Esittelyssä: Touhou Kobuto V: Burst Battle


Touhou Kobuto V: Burst battle on Cubetypen alunperin vuonna 2010 julkaisema taistelupeli Embodiment of Scarlet Devilin hahmoilla, mistä julkaistiin päivitetty versio Playstationille ja Switchille vuosina 2016 (Japani) – 2017 (Eurooppa ja Pohjois-Amerikka). Tarinatilan lisäksi peli tarjoaa erillisen Arcade-tilan sekä mahdollisuuden pelata kavereitaan vastaan niin paikallisesti kuin verkon välityksellä.

*Huom! Koska en vielä ole keksinyt miten saisin järkevästi siirrettyä kuvankaappaukset PS4:lta tietokoneelle, tässä artikkelissa näkyvät kuvat on otettu suoraan NIS American ja pelin kehittäjän sivuilta.*

Reimu on keksinyt uuden tavan tienata rahaa.

Touhou Kobuto V koostuu yhdeksästä erilaisesta hahmotarinasta, mistä jokainen tulee avata erikseen; Tämän lisäksi peliin on olemassa DLC:na kymmenes, Komeiji Koishin hahmotarina.

Tarinatilan alussa käytössä pelattavana on vain Reimu, joka yrittää selvittää miksi ihmiskylässä leviää huhu hänen ja Remilian liittoumasta… Muita pelattavia Touhou Kobuto V:ssä pelattavina hahmoina on Rumia (translitteroitu Lumiaksi), Cirno, Hong Meiling, Patchouli Knowledge, Sakuya Izayoi ja Remilia sekä Flandre Scarlet (VS. Com-tilassa myös Yukkuri Reimu).

Käytännössä Touhou Kobuto V:ssä peli koostuu 3D-ympäristöissä sijaitsevista neliön muotoisista areenoista, missä pelaaja ottaa mittaa vastustajastaan 1v1 -taisteluissa käyttäen erilaisia luoti- ja lähitaisteluiskuja (käytetty isku riippuu painetusta napista ja hahmon etäisyydestä vastustajaan) sekä taikakortteja. Pelimoodista riippuen tavoitteena on voittaa yhdestä kahteen erää edetäkseen pelissä.

1. Vastustajan elämä, taikakortin varaustaso, nimi ja voitot
2. Pelaajan elämät, taikakortin varaustaso, nimi ja voitot
3. Pelaajan stamina, jota tarvitaan syöksymiseen
4. Päähyökkäyksen lataus
5. Sivuhyökkäyksen lataus
6. Voimahyökkäyksen lataus

Kuten yllä olevasta kuvankaappauksesta näkyy, pelaajalla on käytännössä kolme perushyökkäystä. Jokaisesta hyökkäyksestä on olemassa myös useampi versio, joka riippuu pelaajan toimesta sekä siitä onko hahmo maassa vai ilmassa:
- Pelaaja painaa syöksynappia pohjassa.
- Pelaaja painaa torjuntanappia pohjassa.
- Pelaaja painaa sekä syöksy- ja torjuntanappia yhtä aikaa pohjassa.
Jokaisella perushyökkäyksellä on latausaika eli et voi vain pitää hyökkäysnappia pohjassa toivoen parasta.

Mitä puolestaan taikakortteihin tulee, heti kun taikakortin varaustaso on tarpeeksi korkea (CHARGE-palkit yllä olevassa kuvankaappauksessa) pelaaja voi aktivoida sen painamalla kaikki hyökkäysnapit yht’aikaa pohjaan. Tässä tosin tulee huomata, että PS4 ja PS Vita versioissa suurella todennäköisyydellä suoritat jonkin perushyökkäyksistä ellei painalluksesi ollut äärimmäisen täsmällinen (Switch-versiota en ole kokeillut joten en voi sanoa onko siinä sama ongelma).

Painamalla syöksynappia pelaaja liikkuu tavallista nopeammin kunnes stamina (ACTION-palkki kuvankaappauksessa) loppuu. Jos pelaaja ei keskeytä syöksymistä esimerkiksi hyppäämällä (kaksoishypyt mahdollisia) kesken kaiken, staminan loputtua pelaajan hahmo seisoo hetken paikallaan kunnes ACTION-palkki on taas täynnä.

Moninpeli tapahtuu jaetulla ruudulla

Kaiken kaikkiaan Touhou Kobuto V: Burst battle on tarinallisesti mielenkiintoinen tappelupeli, joka tosin seuraajaansa Genso Rondoon verrattuna voi vaikuttaa hieman hidastempoiselta; lisäksi ohjekirjan / tutoriaalin puuttuminen vaikeuttanee peliin sisään pääsyä.

Tosin pelin parasta antia on sen moninpeli eli jos sellainen ei kiinnosta niin tätä peliä ei kannatane ostaa muuta kuin tukeakseen käännettyjen Touhou pelien tuomista länteen tai jos on kiinnostunut kokemaan Touhouta virtuaalitodellisuudessa (Playstation VR tuki!).

Jos päädytte hankkimaan pelin Switchille, suosittelen tutustumaan Cat Fightin laatimaan oppaaseen twitterissä; samaa ohjetta voi hyödyntää myös Playstation versioiden kohdalla tosin painikkeet joudutte tarkistamaan asetuksista. Suosittelen myös, että vietätte aikaanne harjoittelu-tilassa sillä pelissä on mielenkiintoisia vaikeusastehyppyjä: esim. Reimun tarinan ensimmäinen vastus Cirno on naurettavan helppo mutta seuraavaksi kimppuun käyvä Meiling pystyy pistämään aloittelevan pelaajan nopeasti nippuun.

Patche keksi viimeinkin helpon tavan pitää Flandre aisoissa.

Kategoria(t): Pelit, Touhou Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>