Vuoden 2019 ensimmäinen päivitys

Jälleen aika aloittaa uusi vuosi näin viikkoja myöhässä, joten sen kunniaksi ajattelin kirjata tämän vuoden tavoitteita.

Kuten aiemminkin jatkan pääosin Touhou pelien esittelyjä (esimerkiksi ensi viikolla aiheena Tempest of Heaven and Earth) mutta tämän lisäksi pyrin kirjoittamaan pidempiä metaposteja: Yhtenä ajatuksena on kesemmällä tehdä kirjoitussarja ”Gensokyota kartoittamassa”, missä pyrin perehtymään erilaisiin Gensokyon karttoihin sekä viralliseen tietoon ja niiden pohjalta sitten laatia oman versioni.

Tätä vuotta tosin varjostaa meneillään oleva teknologiajohtamisen opinnäytetyöni, joten en ehkä pysty kirjoittamaan päivityksiä viikottain mutta katsotaan miten käy.

Hyvää alkanutta vuotta 2019.

 

 

 

 

Tallennettu kategorioihin Meta, Touhou | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2019

Aika pistää vuosi pakettiin näin blogin puolelta… Alla olevan Terajinin piirtämän kuvan saattelema kirjoittaja toivottaa kaikille lukijoille rauhallista Joulua ja onnellista Uutta Vuotta 2019.

Älkää syökö liikaa kinkkua ja piparia.

Tallennettu kategorioihin Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 9

Vuoden viimeinen päivitys Satori Maideniin liittyen, valitettavasti koulukiireiden vuoksi vuosi ei rittänytkään pelin tekemiseen (tosin pääsyynä tähän on tekijän laiskuus).

Marraskuussa peli eteni sen verran, että sain alustavat spritet Satorille tehtyä:

Samalla pohdin mahdollisuutta siirtyä omasta moottoristani RPG Makerin käyttämiseen oikoakseni pelikehityksessä. Tämä tosin tarkoittaa, että joudun hieman ajattelmaan uudelleen miten pelini toteutan sillä vaikka RPG Makerin viimeisimmissä versioissa on mahdollisuus tehdä skripteillä isoja asioita niin sen mahdollisuudet on rajalliset.

Ensi vuonna nähdään jääkö tämäkin projekti lopullisesti hyllylle.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Fortune Star Panic!

Fortune Star Panick! on Desunoyan vuonna 2010 julkaisema puzzlepeli, missä Marisa yrittää tähtiä keräämällä selvitä ulos sokkeloista.


Kuten Desunoyan muissa puzzlepeleissä (esim. Marisa & Alice, Marisas & Alices trap tower ja Spinning Suika) myös Fortune Star Panic! jaetaan useampaan maailmaan, jossa on useampi puzzle Marisalle selvitettäväksi. Kun tarpeeksi monta puzzlea on ratkottu pelaajalle annetaan hieman tarinaa ja mahdollisuus siirtyä seuraavaan maailmaan (maailmojen välillä voi liikkua vapaasti kunhan ne on auki).

Ideana puzzleissa on kerätä kaikki tähdet mahdollisimman nopeasti käyttäen mahdollisimman vähän siirtoja. Tämä tapahtuu siirtämällä tähdellä merkittyjä laattoja siten, että ne tukkivat maastossa olevat reiät muodostaen reitin tähdille (Marisa voi ohjata tähtilaattojen liikettä laittamalla maastoon esteitä).

Jotta tämä ei olisi niin helppoa niin matkan varrella on erilaisia esteitä kuten trampoliinejä, yksisuuntaisia teitä, kedamoita, teleportteja ja nega-Marisa.

Näin muutaman maailman jälkeen täytyy todeta, että Fortune Star Panic! on koukuttava puzzlepeli, jossa on sopivassa määrin helppoja, että haastavia puzzleja. Tekemistäkin riittää varsinkin jos tavoitteena on saada S-rank (aiemmat pelit tuntien tässäkin lienee myös SS-rank ja SSS-rankit), sillä parhaimman mahdollisen ratkaisun löytäminen vaatii aivotyötä.

Kaiken kaikkiaan kyseessä on mukava pikku peli, johon on helppo upottaa aikaan kun muuta tekemistä ei ole. Suosittelen.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Touhou Azure reflections

Touhou Azure reflections on Souvenir circ.:n alun perin PC:lle julkaisema sivuttaisshmup, missä Reimu ja myöhemmin tämän seuraan lyöttäytyvät hahmot tutkivat purppuraisen usvan toisinta. Peli julkaistiin alkuvuodesta PS4:lle ja myöhemmin myös Switchille.

Huom: Koska en ole keksinyt tapaa siirtää PS4:lla ottamiani kuvankaappauksia kätevästi tietokoneelle, tekstissä käytetyt kuvat otettu Souvenir circ.:n virallisilta sivuilta ja PS4 kaupasta.

Kuten todettu Azure reflections on sivusuunnasta kuvattu shmuppi… Erikoista tässä on se, että pelaaja voi vaihtaa ohjaamansa hahmon tulitussuuntaa napin painalluksella. Toinen erikoisuus pelissä on break-mekanismi: kun voimakkaammat viholliset tai vastukset saavat tarpeeksi osumaa pelaaja voi tehdä tuhoisan ns. break hyökkäyksen (hyökkäyksen kesto riippuu grazettamalla kerätystä voimasta), jonka aikana pelaaja on kuolematon ja kykenee tuhoamaan myös sekä vihollisia, että luoteja; break hyökkäyksen voi aktivoida aikaisemminkin mutta silloin vihollinen todennäköisesti torjuu sen.

Tarinallisesti Azure reflections noudattelee näennäisesti Embodiment of Scarlet Devilin juonta mutta melko pian eriytyy omaksi kokonaisuudeksen; pelin tarinaan on myös ujutettu Purppurapaholaisen ulkopuolisia hahmoja kuten Nitori ja Satori. Tarinan tukena on täysin ääninäyteltyjä kohtauksia, jotka yhdistävät sekä 3D animaatiota, että perinteisempää 2D dialogia.

Graafisesti Azure reflections on kaunis ja värikäs peli, missä on panosettu yksityiskohtaisiin taustoihin ja hahmomalleihin.. Myös äänien ja mnusiikinsa puolestakin Azure reflektions on vaikuttava.

Mielenkiintoista kyllä Azure reflections sisältää yksinkertaisen hahmoeditorin: Tasojen aikana pelaaja kerää erilaisia piste-esineitä, joilla voi ostaa pelattaville hahmoille erilaisia somisteita kuten viikset ja jäniksen korvat. Käytännössä tämä vaikuttaa vain siihen miltä hahmo näyttää pelissä eli sillä ei ole hahmon kykyjä parantavaa vaikutusta.

Peli sisältää myös galleriatilan hahmomallien katselemiseksi.


Näin muutaman pelikerran jälkeen Azure reflections vaikuttaa mukiin menevältä shmupilta, missä riittää tekemistä varsinkin jos haluaa kerätä tarpeeksi rahaa kaikkien asusteiden avaamiseksi; Pelin uudet mekaniikatkaan eivät tuntuneet vaikealta sisäistää sillä peliin sisältyi ohitettava tutoriaali, jossa ne käydään yksityiskohtaisesti läpi.

Kokemani perusteella sanoisin, että jos haluaa kokeilla kaunista ja hyvin toteutettua shmuppia niin kannattaa antaa Azure reflectionsille mahdollisuus.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 8

Vuosi käy vähiin ja niin myös tekeminenkin.

Ajattelin pitää tämän postauksen lyhyenä yhteenvetona siitä, mitä lokakuun aikana on tapahtunut sekä valottaa mitä on jäljellä ennen joulukuussa (toivottavasti) tapahtuvaa julkaisua.


Käytännössä olen käyttänyt koko kuukauden peli graafisen ulkoasun kehittämiseen ja spritejen viimeistelyyn:

Olen myös käyttänyt aikaani pelin ulkoasun päivittämiseen.

Vasemmalla vanhat grafiikat, oikealla päivitetyt

Näin marraskuun aikana tarkoituksenani on saada pelin käyttöliitymä graafisesti valmiiksi, jotta joulukuussa voin keskittyä puuttuvien tasojen tekemiseen ja pelin viimeistelyyn.


Ensi kerralla siis tarkoituksena olisi näyttää kuvan kaappauksia muustakin kuin pelialueesta ja toivottavasti myös päähenkilö Satori tosi toimissa.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: MarisaLand Legacy


MarisaLand Legacy on Tasofron julkaisema tasoloikkapeli, joka on käytännössä jatkoa Super Marisa Landille… Pelissä Marisa lähtee jälleen metsästämään karanneita sieniään ja samalla etsimään keinoa palata takaisin omaan kokoonsa.


Käytännössä SuperMarisa Legacy on edeltäjänsä tavoin Super Mario -klooni: Pelaaja kuljettaa Marisan kahdeksan maailman läpi, joissa jokaisessa voitetaan vastus ja sen jälkeen todetaan Marisan etsimän sienen olevan toisessa linnassa. Tämä etsintäretki vie Marisan läpi tuttujen maisemien aina taikametsästä taivaaseen.

Kuten Super Mariossakin, jatkoja ei ole vaan Game Over tarkoittaa pelin aloittamista alusta; Tasot ovat tosin lyhyitä, joten tämä ei ole suurikaan menetys. Myös kentissä tavattavat viholliset ovat suurimmaksi osin samankaltaisia kuin Mario peleissä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. jonglööraavat keijut).

Super Marion tapaan peliruutu rullaa vasemmalta oikealle ja tasoa ei voi kulkea takaisin päin.


Graafisesti ja mekaniikallisesti MarisaLand legacy on Tasofron aiempaa Marisa aiheista tasoloikkaa New Super Marisa Landia vaikkakin Marisan kasvava koko ja tasojen eteneminen onkin otettu ensimmäisestä Super Marisa Landista.


Tätä kirjoittaessa en ole saanut mahdollisuutta kokeilla pelin moninpelitoiminnallisuutta mutta yksin pelin perusteella MarisaLand Legacy on mukiin menevä tasoloikka, jos jätetään huomioitta muutama huonommin toimivaa mekaniikka: liaaneista ja Marion nuottilaatikot korvaavista kedamoista hyppiminen vaatii totuttellua sillä jos ajoitus ei ole kohdallaan pelaaja päätyy tekemään jotain odottamatonta.

Tästä huolimatta kyseessä on värikäs ja mukavan yksinkertainen tasoloikkapeli, minkä parissa on helppo viettää ilta tai pari. Toisin sanoen kannattaa kokeilla jos mahdollisuutta on.

Tallennettu kategorioihin Ei kategoriaa, Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Fantastic Danmaku Festival


Fantastic Danmaku Festival on StarX:n vuonna 2014 kehittämä shmup, missä pelaaja asettuu Reimun, Marisan, Sanaen tai Patchoulin saappaisiin selvittääkseen purppurausvan leviämistä muistuttavaa ongelmaa.

Tasoiltaan peli on miltei identtinen EoSD:n kanssa pomoista lähtien mutta pari poikkeusta kaavaan löytyy; mekaniikkojensa puolesta peli on ottanut inspiraatiota moderneista Touhou peleistä. Toisin sanoen elämä- ja pomminsirpaleita joutuu keräilemään.

Pelissä käytetyt remiksit, kuten Voilen veriset kyyneleet, viittaavat muihin peleihin mutta sopivat silti hyvin pelin tunnelmaan.

Mielenkiintoista kyllä keijujen ja kedamoiden lisäksi pelissä on monia muitakin vihollisia kuten kynttelikköjä kantavia sisäkköjä ja kurpitsoja

Parin pelikerran perusteella voin sanoa, että Fantastic Danmaku Festival on eheä shmup, mitä kannattaa kokeilla jos pitää Touhou peleistä tai shmupeista yleensä. Vaikka se on suurestikin ottanut vaikutteita EoSD:sta niin se on silti on tarpeeksi omanlaisensa erottuakseen.

Tallennettu kategorioihin Meta, Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , , , | Jätä kommentti

Ensisilmäyksellä: Gensou rolling force


Oletteko koskaan miettinyt mitä tapahtuu jos Donkey Kong Country tapahtuisi Gensokyossa? Chouten Alphan Steamissä julkaisema Gensou Rolling Force pyrkii vastaamaan juuri tähän kysymykseen… Käytännössä kaikki DKC pelisarjasta tutut elementit löytyvät Gensokyoon sovitettuna, esim. tavalliset tynnyrit on hakkeroita, DK-tynnyrit lahjoituslaatikoita, banaanit kolikoita ja renkaat Hakurein kuulia.

Varoitus: Gensou rolling force on japaniksi ja jotta peliä voi pelata tulee sinulla olla XBOX-ohjain.

Käytännössä Gensou rolling force on hyvin yksinkertainen tasoloikka, missä pelaaja etenee taso kerrallaan läpi Gensokyon… Erikoisuutena tässä on, että pelaaja valitsee yhden nelihenkisistä tiimeistä tason läpäisemiseksi (tiimit kuvassa alla); tiimit ovat tosin identtisiä joten sillä on vain kosmeettinen vaikutus peliin.

Käytännössä jokaisessa tiimissä on johtajan lisäksi kolmenlaisia hahmoja: Yksi pystyy hajottamaan kiviä ja voimakkaita vastuksia, toinen kutsumaan Hakurein kuulia trampoliineiksi ja kolmas kykenee Dixie Kong tyyliseen liitämiseen. Valittuaan mieleisensä porukan pelaajan tulee sitten selvitä sillä suoraviivaisista tasoista… Joissain tasoissa tosin peli pakottaa kokeilemaan ensin tarinallisesti oikealla joukolla.

Valitettavasti lupaavasta lähtökohdastaan huolimatta Gensou rolling force ei nykyisellään ole hyvä pelil… Pelattuani ensimmäisen maailman läpi törmäsin monenlaisiin äärimmäisen ärsyttäviin ongelmiin kuten puutteelliseen törmäystunnistukseen ja epämääräisiin osumalaatikoihin, mikä johti outojen osumien lisäksi tason läpi putoamiseen, useisiin graafisiin bugeihin ja ehkä pahimpana hyppimiseen liittyvään liikkeseen: Kun pelaaja painaa hyppynappia niin hahmo hyppää aina eteenpäin ellei erikseen vastusta liikettä, myös liidettäessä hahmo tykkää jatkaa matkaansa joten laskeutumisesta tulee hankalaa.

Toisin sanoen kokemuksieni perusteella kannattanee odottaa, että peliä paikkaillaan vähän enemmän sillä nykyisellään se ei ole n. 20€ hintalappunsa arvoinen. Vaikka kuinka olisi Donkey Kong Countryn ja Touhoun suuri fani, niin tämä tuotos kannattaa kiertää.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Satori Maiden 2018 – osa 7

Viimeisestä päivityksestä ei ole vielä kuukauttakaan mutta ei se mitään… Viime kerralla pohdin vaihtavani tasorakenteen huonepohjaiseksi ja sen parissa olen nyt ne muutamat viikot puuhastellut mitä koulukiireiltäni ehdin: parisen viikkoa sitten pääsin opiskelemaan ylempään ammattikorkeaan ja kevyenä lämmittelynä sain työkseni laatia 12 sivuisen esseen työelämän murroksesta.

Tästä huolimatta sain edistettyä asiaa sen verran, että loin ensimmäisen version huonepohjista:

Seuraavaksi seinästä pitää tehdä erilaisia variaatoita kuten myös huoneen värityksestä; lisäksi lisätä erilaisia efektejä kuten ikkunasta tulvivaa valo.


Aloitin myös pelimoottorin päivittämisen tukemaan huonerakennetta ja ensimmäistä kertaa peli kykenee muuttamaan karttageneraattorin syötteen ”lopulliseen” muotoon… Valitettavasti kyseessä on staattinen kuva sillä esineiltä puuttuu animaatiot ja pelaaja sekä viholliset puuttuvat kokonaan.

Tällainen lyhyempi päivitys tähän väliin… Ensi kerralla lisää moottoripäivityksen etenemisestä, ehkä myös viimeinkin liikkuvia asiota.

Tallennettu kategorioihin Pelit, Touhou | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti