Vuonna 2009 julkaistu Touhou Seirensen ~ Undefined Fantastic Object on järjestyksessä kahdestoista Team Shanghai Alicen Touhou -pelisarjaan kuuluva shmup. Sen lisäksi, että erilliset pommit tekevät paluun, Sanae Kochiya on ensimmäistä kertaa pelattavana hahmona pääsarjan pelissä.
Tarina:
Gensokyon taivaalle on ilmestynyt aarrelaiva, jonka jälkeensä jättämät esineet ovat saaneet keijut käyttäytymään oudosti… Henkilökohtaisten syidensä ajamana sankarittaremme lähtevät laivan perään selvittääkseen sen salaisuudet.
Yleistä:
Undefined Fantastic Objectin keskiössä on tämän pelin erikoismekaniikka: ufot.
Silloin tällöin ruudulle ilmestyy vihollisia, jotka kuollessaan tiputtavat pieniä värikoodattuja ufoja: ufoja keräämällä pelaajan on mahdollista hankkia elämän ja pommien sirpaleita.
Käytännössä homma toimii siten, että kerättyäsi kolme pienempää ufoa niin ruudulle ilmestyy saman värinen isompi ufo, joka tuhoutuessaan tiputtaa värinsä perusteella erilaisia esineitä. Punaisesta ufosta saa elämänsirpaleita, vihreästä pommin sirpaleita ja sinisestä ufosta saa huomattavan määrän pisteitä; Lisäksi on olemassa väriään vaihtava ufo (kaikki kolme pienempää ufoa eri väriä), joka käytännössä palauttaa keräämänsä esineet käänteisenä (voimaesineet muuttuvat pisteiksi ja pisteet voimaksi).
Ufot eivät pysy ruudulla kuin tietyn ajan ennen kuin häipyvät; lisäksi isojen ufojen tiputtamat esineet riippuu täysin siitä kuinka monta piste-/voimaesinettä ufo on imenyt itseensä.
Ufomekaniikkaa lukuunottamatta Undefined Fantastic Object on pelillisesti edeltävien osiensa kaltainen muutamalla erolla:
Kuten aiemmin todettu Undefined Fantastic Objectissa pommit eivät enää riipu pelaajan voimatasosta; Tosin kuten elämienkin kanssa, pelaaja ei suoraan saa ylimääräistä pommia vaan ensin hänen täytyy kerätä viisi pommin sirpaletta.
Pelaajan keräämät piste-esineetkin näytetään jälleen oikeassa sivupalkissa mutta kuten kahdessa edellisessäkin pelissä, piste-esineet toimivat ainoastaan kertoimina esineiden arvolle eli niitä keräämällä ei saa lisäelämiä.
Toisin kuin kahdessa edellisessä pelissä sankarittarilla on vain kaksi erillistä ammustyyppiä; lisäksi Subterranean Animismista puuttuneet Reimun hakeutuvat amuletit on jälleen valittavissa.
Kannattiko pelata:
Undefined Fantastic Object on edellisten osien tavoin kaunis peli katsella mutta tällä kertaa tasoissa ei ole niin paljon vaihtelua sillä käytännössä peli sijoittuu kolmeen eri paikkaan: Gensokyon taivaaseen, Palankiini laivaan sekä Makaihin. Hahmojen ulkoasuun on panostettu ja hahmotaide näyttää erittäin hyvältä.
Musiikillisesti Undefined Fantastic Objectin kappaleet poikkeavat tyyliltään edellisistä peleistä… Kappaleet kuulostavat paljon synteettisimmiltä ja lisäksi osassa niistä hyödynnetään ääniefektejä musiikin osana; tosin joukoon on eksynyt myös perinteisemmänkin kuuloisia kappaleita kuten Emotial Skycraper. Tämä vaihtelevuus ei ole sinänsä huono asia mutta varsinkin mutta henkilökohtaisesti osa kappaleista kuulosti niin erilaisilta verrattuna aikaisempiin, että niihin tottuminen vaati useamman kuuntelukerran (tosin joukossa oli myös muutama kappale kuten Heian Alien, mitkä tuntuivat oudon tutuilta).
Kaiken kaikkiaan Undefined Fantastic Object yhdistelee onnistuneesti vanhan ja uuden tyyppisiä kappaleita, mikä sinänsä on osuvaa sillä mekaniikallisesti ja tasollisesti peli on myös yhdistelmää vanhaa ja uutta (esim. Makai nähtiin jo PC-98 aikakakaudella).
Mitä itse pelimekaniikkoihin tulee, ufoja lukuunottamatta Undefined Fantastic Object tuntui paljon perinteisemmältä shmupilta kahteen edelliseen osaan verrattuna. Mitä puolestaan pelin kantavaan mekaniikkaan eli ufoihin tulee, se oli hyvin suunniteltu mutta kärsi pelin pahimmasta ongelmasta: epätasaisesta vaikeusasteesta… Jopa Easyllä osa ufoista vaati pelaajillta uhkarohkeaa toimintaa vihollisten hukuttaessa ufot ja esineet luotiensa alle: Tämä saattoi olla harkittu valinta mutta koska pelissä selviytyminen vaatii ufojen noukkimista niin olisi luullut, että helpoimmilla vaikeuksilla tätä olisi helpotettu.
Vaikeusasteesta vielä sen verran, että jos Subterranean Animism pisti pelaajan miettimään mitä ampua ja mitä ei niin Undefined Fantastic Object tekee saman mutta korostaen sen tärkeyttä. Jopa helpommilla vaikeusasteilla viholliset ampumat tavattoman määrän luoteja, jotka väriltään pahimmassa tapauksessa sekoittuvat ensimmäisissä tasoissa taustoihin tehden väistelystä tuskaa. Mielenkiintoista kyllä vaikeusaste ei tunnu kasvavan tasaisesti vaan joukkoon tasojen välissä on vaihteluja (esim. kolmas taso vaikutti henkilökohtaisesti neljännettä tasoa vaikeammalta johtuen tuosta luotien sekoittumisesta taustaan sekä kuollessaan ampuvista vihollisista).
Kaiken kaikkiaan Undefined Fantastic Object on perinteisempi shmup, joka kärsii hieman poukkoilevasta vaikeusasteesta… Hahmojensa ja muusiikkinsa puolesta kyseessä on hyvin toteutettu peli, joka olisi ehkä kaivannut enemmän vaihtelua tasoihin sekä parempaa tasapainotusta tasojen väliseen vaikeusasteeseen.
Lopullinen arvosana: 8.0