Ensisilmäyksellä: Gensou rolling force


Oletteko koskaan miettinyt mitä tapahtuu jos Donkey Kong Country tapahtuisi Gensokyossa? Chouten Alphan Steamissä julkaisema Gensou Rolling Force pyrkii vastaamaan juuri tähän kysymykseen… Käytännössä kaikki DKC pelisarjasta tutut elementit löytyvät Gensokyoon sovitettuna, esim. tavalliset tynnyrit on hakkeroita, DK-tynnyrit lahjoituslaatikoita, banaanit kolikoita ja renkaat Hakurein kuulia.

Varoitus: Gensou rolling force on japaniksi ja jotta peliä voi pelata tulee sinulla olla XBOX-ohjain.

Käytännössä Gensou rolling force on hyvin yksinkertainen tasoloikka, missä pelaaja etenee taso kerrallaan läpi Gensokyon… Erikoisuutena tässä on, että pelaaja valitsee yhden nelihenkisistä tiimeistä tason läpäisemiseksi (tiimit kuvassa alla); tiimit ovat tosin identtisiä joten sillä on vain kosmeettinen vaikutus peliin.

Käytännössä jokaisessa tiimissä on johtajan lisäksi kolmenlaisia hahmoja: Yksi pystyy hajottamaan kiviä ja voimakkaita vastuksia, toinen kutsumaan Hakurein kuulia trampoliineiksi ja kolmas kykenee Dixie Kong tyyliseen liitämiseen. Valittuaan mieleisensä porukan pelaajan tulee sitten selvitä sillä suoraviivaisista tasoista… Joissain tasoissa tosin peli pakottaa kokeilemaan ensin tarinallisesti oikealla joukolla.

Valitettavasti lupaavasta lähtökohdastaan huolimatta Gensou rolling force ei nykyisellään ole hyvä pelil… Pelattuani ensimmäisen maailman läpi törmäsin monenlaisiin äärimmäisen ärsyttäviin ongelmiin kuten puutteelliseen törmäystunnistukseen ja epämääräisiin osumalaatikoihin, mikä johti outojen osumien lisäksi tason läpi putoamiseen, useisiin graafisiin bugeihin ja ehkä pahimpana hyppimiseen liittyvään liikkeseen: Kun pelaaja painaa hyppynappia niin hahmo hyppää aina eteenpäin ellei erikseen vastusta liikettä, myös liidettäessä hahmo tykkää jatkaa matkaansa joten laskeutumisesta tulee hankalaa.

Toisin sanoen kokemuksieni perusteella kannattanee odottaa, että peliä paikkaillaan vähän enemmän sillä nykyisellään se ei ole n. 20€ hintalappunsa arvoinen. Vaikka kuinka olisi Donkey Kong Countryn ja Touhoun suuri fani, niin tämä tuotos kannattaa kiertää.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 7

Viimeisestä päivityksestä ei ole vielä kuukauttakaan mutta ei se mitään… Viime kerralla pohdin vaihtavani tasorakenteen huonepohjaiseksi ja sen parissa olen nyt ne muutamat viikot puuhastellut mitä koulukiireiltäni ehdin: parisen viikkoa sitten pääsin opiskelemaan ylempään ammattikorkeaan ja kevyenä lämmittelynä sain työkseni laatia 12 sivuisen esseen työelämän murroksesta.

Tästä huolimatta sain edistettyä asiaa sen verran, että loin ensimmäisen version huonepohjista:

Seuraavaksi seinästä pitää tehdä erilaisia variaatoita kuten myös huoneen värityksestä; lisäksi lisätä erilaisia efektejä kuten ikkunasta tulvivaa valo.


Aloitin myös pelimoottorin päivittämisen tukemaan huonerakennetta ja ensimmäistä kertaa peli kykenee muuttamaan karttageneraattorin syötteen ”lopulliseen” muotoon… Valitettavasti kyseessä on staattinen kuva sillä esineiltä puuttuu animaatiot ja pelaaja sekä viholliset puuttuvat kokonaan.

Tällainen lyhyempi päivitys tähän väliin… Ensi kerralla lisää moottoripäivityksen etenemisestä, ehkä myös viimeinkin liikkuvia asiota.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Luna nights


Touhou Luna Nights on Team lady bugilla työn alla oleva metroidvania, missä Sakuya yrittää selvitä Remilian luomassa tasku-ulottuvuudesta… Tällä hetkellä pelattavana on tarinan ensimmäinen taso mutta tekijän antamien tietojen mukaan seuraavat kaksi tasoa tulevat pelattavaksi syyskuun puolivälissä.

Tulevien tasojen trailerin voi nähdä täältä.

Touhou Luna nights on mielestäni kaunis ja toimiva seikkailupeli tosin nykyiseltä sisällöltän se on todella lyhyt: peli on mahdollista läpäistä suunnilleen puolessa tunnissa jos ei keskity keräämään kuin pakolliset esineet. Tämän lyhyyden takia olen kahden vaihella suositellako peliä nyt sillä hintaansa nähden (n. 8€, kirjoitushetkellä 20% alennus) sisältöä ei ole paljon; toisaalta ostamalla tukee pelin kehitystä ja näkemäni perusteella Luna nightissa on potentiaalia.

Kaiken kaikkiaan Luna nights on mielestäni nykyiselläänkin kokeilemisen arvoinen peli mutta kannattaa harkita odottaako syskuuhun, jolloin pelissä on enemmän pelattavaa.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 6

Aika kuukausittaiselle päivitykselle… Tällä kertaa kuukausi meni painiessa esitystavan kanssa eli miltä pelin pitäisi näyttää pelaajalle; pelin mekaniikkojen kannaltakin tämä on erittäin tärkeä asia.

Käytännössä minulla oli mielessä on kaksi kilpailevaa tapaa toteuttaa pelin ulosanti: Joko jakaa peli 10×10 ruudun huoneisiin, jotka muodostavat isomman sokkelon tai jakaa peli selviin tasoihin, joissa ei olisi kokorajoitetta. Pitkän pohdinnan jälkeen päätin käyttää 10×10 huoneita.


Tähän joku voisi todeta, että kehityskertomuksen osassa kolme esittelin tasoeditoria, ja kysyä miksi tässä vaiheessa kehitystä muuttaa mitään varsinkin kun uudempi systeemi on kehityksen kannalta monimutkaisempi.


Huonerakennevalintaan päädyin koska tasorakenne, vaikkakin yksinkertaisempi toteuttaa, ei enää vastaa visiotani pelistä. Tasokohtaisessa suunnittelussa on vaikeampaa toteuttaa monimutkaisempia puzzleja, missä pelaaja joutuu kulkemaan edes takaisin aiemmin vierailluilla alueilla; lisäksi tasot muodostavat aina ketjun mutta huoneiden välillä kulkeminen on vapaampaa.

Minä haluan Satori Maidenin pääpainon olevan ongelmanratkaisussa mutta myös luoda pelaajalle löytämisen iloa ja uskon tämään valinnan auttavan tavoitteideni saavuttamisessa sillä tasorakenteen rikkominen avaa uusia mahdollisuuksia.


Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Tämän hetkistä tasorakennetta tulee muuttaa siten, että ”tasoista” voi päästä useampaan paikkaan… Jotta asiat pysyisivät yksinkertaisena liittymäkohtia on maksimissaan 4. Tämän lisäksi pelaajan datastruktuuria tulee muuttaa siten, että peli säilyttää tiedon pelaajan keräämistä esineistä, löytämistä huoneista ja avaamista ovista; myös pisteenlaskentaa tulee hieman muuttaa ja suunnitella karttanäkymä.

Ensi kerralla katsotaan miten pelikehitys on edennyt tämän uuden oivalluksen pohjalta.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Esittelyssä: Perfect Memento of Touhou Question ja Happy stealing with Marisa

Perfect Memento of Touhou Question on kiinalaisen Bawu teamin steamissä julkaisema tietovisa, jossa pelaaja pääsee vastaamaan erilaisiin Touhou aiheisiin kysymyksiin… Valittavana on sekä 10 kysymyksen pikapeli ja pitempi 150 kysymyksen sarja.

Kuten näkyy, englanninnos ei ole paras mahdollinen mutta siitä saa selvää.

Hienoa pelissä on se, että kysymyksiä on laidasta laitaan niin peleistä kuin muusta materiaalista; lisäksi jokaisessa vastauksessa kerrotaan mihin kysyinen tieto perustuu. Joukkoon on eksynyt myös eräitä harvinaisempiakin tiedonjyväsiä kuten se, että Imperishable Nightin ensimmäisissä beta versioissa oli Phantasm -taso mukana.

Jos haluaa testata Touhou tietouttaan eikä heikohko englanti ole este niin Perfect memento of Touhou question on peli, jota kannattaa kokeilla… Sitä pelaamalla saattaa jopa oppia uusia asioita.

Bawu team on myös julkaissut Happy Stealing with Marisa Kirisamen… Kyseessä on Baldi’s basics in education and learning klooni, missä nimen mukaisesti Marisa yrittää varastaa Patchoulin kirjat…

Kuten esikuvassaan Marisan tulee kirjoja etsiessään vältellä Patchoulin lisäksi erilaisia hahmoja kuten Koakumaa ja Sakuyaa, tosin turhat matemaattiset tehtävät on korvattu odotusajalla…

Kaiken kaikkiaan Happy stealing with Marisa on mielenkiintoinen selviytymispeli jota kannattaa kokeilla vaikka alkuperäinen Baldi’s ei kiinnostanutkaan…

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Touhou Doom


Touhou Doom: Hell on Gensokyo on aktiivisen kehityksen alla oleva Doom-modi, mikä heittää Doomguyn Gensokyon syövereihin… Tosin ennen kuin pelaaja pääsee jahtaamaan haulikon kanssa keijuja, tulee pelaajan suorittaa eräänlainen prologi, joka paikoitellen äityy teurastomamaiseksi pelaajan taistellessa miltei jokaista tunnettua Doom vihollista vastaan epäkuolleista mancubuksiin.

Peliin on luotu vastustaisteluita taikakorttien tarkkuudella.


Prologin jälkeen pelaaja löytää itsensä keskeltä pimeää keijujen kansoittamaa taikametsää, josta edetään pelillisessä järjestyksessä läpi tuttujen ja vähän tuntemattomien alueiden…

Koska kyseessä on Touhou fanipeli, näiden tasoiksi jakaantuvien alueiden pääpaino on erilaisissa vastustaisteluissa, jotka parhaansa mukaan matkivat Touhou pelien vastaavia: Vastuksilla on esikuvilleen uskolliset ajastetut taikakortit ja non-spellit, mitkä antavat pelaajalle bonuksia sen perusteella kuinka nopeasti ne suorittaa.

Samaisesta syystä vihollisten ammuksia lienee tehostettu siten, että vaikeusasteesta huolimatta (nämäkin lainattu Touhousta) osuessaan ne pureutuvat helposti läpi Doomguyn panssarin. Tämä tosin kannustaa pelaajaan jatkuvaan liikkeeseen sekä erilaisten suojapaikkojen ja luotikuvioissa olevien aukkojen etsimiseen.

Kartat mukailevat pelien tasoja ja kuten kuvasta huomaa ovat täynnä vihollisia (valkoiset pisteet).

Näin pikaisella silmäyksellä Touhou Doom on mielenkiintoinen yritys muuttaa kaksiulotteinen shmup kolmiulotteiseksi räiskintäpeliksi… Tasot ovat laajoja ja täynnä vihollisia, joiden grafiikat on suurimmaksi osin otettu virallisista peleistä; myös musiikkikin tämän hetkisen vaikutelman perusteella suoraan peleistä.

Koska tasot tuntuivat mielestäni mielenkiintoisilta ja vastustaistelut hyvin toteutetuilta suosittelen Touhou Doomia kaiklle pDoomista ja Touhousta pitäville. Varoituksena tosin täytyy mainita, että alun prologi on erittäin tarinapainotteinen ja vaihkeahko verrattuna sitä seuraaviin tasoihin vaikeusasteesta huolimatta.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Remyadry


Remyadry on Kokoko Softin valmistama simulaatioroolipeli, joka on nyt saatavilla Steamistä.

Pelin ideana on, että Purppurapaholaisen kartano on sulautunut osaksi ”Viikonpäivien sokkeloa”, joten Remilia yrittää valloittaa sokkelot palauttaakseen kartanonsa ennalleen… Samalla Remilia pyrkii pelastamaan Sakuyan, joka todennäköisesti on kadonnut syvälle sokkelon syövereihin.

Akyuu on päättänyt omaksua kauppiaan roolin muiden mentyä konkurssiin; lisäksi hän tarjoaa halpoja lainoja uteliaille seikkailijoille.
Kuvankaappauksesta näkyy pelissä yleisen ongelman eli tekstialueen yli vuotavan dialogin.

>

Käytännössä Remilian pelastusoperaatio tapahtuu siten, että pelaaja luo itselleen viiden (myöhemmin maksimissaan parin kymmenen) yksikön joukkueen, joka lähetetään tutkimaan sokkeloita; jokaiselle yksikölle tulee valita pääluokka ja sitä tukevat aliluokka.

Jotta luodulla joukkueella olisi mahdollisuus selvitä sokkeloista seuraavaksi pitää Akyuulta ostaa erilaisia varusteita ja esineitä… Tämän jälkeen pelaaja voikin johdattaa joukkueensa luolaston syövereihin kohtaamaan välttämättömän kuoleman (onneksi Orin suostuu rahaa vastaan auttamaan yksiköitä palaamaan tuonpuoleisesta).

Vaikka luolastot näyttävät olevan kiinteitä, ovat täynnä satunnaisesti ilmestyviä vihollisia ja esineitä…

Luolastot tuntuisivat parin pelikerran mukaan olevan kiinteitä (tai ainakin niissä on huomaamaton määrä variaatiota) mutta joka askeleella sinne satunnaisesti generoituu esineitä ja vihollisia… Varsinkin alkuvaiheessa tyhjästä ilmestyneiden esineiden kerääminen näyttäisi olevan tärkeä osa peliä sillä niitä myymällä ja käyttämällä pelaaja saa joukkueelleen parempia varusteita sekä rahaa. Raha onkin pelin tärkein tekijä jota ilman on pulassa varsinkin jos kedamat päättivät aggressoitua.

Taistelut Remyadryssa on toteutettu mielenkiintoisesti: Käytännössä pelaajalla on vain kolme valintaa, hyökkää, pakene ja peräänny, ja loppu hoituu automaation voimin. Mielenkiintoista kyllä pakene ja peräänny näyttäisi olevan muuten samaa asia paitsi perääntyminen siirtää pelaajan luolastossa edelliseen ruutuun. Pelaaja voi valita myös automaattisen taistelun, jolloin peli valitsee suoraan näiden kolmen vaihtoehdon välillä mutta kuten todettu tämä päätyy yleensä siihen, että vastapuoli potkii joukkueesi kylkiasentoon.

Toinen asia mitä taisteluista tulee tietää on se, että vaikka luolastossa vihollisten kohdalla näkyy oletustaso (esim. lv.1) niin oikeasti kimppuusi voi käydä vain yksi sen tasoinen vihollinen muiden vihollisten ollessa huomattavasti korkeammalla tasolla.

Jos taistelun onnistuu voittamaan saattaa pelaaja löytää aarrearkun, joka on toisinaan ansoitettu… Vaikka näistä aarrearkuista löytyykin todella hyviä esineitä niin niiden kanssa kannattaa olla varovainen sillä jos ansaa ei onnistu purkamaan se voi räjähtää silmille tappaen pelaajan joukkueen.


Tällä hetkellä kaiken näkemäni perusteella olen kahden vaiheilla suosittelisinko Remyadrya vain en… Satou Kibin hahmotaide on plussaa ja henkilökohtaisesti heppoinen tarinat ja muutamat pikkubugit kuten puuttuvat käännökset ja huonosti asetellut tekstit eivät haittaa sillä pelin virheet todennäköisesti korjataan tulevissa patcheissä.

Valitettavasti pelillisesti ainakin näin alkuvaiheessa Remyadryn pääpaino on enemmän simulaatiopuolessa kuin itse sokkeloiden tutkimisessa ja jatkuva kuolemisen sykli alkaa pidemmän päälle ärsyttää… Myöskin hyvän joukkueen luominen tuntuu jäävän yrityksen ja erehdyksen varaan vaikka peli neuvookin mitä kannattaa tehdä; Musiikkikin, varsinkin valikossa, tuntuu välillä toistavan itseään liiaksi.

Kaiken kaikkiaan Remyadry on hieman toisenlainen luolastoseikkailu, joka painottaa enemmän joukkueen ylläpitoa kuin itse tunnelien koluamista. Jos haluaa nauttia Satou Kibin ilmeikkäästä taiteesta ja kokeilla jotain hieman erilaista suosittelen Remyadrya.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 5.5

Ensin iski työkiireet, sitten keuhkokuume, seuraavaksi hajonnee kovalevy ja sen jälkeen onkin kaikki tekosyyt kasassa… Ehkäpä lisään lankaan kyselyn, jossa lukijat pääsevät arvailemaan ensi kuun syytä todellisen päivityksen puutteelle.

Koska mitään kummempaa ei tässäkään kuussa siis tapahtunut, päätin kirjoittaa kertauksen siitä mistä Satori Maidenissa on kysymys ja missä tällä hetkellä ollaan.


Satori Maidenin on tarkoitus olla yksinkertainen puzzlepeli, missä Satori jahtaa sisartaan vaaroja väistellen ja aarteita keräillen… Pienehkön pääpelin lisäksi Satori Maidenissa olisi mukana tasoeditori, joka käytännössä on pelin tärkein ominaisuus sillä se mahdollistaisi pelaajalle omien karttojen tekemisen.

Tällä hetkellä toimiva tasoeditori on saatu valmiiksi ja kaikki pelissä käytetty grafiikka on suunniteltu ja osittain tehty. Tasoeditori tosin ei vastaa graafiselta laadultaa lopulliseen versioon haluttua ja mitä grafiikkaan tulee ainoastaan spritejen parissa on puuhasteltu; käyttöliittymä pitää vielä kokonaan suunnitella ja tehdä.


Tällaista tällä kertaa… Ensi kuussa toivottavasti viimeinkin jotain näytettävää monien kiertelyiden ja kaarteluiden jälkeen.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Sairastapaus

Siitä saakka kun lääkäri pari päivää sitten totesi minua vaivaavan keuhkokuumeen, olen käytännössä viettänyt päiväni sängyssä maaten heräten yleensä muutamaksi minuutiksi napsimaan lääkärin määräämiä pillereitä ja apteekkarin kylkiäisiksi antamia ravintolisiä. Koska kyseinen tauti tuppaa olemaan pitempikestoista sorttia ja siihen kuuluu ikäviä sivuvaikutuksia kuten hapen puutetta ja kuumeilua, päätin pitäväni lyhyen tauon kirjoitustöistä ettei blogi täyty aivan omalaatuisista sepustuksista.

Kun viimein pääsen paranemisessa siihen pisteeseen, että jaksan taas pysyä hereillä pitempiäkin pätkiä ilman herätyskelloa ja muutenkin aivoni alkavat saada happea johdonmukaisempien ajatusten muodostamiseksi, niin ajattelin aloittaa kirjoitussarjan Gensokyon maantieteestä… Tuossa taannoin oli discordin puolella puhetta, että olisi kiva päivittää joskus kymmenisen vuotta sitten piirtämäni kartta uudelleen ja samalla päivittää se ajan tasalle: tästä syntyi idea vertailla muitakin Gensokyon karttoja keskenään ja tehdä jonkin sortin syväluotaavaa tulkintaa Gensokyon eri alueista.

Ettei tämä kirjoitus jää kokonaan terveydentilani voivotteluksi, niin alla on kolme satunnaisesti valitsemaani fanipeliä joihin suosittelen tutustumaan… Varsinkin Touhou Mother on sellainen peli, johon saa helposti kulumaan aikaa sen massiivisen sisällön takia.


Touhou Splinter Cell Code:R, Blue Mican (Remi Doki) toimintahiiviskely, jossa Reimu tutustuu yritysvakoilun ihmeelliseen maailmaan (videota pelistä). Hieman erilainen Touhou fanipeli, missä välillä täytyy löytää sisäinen pahvilaatikkonsa edetäkseen elämässä.


Sapphire Panlogism, Team Urban Mimzien kehityksen alla oleva fanipeli, joka on toteutettu danmakufulla. Ulkoasultaan ja äänimaailmaltaan peli seurailee Zunin jalanjälkiä; se tarjoaa myös tilaisuuden pelata Hecatialla.


Touhou Mother, S-telen RPG Makerilla tekemä EarthBound parodia, missä Reimu ja kumppanit selvittävät miksi Gensokyon raja on murtunut ja kuinka ongelma korjataan ennen kuin Gensokyo ja ulkomaailma kokonaan yhdistyvät.

Tallennettu kategorioihin Meta, Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , , , , , , , , , | Jätä kommentti

Desucon 2018

Jälleen yksi Desucon takana… Tällä kertaa opin paremmaksi luennoitsijaksi, ymmärtämään animeperunan merkityksen maailmanpolitiikassa, vertailemaan Hero academiaa länsisankareihin sekä hyväksymään Tokyo Godfathersin raadollisena kuvauksena kodittomuuden ankeudesta: tapojeni vastaisesti myös sosialisoidun ja menin häiritsemään oikeita ihmisiä (vaikkakin aluksi olikin hieman haasteita paikantaa nämä henkilöt).

Poikkeuksellisesti musiikkia ei tämän kertaisesta Desuconista tarttunut mukaan koska myyntisalien viehättävä persoona loisti poissaolollaan jättäen jälkeensä selvästi kuultavilla olevan aukon; jotenkin jäin kaipaamaan hänen hentai-kutsuhuutoaan… Positiivista tässä tosin on se, että lompakkoon ei tullutkaan niin suurta lovea.

Saadusta säästöstä yllyttyneenä päätin ostaa ensimmäiset Touhou-figuurinini; hieman tosin harmittaa, että Sakuya meni sivu suun (ehkä korjaan tämän joku kaunis päivä tilaamalla Yuka nendon):

Kaiken kaikkiaan kyseessä oli mukavan lämmin kesäinen Desu.

Tallennettu kategorioihin Conit, Touhou | Avainsanoina | Jätä kommentti