Hopeless Masquerade on Tasofron Reitaisai 10. (2013) julkaisema taistelupeli, joka käytti kokonaan uutta pelimoottoria… Kyseessä on myös viimeinen Tasofron tuottama virallinen Touhou peli, johon Alphes on tehnyt hahmotaiteen.
Uuden pelimoottorin myötä moni asia muuttui edelliseen Tasofron julkaisemaan taistelupeliin, Hisoutensokuun, verrattuna. Suurimpana muutoksena on hahmojen liikkuminen: enää pelaajalla ei ole selvää maatasoa rajaamassa liikettä vaan liikkumisesta on tehty kirjaimellisesti lennokasta.
Muita uudistuksia on kasvatettu resoluutio, 3D-taustat, uusi ”suosio”-systeemi, joka vaikuttaa pelaajan hyökkäykseen ja taikakortteihin, sekä uskonnollinen suuntaus, mikä vaikuttaa iskuihin. Mukana on yksinkertaistettu taikakorttisysteemi: Pelaaja valitsee kahdeksan korttia (tyypit: esine, taito, taikakortti, Last Word), joista ensimmäiset neljä aktivoidaan painamalla A+B sekä suuntanuoli ja loput neljä painamalla X+Y sekä suuntanuoli. Riippuen minkä suuntanuolen taakse kortti on pistetty, vaikutus voi olla erilainen.
Tämän lisäksi jokaisella hahmolla on kokonaan omanlaisensa taistelutyyli ja siihen liittyviä erikoisuuksia (esim. Futon lautaset ja Nitorin Super Scope)
Hopeless Masqueraden tarina on yksinkertainen.
Jatkuvat katastrofit ovat ajaneet ihmiskylän epätoivoon ja sen asukkaat eivät enää tiedä ketä seurata: Erinäiset uskonnolliset johtajat, kuten Miko ja Hijiri, sekä monet muut onnenonkijat päättävät käyttää tätä alennustilaa suosionsa kasvattamiseksi samalla kun selvittelevät taantuman syitä.
Mielenkiintoista kyllä jokaisella hahmolla on kaanoninen tarina, joka selittää mitä kyseinen hahmo teki muiden tapellessa suosiosta.
Kaiken kaikkiaan Hopeless Masquerade on mielenkiintoinen yritys päivittää Touhou taistelupelit uudelle vuosikymmenelle… Vaikka taistelujen siirtäminen taivaalle aiheuttikin aikanaan, ja toistuvassa määrin vieläkin, vastustusta ja poikkipuolisia sanoja – henkilökohtaisesti pidän sitä raikkaana tuulahduksena ja mukavana lisänä (tosin joudun myöntämään, että uudet mekaniikat vaatinevat opetteluja mutta kun niihin pääsee sisään väittäisin niiden tuovan taisteluihin uudenlaista vapautta, jota edellisistä taistelupeleistä ei löydy).
Uusi pelimoottori ja graafiset parannukset ovat mahdollistaneet Touhou taistelun esittämisen entistä värikkäämmässä muodossa ja nyt jokaisen tason taustalla on saatu ängettyä paljon toimintaa: miltei jokainen Windows peleissä tavattu hahmo on nähtävissä jonkin tason taustalla seuraamassa mittelöitä. Hahmoista ja heidän liikeistäänkin on korkeamman resoluution ansiosta saatu ilmeikkäämpiä.
Hopeless Masquerade tarjoaa myös nettipelimahdollisuuden mutta valitettavasti itse en ole sitä päässyt kokeilemaan, joten voin vain todeta sen olevan olemassa.
Suosittelen Hopeless Masqueradea kaikille varsinkin siinä tapauksessa jos on vasta aloittamassa Touhou taistelupelien pelaamisen… Vaikkakin sekä Urban Legends in Limbo ja Antinomy of Common Flowers sisältävätkin rutkasti parannuksia Hopeless Masqueradeen nähden, tarinamielessä tämä on se kohta mistä aloittaa: seuraavat kaksi taistelupeliä jatkavat samaa juonta.