Vuonna 2013 julkaistu Touhou Kishinjou ~ Double Dealing Character on järjestyksessä neljästoista Team Shanghai Alicen Touhou -pelisarjaan kuuluva shmup. Pelissä nähdään pitkästä aikaa Sakuya Izayoi pelattavana hahmona sekä Cirno vastuksena.
Tarina:
Youkait kapinoivat ja uusia tsukomogameja ilmestyy tyhjästä tuntemattomasta syystä; myös sankarittariemme aseet ovat kääntyneet kantajiansa vastaan. Reimu, Marisa ja Sakuya lähtevät selvittämään omituisten tapausten juurisyytä joko aseidensa kanssa tai ilman.
Yleistä:
Toisin kuin edellisessä pelissä, Ten Desiressä, Double Dealing Characterissa jokaisella pelattavalla hahmolla on kaksi eri ammustyyppiä: Valittu ammustyyppi vaikuttaa lopetuksiin, että tason neljä päävastukseen. Ten Desirestä myös poiketen elämä- ja pommisirpaleita tarvitaan aina vakiomäärä…
Double Dealing Characterin uutena mekaniikkaana automaattisesti kerätyistä esineistä annettu bonus… Käytännössä tämä toimii siten, että kun pelaaja saavuttaa Point of Collectionin, pommittaa tai selvittää taikakortin niin riippuen kerättyjen piste- ja voimaesineiden määrästä, pelaaja voi saada pomminsirpaleen tai kokonaisen lisäelämän (kokonaisia lisäelämiä nähtiin viimeksi Mountain of Faithissa).
Huomionarvoista on myös se, että pelissä on mahdollista valita tavallista isompi resoluutio (1280×960) kuin aikaisemmissa peleissä.
Kannattiko pelata:
Graafisesti Double Dealing Character on kaunista katseltavaa ja peli tarjoilee monipuolisia tasoja: sankarittaret matkaavat niin usvaisella järvellä, kadonneiden bambumetsässä, pyörremyrskyssä kuin Shining Needle -linnassa.
Double Dealing Characterin vastuksetkin ovat mielenkiintoisia ei pelkistään ulkoasunsa vuoksi vaan siksi, että miltei jokaisella on oma erikoismekaniikkansa (esim. Tsukomo sisarukset ovat tuplavastus ja Shinmyoumaru kykeneen vaihtamaan pelaajan hahmon kokoa)… Tosin Seija Kijinin kyky muuttaa peliruudun suuntaa ja kääntää pelaajan ohjaimet päinvastaiseksi on toteutuksensa vuoksi hieman ärsyttävä ja aiheuttaa turhia kuolemia jos siihen ei osaa varautua.
Pelin kappaleet ovat erittäin tunnelmallisia ja sopivat tasojen teemoihin hyvin ja ainoa negatiivinen asia musiikkiraitaan liittyen löytyy viimeisestä tasosta: käytännössä tason ja vastuksen kappale ovat molemmat samasta raidasta tehtyjä sovituksia.
Kaiken kaikkiaan Double Dealing Character on mukavan yksinkertain perusshmup, joka sopii niin aloittelijoille kuin kokoneemmille pelaajillekin… Pelin uusi mekaniikka tuntuu luontevalta osalta peliä ja vastuksien erikoisuudetkin tuovat peliin syvyyttä, vaikkakin Seijan kohdalla olisi ollut mukavampaa saada selvempi ennakkovaroitus.
Lopullinen arvosana: 8.5