi huomata, miltei jokaiselle hahmolle on oma artistinsa.

Sinänsä tämä ei ole suurikaan ongelma, mutta välillä häiritsee kuinka korostetun erilaisia osa hahmoista on verrattuna toisiinsa.


Tästä huolimatta suosittelen peliä kaikille strategiapelien, tai Sengoku Rancen, ystäville… Vaikka aluksi saattaakin kestää hetki päästä pelin mekaniikkoihin sisään niin homman opittuaan peli tempaisee sisäänsä.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: 幻想四倍剣^2 悔悟棒の謎


幻想四倍剣^2 悔悟棒の謎 (Google kääntäjän mukaan Quadruple fantasy^2: Mystery of the Rod of Remorse) on Ōtori denshi steamissa julkaisema strategiapeli, jossa pelaaja astuu Shiki Eikin saappaisiin metsästääkseen suuryoukaita, jotka ovat varastaneet Eikin katumussauvan. HUOM! Peli on kokonaan japaniksi (tosin faninkäännöksen mahdollisuudesta on keskustelua).

Vaikka kieltä ei osaakaan, niin toiminnot on helppo oppia.

Mekaniikallisesti kyseessä on perinteinen SRPG esim. Fire Emblemien hengessä joten vaikka kieltä ei osaakaan niin pelimekaniikat sisäistää helposti. Taisteluiden välissä käytettävissä olevat esine- ja varustevalikot sekä kauppa saattavat tosin vaatia yritystä ja erehdystä ennen kuin niitä oppii käyttämään oikein.

Ulkoasultaan ja musiikiltaankin peli on hyvin toteutettu, tosin ”tasovalikko” näyttää siltä ettei siihen ole panostettu yhtä paljon kun muuhun peliin.

Peli tallentaa automaattisesti taisteluiden jälkeen mutta pelaaja voi tehdä myös omat tallennuksensa

Mutta onko peli kannattava ostos?

Pikaisen tarkastelun perusteella kyseessä on erittäin hyvin toteutettu SRPG, jonka oppii kielitaidostaan huolimatta; Eli jos genre kiinnostaa, ja tahtoo tukea Touhou fanipelejä, niin vastaus on kyllä.Toisaalta pelissä näyttäisi olevan paljon dialogia, joten ehkä olisi järkevämpää odottaa mahdollista englanninnosta nauttiakseen täysin tarinasta ja hyödyntääkseen kaikkia pelin mekaniikkoja.

Henkilökohtainen vaikutelmani tosin on, että kielimuurista huolimatta pelin parissa tulee vietettyä tovi jos toinenkin joten suosittelen kokeilemaan.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 2

Jälleen kuukausi takana joten nyt lienee aikava avata tarkemmin mistä Satorin seikkailussa on tarkalleen kyse: Tässä kirjotuksessa pohdin syvällisemmin minkälaisen puzzlepelin oikeasti aion toteuttaa.

Kuten kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa totesin, kyseessä on yksinkertainen sokkeloseikkailu, jossa Satori kerää esineitä edetäkseen tasosta toiseen…


Tässä vaiheessa joku voisi kysyä mikä pelin tarina on: miksi Satari nuohoaa Chireidenin syövereitä… Tähän tosin esittäisin vastakysymyksen: ”onko sillä väliä?” Henkilökohtaisesti tarinan tärkeys riippuu täysin valitusta pelityypistä ja siitä onko pelillä jotain kerrottavaa. Jos pääpaino on itse mekaniikoissa eikä juonessa niin tarinan ei tarvitse olla kuin hyvin typistetty suuntaviiva pelaajan toimille (esim. Super Marion tarinan voi tiivistää yhteen virkkeeseen).

Juurikin tästä syystä Satori Maidenissa ei ole varsinaisesti mitään ”oikeaa” tarinaa… Mutta jos joku kokee sellaisen tarpeelliseksi niin tässä olisi selitys pelille ja sen tapahtumille:

”Koishi on alitajuisesti varastanut Satorin kaikki pantsut joten Satori lähtee etsimään siskoaan saadakseen pikkuhousunsa takaisin. Jottei totuus Chireidenin valtiaan käyttämistä lapsellisista alusvaatteista paljastu, Satorin tulee kerätä kaikki Koishin matkan varrelle tiputtamat hepenet.”


Esineet:

Tästä päästäänkin helposti siihen mitä pelissä pitää tehdä:
Jokaisessa tasossa Satorin pitää kerätä tietty prosentti (määritellään tasokohtaisesti) pikkuhousuja, jotta ovi seuraavaan tasoon avautuu. Pelaajalle annetaan bonuspisteitä sen perusteella kuinka paljon tavoite ylittyi.

Satorin alusvaatteiden lisäksi pelissä on seuraavanlaisia kerättäviä asioita:
- Teddykarhut: Piilotettuja keräilyesineitä, jotka antavat pelaajalle 1000 pistettä (+ kerroin). Pelin päätteeksi peli katsoo kuinka monta teddykarhua pelaaja on löytänyt ja antaa bonuspisteitä sen perusteella.
- Kolikot: Antavat pelaajalle pisteitä värinsä mukaan. Pronssi 25 pistettä, hopea 50 pistettä ja kulta 100 pistettä (pisteisiin lasketaan kerroin)
- Piste-esineet: Klassiset siniset läpyskät, joidenka määrä toimii kertoimena pelaajan muista esineistä saamille pisteille.
- Lisäelämä: Harvinaisin keräilyesine sillä lisäelämiä saa myös pisteitä keräämällä
- Sydämet: Parantavat iskupisteitä. Silmällä varustetut sydämet lisäävät Satorin iskupisteiden määrää (alussa kolme)
- Avaimet: Punaisia, vihreitä ja sinisiä. Avaimet ovat tasokohtaisia ja avaavat väriään vastaavia ovia.
- Gapit: Siirtävät Satoria paikasta toiseen
- Kellot: Lisäävät käytettävissä olevaa tasoaikaa


Ansat ja viholliset:

Jotta Satori ei pääsisi niin helpolla luolastossa vaanii monenlaisia vaaroja, jotka pyrkivät vaikeuttamaan etsintäretkeä; käytännössä nämä vaarat voidaan jakaa kahteen kategoriaan:

1. Maasto:

- Hajoava maasto: Satorin kävellessä tiettyjen laattojen yli ne hajoavat estäen näin kulkemisen takaisin päin. Osa laatoista on sellaisia, että niiden yli voi kulkea useammin kuin kerran.
- Piikit: Maasta tasaisin väliajoin nousevat piikit vahingoittavat satoria
- Yksi suuntaiset tiet: Kuten nimestä voi päätellä, Satori voi kulkea vain tiessä näytettyyn suuntaan
- Jää: Satorin liikkuu kulkusuuntaansa kunnes törmää seinään tai poistuu jään peittämältä laatalta
- Kivet ja kuopat: Estävät Satorin etenemisen

2. Viholliset:
- Pahat henget: Kahta väriä, sinisiä (kiertävät luolastoa kääntyillen törmätessään seinään) ja violetteja (kuten siniset mutta Satorin nähdessään liikkuvat Satorin suuntaan).

- Kedamat: Liikkuvat ennaltamäärättyä rataa välittämättä pelaajasta.
- Keijut: Liikkuvat joko pysty- tai vaakasuunnassa ja ampuvat satunnaisesti sivuilleen danmakua
- Patsaat: Kiinteitä ”tykkitorneja”, ampumat tulipalloja kasvojensa osoittamaan suuntaan


Että tällaista tällä kertaa… Ensi kerralla enemmän kuvia ja grafiikkaa sillä tällaiset tekstiseinät tunnetusti puuduttavat ihmisiä; lisäksi pohdintaa miten tasot oikeasti toimivat.

Tallennettu kategorioihin Meta, Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: The Disappearing Gensokyo


The Disappearing Gensokyo on MyACG Studion Kehittämä toimintaroolipeli, mikä julkaistiin 11.1.2018 Steamissa; alun perin peli julkaistiin 2015-2016 Comiketissä.

Mielenkiintoista kyllä, kuten Senran Meishuishu tacticsiinkin, tähänkin peliin on olemassa englanninnos; lisäksi pelinkehittäjä toimii yhteistyössä englantia osaavien fanien kanssa käännöksen parantamiseksi.

Pelissä ei ole paljon tarinaa mutta vinkkejä sitäkin enemmän… Tästä syystä kannattaa ensiksi mennä vaihtamaan pelin kieli kiinasta englanniksi.

Gensokyossa on meneillään normaali iltapäivä: Keijut ovat riehaantuneet, syntisäkit ahdistelevat ihmisiä ja maa sekä taivas on jakautunut kahtia. Valitettavasti Reimu on kadonnut joten taivasten sanansaattaja Hinanavi Tenshi päättää ottaa tehtäväkseen pelastaa Gensokyo tuholta. Valitettavasti pelastusretki ei ole niin suoraviivainen vaan matkan varrella Tenshi päätyy auttamaan Gensokyon asukkaita löytämään toisensa.

Pelaajalla voi olla käytössään kaksi eri hahmoa kerrallaan (tabulaattorista vaihdetaan hahmoa):
1. Keräämällä näitä ikoneja toissijainen hahmo korvautuu toisella
2. Tällä hetkellä valittavina olevat hahmot

Käytännössä The Disappearing Gensokyo on toimintaroolipeli hieman Adventures of Scarlet Curiosityn hengessä, missä pelaaja ohjastaa kahden hahmon tiimiä läpi jakaantuneen Gensokyon; välillä pelaaja löytää esineitä ja uusia hahmoja auttaamaan seikkailussa (osan hahmoista joutuu tosin ”palkkaamaan” avuksi vihollisten tiputtamilla piste-esineillä).


Näin ensisilmäyksellä pelin 3D maisemat ovat kauniita katsella ja musiikkikin tyydyttävää… Englanninnoksissakaan ei vastaan ole tullut suurempia kummallisuuksia Hijirin titteliä ”Motor driver” lukuunottamatta. Valitettavasti kokeilemillani vaikeustasoilla pelin taisteluissa ei ole kummoistakaan haastetta varsinkin jos käyttää DLC hahmoja: Käytännössä riittää, että juoksee ympyrää ja käyttää erikoishyökkäyksiä.

Kaiken kaikkiaan The Disappearing Gensokyo on mukava toimintaroolipeli, jolla näyttäisi olevan potentiaalia suureksi seikkailuksi… Kuten Senran Meishuishu tacticsinkin kanssa joudun tosin pelaamaan sitä hieman pidemmälle antaakseni lopullisen mielipiteeni.

Tosin tämän hetkisen kokemukseni perusteella olen hyvin hämmentynyt miten pelin kommenttipalstalla Steamissa peliä pidetään rikkinäisenä ja huonona: en ole törmännyt yhteenkään siellä mainittuun ongelmaan.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti