Aika puhua tärkeistä asiasta eli tasoista ja tasoeditorista… Ideana tässä on se, että tasoeditorin tulee olla sellainen, että kuka tahansa pystyy käyttämään sitä omien karttojen luomiseen ja käyttäjä voi jakaa luomansa tasot muille.
Kuten kuvasta näkyy näin ensimmäisessä vaiheessa tasoeditori on hyvin yksinkertaistettu; lisäksi se on erillinen sovellus… Tavoitteena tosin on, että Satori Maidenin valmistuessa tasoeditori on kiinteä osa sitä, joten myös ulkoasullisesti se päivitetään sointumaan pelin kanssa.
Tällä hetkellä myös karttojen koko on kiinteä, 64×64 ruutua, mutta sekin on tarkoitus muuttaa jossain vaiheessa tukemaan seuraavia karttamuotoja:
- Normaali (64×64),
- Leveä (128×64),
- Korkea (64×128),
- Suuri (128×128) tai
- Custom (64×64 – 128×128)
Karttakoko valikoitui sen perusteella, että kokemus on osoittanut 64×64 ruutua olevan enemmän kuin tarpeeksi yksinkertaisen puzzlepelin tarpeisiin: esim. Adventures of Reimu -sarja pärjäsi 11×11 ruudulla. Samasta syystä tasojen maksimimäärä on rajoitettu sataan vaikka pelin pituus voi olla pienempi. Tässäkin on jatkokehitys ideana mahdollistaa karttakoon valinta 10-1000 kartan välillä.
Tasoeditoria voi käyttää sekä hiirellä, että näppäimistön avulla.
Tasoeditori ja karttojen rakenne
Satori Maidenin pääpelin tasot luetaan ”map”-kansiosta nimellä ”main.dat”… Käyttäjien tekemät karttapaketit editori tallentaaa oletusarvoisesti nimellä ”user_.dat” mutta Satori Maiden tunnistaa kaikki ”user” -alkuiset tiedostot ”map”-kansiossa käyttäjän karttapaketeiksi.
Karttapaketteja tehdessä käyttäjä voi antaa sille nimen, selitteen ja luonnollisesti luojan nimikirjaimet… Jos näitä ei ole annettu niin Satori Maiden näyttää valikossa ainoastaan karttapaketin tiedostonimen.
Varsinaiset kartat sisältävät vain tason kannalta oleellisen tiedon:
- Kartan nimen (vapaehtoinen, oletuksena järjestysnumero)
- Tason aikarajan (sekunttia),
- Karttakoordinaatin sisällön moniulotteisena taulukkona,
- Pelaajan aloituskoordinatit sekä
- Tiedon koska kartta luotiin ja milloin viimeksi muokattu
Karttakoordinaatit pitävät käytännössä sisällään tiedon mitä kyseisessä ruudussa on (ID) ja ulottuvuuksia taulukolla on kolme koska maasto, esineet ja viholliset ovat omassa kerroksessaan käsittelyn helpottamiseksi. Varsinainen tieto siitä mitä ID kussakin kerroksessa tarkoittaa on koodattu sisään peliin.
Mitä seuraavaksi:
Seuraavaksi tarkoituksena on muokata tasoeditoria siten, että pelaaja voi kokeilla tasoja tällaisessa yksinkertaistetussa muodossa. Tämä auttaa käyttäjää testaamaan karttoja ennen kuin ne otetaan käyttöön.
Kun tasoeditori on siinä kunnossa, että tasojen pelaaminen onnistuu sen kautta voi varsinaiseen graafiseen puoleen panostaa.