Remidoki (The Mistress’s Heart-beating Great Operation -The Cursed Scarlet Mansion-) on Blue Mica:n vuonna 2010 julkaisema Metroidvania, missä Remilia ja Flandre yrittävät selvittää miksi Purppurapaholaisen kartanossa on tavallista enemmän hirviöitä.
Tarina:
Remilia on päättänyt järjestää teekutsut paikalle ilmaantuneelle Youmulle, Yuyukolle ja Marisalle, joka on tuonut hyväntahdon eleenä sieniteetä… Myöhemmin samana yönä kartanon väki huomaa kutistuneensa ja hirviöiden kansoittaneen kartanon vääristyneet huoneistot. Voimansa menettänyt Remilia päättää osoittaa tunkeutujille kaapin paikan ja palauttaa kartanon hallintaansa ratkaisemalla onnettomuuden.
Yleistä:
Pelissä on kolme pelattavaa hahmoa (Remilia, Flandre ja Yuyuko), joilla jokaisella on oma tarinansa: Remilia on pelin varsinainen päähahmo, joka pyrkii palauttamaan kaikki ennalleen, Flandre puolestaan on kiinnostunut voittamaan kellariin ilmestyneen voimakkaan olennon ja Yuyuko tahtoo selvittää mitä löytyy kellotornin huipulta (Remilia ja Flandrekin voivat haastaa kellotornin).
Vaikka tarinoita on kolme, käytännössä pelitiloja on vain kaksi: Kirottu kartano eli tarinatila, joka koostuu Remilian ja Flandren tarinasta, sekä Kellotorni, joka on eräänlainen tarinan jälkeen avautuva lisähaaste.
Suurin ero pelitiloissa löytyy huoneistossa etenemisessä: Kartanossa pelaaja kulkee huoneiden välillä etsien tarvittavia esineitä ja taitoja edetäkseen pelissä, kun taas kellotornissa pelaaja siirtyy järjestyksessä kerroksesta (= huoneesta) toiseen kunnes kymmenisen kerrosta myöhemmin saavuttaa rakennuksen huipun. Tämän lisäksi tarinatilassa mukana on Kuolema, joka pelaajan saavutettua tietyn pisteen hyökkää tasaisin väliajoin, sekä NPC:ta, jotka auttavat etenemään pelissä.
Tarinatilassa pelaajalla on jokaisessa huoneessa yksi tai useampi tavoite, joka tulee saavuttaa edetäkseen pelissä: Käytännössä pelaajan tulee joko löytää oven seuraavaan huoneeseen tai tuhota kaikki huoneessa olevat taikaympyrät tai viholliset saadakseen tärkeitä esineitä sisältävän arkun ilmestymään huoneeseen. Jotta tämä ei olisi näin yksinkertaista, osa huoneen tavoitteista on saavutettavasti vain kun pelaaja on löytänyt oikean taidon tai esineen.
Viholliset tiputtavat kadotessaan energia hippusia, sekä pienellä todennäköisyydellä myös mystisiä kristalleja. Energia hippuset toimivat pelin valuuttana, ja niillä voi esimerkiksi ostaa parannusesineistä sekä luoda hahmon ominaisuuksiin vaikuttavia pukineita. Mystisiä kristalleja saadaan myös hajottamalla huoneistosta löytyviä kristalleja ja niitä käytetään hahmojen isku- ja taikapisteiden kasvattamiseksi sekä harvinaisempien pukineiden hankkimiseksi.
Sen lisäksi, että pukineita voi ostaa, niitä voi löytyy myös huoneistoista sekä saada vastalahjaksi eri hahmoilta kun tietyt ehdot täyttyvät (esim. Meiling antaa Remilialle hyökkäysvoiman tuplaavat kengät jos Remilialla sattuu olemaan avain huoneeseensa). Nämä hahmot antavat pukineiden lisäksi pelaajalle taitoja ja taikakortteja, joista on hyötyä etenemisessä.
Itse pelattavista hahmoista ei ole paljon muuta sanottavaa kuin se, että ne eroavat taikakorttien sekä NPC:den antamien tavaroiden suhteen (tavarat joita et saa NPC:lta löydät yleensä kätkettynä kartanon muihin huoneisiin). On myös huomattava, että kaikilla hahmoilla ei pääse pelaamaan heti vaan ensin sinun on voitettava peli Remilialla avataksesi Flandren tarinan (varsinainen EXTRA) ja sitten Flandrella avataksesi Kellotornin.
Pelissä on myös saavutuksia (esim. suorita kaikki huoneet Remilialla), joidenka saavuttaminen pelin aikana kasvattaa lopullista pistesaalista.
Kannattiko pelata:
Vaikka Remidoki on viihdyttävän haasteellinen tasoloikka, niin siinä on yksi iso ongelma: tasoloikkiminen!
Tämä ongelma muodostuu käytännössä huoneiden suunnittelusta, pelaajan liikkumisesta ja törmäystarkistuksista: Maasto tarkistetaan pelaajan spriten ympärille piirrettyä laatikkoa vasten, mikä on kooltaan miltei yhden ruudun levyinen… Ajatustasolla tässä ei ole ongelmaa mutta kun otetaan huomioon, että vaikeimmissa huoneissa pelaajan tulee navigoida sokkeloissa, joissa on vain tuo kyseinen ruudunleveys liikkumatilaa ja hahmot tuppaavat liikkumaan liian liukkaasti, niin katastrofin ainekset ovat kasassa…
Pelaajan onneksi tällaisia kohtia on suhteellisen vähän ja törmäystunnistuksiin käytettävien alueiden rajat on mahdollista saada näkyviin painamalla F1-painiketta….
Vaikka hahmon ohjastaminen tuntuukin välillä kömpelöltä, peli on muuten hyvin tehty…
Kartanossa riittää tutkittavaa ja hahmon taitojen karttuessa pelaaja tulee huomaamaan, että suurin osa huoneista ei ole niin pieniä miltä ne alussa vaikuttavat; lisäksi jokainen huone vaikuttaa yksilölliseltä eikä tunnu turhalta täytteeltä.
Graafisestikin peli on kaunis katsella ja spritet sointuvat yhteen taustojen kanssa; tosin introssa käytetyt spritet olisivat kaivanneet hieman enemmän animointia… Hahmotaidekin on laadukasta ja antaa Remidokille omaleimaisen ilmeen.
Musiikki on myös mukiinmenevää ja se sopii hyvin pelin tunnelmaan… Bonusta tekijöille siitä, että remixien lisäksi pelissä on käytetty originaaleja kappaleita.
Kaiken kaikkiaan Remidoki on mukavan ehyt tasoloikka, jonka jaksaa hyppiä läpi useamminkin kiitös hahmojen, pelitilojen tuoman lisäpelattavuuden… Tosin on huomattava, että jos tasosuunnittelussa olisi otettu huomioon hahmon liikkeen ja koon vaikutus niin se olisi ansainnut korkeamman arvosanan, sillä nyt osa vaikeammista huoneista on ärsyttävän hankalia aivan vääristä syistä.
Lopullinen arvosana: 7.5