Tsalop arvostelee: Embodiment of Scarlet Devil


Vuonna 2002 julkaistu Touhou Koumakyou ~ the Embodiment of Scarlet Devil on järjestyksessä kuudes Team Shanghai Alicen Touhou -pelisarjaan kuuluva shmup ja myös ensimmäinen Windows-alustalle julkaistu. Vaikka Embodiment of Scarlet Devil onkin mekaniikallisesti lähellä aiempia PC-98:lle julkaistuja osia, niin siinä esitellään kuten taikakortit ja Point of Collection.

Tarina:
Purppurainen usva on kietonut Gensokyon syleilyynsä ja peittänyt auringon… Reimu ja Marisa lähtevät selvittämään usvan alkuperää.

Embodiment of Scarlet Deviliin on tarjolla hitbox-patchin lisäksi grafiikka-patchi, joka päivittää pelin ulkoasun

Yleistä:
Embodiment of Scarlet Devilissä pelaajalla on valittavanaan kaksi pelattavaa hahmoa, Reimun ja Marisan, joilla kummallakin on käytössään kaksi erilaista ammustyyppiä: Valittu hahmolla ja ammustyypillä on vaikutus pelin neljännen vastuksen Patchouli Knowledgen käyttämiin taikakortteihin. Embodiment of Scarlet Devilissä piti olla kolmas pelattava hahmo, Rin Satsuki, mutta syystä tai toisesta hän ei koskaan päässyt peliin mukaan.

Päätarinassa tasoja on kuusi mutta Easy vaikeusasteella peli päättyy viidenteen tasoon. Pelin voittaminen avaa EXTRA-vaikeusasteen käytetylle hahmolle ja ammustyypille.

Toisin kuin muissa Windows aikakauden Touhou peleissä, Embodiment of Scarlet Devilissä ei ole lainkaan näkyvää hitboxia (tämän tosin voi korjata erityisellä patchillä); lisäksi Reimu on huomattavasti hitaampi (myös Reimun ja Marisan välinen nopeusero on suurempi).

Yksi parhaista Zunin piirtämistä potreteista.

Kannattiko pelata:
Graafisesti Embodiment of Scarlet Devil on aika yksinkertainen verrattuna nykyisiin Touhou peleihin, mutta ottaen huomioon sitä edeltäneet pelit niin kyseessä on huomattava parannus PC-98 aikakauden spritegrafiikkaan… Hahmotaide on ilmeikästä ja tasot erottuvat hyvin toisistaan niin graafisen ilmeen kuin tunnelmankin suhteen. 3D efektejä on käytetty tehokkaasti luomaan tasoihin syvyyttä.

Mitä musiikkiin tulee, pitää rehellisesti myöntää olevani kahden paikkeilla… Käytännössä ensimmäisen kahden tason kappaleet eivät aluksi oikein sytyttäneet ja vasta näin jälkikäteen olen oppinut pitämään niistä, mutta pelin loppupuoliskon teemat ovat mielestäni loistavia ja pidän pelin lopetuskappaletta, Crimson Tower ~ Eastern Dream, yhtenä pelisarjan parhaimmista.

Mekaniikallisesti Embodiment of Scarlet Devil esittelee useita Windows aikakaudelle tyypillisiä mekaniikkoja, kuten harjoittelutilan ja piste-esineet… Tosin vaikeustasteeltaan peli on vielä PC-98:n tasolla mihin näkyvän hitboxin puute sekä hahmojen väliset nopeuserot saattavat olla osasyyllisenä.

Hahmojen nopeudesta vielä sen verran, että Reimu tuntuu paikoitellen ärsyttävän hitaalta varsinkin focusin kanssa… Tämä vaikutelma vain pahentuu jos olet aloittanut Touhou pelisarjaan tutustumisen Mountain of Faithin ja sitä seuranneiden pelien kautta.

Kaiken kaikkiaan Embodiment of Scarlet Devil on hyvä shmup, joka onnistuneesti päivitti Touhou sarjan Windows alustalle… Vaikka PC-98 ajalta onkin peliin eksynyt joitakin epämukavuuksia, jotka myöhemmät sarjan pelit korjasivat ja musiikillisesti on mielestäni joukkoon eksynyt muutama huti eikä grafiikkakin ei aivan yllä värikylläisyydessään uusimpien sarjan osien tasolle niin kokonaisuutena Embodiment of Scarlet Devil on erittäin ehyt kokonaisuus. Kiitos vaikeusasteen pelissä myös välittyy hyvin voittajafiilis.

Lopullinen arvosana: 8.0

Kategoria(t): Pelit, Touhou Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>