Satori Maiden 2018 – osa 2

Jälleen kuukausi takana joten nyt lienee aikava avata tarkemmin mistä Satorin seikkailussa on tarkalleen kyse: Tässä kirjotuksessa pohdin syvällisemmin minkälaisen puzzlepelin oikeasti aion toteuttaa.

Kuten kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa totesin, kyseessä on yksinkertainen sokkeloseikkailu, jossa Satori kerää esineitä edetäkseen tasosta toiseen…


Tässä vaiheessa joku voisi kysyä mikä pelin tarina on: miksi Satari nuohoaa Chireidenin syövereitä… Tähän tosin esittäisin vastakysymyksen: ”onko sillä väliä?” Henkilökohtaisesti tarinan tärkeys riippuu täysin valitusta pelityypistä ja siitä onko pelillä jotain kerrottavaa. Jos pääpaino on itse mekaniikoissa eikä juonessa niin tarinan ei tarvitse olla kuin hyvin typistetty suuntaviiva pelaajan toimille (esim. Super Marion tarinan voi tiivistää yhteen virkkeeseen).

Juurikin tästä syystä Satori Maidenissa ei ole varsinaisesti mitään ”oikeaa” tarinaa… Mutta jos joku kokee sellaisen tarpeelliseksi niin tässä olisi selitys pelille ja sen tapahtumille:

”Koishi on alitajuisesti varastanut Satorin kaikki pantsut joten Satori lähtee etsimään siskoaan saadakseen pikkuhousunsa takaisin. Jottei totuus Chireidenin valtiaan käyttämistä lapsellisista alusvaatteista paljastu, Satorin tulee kerätä kaikki Koishin matkan varrelle tiputtamat hepenet.”


Esineet:

Tästä päästäänkin helposti siihen mitä pelissä pitää tehdä:
Jokaisessa tasossa Satorin pitää kerätä tietty prosentti (määritellään tasokohtaisesti) pikkuhousuja, jotta ovi seuraavaan tasoon avautuu. Pelaajalle annetaan bonuspisteitä sen perusteella kuinka paljon tavoite ylittyi.

Satorin alusvaatteiden lisäksi pelissä on seuraavanlaisia kerättäviä asioita:
- Teddykarhut: Piilotettuja keräilyesineitä, jotka antavat pelaajalle 1000 pistettä (+ kerroin). Pelin päätteeksi peli katsoo kuinka monta teddykarhua pelaaja on löytänyt ja antaa bonuspisteitä sen perusteella.
- Kolikot: Antavat pelaajalle pisteitä värinsä mukaan. Pronssi 25 pistettä, hopea 50 pistettä ja kulta 100 pistettä (pisteisiin lasketaan kerroin)
- Piste-esineet: Klassiset siniset läpyskät, joidenka määrä toimii kertoimena pelaajan muista esineistä saamille pisteille.
- Lisäelämä: Harvinaisin keräilyesine sillä lisäelämiä saa myös pisteitä keräämällä
- Sydämet: Parantavat iskupisteitä. Silmällä varustetut sydämet lisäävät Satorin iskupisteiden määrää (alussa kolme)
- Avaimet: Punaisia, vihreitä ja sinisiä. Avaimet ovat tasokohtaisia ja avaavat väriään vastaavia ovia.
- Gapit: Siirtävät Satoria paikasta toiseen
- Kellot: Lisäävät käytettävissä olevaa tasoaikaa


Ansat ja viholliset:

Jotta Satori ei pääsisi niin helpolla luolastossa vaanii monenlaisia vaaroja, jotka pyrkivät vaikeuttamaan etsintäretkeä; käytännössä nämä vaarat voidaan jakaa kahteen kategoriaan:

1. Maasto:

- Hajoava maasto: Satorin kävellessä tiettyjen laattojen yli ne hajoavat estäen näin kulkemisen takaisin päin. Osa laatoista on sellaisia, että niiden yli voi kulkea useammin kuin kerran.
- Piikit: Maasta tasaisin väliajoin nousevat piikit vahingoittavat satoria
- Yksi suuntaiset tiet: Kuten nimestä voi päätellä, Satori voi kulkea vain tiessä näytettyyn suuntaan
- Jää: Satorin liikkuu kulkusuuntaansa kunnes törmää seinään tai poistuu jään peittämältä laatalta
- Kivet ja kuopat: Estävät Satorin etenemisen

2. Viholliset:
- Pahat henget: Kahta väriä, sinisiä (kiertävät luolastoa kääntyillen törmätessään seinään) ja violetteja (kuten siniset mutta Satorin nähdessään liikkuvat Satorin suuntaan).

- Kedamat: Liikkuvat ennaltamäärättyä rataa välittämättä pelaajasta.
- Keijut: Liikkuvat joko pysty- tai vaakasuunnassa ja ampuvat satunnaisesti sivuilleen danmakua
- Patsaat: Kiinteitä ”tykkitorneja”, ampumat tulipalloja kasvojensa osoittamaan suuntaan


Että tällaista tällä kertaa… Ensi kerralla enemmän kuvia ja grafiikkaa sillä tällaiset tekstiseinät tunnetusti puuduttavat ihmisiä; lisäksi pohdintaa miten tasot oikeasti toimivat.

Kategoria(t): Meta, Pelit, Touhou Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>