Hieda no Mukyuu esitti erittäin mielenkiintoisen kysymyksen siitä miten Marisan maine naistenmiehenä syntyi… Ajattelin, että vastaaminen olisi helppoa sillä kysessähän on niin tunnettu hahmokuvaus mutta olinkin väärässä: aiheesta löytyy yllättävän vähän tietoa. Touhou-wikikään ei osaa tässä auttaa vaikka listaakin hyvin faanonin omituisuuksia ja Danboorun ”Origins” -poolista löytyy vain All seme Wrigglen alkuperä.
Varoitus: teksti sisältää runsaasti Danbooru linkkejä (myös kuvissa eli NSFW) sekä kirjoittajan omia näkemyksiä; Lisäksi rehellisyyden nimissä täytyy myöntää etten ole kovinkaan suuri Marisa-fani, joten en ole missään nimessä se paras henkilö kirjoittamaan aiheesta analyysiä.
Fanitöissä Alicen, Marisan ja Patchoulin välille näytellään usein kolmiodraama… Joskus myös Nitori pyrkii mukaan neljänneksi pyöräksi.
Tutkimustyötä tehdessäni aloin kyseenalaistaa näkemykseni Marisan kyseisestä luonteenpiirteestä sillä ”virallisia” suhteita ja fanitöiden kuvauksia vertaillessa havaitsin Marisan potentiaalisen tyttöystäväpiirin olevan varsin suppea (suluissa kuinka monta sivullista yhteiskuvia safeboorusta löytyi kirjoitushetkellä sen tarkemmin erottelematta kuvien sisältöä):
Reimu Hakurei (62): kilpakumppani, ihailun kohde ja hyvä ystävä… Yleensä Reimu on se, joka seisoo Marisan rinnalla loppuun asti tosin joskus tilanne on päinvastainen. Marisan ja Reimun suhde kuvataan usein platonisemmaksi kuin Marisan suhde noitatovereihinsa mutta romanttisiakin hetkiä löytyy…
Alice Margatroid (52): noitatoveri, rikoskumppani ja lapsuudenystävä…
Virallisesti Marisan ja Alicen välillä näyttäisi vallitsevan viha-rakkaussuhde (se kumpi tunne on voimakkaampi riippuu täysin keneltä asiaa kysytään) mutta fanitöissä usein pääpaino on romanssilla. Alice nähdään kilpailemassa loppuhaaremin kanssa Marisan huomiosta mutta myös henkilönä, joka jää suremaan Marisan kuolemaa. Silloin tällöin roolit vaihtuvat Alice onkin se, jota kaikki rakastavat…
Patchouli Knowledge (9): noitatoveri ja kleptomanian kohde, toimii myös silloin tällöin mentorina ikä- ja kokemuserosta johtuen. Riippuen kirjoittajasta suhtautuu Marisaan viileän ammattimaisesti tai tunteen palolla, mutta mitä kilpakosijoihin tulee, kuten aiemmin mainittu, Alice on Patchoulin todennäköisin kilpakumppani… Mielenkiintoista kyllä ehkä juuri sisäänpäin suuntautuneen luonteensa vuoksi Patchoulin silloin tällöin kuvataan joukoin ujoinpana.
Sivuhuomautuksena todettakoon, että vanhin danboorusta löytämäni kuva Alicen ja Patchoulin mahdollisesta kilvoittelusta on vuodelta 2005 (tosin Danboorukin on perustettu sinä vuonna ja alkuperäiseen lähteeseen ei ole enää pääsyä, joten kuvan oikeasta iästä ei ole tietoa).
Nitori Kawashiro (3): apulainen ja harrastekumppani… Varsinkin Subterranean Animismin jälkeen Nitoria on kuvattu avustamassa Marisaa mutta muutenkin hyvänä ystävänä. Nitorista lyötyy vähemmän sarjakuvia, missä hän esiintyisi pääkohteena (loogista koska on joukon ”nuorin” hahmo) mutta paljon yksittäisiä kuvia, joissa Nitori joko lapsenomaisuudellaan tai silkalla rohkeudella varastaa Marisan huomion.
Rinnosuke Morichika (8): Perhetuttu, ensi-ihastus sekä isähahmo… Tosin tässä tulee huomata, että Rinnosukesta on piirretty taidetta käytännössä jokaisen Touhou hahmon parina (riippumatta siitä kuinka epätodennäköistä se on).
Muut Marisan toverit kuten Flandre Scarlet (4), Byakuren Hijiri (1) ja uusimpana Narumi Yatadera (1), paritetaan yleensä toisten hahmojen kanssa.
Tottakai Marisasta löytyy taidetta muidenkin henkilöiden, kuten Sakuya Izayoin, seurassa mutta tällaiset teoksia on niin pieni määrä, että ohitan ne tässä pohdiskelussa.
Mitsuki Yooyan näkemys miehekkäästä Marisasta
Mutta onko Marisa oikeasti naistenmies?
”Kyseessä on kompa sillä Marisahan on nainen, joten hän ei voi olla naistenmies…”
Jos unohdetaan Marisan sukupuoli ja pohditaan mitä sanalla tarkoitetaan niin vastaus on kyllä ja ei…
Kaanonisesti Marisa on luonteelta erittäin ulospäinsuuntautunut ja pyrkii ystävystymään tapaamiensa henkilöiden kanssa (varsinkin jos heillä on jotain Marisaa kiinnostavaa) mutta tässä ei ole takana mitään romanttista… Kuten Grimoire of Marisa osoittaa hän pyrkii tutustumaan mahdollisimman moneen henkilöön kasvaakseen noitana. Käytännössä jokaisessa pelissä esitellään henkilö, jonka Marisa tuntee.
Tämän perusteella Marisa ei olekaan naistenmies vaan tavallista tuttavallisempi tyyppi…
Mutta jos fanikunnan tuotoksia tarkastelee, vastaus on päinvastainen: varsinkin Alicea ja Patchoulia Marisa pyörittää surutta joskus jopa sydäntäsärkevin seurauksin… Tilastollisesti tosin Reimu näyttäisi miltei aina voittavan rakkauden taistelukentällä (kyseisessä kuvassa on kommenttina Vid-szhiten mielenkiintoinen selitys ReiMarin suosion syistä) muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Kamiya Zuzun näkemys Marisan haaremista
Mutta mistä fanikunta on saanut tämän idean?
Tästä asiasta voi olla monta mieltä ja tuskinpa oikeaa vastausta on olemassakaan, joten yritän selittää ilmiötä omien havaintojeni pohjalta… Mutta näin analyysin aluksi todettakoon, että mielestäni Marisa ilmiö saavutti huippunsa Reitaisai 6. aikana (pidetty 2009) kun Aozora Market julkaisi ”Subete ga M ni Naru / Everything becomes M” -teoksen (nippelitietoa: nimi viittaa erääseen suosittuun mysteeriromaaniin).
Ensinnäkin tulee huomioida, että Reimun tavoin Marisa on yksi suosituimmista hahmoista THWikin järjestämän vuosittaisen hahmoäänestyksen mukaan (lieneekö pääsankarin statuksella osuutta tähän) joten on siis luonnollista, että fanitaidetta Marisasta on paljon; Lisäksi muistaa täytyy Marisan olevan pitkäaikaisimpia hahmoja, joten aikaakin fanitaiteen sekä -luonteen kehittämiseen on ollut.
Toiseksi jos otetaan huomioon Marisan kaanonin luonne ja pelien tapahtumat niin on ymmärrettävää miksi Marisaa on viety tähän suuntaan… Miltei jokainen peli ja teos nimittäin esittelee Marisalle uuden ystävän tai luo pohjaa mahdolliselle ystävyyssuhteelle joten faneille riittää tarttumapintaa (esimerkiksi Ten Desiresin eräässä lopetuksessa Marisa innostuu taoismista, joten tästä pystyisi vetämään viivan Marisan ja erään ääritaoisti Mononobe no Futon välille).
Asiaan lienee vaikuttaneet Marisan teemakappaleiden nimetkin: Love-colored Magic (Story of Eastern Wonderland) ja Love-colored Master Spark (Imperishable Night). Jos hahmon teemakappaleen nimen pitäisi heijastella tämän persoona niin mitä kyseiset kappaleet kertovat Marisasta.
Näin henkilökohtaisena mielipiteenä voisin myös lisätä, että Reimu on osasyyllinen Marisan huonoon maineeseen… Reimu on järjestelmällisesti suosiomittauksissa Marisaa edellä mutta jos verrataan näiden kahden faanonista, että kaanonista luonnetta keskenään, niin Marisa on näistä kahdesta se lähestyttävämpi tyyppi.
Reimu kuvataan usein välinpitämättömäksi laiskaksi tosikoksi, joka haluaa ratkoa ongelmat mahdollisimman nopeasti päästäkseen taas kotiinsa värjöttelemään. Reimu myös uskoo vakaasti sääntöjen noudattamiseen ja ei myöskään pelkää käyttää väkivaltaa rauhan ylläpitämiseksi (jälleen kerran poikkeuksiakin on).
Jos siis nämä kaksi pistetään rinnakkain niin voisi olettaa, että Marisasta saa helpommin kirjoitettua tarinaa naisia kaatavana hurmurina (tosin olen tietoinen, että Reimullekin on vakiintunut eräänlainen haaremi, johon Marisakin kuuluu).
Marisan maineeseen on saattanut vaikuttaa myös eräänlainen vankkuri-ilmiö… Ensin muutama fani piirsi kuvia / kirjoitti Marisasta naistenmiehenä, mikä sai parin tunnetumman fanitaiteilijan tekemään aiheesta omia tulkintojaan. Tämän seurauksena ilmiö sai laajempaa näkyvyttää ja yhä useampi taiteilija päätti tuoda esille omia näkemyksiään edelleen vahvistaen Marisan asemaa naistenmiehenä: Vähitellen kyseisestä luonteenpiirteestä tuli niin yleisesti hyväksytty, että ilman mitään syytä ihmiset liittävät sen Marisaan osaamatta sen paremmin selittää miksi.
Mashuu Masaki esittää Marisa ja kaverit
Loppumiete:
Kuten kirjoituksen aluksi totesin, kysymys Marisan tunnetuimman(?) hahmopiirteen alkuperästä on erittäin hyvä… Valitettavasti siihen ei liene olemassa yhtä oikeata vastausta ja itse asiassa oleellisempaa olisi kysyä miksi lukija ’X’ näkee Marisan naistenmiehenä sillä vastauksia on todennäköisesti yhtä monta kuin fanejakin (kootuista vastauksista voisi sitten kivasta yrittää kasata selityksen miksi kyseisen otoksen jäsenet näkevät Marisan tällaisessa valossa).
Mutta vastatakseni Hieda no Mukuyuun kysymykseen, tässä on minun näkemykseni miten Marisasta kehittyi naistenmies: syy on täysin Zunin omissa teoksissa. Marisan luonteen kehitys läpi pelien ja kirjallisten teosten on vaikuttanut fanikuntaan ja auttanut siten muovaamaan Marisasta henkilöä, joka varastaa neitojen sydämet sekä käyttökelpoiset tavarat.
Avatakseni näkemystäni, katsotaanpa hetki tarkemmin Windows aikakauden Touhou-pelisarjan pääpelejä:
Kun Embodiment of Scarlet Devil julkaistiin 2002 se loi pohjan Marisan ja Patchoulin suhteelle (Flandrea unohtamatta)… Saman vuoden lopulla ilmestyi Perfect Cherry Blossomin demo, missä Alice teki voitokkaan paluun luoden näin varjon vasta muodostumassa olleen MariPatchu -parin ylle (varsinkin kun pelin dialogissa Alice vihjailee olevansa se sama Alice, jonka kanssa Marisa ystävystyi jo Mystic Squaressa 1998).
Sitten Imperishable Night tapahtui vuonna 2004 vahvistaen Marisan ja Alicen suhdetta varmistaen, että Alicen ja Patchoulin välillä tulisi kipinöimään… Samainen peli myös iski kiilaa Reimun ja Marisan välille (sillä kukaanhan ei muista Lotus Land Storyä myös vuodelta 1998) parantaen muiden hahmojen mahdollisuuksia Marisaan.
Tässä vaiheessa voisi sanoa, että Marisan pääihmissuhteet olivat jo muodostuneet mutta jatketaan listausta.
Phantasmagoria of Flower View näki päivänvalon 2005 syventäen Marisan suhdetta sekä Sakuyaan, että Cirnoon… Myös Yuka Kazami teki paluun kyseisessä pelissä lisäten kyseisen hahmon fanitaiteen määrää Marisan ja kumppaneiden kanssa.
Phantasmagoriaa seurasi Mountain of Faithia vuonna 2007, missä esitteltiin myöhemmin Marisan ystävänä ja luottokumppanina tunnettu Nitori. Vuotta myöhemmin tarjolle saatiin Subterranean Animism, minkä parisysteemi käytännössä alleviivasi Marisan suhdetta Aliceen, Patchouliin ja Nitoriin (ja loogisesti loi pohjaa fanien näkemyksille näiden neljän hahmon välisistä ihmissuhteista); lisäksi Subterranean Animism oli omiaan rakentamaan yhteyden Marisan ja Komeiji-sisarusten välissä (vaikka tämä fanitöissä hyvin harvoin näkyykin).
Undefined Fantastic Object, 2009, oli seuraava pääsarjan peli. Kyseisessä pelissä esiteltiin uusi loitsija, Byakuren, joka osoittautui myöhemin Marisalle tärkeäksi tukijaksi ja opettajaksi… Kuten arvata saattaa Byakuren oli omiaan ainakin hetkittäisesti keikuttamaan Marisan tunnettuja jo vakiintuneita ihmissuhteita mutta johtuen Byakurenin omista suhteista niin vaikutus ei ole ollut niin suuri.
Tästä päästäänkin Ten Desiresiin (julkaistu 2011), mitä käytinkin esimerkkinä aiemmin… Vaikka kyseisessä pelissä nähtiin pitkästä aikaa sekä Youmu Konpaku, että Yuyuko Saigyouji, Marisan kannalta hetkittäistä taoismi-innostusta, ja siten yhteyttä Kagu Seigaan ja Mononobe no Futoon, lukuunottamatta Ten Desires ei mielestäni tarjonnut mitään uutta kehitystä. Samaisesta syystä voisi ohittaa myös Double Dealing Characterin vuodelta 2013 ja Legacy of Lunatic Kingdomin vuodelta 2015 (kyseiset pelit enemmänkin avaavat uusia suhdepolkuja muille hahmoille kuten Reisen U. Inaballe; lisäksi pelattavat hahmot näissä peleissä on jo ennalta Marisan tuttuja joten silläkään rintamalla ei mitään uutta ja ihmeellistä).
Legacy of Lunatic Kingdomin jälkeen on pääsarjassa julkaistu kirjoitushetkellä vain yksi peli: Hidden Star in Four Season (2017)… Koska peli on vielä niin siinä esiteltyjen hahmojen suhteet edellisien pelien hahmoihin hakevat fanien keskuudessa paikkaansa… Tosin johtuen pelin tarinasta havaittavissa on selviä trendejä kuten Marisan ja Narumin romanssi (pelin mukaan vanhoja tuttuja) sekä Marisan ja Okina Mataran (yksipuolinen?) suhde (Okinan silmissä Marisa oli yksi potentiaalisista seuraajista ja siksi herätti Okinan mielenkiinnon).
Tadano Kagekichi ja nuoret noidat
Tämän pitkän ja puuduttavan listauksen tarkoituksena oli osoittaa, että Zunin omalla materiaalilla ja fanitöillä on yhteys: viralliset teokset ruokkivat fanien näkemyksiä mutta samaa tapahtuu myös toiseen suuntaan (miten muuten voidaan selittää Cirnon laaja suosio Zunin peleissä?). Osittain tästä syystä Marisa on mielestäni saanut massahurmurin leiman.
Jos jonkin näköistä ajankohtaa tähän haluaisi keksiä, sanoisin kuvan alkaneen muodostua Perfect Cherry Blossomin ja Imperishable Night aikoihin mutta Subterranean Animism sinetöi Marisan maineen ja haaremin kokoonpanon. Tosin nähtäväksi jää miten Zunin uudet työt kehittävät Marisaa eteenpäin hahmona ja kuinka mainittu kehitys vaikuttaa fanitöihin.
Näin lopuksi tosin tulee huomioida, että fanikunta ei aina ole valmis nielemään Zunin näkemyksiä (ainakaan heti): tästä hyvänä esimerkkinä on Aya Shameimarun ja Momiji Inubashirin suhde… Ennen Double Spoiler (2010) Aya ja Momiji kuvattiin erittäin läheisissä väleissä (muutenkin kuin työtovereina) mutta sitten Zun paljasti etteivät nämä kaksi tule lainkaan toimeen… Tästä huolimatta suurin osa fanitaiteesta kuvaa Ayan ja Momijin edelleen hyvinä ystävinä tosin joukkoon on eksynyt myös teoksia, jotka käyttävät tätä paljastusta keinona syventää Ayan ja Momijin välejä.
Kiitos kaikille lukijoille…
Onneksi olkoon jos jaksoit lukea koko tekstin etkä vain tätä viimeistä lausetta… Palkinnoksi saat jouluisen kuvaelman Marisan näkökulmasta.
Seme & mayo: onnellista loppua odotellessa